Stellaris slår försäljningsrekord, våra blorgiska härskare är nöjda

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Sebbepojken:

Hur ser multiplayer-läget ut jämfört med när man spelar själv? Finns det liksom ett single player-kampanjläge som man tragglar sig igenom för att lära sig allt och ett multiplayer-läge där man förväntas kunna allt och bara kör deathmatch mot en kompis?

Singleplayer och Multiplayer är i stort sätt exakt likadant med skillnad att du såklart har mänskliga spelare som styr vissa andra civilisationer och inte bara AI som i singleplayer.

Det finns ingen "kampanj" i spelet utan man startar en spelomgång med de inställningar man vill spel med och kör igång!
När man är less, vunnit, förlorat eller av annan anledning inte fortsätter sin nuvarande omgång så kan man starta en ny.
Tänk dig ett brädspel på datorn.

I både SP och MP så finns det en hjälpreda som bistår med information och råd när olika situationer dyker upp i spelet, samt några mindre uppgifter i tidigt skede för att lära en ny spelare grunderna.
Inte en hederlig "tutorial" men det fungerar faktiskt riktigt bra! Jag har känt mig ute på oerhört tunn is när jag tar mig an ett Paradox spel men detta känns relativt enkelt.

Det som gör spelet så återspelbart är den stora variation som erbjuds både i själva spelet samt i de inställningar som görs före spelet startar, så varje spelomgång är den andre olik!

Ovan är dock baserat på Paradox tidigare spel, stellaris är såpass nytt så det är svårt att säga något med säkerhet om det.

Stellaris måste nog förövrigt nog vara det lättaste Paradoxspelet att komma in i hittills. De har lyckats göra det lättillgängligt till skillnad från en del utav deras tidigare spel där man riktigt måste läsa sig till spelet för att få till grundläggande koncept.

I Stellaris är forskningsystemet lättare att förstå, resurshanteringen är också lätt att förstå, striderna verkar baseras mer på antal skepp till en början, dock när man forskar fram större skepp så blir sammansättningen utav skepp något viktigare, dock så kan en helt egen battleshipflotta dominera.
Skulle vilja ha någon penalty för att man inte kör combined arms likt EUIV, Vicky 2, Hearts of Iron osv. Enda negativa nu är kostnaden för underhållet på flottorna, men det är lätt att gå tillbaka till plus när man stridit färdigt.

Har spelat 11 timmar i nuläget och är riktigt fast, första rundan är jag inte klar med än och den varade i lite drygt 8 innan jag ville testa ett annat upplägg och startade ett nytt spel med en annan ras.

http://oi67.tinypic.com/105w49j.jpg <-- en liten bild på mitt första game efter lite sisådär 300 år i spelet. Jag är "United Nations of Earth", troligtvis den lättaste rasen att börja med.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Stellaris är helt fantastiskt bra, köp köp köp är allt jag kan säga! Paradox har verkligen lyckats att skapa ett helt sjukt bra 4x rymdstrategispel i sin egen grand-strategy anda, utan massvis med barnsjukdomar och buggar som deras spel brukar lida av.

Medlem

Finns för 269 kr på Elgiganten. 339 för nova edition och 479 för galaxy edition

12
Skriv svar