Robot
Battleborn

Gearboxs ingång i hjälteskjutargenren erbjuder ett betydligt större utbud än sina konkurrenter med en rik variation av karaktärer, uppdrag och spellägen. Men frågan är om mer alltid är bättre.

#overwatch


Medlem
Battleborn

3/5 känns rättvist, spelet erbjuder mer än vad det hinner leverera.
Det förtjänar uppskattning för sin originalitet, och relativt små justeringar skulle krävas för att bumpa det till 4 eller mer.
Men inte riktigt där ännu!

Förhoppningsvis får det en större spelarbas under kommande veckorna och lite kärlek av utvecklarna.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Vilken level blev ni? Jag tycker spelet blir roligare ju mer jag spelar det. Många pvp-spel är röriga innan man vant sig vid och lärt sig utseendet på de olika skillsen som finns.

Att titta på en Dota2 match ser ut som ett gytter för nybörjaren. Men för den som är insatt är allt glasklart.

Medlem

Jag är i lvl 22 och gillar verkligen spelet! med det saknar lite maps osv har skit kul med mina polare adda mig gärna på steam!(Tinkles Rasmus)

Gnällkuk

För er som fortfarande inte riktigt förstår skillnaden mellan Battleborn och Overwatch så la TB för ett par dagar upp sedan en matnyttig video där han går igenom vad som skiljer dessa två spel åt.

Spontant så känns Battleborn intressant men att det finns lite för lite egentligen att göra vid launch för att jag ska överväga ett köp för stunden. Tror jag avvaktar ett par månader eller så innan jag införskaffar det.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Kayuss:

Vilken level blev ni? Jag tycker spelet blir roligare ju mer jag spelar det. Många pvp-spel är röriga innan man vant sig vid och lärt sig utseendet på de olika skillsen som finns.

Att titta på en Dota2 match ser ut som ett gytter för nybörjaren. Men för den som är insatt är allt glasklart.

Har kollat lite videos och är sugen på spelet. Men fy satan va det ser rörigt ut. Efter ett tag när man tittat börjar man se ett mönster i alla olika maps och spelet verkar ändå ha ett ganska enkelt grundkoncept.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kayuss:

Vilken level blev ni? Jag tycker spelet blir roligare ju mer jag spelar det. Många pvp-spel är röriga innan man vant sig vid och lärt sig utseendet på de olika skillsen som finns.

Att titta på en Dota2 match ser ut som ett gytter för nybörjaren. Men för den som är insatt är allt glasklart.

Har kollat lite videos och är sugen på spelet. Men fy satan va det ser rörigt ut. Efter ett tag när man tittat börjar man se ett mönster i alla olika maps och spelet verkar ändå ha ett ganska enkelt grundkoncept.

Det ser verkligen rörigt ut och det ligger väl lite i spelets stil
Mycket skit som händer på skärmen hela tiden och fullständigt kaos överallt!

Men efter man spelat bara en stund så börjar man inse att det är ett ganska konkret spel under all kalabalik, och efter några timmar har man stenkoll på vad som pågår!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

det blir ju ingen obalans när det kostar shards att låsa upp legendaries i PVP.

Medlem
Skribent
Skrivet av Quiz:

det blir ju ingen obalans när det kostar shards att låsa upp legendaries i PVP.

Hej,
Du har rätt att de försöker balansera systemet genom att det blir dyrare att låsa upp utrustning desto ovanligare den är. Däremot, vad jag uppfattade som en aning obalanserat är just hur slumpmässigt du tilldelas dessa. Vissa spelare kan få bra utrustning medan andra får mindre bra. Jag tycker det hela känns lite klumpigt.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Skribent
Skrivet av Witchfinder:

Vad är moba

Hej!

Ursäktar den frånvarande förklaringen. Moba är en förkortning för Multiplayer online battle arena. Vanliga spel som brukar hamna under genren är League of Legends och Dota 2.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:
Skrivet av Quiz:

det blir ju ingen obalans när det kostar shards att låsa upp legendaries i PVP.

Hej,
Du har rätt att de försöker balansera systemet genom att det blir dyrare att låsa upp utrustning desto ovanligare den är. Däremot, vad jag uppfattade som en aning obalanserat är just hur slumpmässigt du tilldelas dessa. Vissa spelare kan få bra utrustning medan andra får mindre bra. Jag tycker det hela känns lite klumpigt.

Många andra spel har en viss slump att få rätt gear och rustning men det blir inte obalanserat för det. Det tar bara längre tid att få det balanserat. Heartstone tex. är det en slump och i World of Warcraft är det en slump. Men i slutet om du är en aktiv spelare kommer du ha exakt samma gear eller kort som dina motståndare vilket kommer vara någon typ av fotm.
Nu har jag inte spelat Battleborn och vet inte hur det funkar med shards men om du kan få shards genom att spela och låsa upp flera kistor med legendaries kommer spelet balanseras över tid, men om du bara får en enda kista och får leva med den resten av spelet så är det en annan sak.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skribent
Skrivet av Kayuss:

Vilken level blev ni? Jag tycker spelet blir roligare ju mer jag spelar det. Många pvp-spel är röriga innan man vant sig vid och lärt sig utseendet på de olika skillsen som finns.

Att titta på en Dota2 match ser ut som ett gytter för nybörjaren. Men för den som är insatt är allt glasklart.

Hej!

Håller helt med. Det är oftast fallet för de flesta multiplayer-spelen. Problemet med Battleborn är att det har samma kaos-nivå som en Dota2-match fast utifrån ett första person-perspektiv. Du har alltså ingen översikt som i Dota eller LoL.

Jag försöker inte säga att det är omöjligt bara för att det är ett FPS. Men jag tror Gearbox har en del att lära av Blizzard i hur färgteman, karaktärer och banor ska designas.

Gearbox design fungerar visserligen extremt bra i ett PvE, men kanske inte lika bra i PvP. Jag tycker de kan dra ner lite på partikeleffekterna och göra målen mer tydliga.

/Erik


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Spretar och rörigt?
Snarare skulle jag kalla det för ett djup.
Att det är mkt saker som plingar och färger som sprutar tycker jag själv är mycket bra. Man märker direkt varifrån en attack kommer osv och kan röra sig därefter. Viktigt i ett 1st person moba/ / / /..

Det är ett lättsmält spel.
Diggar att det är fullt röj från första början och playerkills kommer snabbt, och inte efter 10-15 minuters försiktigt spelande.
Jag har själv spelat Paragon rätt mycket och det är mer hardcore. Även om det inte är ovanligt med playerkills snabbt.

I detta spelet är killsen också mer förlåtande. Känns inte som att det feedar mycket. Så en match går att vända från underläge halva tiden.

Det märks också direkt att spelet går att spela "bra"!
Taktiker och duktiga spelare är ett stort avgörande. Nästan för stort.
Vissa matcher slutar snabbt med att det andra laget är utspelat snabbt.

Det är en mycket enkelt spel att lära sig men svårt att bemästra.

Djupet finns.

Däremot efter att ha testat Overwatch som detta orättvists jämförst med så har Overwatch inget djup. Det är snabba enkla team deathmatch i olika former.

Jag kommer spela overwatch då det kommer med, för det är ett helt annat spel. Och det är bra för oss som gillar bra spel.

Spellistan nu är:
Atlas Reactor, Paragon, Battleborn, och snart Overwatch.
Och alla är suveräna på sitt sätt.
Sweet!

Skribent
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av erikcedervall:
Skrivet av Quiz:

det blir ju ingen obalans när det kostar shards att låsa upp legendaries i PVP.

Hej,
Du har rätt att de försöker balansera systemet genom att det blir dyrare att låsa upp utrustning desto ovanligare den är. Däremot, vad jag uppfattade som en aning obalanserat är just hur slumpmässigt du tilldelas dessa. Vissa spelare kan få bra utrustning medan andra får mindre bra. Jag tycker det hela känns lite klumpigt.

Många andra spel har en viss slump att få rätt gear och rustning men det blir inte obalanserat för det. Det tar bara längre tid att få det balanserat. Heartstone tex. är det en slump och i World of Warcraft är det en slump. Men i slutet om du är en aktiv spelare kommer du ha exakt samma gear eller kort som dina motståndare vilket kommer vara någon typ av fotm.
Nu har jag inte spelat Battleborn och vet inte hur det funkar med shards men om du kan få shards genom att spela och låsa upp flera kistor med legendaries kommer spelet balanseras över tid, men om du bara får en enda kista och får leva med den resten av spelet så är det en annan sak.

Hej,

Jag förstår vad du menar, men jag håller inte riktigt med i dina exempel. I både Hearthstone och World of Warcraft finns det definitiva kort eller items. Dessa ändras inte. Skillnaden med Battleborn är att de är slumpmässigt genererade. Visst har de säkert arbetat med att göra all utrustning relativt likvärdiga.

Men på samma gång kan vara en smaksak, för du har absolut inte fel. Jag är till exempel inget större fan av hur Team Fortress 2 sköter sin utrustning.

/Erik


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Skribent

Hej!

Intressant kommentar.
Jag tycker en kan argumentera för båda sidorna. Jag är ett stort fan av strategi-genren och håller helt med att spel som öppnar upp för en djupare taktik blir roligare i längden.

Däremot handlar det, för min del, om presentationen. Det är en grundregel i speldesign. Du kan ha hur många avancerade faktorer som helst för min del, men dessa måste då redogöras på ett tydligt sätt så att spelaren förstår vad som håller på att hända. Något jag inte tycker Battleborn visade upp.

Sedan håller jag också med om att Battleborn absolut inte borde jämföras med Overwatch. Något jag förhoppningsvis är tydlig med i recensionen också.

/Erik

Skrivet av Efraim:

Spretar och rörigt?
Snarare skulle jag kalla det för ett djup.
Att det är mkt saker som plingar och färger som sprutar tycker jag själv är mycket bra. Man märker direkt varifrån en attack kommer osv och kan röra sig därefter. Viktigt i ett 1st person moba/ / / /..

Det är ett lättsmält spel.
Diggar att det är fullt röj från första början och playerkills kommer snabbt, och inte efter 10-15 minuters försiktigt spelande.
Jag har själv spelat Paragon rätt mycket och det är mer hardcore. Även om det inte är ovanligt med playerkills snabbt.

I detta spelet är killsen också mer förlåtande. Känns inte som att det feedar mycket. Så en match går att vända från underläge halva tiden.

Det märks också direkt att spelet går att spela "bra"!
Taktiker och duktiga spelare är ett stort avgörande. Nästan för stort.
Vissa matcher slutar snabbt med att det andra laget är utspelat snabbt.

Det är en mycket enkelt spel att lära sig men svårt att bemästra.

Djupet finns.

Däremot efter att ha testat Overwatch som detta orättvists jämförst med så har Overwatch inget djup. Det är snabba enkla team deathmatch i olika former.

Jag kommer spela overwatch då det kommer med, för det är ett helt annat spel. Och det är bra för oss som gillar bra spel.

Spellistan nu är:
Atlas Reactor, Paragon, Battleborn, och snart Overwatch.
Och alla är suveräna på sitt sätt.
Sweet!


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av Efraim:

Däremot efter att ha testat Overwatch som detta orättvists jämförst med så har Overwatch inget djup. Det är snabba enkla team deathmatch i olika former.

Du jämförde precis själv de två på ett ganska ovärdigt och subjektivt sätt, du borde kanske sätta dig in lite mer i Overwatch först.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kayuss:

Vilken level blev ni? Jag tycker spelet blir roligare ju mer jag spelar det. Många pvp-spel är röriga innan man vant sig vid och lärt sig utseendet på de olika skillsen som finns.

Att titta på en Dota2 match ser ut som ett gytter för nybörjaren. Men för den som är insatt är allt glasklart.

Har kollat lite videos och är sugen på spelet. Men fy satan va det ser rörigt ut. Efter ett tag när man tittat börjar man se ett mönster i alla olika maps och spelet verkar ändå ha ett ganska enkelt grundkoncept.

Absolut är det rörigt till en början, men när du väl kommit in i det är riktigt kul (enligt mig). Har kört ett par meltdown-matcher där vi legat under med 50+ poäng, vilket skulle fått många lag att ge upp (man kan rösta om att ge upp) men vi tragglade på. Det slutade med att matchen gick ut på tid och vi vann med ett par 10 poäng. Såna matcher är svinkul och det gäller att man lirar som ett lag.

Sen kan inte jag rekommendera spelet för dig om du inte gillar fps och/eller moba, eller om spelet i sig inte tilltalar dig. Men kan du skaffa spelet för runt 300 och dra med dig några polare så får du ett par timmar av skoj är min tro.

Medlem
Skrivet av Soulless:

3/5 känns rättvist, spelet erbjuder mer än vad det hinner leverera.
Det förtjänar uppskattning för sin originalitet, och relativt små justeringar skulle krävas för att bumpa det till 4 eller mer.
Men inte riktigt där ännu!

Förhoppningsvis får det en större spelarbas under kommande veckorna och lite kärlek av utvecklarna.

Håller med, det behövs mer kartor och sånt för att det verkligen ska hålla i längden. Gillar spelet riktigt mycket men det behövs fler saker i det.
Sen ser man att väldigt många jämför det med Overwatch och det tycker jag är helt fel för båda spelen, Overwatch är precis som någon skrev väldigt enkelt, snabbt och lätt att komma in i. Battleborn är ett moba 100% och overwatch är mera ett FPS i stil med TF2 men ändå inte.

1
Skriv svar