Flyg simulator

Medlem
Flyg simulator

Nån här inne som vet om det arbetas med något nytt simulator spel? Typ som fsx eller xplane 10 fast med en välarbetad grafik motor?

Medlem

Dovetail Games Flight School släpps nu på tisdag. Bygger på FSX-motorn, men har blivit upphottad. Bland annat med 64-bit stöd. Och senare i år så kommer Dovetail Games Flight Simulator, som är vad som ska ersätta FSX.

Sen så har vi Aerofly FS 2 som släpps i juni.

Medlem

p3d

Prepar3d är uppbyggd på samma motor som fsx, men har byggts vidare på i större utsträckning än fsx. P3d är alltså fortfarande under aktiv utveckling (av lockheed martin) till skillnad från fsx, och har därmed lite fler trevliga grafikuppdateringar. Om du kört fsx tidigare, så är det ju också gött att de flesta moddar man har till fsx också funkar till p3d.

Kör själv fsx på steam. Jag är också intresserad av nya flygsimulatorer, men med (betal)moddar kan man förbättra upplevelsen i de "gamla" simulatorerna avsevärt. Exempelvis med:

ORBX

REX

(redigeringar p.g.a tröttskalle)

Medlem

Har provat orbx och rex. När man är inbiten som en annan så vill man ju kunna maxa inställningarna. Köpte ny spel dator för nåt årsedan. Men till min förvåning kunde jag ändå inte skruva upp grafiken så mycke i fsx. Fsx är ju ändå nästan 7 år gammalt. Får åka o sno en hos nasa eller nåt. Verkar inte finnas nån dator som rår sej på fsx änn idag.
Får ge dovetails nya simulator en chans. Desvärre verkar det vara som ms flight. Begränsat o inte så fritt som fsx va.

Medlem

Ja fsx är något av en tungrodd best. Kan tyvärr inte säga om P3d är bättre i det avseendet då jag inte testat det själv. Men ur grafik-synpunkt så är det många gamla fsx:are som gått över till just P3d.

Angående dovetails nya simulatorer så väntar ju (som Bojkott skrev) "Flight School" närmst. Efter det, närmre slutet på året, så ska de släppa en "Flight Simulator" som ska vara mer öppen och mer likt fsx.

Så om du inte känner för att testa P3d så kan det ju vara värt att vänta på just Dovetails Flight Simulator, alternativt sno något från nasa som du säger

Har du testat DCS förresten?

Medlem

Ja precis, he he. P3d har jag inte testat konstigt nog. Dcs har jag kört lite. Helt ok. Aningen svårt kanske. Visst är man ute efter realism men det ska ändå ligga på lagom nivå. Fsx va klockrent då tyckte jag. Provat x-plane med men det va också "för" realistiskt. Menyer o inställningar som hette duga. Jag började med flygcertifikat för ett antal årsedan men fick hoppa av. Fick diabetes. Så nu lever jag ut flygdrömmen på datorn istället. Så man är väl lite kräsen kanske.

Medlem

Det är såklart inte alltid man är sugen på att bläddra igenom en hel manual bara för att kunna starta planet, som i DCS. Så håller med dig om att fsx är ett gött sätt att bara få tillfredsställa sitt flyg-sug.

Där ser man, det var tråkigt att höra. Var det privat eller kom du in på en skola?

Jag är ju riktigt sugen på att skaffa en Rift/Vive och köra lite fsx eller dylikt. Känns ju spontant som en riktigt bra kombination. Har du testat något i VR?

Medlem

Jodå e trist me sjukdomar men men. Gick igenom hälso tester hos sas i gbg. Men började först med ppl. Privat flyg alltså. Började med teori och lite flygning sen blev det stopp. I många länder får man flyga med diabetes såsom i usa och england o flera andra länder. Även kommersiellt. Men i detta förmyndar landet är det total stopp. Inte ens ultralätt. Har inte haft möjlighet o prova vr än. Dels är det ganska dyrt men finns ju nåra olika tillverkare med. Men känner jag mej själv rätt så kommer jag äga vr en dag. Fsx på vr vore nåt det. Men det kräver nog en hel del i data kraft. En simulator som inte flyter riktigt går bort rejält.

