Vad gick egentligen fel med Simcity?

Robot
Medlem
Vad gick egentligen fel med Simcity?

Har sagts många gånger. Alltid EAs fel XD


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Körde de "always online" för att försvåra för piratkopiering eller hade det något värde för själva spelandet? Om det bara var någon slags kolla-äkthet-kontroll tycker man ju inte det borde påfrestat servrarna så mycket?

Medlem
Skrivet av Pa-pa-pastorn:

Körde de "always online" för att försvåra för piratkopiering eller hade det något värde för själva spelandet? Om det bara var någon slags kolla-äkthet-kontroll tycker man ju inte det borde påfrestat servrarna så mycket?

Om jag kommer ihåg rätt tror jag att de argumenterade för "always on" med att säga att lite av spelets beräkningar görs via servrar vilket skulle leda till att spelet flöt på bättre. Om det överhuvudtaget stämde vet jag inte då jag inte spelat spelet ^^

Medlem

EA Games - Ruin Everything

Sen är det ju inte allt bara EAs fel heller, utvecklarna måste ju ha lite balls och försöka stå emot och stå upp för sina skapelser. Åh andra sidan försvinner väl de flesta av sådana kreaktiva och passionerade människor rätt snabbt i dem miljörer EA skapar.

Hmm, så tja.

EA Games - Ruin Everything

Medlem
Skrivet av Pa-pa-pastorn:

Körde de "always online" för att försvåra för piratkopiering eller hade det något värde för själva spelandet? Om det bara var någon slags kolla-äkthet-kontroll tycker man ju inte det borde påfrestat servrarna så mycket?

Nej det handlade om att ha kontroll, kunna låsa och sen påbörja en hiskelig mjölkning som allt annat EA Games sysslar med.
Vi måste visa vårt missnöja med att inte köpa deras skit som bara är en fin fasad.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk

En gång i tiden drömde jag om att bli spelutvecklare, nu är jag väldigt glad att jag aldrig valde det yrket. Måste vara otroligt tufft att jobba under ett stort spelhus och sedan få ens skapelse förstörd och ens studio föraktad pga. några inkompetenta chefers beslut om krav på spelet.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag tycker inte att det var always online som sabbade sim city för mig, det var mycket annat med, de små rutorna man kunde bygga i bland annat, många dåliga spel design beslut som var värre med. Så tycker inte bara de kan skylla på EA

Medlem

Ja vad kan ha gått fel? EA's inblandning kanske? Spelet hade enorm potential, och på många sätt så var det ett bra spel. Men EA lyckades sänka hela skiten. Och tur var väl det, för annars hade vi kanske aldrig fått Cities: Skylines.

SimCity känns som ett spel som var uppbyggt för att få massvis med DLC, men efter floppen med Cities of Tomorrow, mest troligt för att alla hade slutat spela, så beslöt nog EA att lägga ner allt arbete på framtida DLC.

Medlem

Den där always onlinesaken i singelplayerspel går typ inte att förklara som något bra. Dom kastar in saker som skall få en att tro att det är riktig multiplayer, men det är ofta bara ett lager av social media.

Skrivet av tricky:

En gång i tiden drömde jag om att bli spelutvecklare, nu är jag väldigt glad att jag aldrig valde det yrket. Måste vara otroligt tufft att jobba under ett stort spelhus och sedan få ens skapelse förstörd och ens studio föraktad pga. några inkompetenta chefers beslut om krav på spelet.

Nja, nu är det ju inte alltid så, det är nog inte så särskilt ofta alls faktiskt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Sim City 2013 hade verkligen massor av bra och intressanta element. Möjligheterna att kunna bygga ut olika statliga byggnader. Resurser, turism, design, ljud. Allt gav verkligen en stämning som gav "bara en stund till känsla".

Sen kom den där biten när man börjar få slut på plats i städerna och man började märka begränsningarna. Trafik som inte fungerade pga detta.

Med dessa nyheter så blir man verkligen sugen på vad spelet hade kunnat bli om inte EA la sig i. Gigantiska kartor med oljefält, gruvor, massiva städer med världens största kärnkraftsverksanläggning. Teraforming. Blir bara ledsen att tänka på detta.

Medlem

Jag spelar Simcity fortfarande lite då och då, tycker det är ett mysigt spel, men det är synd att dom inte fortsätter utveckla det.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Den där always onlinesaken i singelplayerspel går typ inte att förklara som något bra. Dom kastar in saker som skall få en att tro att det är riktig multiplayer, men det är ofta bara ett lager av social media.

Skrivet av tricky:

En gång i tiden drömde jag om att bli spelutvecklare, nu är jag väldigt glad att jag aldrig valde det yrket. Måste vara otroligt tufft att jobba under ett stort spelhus och sedan få ens skapelse förstörd och ens studio föraktad pga. några inkompetenta chefers beslut om krav på spelet.

Nja, nu är det ju inte alltid så, det är nog inte så särskilt ofta alls faktiskt.

