Multinationella megaföretag och staten

Medlem
Multinationella megaföretag och staten

Man ser ofta i serier och framtidslagda spådomar om hur världen ser ut och fungerar, att företag får en allt större roll i våra liv.

Att vi går över från folkets styre, ifrån demokrati och egen fri vilja, till megaföretag som styr allt från informationsflöde till hälsa och medicin / försvar och polis.
Jag har ofta funderat kring detta, det har ju alltid varit så att storebror eller syster där uppe vill kontrollera oss, vad vi gör, tänker och tycker.

Jag fick ännu mer mjölk i skålen så att säga, i och med de hemliga mötena mellan USA och EU när det gäller "fildelning", man pratar om frimurare och många andra konspirationer.

Vad bestäms egentligen bakom lyckta dörrar, hur mycket ska vi, folket, acceptera, FRA? Ipred? Acta?
Tror inte en sekund på att det bara handlar om illegala nedladdningsmetoder och att stävja dessa.

Så, vad har ni för tankar?


signatur

Retro.

Medlem

Det har alltid varit så här och det kommer alltid vara så här.
Synd att vi har FRA, Ipred och andra lagar som kontrollerar nyhetsflödet, men om du trodde att det inte skulle ske iochmed att världen blir mindre och vårat behov av elektronik blir högre så lurar du dig själv.

Frihet är ett ideal vi aldrig kommer nå, vi får mer val i våra liv men det är inte samma sak som frihet.
Men jag bryr mig inte, det är en naturlig utveckling för vi människor är flockdjur och kommer alltid vara det, och en flock har alltid en ledare som bestämmer, och som vill veta vad flocken tycker och tänker.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Kan nästan höra MFC härifrån gå:


signatur

I'm a snake, follow me!

MFC
Medlem
Skrivet av Golvis:

Att vi går över från folkets styre, ifrån demokrati och egen fri vilja, till megaföretag som styr allt från informationsflöde till hälsa och medicin / försvar och polis.
Jag har ofta funderat kring detta, det har ju alltid varit så att storebror eller syster där uppe vill kontrollera oss, vad vi gör, tänker och tycker.

Jag fick ännu mer mjölk i skålen så att säga, i och med de hemliga mötena mellan USA och EU när det gäller "fildelning", man pratar om frimurare och många andra konspirationer.

Vad bestäms egentligen bakom lyckta dörrar, hur mycket ska vi, folket, acceptera, FRA? Ipred? Acta?
Tror inte en sekund på att det bara handlar om illegala nedladdningsmetoder och att stävja dessa.

Så, vad har ni för tankar?

Det tar för lång tid att utveckla här och jag är säker på att det skulle sväva ut i andra frågetecken än vad tråden syftar till. Det enda jag kan säga är att det pågår ett systemskifte bort från det vi kallar demokrati till något som bäst liknas vid korporatism där företagen dikterar villkoren för hur samhället ska fungera.

Vi är på väg in i den värsta krisen mänskligheten upplevt på mycket länge och där staten snart har mindre att säga till om än företagen som verkar i landet. Lobbyism är utbrett och en del av det politiska landskapet mer än de värdegrunder som definierar en demokrati

Skrivet av SuperTank:

LOL

Enjoy it while it lasts


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Inte sålänge nationalstaten eller nationalism existerar.


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem
Skrivet av Nestor:

Inte sålänge nationalstaten eller nationalism existerar.

vad är nationalism idag?... rätten att att ha tillgång till TV4?... folk har inte längre någon förståelse för vad som är viktigt i livet. Man ifrågasätter inte längre och ja... FRA är snart vår bästa kompis.

När vi gör motstånd så gör vi namninsamlingar och demonstrerar lite utanför riksdagen sedan är det hem och kolla på idol.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Nestor:

Inte sålänge nationalstaten eller nationalism existerar.

vad är nationalism idag?... rätten att att ha tillgång till TV4?... folk har inte längre någon förståelse för vad som är viktigt i livet. Man ifrågasätter inte längre och ja... FRA är snart vår bästa kompis.

När vi gör motstånd så gör vi namninsamlingar och demonstrerar lite utanför riksdagen sedan är det hem och kolla på idol.

Nationalism är väl i grund och botten stolthet av sitt land mer eller mindre. Skulle det gå så långt som du påstår tror jag människor skulle bli förbannande. Nu är svenskar över lag mesar... men ju längre vi håller inne ilskan ju mer våldsamt kommer vårat motstånd en dag bli. Ren teori visserligen.

Medlem

Såg Capitalism: A love story igår och man blir lite oroad. Men som tur är så bor man i ett land som där staten fortfarande har mest att säga till om, och individens värde respekteras.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Nestor:

Inte sålänge nationalstaten eller nationalism existerar.

vad är nationalism idag?... rätten att att ha tillgång till TV4?... folk har inte längre någon förståelse för vad som är viktigt i livet. Man ifrågasätter inte längre och ja... FRA är snart vår bästa kompis.

När vi gör motstånd så gör vi namninsamlingar och demonstrerar lite utanför riksdagen sedan är det hem och kolla på idol.

Nationalism idag är att vara så stolt över sitt egna land att man inte vill att några invandrare ska komma hit överhuvudtaget.
...Förutom norrmän.

...Och folk från danmark.

...Och Germaner.

...Folk från USA går också, så länge dom är vita.

...Ja alltså, så länge du är vit är det lugnt.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Vad människor än gör i sina samhällskonstruktioner, pekar det på något sorts solitärt tänkande. I grunden finns ofta demokratin, men den är förklädd, lite som vi har i vårt samhälle...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar