Batteriet till moderkortet laddas ur!

Medlem
Batteriet till moderkortet laddas ur!

Hejsan ärade datorexperter!

Mitt kära battteri som sitter i moderkortet laddas ur. Det gjorde den sist för ca 4-5 månader sedan. Det börjar med att klockan börja visa fel. Även när man ställer rätt tiden så sackar den efter. Till slut får man inte igång dator överhuvudtaget.

Googlade via mobilen och fick reda på att man kunde byta batteriet på moderkortet. Sagt o gjort så fixa jag ett batteri och vips så hoppade datorn igång igen och fungerade klockrent! (heuheuheuhue...)

Tills nu då... Nu börjar klockan visa fel igen och jag vet att det är dags att byta batteriet igen.

Men vad är det som orsakar detta? Måste ju vara något som händer ifall jag stänger av datorn.
Ibland händer det att när man stängt av datorn, så är fläktarna samt lite dioder fortfarande igång...

Då brukar jag få bryta strömmen helt till datorn iom att datorn är helt apatisk. Verkar vara i något slags standby-läge, fast man får ej igång den.

Någon som har ett äss i ärmen?

Tack på förhand! Trevlig kväll!

Medlem

Om någon annan fått problem så kan jag ge en eventuell lösning.

Tog ur batteriet, la den i frysen väntade ca 5 min, sen satte jag in den igen!

Nu verkar det fungera, men jag ska väl inte ropa hej förrän man har kommit över bäcken.
Så jag återkommer imorgon.

Men om någon har svar varför datorn kan bete sig så konstig vid avstängning, lämna gärna din teori eller lösning.

cya

Medlem

Smutsigt moderkort, dålig jordning dit du kopplar laddaren eller fabrikationsfel på moderkortet är mina gissningar. (har du garanti kvar är det lättlöst, lämna in direkt)
Om det är en stationär; sitter alla skruvar mellan moderkort och chassi som dom ska?

Det ska typ inte hända att man behöver byta cmos batteriet under en dators livslängd idag. Har personligen inte varit med om det heller under "alla" år.

Medlem

Var försiktig när du tar i batteriet fett från finger avtryck kan kortsluta batteriet och ladda ur det.

Medlem
Skrivet av GREY-task:

Hejsan ärade datorexperter!

Mitt kära battteri som sitter i moderkortet laddas ur. Det gjorde den sist för ca 4-5 månader sedan. Det börjar med att klockan börja visa fel. Även när man ställer rätt tiden så sackar den efter. Till slut får man inte igång dator överhuvudtaget.

Googlade via mobilen och fick reda på att man kunde byta batteriet på moderkortet. Sagt o gjort så fixa jag ett batteri och vips så hoppade datorn igång igen och fungerade klockrent! (heuheuheuhue...)

Tills nu då... Nu börjar klockan visa fel igen och jag vet att det är dags att byta batteriet igen.

Men vad är det som orsakar detta? Måste ju vara något som händer ifall jag stänger av datorn.
Ibland händer det att när man stängt av datorn, så är fläktarna samt lite dioder fortfarande igång...

Då brukar jag få bryta strömmen helt till datorn iom att datorn är helt apatisk. Verkar vara i något slags standby-läge, fast man får ej igång den.

Någon som har ett äss i ärmen?

Tack på förhand! Trevlig kväll!

Nej, det är definitivt inte normalt. Hade du sagt 5 år eller nåt hade jag inte reagerat även om jag de fakto aldrig har bytt CMOS-batteri i någon av mina datorer. De har gått hädan långt innan batteriet har varit slut.
Att du ser vissa lampor/dioder/e t c igång efter att du har släckt datorn är helt normalt. Det ligger fortfarande spänning över vissa komponenter från bl a kondensatorer så ibland tar det en stund.

Som tidigare sagt här, har du garanti så få det bytt. Antagligen har du en kortslutning någonstans och det finns inte en chans i dagens värld att det blir billigare att försöka hitta och reparera det än att helt enkelt få det utbytt.
Det enda du kan kontrollera är att moderbordet är jordat ordentligt (kolla så att alla skruvar sitter i ordentligt in i chassit).


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Har flytit på bra idag! Inga problem än iallafall.

Ska kolla det där med skruvarna på moderkortet/chassit.

Kan ju vara att värt o kolla upp om garantin.

En annan sak jag glömde nämna är att när tiden blir konstig så börjar snart nätverkskortet att stänga av och man förlorar uppkopplingen till bredbandet.

Tack för tipsen!

Medlem
Skrivet av GREY-task:

Har flytit på bra idag! Inga problem än iallafall.

Ska kolla det där med skruvarna på moderkortet/chassit.

Kan ju vara att värt o kolla upp om garantin.

En annan sak jag glömde nämna är att när tiden blir konstig så börjar snart nätverkskortet att stänga av och man förlorar uppkopplingen till bredbandet.

Tack för tipsen!

Ja, om det är ett integrerat NIC så kan du mycket väl få problem med det om CMOS inte funkar.
Dock, jag börjar faktiskt luta åt att det är ditt moderbord som är kass. Du ser symptomen på att något inte
är som det skall.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

1
Skriv svar