Stellaris slår försäljningsrekord, våra blorgiska härskare är nöjda

Robot
Stellaris slår försäljningsrekord, våra blorgiska härskare är nöjda
Releasehästryttare
Stellaris slår försäljningsrekord, våra blorgiska härskare är nöjda

Så vitt jag kan hitta så säljer de spelet på sin hemsida och på steam och det är samma pris.

På steam har de sålt ~77k ex (http://steamspy.com/app/281990)
Galet att det sålt mer på sin egen hemsida än steam!

Gnällkuk
Skrivet av Devan:

Så vitt jag kan hitta så säljer de spelet på sin hemsida och på steam och det är samma pris.

På steam har de sålt ~77k ex (http://steamspy.com/app/281990)
Galet att det sålt mer på sin egen hemsida än steam!

Paradox-fans känns väldigt trogna, jag tror de har väldigt gott om dessa som gärna ser att pengarna går så oavkortat till dom som möjligt


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag tycker att spelet är riktigt bra.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Devan:

Så vitt jag kan hitta så säljer de spelet på sin hemsida och på steam och det är samma pris.

På steam har de sålt ~77k ex (http://steamspy.com/app/281990)
Galet att det sålt mer på sin egen hemsida än steam!

Inte så galet, Paradox är ett riktigt spelföretag med lojala fans.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag köpte Stellaris ganska sent igår och är supernöjd! Jag började med att välja min ras, skapa mitt välde ("Nascenti Republic"), välja ledare och flagga samt solsystem, hemplanet, skeppdesign, moralisk ståndpunkt, etc. Sen var jag fast!

Vacker musik ackompanjerade mig under mina mysiga äventyr och upptäkter. Jag hittade hela tiden något intressant runt min hemplanet, "Soleth Prime", och närliggande solsystem. Helt slumpmässiga upptäkter/händelser. Tydligen har mitt empir varit bevakat av utomjordingar i åratal, men jag vet inte varför än! Får fortsätta mitt äventyr nu

Jag hade sett Angry Joe spela så jag visste lite . . . vad man inte skulle göra i spelet...:D Stellaris rekommenderas varmt för alla som gillar rymd och strategi (i någon form)!

Bra jobbat Paradox!


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem

Jag väntar bara på vinsten i nuvarande CIV 5 omgång, sen blir det köp. Bara Holländarna som bråkar fortfarande; men det blev tydligt att dom också kommer falla under Arabien när jag tvingade dom till Freedom.

Medlem

Har hunnit köra några timmar och är lite tveksam. Spelet känns väl okej och det känns som det är potential i spelet ju allt mer man sätter sig in i det. Det jag stör mig som faaan på dock är kontrollerna. Det är en plåga i hur man kontrollerar och har övervy av kartan, enheter och planeter. Om man ignorerar enhetstabben på höger sida så har man verkligen noll koll på vad som egentligen sker.

Medlem

Är spelet lika "komplicerat" som t.ex Heart of Iron eller är det mer Civilization baserat?

Riktigt sugen på ett köp, men rädd för att jag är för dum i huvudet för spelet.

Medlem
Skrivet av Devan:

Så vitt jag kan hitta så säljer de spelet på sin hemsida och på steam och det är samma pris.

På steam har de sålt ~77k ex (http://steamspy.com/app/281990)
Galet att det sålt mer på sin egen hemsida än steam!

Även om du köper från paradox hemsida, webhallen eller annan plats så måste du aktivera det på steam.Allt räknas säkerligen av steamspy ändå. Tar det snarare som ett mått på osäkerheten i steamspys uppskattning.

Medlem
Skrivet av Ferren:

Är spelet lika "komplicerat" som t.ex Heart of Iron eller är det mer Civilization baserat?

Riktigt sugen på ett köp, men rädd för att jag är för dum i huvudet för spelet.

Nej mycket mer åt Civ-hållet! kolla på några klipp på tuben sen har du grunderna och det räcker långt!

Medlem
Skrivet av Devan:

Så vitt jag kan hitta så säljer de spelet på sin hemsida och på steam och det är samma pris.

