Battleborn = warhammer copy?

Medlem
Battleborn = warhammer copy?

Bara jag som tycker Battleborn är jäkligt likt Warhammer? Stor, grön snubbe med svärd = orc, blond kvinna med blad (ambra?) = eldar, snubbe med hatt och svärd = ? osv osv likheterna avtar inte.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

... Tycker spelet är mer likt Borderlands om något, tror inte du och jag kan ha spelat samma spel.

Medlem

Tänkte mer figurerna, men det kanske bara var jag som såg det i samband med att Dawn of War III-nyheten kom ut


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag tror du har rökt nått eller kollat in nått helt annat spel, mig veterligen så finns det varken en stor grön snubbe med svärd eller en snubbe med hatt och svärd i Battleborn, och Ambra är varken blond eller har blad


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

https://media.playstation.com/is/image/SCEA/battleborn-listin...

Tycker det mesta som släpps har tagit inspiration från andra kända saker. Warcraft från Tolkien's Lotr, Starcraft är ju direkt taget från Warhammer40k. Tycker inte det behöver vara negativt i sig för jag ser ändå inte en Orc, Alv eller Witchhunter när jag tittar på Battleborn karaktärerna.

Medlem
Skrivet av Zymac:

Jag tror du har rökt nått eller kollat in nått helt annat spel, mig veterligen så finns det varken en stor grön snubbe med svärd eller en snubbe med hatt och svärd i Battleborn, och Ambra är varken blond eller har blad

Kolla på wallpaper-reklamen som FZ har, eller den bilden som Fuidama ovan länkade till. Den "stora gröne gubben" suftade på den där med grönt armour (inte skin) och jetmotor(?) på ryggen. Figuren nedanför honom är något med röd-orange hatt som ser ut som en Eldar. På högersidan finns fler exempel...

Aja, var bara ngt som jag kom att tänka på när jag såg den. Kunde varit jag bara som såg fler liknelse än vad det egentligen finns, då jag var exalterad om DoW3-nyheten.

Och som också Fuidama var inne på - det är inte så att det måste vara negativt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Stora snubben är en kille med en Minigun och en ammotunna och/eller en jetpack. Den under är en svamp
Roboten med hatten har en sniper/pistolmanick.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Zymac:

Jag tror du har rökt nått eller kollat in nått helt annat spel, mig veterligen så finns det varken en stor grön snubbe med svärd eller en snubbe med hatt och svärd i Battleborn, och Ambra är varken blond eller har blad

Kolla på wallpaper-reklamen som FZ har, eller den bilden som Fuidama ovan länkade till. Den "stora gröne gubben" suftade på den där med grönt armour (inte skin) och jetmotor(?) på ryggen. Figuren nedanför honom är något med röd-orange hatt som ser ut som en Eldar. På högersidan finns fler exempel...

Aja, var bara ngt som jag kom att tänka på när jag såg den. Kunde varit jag bara som såg fler liknelse än vad det egentligen finns, då jag var exalterad om DoW3-nyheten.

Och som också Fuidama var inne på - det är inte så att det måste vara negativt.

Inspiration är verkligen inte negativt men att jämföra battleborn och warhammer känns vääääldigt långsökt.
Blizzard skulle fått stå till svars för ett och annat dock


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Fuidama:

https://media.playstation.com/is/image/SCEA/battleborn-listin...

Tycker det mesta som släpps har tagit inspiration från andra kända saker. Warcraft från Tolkien's Lotr, Starcraft är ju direkt taget från Warhammer40k. Tycker inte det behöver vara negativt i sig för jag ser ändå inte en Orc, Alv eller Witchhunter när jag tittar på Battleborn karaktärerna.

Actually, både WC och SC är tagna från Warhammer universument. Blizzard var anlitade av Games Workshop för att göra ett Warhammer RTS. Samarbetet kollapsade, Blizzard körde vidare på egen hand och resultat blev Warcraft. Resten är historia.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Fuidama:

https://media.playstation.com/is/image/SCEA/battleborn-listin...

Tycker det mesta som släpps har tagit inspiration från andra kända saker. Warcraft från Tolkien's Lotr, Starcraft är ju direkt taget från Warhammer40k. Tycker inte det behöver vara negativt i sig för jag ser ändå inte en Orc, Alv eller Witchhunter när jag tittar på Battleborn karaktärerna.

Actually, både WC och SC är tagna från Warhammer universument. Blizzard var anlitade av Games Workshop för att göra ett Warhammer RTS. Samarbetet kollapsade, Blizzard körde vidare på egen hand och resultat blev Warcraft. Resten är historia.

Jaså var det inte StarCraft som skulle bli ett Warhammer (40k då)?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Fuidama:

https://media.playstation.com/is/image/SCEA/battleborn-listin...

Tycker det mesta som släpps har tagit inspiration från andra kända saker. Warcraft från Tolkien's Lotr, Starcraft är ju direkt taget från Warhammer40k. Tycker inte det behöver vara negativt i sig för jag ser ändå inte en Orc, Alv eller Witchhunter när jag tittar på Battleborn karaktärerna.

Actually, både WC och SC är tagna från Warhammer universument. Blizzard var anlitade av Games Workshop för att göra ett Warhammer RTS. Samarbetet kollapsade, Blizzard körde vidare på egen hand och resultat blev Warcraft. Resten är historia.

Jaså var det inte StarCraft som skulle bli ett Warhammer (40k då)?

Jo, det var ju det han menade. SC var ett WH-spel som inte fick släppas pga strul i samarbetet och licenser, så det blev SC istället.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Fuidama:

https://media.playstation.com/is/image/SCEA/battleborn-listin...

Tycker det mesta som släpps har tagit inspiration från andra kända saker. Warcraft från Tolkien's Lotr, Starcraft är ju direkt taget från Warhammer40k. Tycker inte det behöver vara negativt i sig för jag ser ändå inte en Orc, Alv eller Witchhunter när jag tittar på Battleborn karaktärerna.

Actually, både WC och SC är tagna från Warhammer universument. Blizzard var anlitade av Games Workshop för att göra ett Warhammer RTS. Samarbetet kollapsade, Blizzard körde vidare på egen hand och resultat blev Warcraft. Resten är historia.

Jaså var det inte StarCraft som skulle bli ett Warhammer (40k då)?

Jo, det var ju det han menade. SC var ett WH-spel som inte fick släppas pga strul i samarbetet och licenser, så det blev SC istället.

Nej, Warcraft. Det kom långt före Starcraft, och det var där det första (och enda) samarbetet var.

Tex kan du läsa om det här

Kolla även här.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Nej, Warcraft. Det kom långt före Starcraft, och det var där det första (och enda) samarbetet var.

Tex kan du läsa om det här

Kolla även här.

Jag som mindes fel då. Även om SC känns mer WH än vad WC gör. Kanske beror på att jag spelat SC mer och vet mer om det än WC, som jag slutade spela efter tvåan.

Fast som det står på Wiki ang SC "Blizzard fick kritik för att spelet blev för mycket "Warcraft in space", så motorn skrevs sedan om helt innan spelet släpptes." vilket för övrigt är spot on när det kommer till SC2. (Och som är orsaken till att jag inte spelar tvåan. Men det är en annan sak..)

Hur som helst, tack för länkarna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Mirage:

Nej, Warcraft. Det kom långt före Starcraft, och det var där det första (och enda) samarbetet var.

Tex kan du läsa om det här

Kolla även här.

Jag som mindes fel då. Även om SC känns mer WH än vad WC gör. Kanske beror på att jag spelat SC mer och vet mer om det än WC, som jag slutade spela efter tvåan.

Fast som det står på Wiki ang SC "Blizzard fick kritik för att spelet blev för mycket "Warcraft in space", så motorn skrevs sedan om helt innan spelet släpptes." vilket för övrigt är spot on när det kommer till SC2. (Och som är orsaken till att jag inte spelar tvåan. Men det är en annan sak..)

Hur som helst, tack för länkarna.

Nemas SC är en ripoff på WH40K dock, det går inte att bortse från. Människor = Imperium of Man. Zerg = Tyranids. Protoss = Eldar.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Nemas SC är en ripoff på WH40K dock, det går inte att bortse från. Människor = Imperium of Man. Zerg = Tyranids. Protoss = Eldar.

Det är väl kanske där en del gör fel, jag själv en av dem, att vi klumpar ihop WH och WH:40k. Om då WC är från WH så är då SC från WH:40k, då kanske det stämmer mycket bätter.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar