Ingen Doom-recension före släppet

Medlem

Tror dom inte på sin egen produkt?

Ambassadör
Xbox

Nu brukar jag ju vara snabb med att gnälla... men de har ju en poäng. Det går ju inte recensera ett MP-spel utan utan att MP är igång?
Visst en halv recension av SP-delen hade varit intressant, men varför inte vänta tills allt är ute?
De som förbokar, alternativt hänger på låset som om spelet skulle försvinna annars kan väl ändå inte läsa längre texter.


signatur

Jump in.

Medlem

Folk gnäller över inget, som vanligt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

De tror alltså inte på sin produkt.

Skämt åsido, vänta ändå en dag eller två efter släpp. Sluta förboka - skulle vara så coolt att bo i en värld där det var upp till bevis innan pengarna regnade in.

Medlem
Skrivet av Sille:
Skrivet av Daven:

Testade ni inte den öppna betan? Den gav ju en ganska rejält fingervisning av vad man har att vänta av multiplayerdelen. Öppna betor är väl typ dagens demos.

Call of Doom mp var hemskt dåligt.

Tyckte raka motsatsen. Dock menade jag mer att alla har ju fått ett bra tillfälle att testa redan, oavsett recension.

Medlem

Vem bryr sig? Spelet kommer snitta 4/5 och jag kommer stå med det i handen på fredag. Vissa spel vet man kommer vara bra.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Antar att det här är företagens sätt att säga: "Förköp inte detta spel!"
Ok, np.

Gen
Medlem
Skrivet av Seraium:

Folk gnäller över inget, som vanligt.

Ja det var verkligen ett extremt lipande över en sådan liten sak. Som flera redan sagt, förboka inte! Testa spelet först eller kolla på reviews när de finns tillgängliga. Knappast så att spelet tar slut bara för att man inte förbokat.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Pirazy:

Recensionsförbud blir en recension i sig, tack för varningen FZ.

Precis. Alla företag som förbjuder recensioner före spelsläpp, är suspekta.

Det handlar inte om något förbud, bara att vi inte får spelet innan det släpps. Mindre bra kan man tycka, men förbud är det inte fråga om.

Stämmer att ingen nämnt förbud, men när det varit praxis i industrin att förse media med recensionsexemplar i 20 år och sen helt plötsligt sluta pga insert valfri skitanledning så börjar det lukta unket. Sen att recensionsembargon ökat i takt med erbjudanden om förköp gör ju en lite lagom mörkrädd. Ingen rök utan eld.

Medlem

Här är länken till Polygon's artikel:

http://www.polygon.com/2016/5/9/11645582/wheres-polygons-doom...

Tycker det är lite dåligt att jag måste gå och leta efter den själv när ni plockar det från en annan sida.

Medlem
Skrivet av Pirazy:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Pirazy:

Recensionsförbud blir en recension i sig, tack för varningen FZ.

Precis. Alla företag som förbjuder recensioner före spelsläpp, är suspekta.

Det handlar inte om något förbud, bara att vi inte får spelet innan det släpps. Mindre bra kan man tycka, men förbud är det inte fråga om.

Stämmer att ingen nämnt förbud, men när det varit praxis i industrin att förse media med recensionsexemplar i 20 år och sen helt plötsligt sluta pga insert valfri skitanledning så börjar det lukta unket. Sen att recensionsembargon ökat i takt med erbjudanden om förköp gör ju en lite lagom mörkrädd. Ingen rök utan eld.

Samtidigt får man ju inse att det kostar löjligt mycket mer pengar att utveckla ett spel idag jämfört med för 20 år sedan. Det kan ju således finnas en poäng för en utvecklare att inte tvingas vara beroende av nyck från recensenter huruvida spelet köps eller ej. Ibland kan det ju vara bra att bilda sig en egen uppfattning om något också.

Sen är det såklart ofta en god indikation på att något är dåligt om det generellt får dåliga betyg från många recensenter men åsikter är subjektiva och något som jag tycker är jättebra kanske någon annan tycker är skit. Om jag då väljer att basera min åsikt efter en recensent kanske jag missar ett jättebra spel.

Medlem
Skrivet av Pirazy:

Recensionsförbud blir en recension i sig, tack för varningen FZ.

lol, bara för att dom inte får recensera innebär inte att spelet kommer vara dåligt, för många gnälliga ungar här inne märker jag. Vi har fått spela DooM betan och då har folk redan sågat och påstått hela spelet kommer vara skit, och det lilla man sett av singleplayer med bara nyligen visar inte om spelet kommer vara kasst.

Men men bra då slipper vi som förhandsbokat spelet er, för ni skulle förmodligen gnälla i spelchatten och förstöra all spelglädje för alla andra med eran dåliga attityd

Medlem
Skrivet av Sille:
Skrivet av Daven:

Testade ni inte den öppna betan? Den gav ju en ganska rejält fingervisning av vad man har att vänta av multiplayerdelen. Öppna betor är väl typ dagens demos.

Call of Doom mp var hemskt dåligt.

och vad var det i doom som var så likt call of duty? Oj justja ni gnäller över loadouts buhu, det är inte precis så att singleplayer kör med det och att gnälla över en sådan liten sak då ni inte ens kollat upp möjligheterna med snapmap så kan man inte göra annat än att skratta åt eran dumdristighet.

Med snapmap har du möjligheten att skapa egna gamemodes samt så har du möjligheten att ta bort loadouts och köra gammal hederlig gameplay med ett helt arsenal i bakfickan.

Men noll koll har ju flertalet stollar här inne

Skribent
Skrivet av Namn Namnsson:

Här är länken till Polygon's artikel:

http://www.polygon.com/2016/5/9/11645582/wheres-polygons-doom...

Tycker det är lite dåligt att jag måste gå och leta efter den själv när ni plockar det från en annan sida.

Polygon är inte vår PR-kontakt.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Namn Namnsson:

Här är länken till Polygon's artikel:

http://www.polygon.com/2016/5/9/11645582/wheres-polygons-doom...

Tycker det är lite dåligt att jag måste gå och leta efter den själv när ni plockar det från en annan sida.

Polygon är inte vår PR-kontakt.

Ja du säger det, men i artiklen ni skrivit står det

Citat:

Till Polygon har de släppt följande klargörande:

följt av citatet. Är det inte praxis längre att länka till citatkällor?

Medlem

Har köpt så sjukt många lyckade spel enligt min mening, utan att läsa till mig det pga en spelrecension Mycket mer spännande så! Och mindre spoilers.
Är ju superenkelt att ta reda på om det är ett MMO eller ett Fotbollsspel! Det räcker för att göra en sugen. Gillar man inte MMOs så går det väl ganska fort att välja bort?
Och allt snack för vad ett spel kostar, att tex Overwatch är för "dyrt". Jesus. Köp inte spel då då.

Tycker det är fullt ok att vänta tills release. De som vill vänta får helt enkelt vänta på reviews då.

Medlem
Skrivet av Pirazy:

Recensionsförbud blir en recension i sig, tack för varningen FZ.

Snacka om att döma något på förhand.

Redaktör
Skrivet av Namn Namnsson:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Namn Namnsson:

Här är länken till Polygon's artikel:

http://www.polygon.com/2016/5/9/11645582/wheres-polygons-doom...

Tycker det är lite dåligt att jag måste gå och leta efter den själv när ni plockar det från en annan sida.

Polygon är inte vår PR-kontakt.

Ja du säger det, men i artiklen ni skrivit står det

Citat:

Till Polygon har de släppt följande klargörande:

följt av citatet. Är det inte praxis längre att länka till citatkällor?

Det brukar och bör vi göra, ren läsarservice. Miss den här gången, vi snor artikelförfattarens mus ett par dagar som straff.


signatur
Medlem

Eller så kan man minnas tillbaka till den gamla goda tiden då man fick vänta på nästa månads nummer av PC Gamer eller liknade för att hoppas att kanske det spelet man var intresserad av var med och recenserat.

Vänta och se? Visst är det en fördel om saker är recenserade innan release, men samtidigt, en stor del av spelet blir inte recenserat och folk går in läser första recensionen men läser inte uppföljningsbetyget.

Jag är intresserad av DOOM, jag tror det kommer bringa mig en hel del roliga speltimmar. Ska bli intressant och se vad media tycker om spelet när de spelat de med.

Om du är osäker på om spelet är något för dig? Vänta på recensionerna? Sen är det ju så, en recension är ju en personlig reflektion som vi alla vid det här laget vet. Ett spel du älskar kan en recensent hata.

Ungefär som med filmer, en hel del filmer är totalt sågade av recensenter men älskade av publiken. Så vänta och se


signatur

Nämen!

Medlem

Fattar inte riktigt problemet.
Det finns ju en anledning, multiplayersevrar kommer ej vara online innan släpp och ID vill inte att det ska börja flyta runt review:s som enbart innefattar singleplayer, vilket jag förstår.

Reviews av sånna här spel är ju svårt hur som helst, egentligen borde ju betygen splittas på single/multiplayer då det är såpass olika, känns inte rättvist att bara sätta ett betyg...

Sist men inte minst, vad fasen spelar några dagar för roll? Om man nu prompt måste ha reviews för att bestämma sig om ett eventuellt köp så får man väl vänta några dagar efter release?
Om man nu prompt måste ha spelet direkt så får man väl ta och köpa det ändå?

Sen förstår jag utvecklarna, det är många år av utveckling och pengar intryckta i stortitlarna idag, så det är klart att dom vid varje släpp gör det dom själva tror kommer generera mest kosing. Newsflash: dom tillverkar spelen för att tjäna pengar, inte för att dom har någon sorts inre önskan om att roa oss spelare.

Nä, tycker det blev en skogsbrand av ingenting här...

Själv är jag så sne sedan hypen/floppen kring Rage att jag på min höjd plockar upp Doom vid nån rea eller beggat, så kan invänta reviewsen nästa vecka i lugn och ro.

Medlem

Va? Ingen recension innan släpp? Vafalls?

Nåja, har ändå förbokat..

rot
Medlem

FZ: Vad innebär "Presenteras av DOOM" i sidhuvudet på siten, något typ av samarbete?

Medlem
Skrivet av Stephan:

"DOOM is comprised of a single-player campaign, online multiplayer, and SnapMap. After discussing, we believe all three elements are important parts of the complete DOOM experience, and are meant to be experienced as part of a complete package."

Med den logiken så är alltså Doom inte värt att köpa om man t ex bara är intresserad av singleplayerkampanjen? Det var ju ett väldigt ärligt uttalande!

snarare att dom syftar på att dom vill man ska uppleva alla tre saker innan man dömer ut spelet helt och hållet, men folk gillar ju att tolka allt exakt som dom själva vill utan att tänka sig fler logiska anledningar.

För att att få en helt komplett upplevelse för att utgå efter det sedan så bör man ju ha testat singleplayer, multiplayer samt snapmap.

Medlem
Skrivet av conthox:

"Id Software vill att ingen skall avboka på grund av 'dåliga' recensioner."

Varför kan man annars inte släppa recension på singleplayer innan och sedan en MP efter ett tag då servers varit fyllda?

Har dom inte redan fått MP recensionen "Det suger sirap och flugpapper." och bör räddas av något mer objektiva recensioner?

Medlem

Om FZ faktiskt spelar spelen innan de recenserar dem så slipper vi (köpta) recensionskatastrofer som 5/5 till Operation Flashpoint - Dragon Rising, kanske det sämsta fps släppet någonsin (nej, vi kommer inte låta er glömma den uppenbart köpta recensionen).

Nu finns det DOOM reklam över hela FZ.se så en kommande recensions objektivitet kan starkt ifrågasättas.

Medlem
Skrivet av henkka:

Om FZ faktiskt spelar spelen innan de recenserar dem så slipper vi (köpta) recensionskatastrofer som 5/5 till Operation Flashpoint - Dragon Rising, kanske det sämsta fps släppet någonsin (nej, vi kommer inte låta er glömma den uppenbart köpta recensionen).

Nu finns det DOOM reklam över hela FZ.se så en kommande recensions objektivitet kan starkt ifrågasättas.

Jag kan bara säga efter 8 timmar i kampanjen på DOOM att jag älskar det.

Om du väljer att hänga här på FZ och du har sedan tiden OP Flashpoint Dragon Rising recenserats misstänkt att FZ inte är objektiva och "köpta" av bolagen, förstår jag inte vad du får ut av sidan alls? Allting dom skriver borde ju vara köpt isf? Bara för reklam för ett spel eller en produkt förekommer på sidan betyder inte att de sitter i fickorna på någon. DOOM är trots en beta som inte imponerade på många ett av tidernas mest efterlängtade spel, förväntningarna på Old School FPS Comeback. Är det konstigt att ett av årets kanske största spelsläpp finns på reklam? Vad skulle du säga om busskurerna och tunnelbanorna som var täckta med Uncharted 4 reklam? SJ och Bussarna är i Naughty Dogs fickor, så varje Busschafför, Konduktör eller Biljettkontrollant som säger att spelet är bra är inte objektiva?

Självklart förekommer "köpt" media etc, men lyckligtvis är den inte så utbredd för den blir ganska snabbt påkommen och dör relativt snabbt. Se på Gamespot, jag har inte varit på den sidan på år och dag, eller ens hör något ifrån den sedan Kane & Lynch skandalen.

Men iaf, saken är väldigt enkel. Har du misstankar om att kommande recension på FZ inte är objektiv, läs den inte. Gå till ett annat ställe eller gör helt enkelt som jag, fundera på om du tror spelet verkar vara något för dig. Köp grisen i säcken och chansa. Eller vänta på källor som du anser som "säkra". Ingen recension är "säker" för dig specifikt ändå, för det är personliga åsikter. Du kanske inte alls gillar stuket på DOOM och dess fart och fokus på köttande och självsatir. Medans jag älskar det.


signatur

Nämen!

12
Skriv svar