Markus Persson fortsätter att tjäna hundratals miljoner på Minecraft

Robot
Markus Persson fortsätter att tjäna hundratals miljoner på Minecraft

De tre tidigare Mojang-ägarna får dela på en miljard.


Moderator | Testpilot
Markus Persson fortsätter att tjäna hundratals miljoner på Minecraft

Om man ändå hade den mängden pengar. Många säger emot men jag hade då blivit lycklig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

They struck gold in dem hills!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om man ändå hade den mängden pengar. Många säger emot men jag hade då blivit lycklig.

Man blir inte nödvändigtvis olycklig av mycket pengar, men mycket pengar behöver inte innebära att man blir lycklig heller. Markus kändes ganska nere i slutet av minecraft-perioden där många vänt honom ryggen. Så vitt jag uppfattade det i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om man ändå hade den mängden pengar. Många säger emot men jag hade då blivit lycklig.

Forskning visar att man BLIR gladare av pengar, men bara till en viss gräns. När du väl nått (om jag minns rätt) en årsinkomst på 500,000+ kronor så spelar det ingen eg. roll om det är 500,001 eller 50,000,000 kronor.
Ett annat sätt att se det är kanske att man blir inte vidare glad av pengar, men man blir olycklig av att vara fattig och efter 500,000 så har du allt du behöver.

Medlem
Skrivet av Eight08:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om man ändå hade den mängden pengar. Många säger emot men jag hade då blivit lycklig.

Man blir inte nödvändigtvis olycklig av mycket pengar, men mycket pengar behöver inte innebära att man blir lycklig heller. Markus kändes ganska nere i slutet av minecraft-perioden där många vänt honom ryggen. Så vitt jag uppfattade det i alla fall.

Han får nog faktiskt skylla sig själv där.

Medlem

Titan Quest behöver en uppföljare...så släng lite pengar dit.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om man ändå hade den mängden pengar. Många säger emot men jag hade då blivit lycklig.

Hellre deppig i en Ferrari än på bussen.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om man ändå hade den mängden pengar. Många säger emot men jag hade då blivit lycklig.

Tja, det öppnar ju upp möjligheter och underlättar med att göra det man vill göra för att bli lycklig. Pengarna i sig är väl inte fokuset.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om man ändå hade den mängden pengar. Många säger emot men jag hade då blivit lycklig.

Dom som har haft medel / låg inkomst liv och sedan får massvis med pengar får ändrade känslor

som exempel när man köper ett nytt 500kr spel värderar man det ganska högt och när man gör köpet får man en glad känsla. Man tar hand om spelet det ser till att det inte går sönder och liknande.
Medans om man får massa pengar försvinner det personliga värdet för köper spelar ingen roll det är en droppe i havet och om det går sönder gör det inget för man kan köpa hundra kopier till.
Äta på en fin resturang är något man gör för att fira något specielt medans om man har pengar kan det vara ens vardag.

Svårt att säga att man skulle bli glad av pengar när man själv inte har erfarenhet själv av det.

Medlem

En annan kul grej är att Notch twittrar om att han kodar mer frekvent. Visar skumma bilder på det som han gjort m.m. Kul!

Medlem
Skrivet av erson:
Skrivet av Eight08:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om man ändå hade den mängden pengar. Många säger emot men jag hade då blivit lycklig.

Man blir inte nödvändigtvis olycklig av mycket pengar, men mycket pengar behöver inte innebära att man blir lycklig heller. Markus kändes ganska nere i slutet av minecraft-perioden där många vänt honom ryggen. Så vitt jag uppfattade det i alla fall.

Han får nog faktiskt skylla sig själv där.

För att ?
Har du koll på hans privatliv ?

Medlem
Skrivet av Evilof:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om man ändå hade den mängden pengar. Många säger emot men jag hade då blivit lycklig.

Forskning visar att man BLIR gladare av pengar, men bara till en viss gräns. När du väl nått (om jag minns rätt) en årsinkomst på 500,000+ kronor så spelar det ingen eg. roll om det är 500,001 eller 50,000,000 kronor.
Ett annat sätt att se det är kanske att man blir inte vidare glad av pengar, men man blir olycklig av att vara fattig och efter 500,000 så har du allt du behöver.

Mja, någon studie visar på det, ja. Dels för att människor mår bra av att spara pengar över tid till vissa drömmar osv.. Men man kan absolut bli ännu lyckligare av mer pengar om man vet vad man ska göra med dem, om man har ett mål och tex. startar eget, jobbar med välgörenhet eller whatever som skänker den enskilda individen lycka.

Medlem
Skrivet av Corewin:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om man ändå hade den mängden pengar. Många säger emot men jag hade då blivit lycklig.

Dom som har haft medel / låg inkomst liv och sedan får massvis med pengar får ändrade känslor

som exempel när man köper ett nytt 500kr spel värderar man det ganska högt och när man gör köpet får man en glad känsla. Man tar hand om spelet det ser till att det inte går sönder och liknande.
Medans om man får massa pengar försvinner det personliga värdet för köper spelar ingen roll det är en droppe i havet och om det går sönder gör det inget för man kan köpa hundra kopier till.
Äta på en fin resturang är något man gör för att fira något specielt medans om man har pengar kan det vara ens vardag.

Svårt att säga att man skulle bli glad av pengar när man själv inte har erfarenhet själv av det.

Ja låginkomsttagare + snabba pengar (t.ex. lottovinster) är nog nästan alltid en dålig kombination. Jag tror att många som haft ont om pengar flippar ut helt när de plötsligt kan köpa vad som helst (tror de), och sen är pengarna trots allt slut efter ett tag.

Som han i lyxfällan för några år sedan som vann på Triss, nåt i månaden i x antal år, tror inte det var högsta summan, men kanske 20k/mån i 20 år. Då går han direkt ut och köper flera klockor för 100 000+ kr styck och nya bilar. WTF? Istället för att kanske gå ner i tid lite i arbetet och leva ett lite mer behagligt liv.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av erson:
Skrivet av Eight08:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om man ändå hade den mängden pengar. Många säger emot men jag hade då blivit lycklig.

Man blir inte nödvändigtvis olycklig av mycket pengar, men mycket pengar behöver inte innebära att man blir lycklig heller. Markus kändes ganska nere i slutet av minecraft-perioden där många vänt honom ryggen. Så vitt jag uppfattade det i alla fall.

Han får nog faktiskt skylla sig själv där.

För att ?
Har du koll på hans privatliv ?

Nog väldigt mycket Jante över hans kommentar

Medlem
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Corewin:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om man ändå hade den mängden pengar. Många säger emot men jag hade då blivit lycklig.

Dom som har haft medel / låg inkomst liv och sedan får massvis med pengar får ändrade känslor

som exempel när man köper ett nytt 500kr spel värderar man det ganska högt och när man gör köpet får man en glad känsla. Man tar hand om spelet det ser till att det inte går sönder och liknande.
Medans om man får massa pengar försvinner det personliga värdet för köper spelar ingen roll det är en droppe i havet och om det går sönder gör det inget för man kan köpa hundra kopier till.
Äta på en fin resturang är något man gör för att fira något specielt medans om man har pengar kan det vara ens vardag.

Svårt att säga att man skulle bli glad av pengar när man själv inte har erfarenhet själv av det.

Ja låginkomsttagare + snabba pengar (t.ex. lottovinster) är nog nästan alltid en dålig kombination. Jag tror att många som haft ont om pengar flippar ut helt när de plötsligt kan köpa vad som helst (tror de), och sen är pengarna trots allt slut efter ett tag.

Som han i lyxfällan för några år sedan som vann på Triss, nåt i månaden i x antal år, tror inte det var högsta summan, men kanske 20k/mån i 20 år. Då går han direkt ut och köper flera klockor för 100 000+ kr styck och nya bilar. WTF? Istället för att kanske gå ner i tid lite i arbetet och leva ett lite mer behagligt liv.

Mmm.. Folk som har jobbat upp sin inkomst/förmögenhet vet vart pengarna kommer ifrån (oftast hårt arbete) som leder till att man respekterer pengar på ett annat sätt än om man bara får en stor summa från ingenstans.

Medlem

Som redan diskuterats är det nog inte pengarna i sig. Pengar är aldrig en morot, när du har tillräckligt så gör det lilla extra ingen skillnad. Motivationen drivs av vad man tycker om att göra. Det jag ser med ekonomiskt oberoende är att man får möjligheten att göra det man gillar, och framförallt göra saker man annars inte har tid eller kapital till.

Hade jag blivit ekonomiskt oberoende hade jag börjat plugga igen, enbart för att lära mig något jag tycker är intressant men inte har möjlighet att göra samtidigt som jag arbetar. Hade förmodligen gått ner i tjänst på mitt nuvarande jobb, men jag älskar mitt jobb so far och hade definitivt inte slutat - såvida jag inte hittat något intresse som behöver heltid. Exempelvis startat eget, eller plugga då

Pengar ger inte lycka kanske, men öppnar definitivt upp dörrar som annars är stängda, som i sin tur kan ge lyckan man söker. Men det är högst individuellt så klart

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om man ändå hade den mängden pengar. Många säger emot men jag hade då blivit lycklig.

Jag är redan lycklig.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Som någon sa, man kanske inte blir just gladare om man nu lever ett normalt glatt liv, fast dom som inte gör det lär bli gladare.

En sak är ju säker, det är en massa bekymmer som man slipper eller blir lättare med fett med pengar, ni vet, alla dom där problemen: Att hitta bostad, köpa bilar, resa, ha semester alltid, dricka sjukt mycket, betala underhåll till barn och hustru efter att man skilt sig, göra samma sak ett par år senare etc etc


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

den som säger att det finns en gräns för hur mycket pengar man behöver, har aldrig renoverat ett hus.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Skrivet av schamp0:

Mmm.. Folk som har jobbat upp sin inkomst/förmögenhet vet vart pengarna kommer ifrån (oftast hårt arbete) som leder till att man respekterer pengar på ett annat sätt än om man bara får en stor summa från ingenstans.

Ännu oftare sitter folk på gamla pengar sedan tidgare generationer, men då är man uppfostrad att hålla låg profil. Missköter man sin ärvda förmögenhet offentligt så kanske pöbeln organiserar sig och tar pengarna ifrån en....

Medlem

Jag tror inte man blir lyckligare av mycket pengar...men mindre olycklig. Men som sagt var...Eye of the beholder.

Jag tror Herr. P har stora bekymmer med att ligga på stora summor. Tänk drivorna av människor som vill komma åt dem. Om han inte är paranoid redan nu, kommer han bli det. Det största problemet med att ha så stora summor, är att veta vad man ska göra med dem. Det håller honom säkert vaken på nätterna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Darkmage1971:

Jag tror inte man blir lyckligare av mycket pengar...men mindre olycklig. Men som sagt var...Eye of the beholder.

Måste ju länka till denna:


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om man ändå hade den mängden pengar. Många säger emot men jag hade då blivit lycklig.

Man hade nog blivit glad över att få beskedet om att X antal miljoner kommer sättas in på kontot, men när det kommer till pengar och olycka så är det i stort sätt alltid anhöriga som orsakar den när man får ta del av stora summor pengar. Folk i din närhet börjar tigga, slicka röv osv. De visar helt enkelt upp ett beteende du inte sett tidigare.

Hade jag vunnit stora summor pengar så hade jag nog hållit det för mig själv, men det är ju lite svårt när man tjänar enorma summor pengar genom framgång och hamnar på topplistan i Forbes Magazine.

Inaktiv

Jag tror man behöver ett ganska starkt psyke och ett bra känsloliv samt en redan bra umgängeskrets INNAN man blir rik för att man ska bli lycklig av pengar.

För efter man blir rik kommer det vara väldigt svårt att umgås med andra människor eller skaffa nya vänner om de inte också är rika.

Medlem

Carl Manneh får bara 80 miljoner. Stackars fattiglapp...

Medlem
Skrivet av Evilof:

Forskning visar att man BLIR gladare av pengar, men bara till en viss gräns. När du väl nått (om jag minns rätt) en årsinkomst på 500,000+ kronor så spelar det ingen eg. roll om det är 500,001 eller 50,000,000 kronor.
Ett annat sätt att se det är kanske att man blir inte vidare glad av pengar, men man blir olycklig av att vara fattig och efter 500,000 så har du allt du behöver.

Ja det stämmer.

Vid en viss gräns behöver man inte oroa sig för sin framtid, och konstant vara på tårna, utan kan slappna av.

Tror jag läste att mätbar skillnad i lycka fanns upp tills du tjänar cirka 40k SEK/månad.

Den summan räcker för att kunna göra nästan vad man vill ( inom rimlighetens gränser ), samt en ekonomisk trygghet som gör att du normalt inte behöver ha oro för din eller dina barns nära framtid iaf.

Medlem

Ska man bli rik så är det en fördel att INTE vara/bli en offentlig person! Hade jag fått så mycket pengar som dom så skulle jag känt mig tvungen definitivt att hjälpa världen med diverse problem, något som jag skulle vilja göra också.

Sen så skulle det vara väldigt kul köpa Highend datorer till alla FZ:as medlemmar och göra alla glada, lär ju inte rubba plånboken direkt :), för dom som vill då. Ska man bli rik så är det viktigt att man ändå fortsätter jobba, jag tror det är det som är nyckeln till att inte falla ner.

Medlem
Skrivet av Kimpur:

den som säger att det finns en gräns för hur mycket pengar man behöver, har aldrig renoverat ett hus.

Precis - jag förväntar mig ett Nobelpris i både ekonomi och fysik för den här upptäckten - mitt hus är ett ekonomiskt svart hål!

12
Skriv svar