På steam har de sålt ~77k ex (http://steamspy.com/app/281990)
Galet att det sålt mer på sin egen hemsida än steam!

Spelet är ett Steamworks spel så kvittar vart du köper det, du måste spela det genom steam, det sagt det tar ca dagar för steamspy statistik att komma ikapp.

Medlem

Jag såg en trailer och tyckte att det såg intressant ut men jag kunde inte riktigt förstå vad det gick ut på.

Är det ett avancerat RTS spel med basbyggen och bygga enheter? Eller är det lite som civ där man ska fokusera mycket på ekonomi, politik och liknande?

Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag såg en trailer och tyckte att det såg intressant ut men jag kunde inte riktigt förstå vad det gick ut på.

Är det ett avancerat RTS spel med basbyggen och bygga enheter? Eller är det lite som civ där man ska fokusera mycket på ekonomi, politik och liknande?

Tänk dig att man plockat russinen ur kakan från Civ och EU4 samt lagt till lite från andra 4X. En väldigt bra mix!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av 413X:

Har hunnit köra några timmar och är lite tveksam. Spelet känns väl okej och det känns som det är potential i spelet ju allt mer man sätter sig in i det. Det jag stör mig som faaan på dock är kontrollerna. Det är en plåga i hur man kontrollerar och har övervy av kartan, enheter och planeter. Om man ignorerar enhetstabben på höger sida så har man verkligen noll koll på vad som egentligen sker.

Lustigt, jag som tycker gränssnittet är helt fantastiskt bra.

Medlem

Känns ju mer som att det är en direkt kopia av Galactic Civilizations. Tyckte verkligen inte det var värt 40 euro, så det blev en refund tills ett billigare pris.

Releasehästryttare
Skrivet av peggleball:
Skrivet av Devan:

Så vitt jag kan hitta så säljer de spelet på sin hemsida och på steam och det är samma pris.

På steam har de sålt ~77k ex (http://steamspy.com/app/281990)
Galet att det sålt mer på sin egen hemsida än steam!

Även om du köper från paradox hemsida, webhallen eller annan plats så måste du aktivera det på steam.Allt räknas säkerligen av steamspy ändå. Tar det snarare som ett mått på osäkerheten i steamspys uppskattning.

Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Devan:

Så vitt jag kan hitta så säljer de spelet på sin hemsida och på steam och det är samma pris.

På steam har de sålt ~77k ex (http://steamspy.com/app/281990)
Galet att det sålt mer på sin egen hemsida än steam!

Spelet är ett Steamworks spel så kvittar vart du köper det, du måste spela det genom steam, det sagt det tar ca dagar för steamspy statistik att komma ikapp.

Vad jag har hört så är steam spy väldigt accurate, för att de få infon direkt från steam.
Kollar på stellaris nu och försäljningsiffran är uppe i 118k (160510)
Kommer kolla i morgon igen för att se hur försäljningen fortlöper

Sen nån som vet om spelet va i early acces innan det släpptes den 9e maj ?
För paradox hade ju redan sålt över 60k kopior den 8e maj.

Gen
Medlem

Hallu. FYI så pekar "Recension - Stellaris" länken mot Cities Skylines recension.

Medlem
Skrivet av Devan:

Sen nån som vet om spelet va i early acces innan det släpptes den 9e maj ?
För paradox hade ju redan sålt över 60k kopior den 8e maj.

Pre-Order har varit öppen i nästan en månad. Men definitivt ingen Early access.

Skrivet av Arkaith:

Känns ju mer som att det är en direkt kopia av Galactic Civilizations. Tyckte verkligen inte det var värt 40 euro, så det blev en refund tills ett billigare pris.

Skämt eller Troll? Galactic Civilizations är ett Turn based spel och detta är RTS Grand Strategy. Spelmekaniskt är det inte ens samma genre även om de delar Sci-Fi/4X setting.

Medlem

Riktigt bra spel imo, även om det känns lite som galciv, fast Stellaris gör det faktiskt bättre.

