Robot
Doom

Id Software startar om ett av tidernas viktigaste spel. Och de klarar sig med äran i behåll.

#wolfenstein-3d, #doom-1993, #id-software, #doom-3-2, #doom, #doom-ii-hell-on-earth, #super-mario-maker-for-nintendo-3ds


Medlem
Doom

varför inga + eller - och om det fick 4 av 5 eller osv ?

Releasehästryttare
Skrivet av SWEBarb:

varför inga + eller - och om det fick 4 av 5 eller osv ?

Asking the real questions!

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

varför inga + eller - och om det fick 4 av 5 eller osv ?

För att folk verkar bry sig mer om siffran i slutet än av själva recensionen. Helt ärligt tycker jag inte ett poängsystem behövs, en välskriven recension är bättre och säger mer. Och nu för tiden verkar de flesta tycka att allt som inte är 5/5 (eller 10/10) är kasst..

Releasehästryttare
Skrivet av Ronzem:
Skrivet av SWEBarb:

varför inga + eller - och om det fick 4 av 5 eller osv ?

För att folk verkar bry sig mer om siffran i slutet än av själva recensionen. Helt ärligt tycker jag inte ett poängsystem behövs, en välskriven recension är bättre och säger mer. Och nu för tiden verkar de flesta tycka att allt som inte är 5/5 (eller 10/10) är kasst..

Varför göra sig av med något som funkar ? Är ju som att käka bröd utan smör, när smör finns i kylskåpet..

Medlem

Spelet är riktigt bra i SP,Snapmap men lider i MP och precis som recensionen säger är de försöket till bland mellan nytt och gammalt som är största boven. Trots de är ändå SP en upplevelse som man själv kontrollerar med hur mkt perks o annat man använder, så de känns ämdå väldigt old school på de stora hela

Är nöjd med spelet :)!

Megadelux

Iddqd och idkfa funkar? Kan någon bekräfta?

Medlem
Skrivet av Devan:
Skrivet av Ronzem:
Skrivet av SWEBarb:

varför inga + eller - och om det fick 4 av 5 eller osv ?

För att folk verkar bry sig mer om siffran i slutet än av själva recensionen. Helt ärligt tycker jag inte ett poängsystem behövs, en välskriven recension är bättre och säger mer. Och nu för tiden verkar de flesta tycka att allt som inte är 5/5 (eller 10/10) är kasst..

Varför göra sig av med något som funkar ? Är ju som att käka bröd utan smör, när smör finns i kylskåpet..

Nä jag vet faktiskt inte varför betyget saknas på denna recension. Detta är bara vad jag tycker

Btw så använder jag inte smör på smörgåsarna, trots att jag har bregott i kylen

Skribent

Det finns ett betyg men det verkar ha kommit på villovägar. Det dyker nog upp snart.

Medlem

Tack för recensionen. Nu vet jag vad jag ska spela i helgen.

Medlem

Kan bara tänka mig vilka sjuka banor folk kommer att göra i snapmap. Såg att man kunde göra lite raid liknande banor. Har inte hunnit lirat Doom än tyvärr. Men snart så är det dags att kötta!

Medlem

Trevlig recension!

Nu har jag enbart hunnit prova kampanjen och den älskar jag (förutom de konstiga prestandaproblemen med många amd kort ur 200 och 300 serien. En förklaring kan ju vara: http://www.techspot.com/review/1173-doom-benchmarks/page6.htm...

Nvidia (4.5) och amd (4.3). Man kan ju undra vad som hände mellan id software och nvidia efter den presskonferensen?
De "glömde" bort vulkan och async compute?

Det jag inte gillar med nya doom är:
-Quick time evens. Även fast de är relativt korta, är de onödiga att se om hela tiden. När jag har sett att 1 gång vill jag inte se det igen. Ett exempel är när man plockar upp kraniumnycklar eller tar uppgraderingskort från någon elite guard. Som sagt korta, men många bäckar små...

-Checkpoint systemet. Alltså, vem kom på att detta var en bra idé att implementera igen? På ultra nightmare måste man starta om spelet, vilket jag förstår. Men save- och loadingslots vore ju att föredra på de lägre svårighetsgraderna för att slippa spela om samma sektioner om och om igen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Redaktör
Skrivet av Devan:
Skrivet av SWEBarb:

varför inga + eller - och om det fick 4 av 5 eller osv ?

Asking the real questions!

Diskussions-bait!

Fixat - nu har Doom-recensionen betyg.


signatur
Ambassadör
Xbox

Välskriven recension!


signatur

Jump in.

Skribent
Skrivet av magma:

Trevlig recension!

Nu har jag enbart hunnit prova kampanjen och den älskar jag (förutom de konstiga prestandaproblemen med många amd kort ur 200 och 300 serien. En förklaring kan ju vara: http://www.techspot.com/review/1173-doom-benchmarks/page6.htm...

Nvidia (4.5) och amd (4.3). Man kan ju undra vad som hände mellan id software och nvidia efter den presskonferensen?
De "glömde" bort vulkan och async compute?

Det jag inte gillar med nya doom är:
-Quick time evens. Även fast de är relativt korta, är de onödiga att se om hela tiden. När jag har sett att 1 gång vill jag inte se det igen. Ett exempel är när man plockar upp kraniumnycklar eller tar uppgraderingskort från någon elite guard. Som sagt korta, men många bäckar små...

-Checkpoint systemet. Alltså, vem kom på att detta var en bra idé att implementera igen? På ultra nightmare måste man starta om spelet, vilket jag förstår. Men save- och loadingslots vore ju att föredra på de lägre svårighetsgraderna för att slippa spela om samma sektioner om och om igen.

Håller med om sparsystemet. Att spara själv är att föredra i Doom. Glömde nämna det i recensionen, men det är en bra poäng.

De korta mellansekvenserna när man plockar upp vissa föremål som du nämner är ett exempel på det repetitiva och när spelet tappar lite tempo. Det är en sådan där modern grej som sticker ut lite i ett spel som i övrigt är befriande snålt med sådan onödig utfyllnad.

Medlem

Samma taktik som jag körde med i originalet - "sidsteppa och skjut" är fortfarande den bästa. Mycket har hänt på 20+ år...

Medlem

Hade nog varit bäst om det hade skippat mp.

Skribent
Skrivet av kadavriak:

Samma taktik som jag körde med i originalet - "sidsteppa och skjut" är fortfarande den bästa. Mycket har hänt på 20+ år...

Ha ha. Det är old school. Men nog går det fint att spela mer aggressivt, och det är också roligare att göra det. Att tjurrusa runt, dubbelhoppa och blanda närstrid och avståndsvapen. Det är främst mot bossarna det blir enkelspårigt, då sidsteppande är enda vettiga "taktiken".

Medlem

"det är onekligen synd att Id inte lyckats återskapa de underhållande striderna från kampanjen även i multiplayer."

Rätt säker på det är annat företag som gjort multiplayer delen, alltså inte samma skapare som gjort singleplayer.

Medlem

SP delen är så jävla bra , MP har jag bara spelat en stund men helt OK. De kommer nog förbättra det käns det som, behövs bättre banor käns det som. Och ingen COOP? hoppas det kommer till SNAPMAP

Skribent
Skrivet av Vercadi:

"det är onekligen synd att Id inte lyckats återskapa de underhållande striderna från kampanjen även i multiplayer."

Rätt säker på det är annat företag som gjort multiplayer delen, alltså inte samma skapare som gjort singleplayer.

Ja, det är väl Certain Affinity som hjälpt till med den. Som jag förstått det i samarbete med Id. Men sant att den formuleringen borde innehållit Certain Affinity nånstans.

Medlem

Diggar spelet riktigt mycket! har dock bara lirat Singleplayer hittills (och beta multiplayer tidigare).
Flyter på otroligt bra, kul och underhållande!
Lätt värt 300kr säger jag bara!

Medlem

Jag har skitkul i multiplayer och jag är den enda som spelar av mina vänner dvs jag spelar själv.
Tycker att det är en härlig blandning av Quake/UT och CoD.
Det är inte en perfekt multiplayer, men en bra.
Finns ju alltid saker och ting som kan förbättras så klart.

Medlem

Att de inte lyckats utveckla spelmekaniken lika mycket som grafiken.

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Vercadi:

"det är onekligen synd att Id inte lyckats återskapa de underhållande striderna från kampanjen även i multiplayer."

Rätt säker på det är annat företag som gjort multiplayer delen, alltså inte samma skapare som gjort singleplayer.

Ja, det är väl Certain Affinity som hjälpt till med den. Som jag förstått det i samarbete med Id. Men sant att den formuleringen borde innehållit Certain Affinity nånstans.

Klart det är ett samarbete med ID Software, men det är Certain Affinity som utvecklat multiplayer delen, tror inte många om ens någon från ID var delaktig i utvecklingen.

Inaktiv

"Det finns en story här, men den är väldigt grundläggande och tar inte mycket utrymme, tacksamt nog."

Har du ens spelat klart hela SP? Doom guy har precis fått sig en lore likasåväl hela helvetet med. 2\5 på recensionen och 4\5 på spelet.

Medlem

Tycker betyget är helt åt helsike. Doom SP har gjutit nytt liv i en totalt stagnerad FPS-genre. Längesen jag hade såhär roligt med en shooter ensam. Multiplayer är jag lite osäker med men det beror främst på att jag är så jävla dålig med handkontroll (har tyvärr inte kvar någon speldator). Tror det kan växa på en.

Jag struntar såklart fullständigt i att FZ hamnat helt fel i betygssättningen men däremot är det otroligt trist att betyget (som alltså inte alls återspeglar hur jävla bra SP är) kan få många att missa detta spel.

Medlem

Grymt bra spel och otroligt snyggt. Folk klagar på samma spelmekanik, hur mycket nytt kan man hitta på? Har ni några tips? Tycker dom har lyckats väldigt väl genom att man kan uppgradera både vapen och rustning samt färdigheter på mer än ett plan. Utforska banorna ger också utdelning genom att man får belöningar för att hitta hemligheter. Nä, DOOM är ta mig fan det bästa FPS:et på vääääldigt många år enligt mig.

Medlem

Bra skrivet och välförtjänat betyg.

Medlem

Doom är en solklar 4/5 för mig, endast baserat på den fantastiska kampanjen som får mig att fnissa där jag sitter med ett leende från första sekund och framåt!
Hänsynslöst, brutalt och hjärndött blandat med ruskigt dålig attityd ger en testosteronpangare som får mig att önska jag var en djävulsdemon för att få träffa Doomguy, om än kort!

MP är relativt värdelöst i dagsläget men OM det fixas till i framtiden, även om det blir genom ett sådantdär förbannat DLC, så är 5/5 solklart!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skriv svar