Medlem
Nostalgi

Blir ju tårögd. Läste varenda datormagazin som kom. Min data historia började med vic 20, sen blev det commodore 64, amiga 500, amiga 1200, pc 286, pc 366, sen pc 433, o så vidare. Började surfa bland bbs servrarna. Tittade på nakna tjejer som va gjorda av gröna punkter på skärmen. Spelade flight simulator 1 av microsoft. Bergen va pyramider som stod här o var. Blev dubbel hänt med en tac-2 joystick efter allt spelande. Sen blev det en slickstick. Hade en hårdisk till min amiga på 20 mb. Nu sitter man här med en iwatch som har 6000mb. Spelade indiana jones and the fate of atlantis. 14 disketter va det nog. Spelade även beneath a steel sky. Vet inte va som tog mest tid, spelandet eller byta disketter. Utveckling!

Medlem

beneath a steel sky

Minns man skulle byta diskett bara för man gick tillbaka till ett rum man varit i tidigare. Det var störande. Men på datorbordet hade man mer än 10 disketter liggande bredvid varann.

Körde inte riktigt samma utveckling som dig. Fick C64an, sen A500, sen PC. Så jag hade C64an och A500an bra jäkla länge...

Medlem

Härligt o höra. När man ser tillbaka är det ofattbart vad som har hänt. Det får en o vilja leva i flera hundra år till. Så man får veta vad som händer framåt.

Medlem
Skrivet av momomforce:

Härligt o höra. När man ser tillbaka är det ofattbart vad som har hänt. Det får en o vilja leva i flera hundra år till. Så man får veta vad som händer framåt.

Vad har du för milstolpar på 2000 talet då? Jag gillar flera titlar som släpps efter 2000. Men är nog ett fan av 90 talets spel. Älskar att kolla Angry Video Game Nerd när han tar upp gamla spel och konsoller.

Jag är nog av uppfattningen att pengar styr lite för mycket över spelen idag och de släpps för den stora massan. För att dra ett exempel så släpps vissa spel med en FPS limit vilket skulle vara otänkbart för den målgruppen som köpte spel på 90 talet.

Nu har jag plockat upp Grim Dawn som jag älskar så visst finns det spel som jag gillar. Men jag stör mig oftast på saker i spel numera.

Medlem

Jag vet inte riktigt. Jag e lite nördig när det gäller spel. Simulatorer föredrar jag nog. En favorit är väl flight simulator x. Pga mitt flyg intresse. Sen gillar jag spel som ger frihet till o göra vadsomhelst typ gta spelen nåra av battlefield spelen va bra liksom just cause och far cry. Sen är "bygga o tjäna pengar spel" bra som tex age of empire och tropico. Började o spela settlers på amiga. Så jag e nog lite av en allätare. Ombyte förnöjer. Den stora skillnaden numer är att jag tröttnar efter en timmes spelande. I ung ålder kunde jag sitta i dygn nästan.

Medlem

Men helt klart så va det mer magi i spelandet förr. Spel som beneath a steel sky, indiana jones o även zac mcracken o larry laffer. Man minns ju police quest med. Nostalgi!

KoP
Medlem

Samantha Fox Strip Poker!

Medlem

Självklart!!

Medlem

Space Quest 2 av Sierra!
Bästa äventyrsspelet som gjorts!
Men man ska inte peta i nostalgi träsket.
Jag sålde min gamla härliga Amiga500 med alla spel som jag hade när jag var typ 18-19 år.
Nu, 20 år senare så har jag köpt mig en A500(bara för att) och en A1200 med en flash HDD och ett accelerator kort, med typ alla spel som finns till denna underbara spel konsol.
Men när man kör igång typ SpaceQuest 2 så är det inte så bra längre.
Man ska som sagt inte börja rota i det nostalgiska. Låt det vara kvar i huvudet ist.

Medlem
Skrivet av Lenkan:

Space Quest 2 av Sierra!
Bästa äventyrsspelet som gjorts!
Men man ska inte peta i nostalgi träsket.
Jag sålde min gamla härliga Amiga500 med alla spel som jag hade när jag var typ 18-19 år.
Nu, 20 år senare så har jag köpt mig en A500(bara för att) och en A1200 med en flash HDD och ett accelerator kort, med typ alla spel som finns till denna underbara spel konsol.
Men när man kör igång typ SpaceQuest 2 så är det inte så bra längre.
Man ska som sagt inte börja rota i det nostalgiska. Låt det vara kvar i huvudet ist.

Klarar du inte av kraften
Jag älskar att titta på filmer från spel och sånt. Även lira ibland, fast det är mest PC spel jag lirar som är gamla. Tex Blood, Doom osv. Men givetvis har man hela TOSEC på PCn som innehåller allt inom Amiga. 30GB+.

Medlem
Skrivet av Lenkan:

Space Quest 2 av Sierra!
Bästa äventyrsspelet som gjorts!
Men man ska inte peta i nostalgi träsket.
Jag sålde min gamla härliga Amiga500 med alla spel som jag hade när jag var typ 18-19 år.
Nu, 20 år senare så har jag köpt mig en A500(bara för att) och en A1200 med en flash HDD och ett accelerator kort, med typ alla spel som finns till denna underbara spel konsol.
Men när man kör igång typ SpaceQuest 2 så är det inte så bra längre.
Man ska som sagt inte börja rota i det nostalgiska. Låt det vara kvar i huvudet ist.

This ^

Vissa saker bör bara lämnas som minnen. Fate of Atlantis och The Dig är undantag dock. Speciellt the Dig är fortfarande otroligt svårt och får bevisa att spelarbasen har förändrats framförallt för att vi har blivit vana vid nerdummade konsolspel. Och ingen Google hade man heller för att hjälpa en när man satt fast. Hade man tur kom det en guide i någon speltidning.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

1
Skriv svar