Att ha Primär eller sekundär PS4, vad är skillnaden?

Medlem
Att ha Primär eller sekundär PS4, vad är skillnaden?

Hejsan.

Låt oss säga att jag har min PS4 och min kompis har en PS4, och jag vill logga in på mitt konto på min kompis PS4 och spela mina spel från min konsol. Går det? Jag har förstått att om jag loggar in på mit konto på min kompis PS4 så blir det en sekundär konsol, vad menas med det?

kan jag inte spela spelen, eller jag kan spela dem men inte online?

MVH
Gabbse

Medlem

Alla spel som du har köpt via Playstation Store ligger bundet till ditt PS4-konto. Låt oss säga att ditt PS4 går sönder idag, du köper ett nytt PS4 imorgon som du loggar in på så har du möjlighet att gå in i ditt bibliotek och ladda hem dina spel som du köpt.

Däremot kan man inte "slå ihop" dina och din kompis spel på PS4:an samtidigt, då enbart en profil kan vara ansluten på Playstation Network.

Tänk på att det är skillnad att vara inloggad som "Guest" och att vara faktiskt inloggad på Playstation Network.

Svarade jag tydligt nog på frågan?

Medlem

PS4:an som du har som primär konsoll (din egna troligtvis) gör dina spel och PS+-funktioner tillgängliga för alla användare på den konsollen, om din kompis loggar in på din konsoll med sitt vanliga konto (inte plus) så kan han spela alla dina köpta spel och även spela dem online. Du kan på din primära konsoll även spela dina köpa spel offline.

En sekundär konsoll kräver att du är inloggad på ditt konto online för att få tillgång till dina köpta spel, hos din kompis kan du alltså göra allt du kan hemma på din konsoll så länge du är inloggad på ditt konto online. Loggar du in hos din kompis och laddar ner ett spel du köpt på ditt konto kan det bara spelas med ditt konto på den konsollen.

Man kan alltså som två spelare dela alla spel med varandra genom att låta ett konto köpa alla spel men använda det på två konsoller, den ena konsollen sätter man som primär men använder ett annat konto medan man sätter den andra konsoller som sekundär och använder kontot som köpt alla spel. Den enda begränsningen är att man på den sekundära konsollen måste vara online hela tiden men det känns inte som ett jätteproblem i Sverige idag.

Medlem

Om jag förstått dig rätt, så behöver jag inte ha den andra PS4 konsolen som primär utan sekundär räcker för att kunna lira lite "online kombat" från mina karaktärer? Spel som, modern warfare, call of duty black op 3, destiny osv från en sekundär konsol.

MVH

Medlem

Är du inloggad online så kan du göra precis allt som ditt konto har tillgång till oavsett primär eller sekundär konsoll, ladda ner och installera alla köpta spel och spela online.

Den enda skillnaden är som sagt att den primära konsollen även har tillgång till dina spel offline och till andra användare på samma konsoll.

Medlem

Okej, man tackar för svaren! Jag uppskattar eran hjälp och tid

1
Skriv svar