Civilization VI utannonserat – släpps i höst!

Medlem
Skrivet av Odee:

Såg trailern och blev sjukt taggad! Älskar Civilization! Sen såg jag screenshotsen... Det här ser ut att gå i helt fel riktning som många andra säger. Nej, spelet handlar inte om grafik men att de ändrar det till att se ut såhär gör mig väldigt skeptisk. Påminner mer om Civlization Revolution som kom till konsoller för typ 10 år sedan än något av de andra spelen. Känner mig lite dragen vid näsan, tyvärr

Civ Revolution som referens:

http://s.pro-gmedia.com/videogamer/media/images/xbox360/civil...

För mig ser det ut som om CIV IV hade släppts idag. Och det spelade jag mycket

FM-guru
F.d. Sisyr

Tjosan, Sunshine-soundtracket som musik till trailern. Det är fina grejer det, bland den bästa filmmusiken jag stött på.

Medlem

Med 2600+ h på Civ V blev jag sjukt taggad när jag såg att 6an utannonserades. Lika besviken blev jag när jag såg grafiken. Färgglad grafik är väldigt snällt sagt.. barnslig och förenklad...

Medlem

Hade önskat att det skulle vara mer likt Civ 4 faktiskt, det är nog det bästa civspelet utav dom alla imo.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av waeress:
Skrivet av Brain:

Ja... det känns som att det räcker med att se grafiken för att inse att det här spelet har valt helt fel väg. Tråkigt!

Eller att vi helt enkelt blir äldre och att det görs för att tilltala en yngre publik. CIV om nått handlar väl inte om grafik?

CIV handlar om vår historia, ett spel som är så djupt rotat i vår verklighet passar inte som disneykomedi.

Hmm, det var ett bra argument. Men jag anser fortfarande att CIV är ett spel där grafiken spelar väldigt liten roll. Och kolla bara på CIV IV, det skiljer sig mycket mindre i art-direction från VI än V.

Det beror nog visserligen på spelaren men jag har ett stort intresse av historia och kultur, Civ V har ett element av inlevelse för mig som spelar stor roll. Jag spelar inga andra spel av den typen men Civ V toppar listan på antal timmar jag har lagt ner på mina spel..
2005 hade grafiken begränsningar som inte existerar idag, den var fortfarande relativt enkel i Civ V men de gjorde inte karikatyrer av världen som i det här fallet. Det är tyvärr tveksamt om jag kommer att köpa det när Civ V för mig ser bättre ut.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av waeress:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av waeress:
Skrivet av Brain:

Ja... det känns som att det räcker med att se grafiken för att inse att det här spelet har valt helt fel väg. Tråkigt!

Eller att vi helt enkelt blir äldre och att det görs för att tilltala en yngre publik. CIV om nått handlar väl inte om grafik?

CIV handlar om vår historia, ett spel som är så djupt rotat i vår verklighet passar inte som disneykomedi.

Hmm, det var ett bra argument. Men jag anser fortfarande att CIV är ett spel där grafiken spelar väldigt liten roll. Och kolla bara på CIV IV, det skiljer sig mycket mindre i art-direction från VI än V.

Det beror nog visserligen på spelaren men jag har ett stort intresse av historia och kultur, Civ V har ett element av inlevelse för mig som spelar stor roll. Jag spelar inga andra spel av den typen men Civ V toppar listan på antal timmar jag har lagt ner på mina spel..
2005 hade grafiken begränsningar som inte existerar idag, den var fortfarande relativt enkel i Civ V men de gjorde inte karikatyrer av världen som i det här fallet. Det är tyvärr tveksamt om jag kommer att köpa det när Civ V för mig ser bättre ut.

Fast det intresset har ju jag med, och har lagt över 1000 timmar på V som tidigare nämnt i tråden.
Begränsningarna är inte vad som gör att det såg ut som det gjorde då; utan valen av spelets grafiska designers.

Jag skulle lätt se en animerad/anime historisk dokumentär, spelar ingen roll om den ser ut som ett barnprogram. Det kan snarare ge ytterligare en boost till berättandet. (och Civ är ju knappast historiskt korrekt som det är )

Medlem

Åhhhhh, jag ville vara first post på denna.
Det finns INGEN serier som är bättre.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Och ja, Drew hade rätt, som många fler, det kommer nu, snart...

Shit det är helt sjukt... civ6, det finns inga ord...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ni vet allt det som ni älskar, Uncharted, Stellaris, Witcher, det är sjukt sekundärt...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ni vet allt det som ni älskar, Uncharted, Stellaris, Witcher, det är sjukt sekundärt...

Inte sjukt sekundärt....men "one more turn" trumpar det mesta i replayability

Medlem

Men vänta nu, vad är det här för blizzard grafik?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Men vänta nu, vad är det här för blizzard grafik?

Tänk dig CIV IV gjort 2016. Jag lovar att det hade sett ut precis så här.

Medlem

Trevligt! Inväntar dock eventuella expansioner.

Medlem

Jag tror det kan bli bra. Ingen här som gillar The Settlers? Ser ut lite som det. Kombinera dem kanske vore något

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Varför skulle jag vilja köpa Civ 6 med en Steam Controller? Märklig kombination...

Passar perfekt för ett spel som Civlization. Givetvis är tanken att du ska spela på din tv istället tex, inte bara ersätta det för att.

Själv spelar jag Cities Skylines på min tv med steam controller, fungerar hur bra som helst

Medlem
Skrivet av kadavriak:

Jaha vad ska man tro om detta?

Men jag gissar:
- De tar bort religion och ideologierna - för att återintroducera de senare med expansioner / DLC.
- Alla Civ är likadana förutom färg och en eller två gubbar som skiljer lite lite lite från originalvarianten.
- AI:n lär sig inget alls utan får istället bonus / fusk resurser på högre svårighetsgrader.
- Statiskt teknologiträd som ofta leder till "samma-strategi-är-bäst".

Man får väl se...

Religion osv är med från början.
Byggnader beror på din omgivande terräng så du skall inte bygga samma byggnad i början varje gång utan anpassa.
Teknologiträder påverkas av vad din civ gör - har du järn inom ditt område så tar iron working bara häften av tiden osv.
På screenshotsen ser det ut som att de (som tidigare) har ett par templates för asiatiska/europeiska/osv byggnader

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av Brain:

Ja... det känns som att det räcker med att se grafiken för att inse att det här spelet har valt helt fel väg. Tråkigt!

Eller att vi helt enkelt blir äldre och att det görs för att tilltala en yngre publik. CIV om nått handlar väl inte om grafik?

Det handlar om hela upplevelsen. För mig har Civilization alltid handlat om att skapa en känsla av att man är en "stor ledare" som styr en civilisation. Om grafiken görs barnvänlig så försvinner en hel del av allvaret och därför också inlevelsen.


signatur

Have a good time!

Medlem

Jag har hört att om man drar en nylonstrumpa över skärmen blir bilden mindre färgglad och mer grådaskig. Kanske kunde vara något för somliga?

Medlem

Jag scrollade igenom kommentarerna och hade massa åsikter om dessa, men sen kände jag bara, whatever, för:

NYTT CIVILIZATION WOO!

Medlem

Ghandi i trailern... Mannen som nukat mig oftare än någon annan genom civilization spelens historia. ända sen ettan på Amiga tidigt 90-tal. Grr!

5:an sög tills första expansionen, som gjorde det till ett "CIV" igen, expansion nr 2 gjorde spelet helt jävla fantastiskt tillsammans med alla roliga moddar som förlängde spelet hundratals timmar. Har fanimig klockat in på över 2000 spelade timmar i slutändan, så beroendeframkallande var det.

Men besvikelsen Beyond Earth var absolut inte kul och X-com2 var enormt o-optimerat och rätt trasigt vid release tyvärr. Hoppas verkligen Fireaxis lär sig av de senaste misstagen, olikt vissa andra (CA, jag tänkte på dig!) spelstudios i samma genre.

Annars flåsar Paradox de gamla mästarna i ryggen just nu, Stellaris är helt fantastiskt och är tveklöst den bästa 4x rymdstrategin på evigheter, ovanligt finslipat och utan buggar för att komma från paradox dessutom. Redan suttit och spelat lite till och lite till för att upptäcka att klockan plötsligt är 5 på morgonen p.g.a det och fler lär det blir.

Medlem

Nu precis när Civ V blivit bra! Tycker de kunde struntat i en renodlat uppföljare och bara fortsatt uppdatera femman med expansioner istället. Ett civ spel räcker ju vart 8-10 år ungefär.

Medlem

Jeg likte ikke traileren. Lite originalt, spesielt med tanke på musikkvalget, som er musikken fra filmen "Sunshine".

Synes nok også at narrasjonen som omtaler det proverbiale "vi", er rasistisk. De skulle brukt ordet "mennesker" i stedet for "vi", det hadde vært ok.

Jeg håper det kommer en del nye ting, for jeg tror ikke jeg gidder en ny runde med oppgradert grafikk i Civilization spillet.

Håper landskapet er litt mer detaljert, sånn at følelsen av at det finnes steder og at man kan bygge en verden er der i sterkere grad enn i Civ V.

Jeg tror de ulike landskapstypene i Civiliation spillet (plains, hills, mountains, water, desert) er noe de kan bygge på, slik at man får et mer karakteristisk landskap, og ikke sånn som jeg ser på bildene her, hvor det er litt fjell og trær her og der.

Medlem

Det är ju spännande för det skulle ju kunna bli hur bra som helst om man betänker hela serien. Men femman var riktigt trist. Så frågan är "har de lärt sig rätt saker"? Förmodligen inte, men kanske, kanske. Och DÅ isåfall.

Man vill undvika stack of doom men man vill heller inte ha femmans system för att nämna en grej. Enheterna, kartan och fönster/grafik måste vara hårdare och med bättre valda ljudfiler och animationer, som i Civ 2 och Civ 3 och gameplay mer som Civ 4 med bättre diplomati som i Civ 5.

Men att ha trupper som inte är skräckinjagande är förkastligt som t ex tank i Civ 4 som liksom gungade i hela chassit som i animerade barnfilmen Cars.

Skrivet av Brain:

Det handlar om hela upplevelsen. För mig har Civilization alltid handlat om att skapa en känsla av att man är en "stor ledare" som styr en civilisation. Om grafiken görs barnvänlig så försvinner en hel del av allvaret och därför också inlevelsen.

Exakt. Det måste kännas som att det är allvar mera.

Skrivet av Kritisk:

Med 2600+ h på Civ V blev jag sjukt taggad när jag såg att 6an utannonserades. Lika besviken blev jag när jag såg grafiken. Färgglad grafik är väldigt snällt sagt.. barnslig och förenklad...

Och barn spelar ju inte ens Civilization. Spelet är för invecklat och tålamodskrävande för barn.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Och barn spelar ju inte ens Civilization. Spelet är för invecklat och tålamodskrävande för barn.

What? Jag spelade då Civ 1 när jag var 10 år....mycket och hade grymt kul.

Medlem

Jag tror detta ändå kan bli bra trotts grafiken. Inväntar med spänning några gameplay videos! Hoppas dom inte är något som ens liknar beyond earth dock, satan vad tråkigt det var! En skam för serien som jag har följt sen 1:an.

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av Paddington:

Och barn spelar ju inte ens Civilization. Spelet är för invecklat och tålamodskrävande för barn.

What? Jag spelade då Civ 1 när jag var 10 år....mycket och hade grymt kul.

Ja samma här, spelade massa civ1 när jag var ganska ung, det var askul.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Ambassadör
Xbox

Vi som spelade Civ som barn var ju lite speciella


signatur

Jump in.

Medlem

Patetiskt att de behövde censurera brösten och håret (0:44) på en gammal målning.
De är inte ens särskilt tydliga från början, men i trailern är det bara ett enda kladd.

Medlem

Sjukt taggad på detta! Även om grafiken är skitsamma tycker jag om civ5 grafiken mer än denna pixar inspirerade grafiken. Dock så ska detta spelas sönder i vilket fall, jag hoppas bara att det inte blir lika skitdåligt som Civ Beyond Earth

Medlem

"Religion, Archaeology, Trade Routes and Espionage are confirmed to be in the base game" Happy

Mycket annan samlad info här:
https://www.reddit.com/r/civ/comments/4ivi8k/megathread_civil...

123
Skriv svar