Medlem

Taget, förstår att det måste vara trist när man ändå påbörjat men tvingas avbryta på grund av faktorer som man inte har kontroll över. Segt också att det är totalstopp. Att man inte har möjlighet att flyga trafik må ju vara, men ultralätt borde inte vara lika hårda regler kan man tycka.

Ja det set ut att vara en dyr historia än så länge, med både kraftfullare maskin och VR i sig. Avvaktar själv tills jag vet lite mer om de olika VR-lösningarna, alternativt tills när nästa generation släpps. Hade ju inte heller varit helt tokigt med något bättre optimerade flygsimulatorer, som du säger!

Medlem

Det är just det som får mej o vara bitter på sveriges regler. I kanada får man flyga trafikflyg om man upprepat kan visa att man sköter sin diabetes. I sverige får man inte ens flyga skärmflyg, ta dykar certifikat o mycke annat. Eftersom flygning är största drömmen så kan jag inte hjälpa att vara lite bitter på sverige angående detta. Det kanske märks. Nåja nog om detta. Va kör du annars för spel? Nåra tips?

Medlem

Helt klart förståeligt och det är nog oundvikligt att bli bitter över sådant. Tråkigt, men man vet ju aldrig, regler kan ju alltid ändras.

Kör lite arma 3 till och från, men annars en del gamla godingar från gog. Tips, hmm. Har du någon speciell genre du föredrar?

Medlem

Nja, har ingen direkt genre så. Lite hur det känns kanske. Flyg om man vill göra nåt lite seriösare kanske. Men ibland lite rainbow six siege eller gta5. Dom kör jag dock på ps4:an. Annars snöar jag in ibland på "tjäna pengar o bygga spel" typ som tropico o age of empires. Kom ihåg att jag körde silent hunter ubåtsspelet mycke. Tror dock inte att det har kommit nåra nya. Arma 3 har jag inte kört alls men gillar när möjligheter finns o styra massa olika fordon. Spelat shipsim en del. Men dom har inte riktigt lyckats med grafikmotorn där. il-2 va rätt schysst. Men simulatorer kommer nog först om dom är bra gjorda. Men alltid kul o slakta emellanåt

Medlem

Men en modern ubåts simulator det hade jag gärna varit med om.

Medlem

Lustigt! Va precis ute på subsim.com. Verkar komma ett.

Medlem

Ah, är det UBOOT du menar? Var tvungen att gå in och kolla. Tack för tipset!
Körde en hel del silent hunter 3 förut, men 4 och 5 fastnade jag aldrig riktigt för av någon anledning. Kul att det kommer ett nytt i samma stuk.

Ja arma 3 är väldigt "stort". Du kan ha allt mellan stora stridsvagnsstrider och småskaligt cqb med bara infanteri. Eller varför inte en blandning av de båda, och släng in lite helikoptrar och flyg i det hela. Spelet i sig känns också mer som simulation än ren action, vilket tilltalar mig mycket. Ibland är det intressant att bara vara ett kugghjul i ett större maskineri.

Kör som sagt en del gamla spel från gog. Har du testat Dungeon Keeper 2? Ett trevligt strategispel med mycket humor. Går ut på att bygga ut sin grotta med diverse rum, hantera resurser och hålla sina undersåtar nöjda.

Hitman är en bra spelserie, testat något av dem? Hitman Contracts och Hitman Bloodmoney är de bästa enligt min mening. Har dock inte testat det senaste i serien.

Har du kört mount & blade warband? Det är ett spel som man kan slänga rätt många timmar på. Du börjar som en enkel "bonde". Under spelets gång kan du anlita soldater och aktivt träna dem. Tillslut så har du en arme som du kan erövra borgar och landområden med, och starta en egen fraktion om du vill göra det. Grafiken är inte den bästa, men spelmekaniken är väldigt bra.

Ska fundera om jag kan komma på några andra förslag. Annars låter det som att du redan har koll på spelen jag skulle kunna föreslå, som gta 5 och il-2. Finns ju Rise of flight också, flygsimulator under första världskriget. Samma skapare som det senaste il-2 (tror jag), och något äldre.