Och som andra sagt så länkar ni till cities:skylines och inte en stellarisrecension. Kan inte ens hitta en sådan på sidan.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Förbokade via cdon för wtt riktigt bra pris.

Älskar spelet, det är så härligt mysigt! Och det enda av paradoxspelen jag testat som känns relativt enkelt att komma igång med!

Håller på med min första spelomgång som just skitit sig rejält då jag gjort ett övertramp på en galaktiskt granne. Trodde inte de hade en så stor flotta bortom sina gränser

Finns några små buggar och saknar en del funktioner man önskat sig men förhoppningsvis kommer det i uppdateringar (vid sidan av alla DLC som oundvikligen är på väg).

Mycket nöjd med köpet!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Hur ser multiplayer-läget ut jämfört med när man spelar själv? Finns det liksom ett single player-kampanjläge som man tragglar sig igenom för att lära sig allt och ett multiplayer-läge där man förväntas kunna allt och bara kör deathmatch mot en kompis?

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Hur ser multiplayer-läget ut jämfört med när man spelar själv? Finns det liksom ett single player-kampanjläge som man tragglar sig igenom för att lära sig allt och ett multiplayer-läge där man förväntas kunna allt och bara kör deathmatch mot en kompis?

Singleplayer och Multiplayer är i stort sätt exakt likadant med skillnad att du såklart har mänskliga spelare som styr vissa andra civilisationer och inte bara AI som i singleplayer.

Det finns ingen "kampanj" i spelet utan man startar en spelomgång med de inställningar man vill spel med och kör igång!
När man är less, vunnit, förlorat eller av annan anledning inte fortsätter sin nuvarande omgång så kan man starta en ny.
Tänk dig ett brädspel på datorn.

I både SP och MP så finns det en hjälpreda som bistår med information och råd när olika situationer dyker upp i spelet, samt några mindre uppgifter i tidigt skede för att lära en ny spelare grunderna.
Inte en hederlig "tutorial" men det fungerar faktiskt riktigt bra! Jag har känt mig ute på oerhört tunn is när jag tar mig an ett Paradox spel men detta känns relativt enkelt.

Det som gör spelet så återspelbart är den stora variation som erbjuds både i själva spelet samt i de inställningar som görs före spelet startar, så varje spelomgång är den andre olik!

Ovan är dock baserat på Paradox tidigare spel, stellaris är såpass nytt så det är svårt att säga något med säkerhet om det.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Sebbepojken:

Hur ser multiplayer-läget ut jämfört med när man spelar själv? Finns det liksom ett single player-kampanjläge som man tragglar sig igenom för att lära sig allt och ett multiplayer-läge där man förväntas kunna allt och bara kör deathmatch mot en kompis?

Singleplayer och Multiplayer är i stort sätt exakt likadant med skillnad att du såklart har mänskliga spelare som styr vissa andra civilisationer och inte bara AI som i singleplayer.

Det finns ingen "kampanj" i spelet utan man startar en spelomgång med de inställningar man vill spel med och kör igång!
När man är less, vunnit, förlorat eller av annan anledning inte fortsätter sin nuvarande omgång så kan man starta en ny.
Tänk dig ett brädspel på datorn.

I både SP och MP så finns det en hjälpreda som bistår med information och råd när olika situationer dyker upp i spelet, samt några mindre uppgifter i tidigt skede för att lära en ny spelare grunderna.
Inte en hederlig "tutorial" men det fungerar faktiskt riktigt bra! Jag har känt mig ute på oerhört tunn is när jag tar mig an ett Paradox spel men detta känns relativt enkelt.

Det som gör spelet så återspelbart är den stora variation som erbjuds både i själva spelet samt i de inställningar som görs före spelet startar, så varje spelomgång är den andre olik!

Ovan är dock baserat på Paradox tidigare spel, stellaris är såpass nytt så det är svårt att säga något med säkerhet om det.

Alright, tackar Spelar främst spel med kompisar, så det vore roligare med ett sånt här spel att köra tillsammans istället för att jag stänger in mig i ett eget hörn bara. Låter som att upplägget skulle kunna fungera bra.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Sebbepojken:

Hur ser multiplayer-läget ut jämfört med när man spelar själv? Finns det liksom ett single player-kampanjläge som man tragglar sig igenom för att lära sig allt och ett multiplayer-läge där man förväntas kunna allt och bara kör deathmatch mot en kompis?

Singleplayer och Multiplayer är i stort sätt exakt likadant med skillnad att du såklart har mänskliga spelare som styr vissa andra civilisationer och inte bara AI som i singleplayer.

Det finns ingen "kampanj" i spelet utan man startar en spelomgång med de inställningar man vill spel med och kör igång!
När man är less, vunnit, förlorat eller av annan anledning inte fortsätter sin nuvarande omgång så kan man starta en ny.
Tänk dig ett brädspel på datorn.

I både SP och MP så finns det en hjälpreda som bistår med information och råd när olika situationer dyker upp i spelet, samt några mindre uppgifter i tidigt skede för att lära en ny spelare grunderna.
Inte en hederlig "tutorial" men det fungerar faktiskt riktigt bra! Jag har känt mig ute på oerhört tunn is när jag tar mig an ett Paradox spel men detta känns relativt enkelt.

Det som gör spelet så återspelbart är den stora variation som erbjuds både i själva spelet samt i de inställningar som görs före spelet startar, så varje spelomgång är den andre olik!

Ovan är dock baserat på Paradox tidigare spel, stellaris är såpass nytt så det är svårt att säga något med säkerhet om det.

Alright, tackar Spelar främst spel med kompisar, så det vore roligare med ett sånt här spel att köra tillsammans istället för att jag stänger in mig i ett eget hörn bara. Låter som att upplägget skulle kunna fungera bra.

Av vad jag läst ifrån de som har mer erfarenhet med paradox o deras spel så verkar Stellaris vara det bäst anpassade för MP och funka riktigt bra. Balans och dylikt är väl för tidigt att uttala sig om ännu dock

För övrigt är första hotfixen ute nu, en annan på g och den första uppdateringen med rena ändringar och tillägg också på god väg!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Mortaigne:
Skrivet av Devan:

Så vitt jag kan hitta så säljer de spelet på sin hemsida och på steam och det är samma pris.

På steam har de sålt ~77k ex (http://steamspy.com/app/281990)
Galet att det sålt mer på sin egen hemsida än steam!

Inte så galet, Paradox är ett riktigt spelföretag med lojala fans.

Om man gör bra spel så får man det.

Medlem
Skrivet av Sille:

Om man gör bra spel så får man det.

Samt att man lyssnar på sina fans och pratar med dem. Paradox utvecklarna av Stellaris/HoI4 skriver i princip dagligen på Paradox forum.

Skribent
Skrivet av neocon:

Länken till recensionen i botten leder till Cities: Skylines

Skrivet av Gen:

Hallu. FYI så pekar "Recension - Stellaris" länken mot Cities Skylines recension.

Skrivet av Dumlen:

Riktigt bra spel imo, även om det känns lite som galciv, fast Stellaris gör det faktiskt bättre.

Och som andra sagt så länkar ni till cities:skylines och inte en stellarisrecension. Kan inte ens hitta en sådan på sidan.

Tack för påpekandet, har ändrat!

Vår recension av Stellaris dyker upp senare i veckan.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Känns ju mer som att det är en direkt kopia av Galactic Civilizations. Tyckte verkligen inte det var värt 40 euro, så det blev en refund tills ett billigare pris.

Lägre pris, menar du. Det är väl inte priset du köper?

Medlem
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av Arkaith:

Känns ju mer som att det är en direkt kopia av Galactic Civilizations. Tyckte verkligen inte det var värt 40 euro, så det blev en refund tills ett billigare pris.

Lägre pris, menar du. Det är väl inte priset du köper?

Lägre pris fungerar bättre, ja. Men, det jag sa är ändå inte fel. :v

12
Skriv svar