Medlem

Har lite svårt för fantasi spel bara. Tittade närmare på uboot. Verkar inte vara en simulator o så bara. Men en ubåts simulator hade vart fint. Men kanske en modern med atom ubåtar. Ska titta vidare på arma 3. Såg lite filmer på tuben. Synd bara att folk verkar modda sönder det lite. Sport bilar o sånt. Ska nog ge mej på elite med kanske. Ska väl vara en rymd simulator. Spelade gamla elite på amiga. Ska titta på mount and blade me. Kom precis på, spel är som kvinnor. Ett snyggt yttre spelar ingen roll om dom inte har nåt i skallen. Nåt man lärt sej genom åren, ha ha ha!

Medlem

Jasså, var det så. Hann i princip bara kika på bilderna, vilka såg trevliga ut. Ja moderna ubåtssimulatorer ser man inte mycket av. hunterkiller är det enda jag kan hitta. En något mer uppdaterad version hade ju kanske varit trevligt.
Jo men arma är ett spel som är tacksamt att modda. Det finns många 'mindre spännande' moddar (life-rpg och liknande), men också många fantastiska som verkligen förbättrar spelet. Exempelvis: RHS och CUP, det senare som plockar över allt material från de tidigare arma spelen. Det finns också ett gäng svenskar som håller på med att modda in svenska soldater, fordon och materiell, vilket ju är trevligt SAM

Har varit lite sugen på Elite men har också funderat på att vänta in Star Citizen. Har inte jättebra koll på skillnaderna, men i stort så är de ju båda rymdssimulatorer av mer avancerad karaktär. Har du hört något om Star Citizen?

Haha, det är väldigt sant! Och det är ju så det ska vara. Snygg grafik är gött, men spelglädjen är ju ändå det som ska räknas. Tycker det är synd att man (i många AAA-spel) satsar för mycket på ögongodiset. Vet inte om du gillar COD och så, men själv tycker jag att spelglädjen (i alla fall i singelplayer) dött ut för rätt många spel sedan. Då spelar det ju liksom inte så stor roll om det är snyggt.

Medlem

Ja det är inte samma känsla i spel nuförtiden. Man kanske har blivit mer kräsen me. Tyckte ändå att fallout 3 va rätt ok. Spelade igenom hela det. Är inte star citizen mer strategi? Kanske har fel. Det som verkar schysst me Elite är att man kan välja lite vad man vill göra. Ut o kriga eller bara syssla med handel. Jag gillar den valmöjligheten. Bara fara runt o skjuta blir tråkit tycker jag nog i längden.

Medlem

Jo det kan nog vara så att man blivit mer kräsen. Ja men det var det, gillar bethesdas spel överlag. Men du har inte kört elder scrolls serien då, när du inte gillar fantasy?

Kanske är mer inriktat mot action/strategi, men det verkar också vara lite så att man kan ha olika jobb och uppgifter. Ser ut som att man ska kunna utföra 'mining' ur asteroider och liknande i alla fall. Men oklart hur mycket civila aktiviteter det finns förutom det. Ja verkligen, har tröttnat rätt hårt på rena actionspel, för att återigen nämna Call of duty. Jo men det är gött när man har lite valmöjligheter. Ökar tiden som man kan behålla intresset, och ökar också nöjet att spela om ett spel. Vad säger du om No man's sky då, något som lockar?

Medlem

Dom första call of duty va bra men sen tycker jag det gick utför. Vad jag vet så kan man tjäna pengar bara på å frakta saker i elite, köpa o sälja typ. Köpa nya rymd skepp. Man måste inte kriga o så. No mans sky har jag inte provat men sett det in action. Verkar ok.

Medlem

Ja, gillade de från andra världskriget. Men har försökt återvända till dem nu senare för att få lite nostalgikick, men fasen, personligen så tycker jag att den typen av actiongenre är så sjukt uttjatad.
Taget, man har ju hört en del om EVE också. Inte direkt en rymdsimulator, men också sådär sjukt öppet så att man kan helt fritt välja profession och liknande. Synd bara att det är ett mmo.
Får hålla med, 'ok' är ett bra sätt att beskriva det.

1
Skriv svar