Är väl mer än bara ett gäng chefer som för dåliga beslut, hela företaget och dess utvecklare verkar ju numera styras utav kvartalsrapporer. Usel attityd där kreaktivitet och kvalitet prioriteras bort till förmån för snabba pengar.

De negativa effekterna kanske heller inte sker direkt eller är alltid är så här tydliga men resultatet blir till slut desamma. Och jag kan då inte komma på någon utvecklare eller spelserie idag under EA som har förbättras eller komma på något intressant som skapats de senaste åren.

Kan man komma undan med något anti-konsument eller anti-utvecklings beslut för att tjäna mer pengar tas det beslutet 10 fall av 10. Knappast något EA är ensamma heller och attityden verkar även sipprat ner till de styrande bland utecklingsföretagen, så jag förstår folk som väljer bort spelutveckling.

Svårt att veta hur stora konsikvenser allt det här har haft, men jag skulle inte vara förvånad om det har resulterat i att många kreaktiva personer valt bort branchen pga den usla attityd företag som EA, Activision, Ubisoft, Konami, Sony, Microsoft med flera har skapat.

Gnällkuk
Skrivet av Hipshot:

Den där always onlinesaken i singelplayerspel går typ inte att förklara som något bra. Dom kastar in saker som skall få en att tro att det är riktig multiplayer, men det är ofta bara ett lager av social media.

Skrivet av tricky:

En gång i tiden drömde jag om att bli spelutvecklare, nu är jag väldigt glad att jag aldrig valde det yrket. Måste vara otroligt tufft att jobba under ett stort spelhus och sedan få ens skapelse förstörd och ens studio föraktad pga. några inkompetenta chefers beslut om krav på spelet.

Nja, nu är det ju inte alltid så, det är nog inte så särskilt ofta alls faktiskt.

Skulle nog snarare gissa på att det är väldigt ofta när det kommer till AAA-spel under de stora spelhusen. Det finns så många otroligt konstiga beslut med spel som känns otroligt ologiska att jag har svårt att se att det beror på andra saker än att någon tagit ett beslut om att det är så här det ska vara eller att något ska ned- eller bortprioriteras.

Många spel kan vara tekniska mästerverk, men helt åsidosättas när det finns andra saker som begränsar spelet eller gör det mer eller mindre trasigt. The Division är ytterligare ett bra exempel på detta. Ursnyggt spel men som på PC fick en client trusted modell för multiplayer vilket gör att man fritt kan injecera kod och modifera minnet utan problem i spelet. Ett medvetet val som de aktivt valde att inte åtgärda, eller kommentera kring. Problemet finns ju inte på konsol och det är ju där fokus läggs.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av ichnusa:
Skrivet av Pa-pa-pastorn:

Körde de "always online" för att försvåra för piratkopiering eller hade det något värde för själva spelandet? Om det bara var någon slags kolla-äkthet-kontroll tycker man ju inte det borde påfrestat servrarna så mycket?

Om jag kommer ihåg rätt tror jag att de argumenterade för "always on" med att säga att lite av spelets beräkningar görs via servrar vilket skulle leda till att spelet flöt på bättre. Om det överhuvudtaget stämde vet jag inte då jag inte spelat spelet ^^

Inget jag märkte, samt när dom hacka spelet, så körde alla beräkningar på datorn och det funkade lika bra (var ju många som frågade om det ens gjordes några beräkningar på server).

Betan var redan dålig, dum man är så köpte man spelet (fick ju ett gratis spel som plåster på såret).

Men ja efter det har jag inte köpt något EA spel igen. EA är bra på att packa spelen snyggt och få en som köpare riktigt intresserad (som titanfall som är ett grymt spel, men har aldrig köpt det just för EA och har vissa nackdelar).

Medlem
Skrivet av tricky:

En gång i tiden drömde jag om att bli spelutvecklare, nu är jag väldigt glad att jag aldrig valde det yrket. Måste vara otroligt tufft att jobba under ett stort spelhus och sedan få ens skapelse förstörd och ens studio föraktad pga. några inkompetenta chefers beslut om krav på spelet.

Ett alternativ är ju att inte sälja den makten för pengar till stora spelstudios. Ett bra exempel är Dice som så fort det är nåt bra får all cred och när nåt är dåligt så är det EA's fel, ett företag som betalat Dice en massa pengar just för att få styra dem och bestämma, något som Dice gillade och sålde ut sig för.

Money talks!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Morti:

Jag tycker inte att det var always online som sabbade sim city för mig, det var mycket annat med, de små rutorna man kunde bygga i bland annat, många dåliga spel design beslut som var värre med. Så tycker inte bara de kan skylla på EA

De små rutorna och mycket av den dåliga gamedesignen tillkom just pga. allways online läget.


signatur

Idono. That's me!

Gnällkuk
Skrivet av Kane:
Skrivet av tricky:

En gång i tiden drömde jag om att bli spelutvecklare, nu är jag väldigt glad att jag aldrig valde det yrket. Måste vara otroligt tufft att jobba under ett stort spelhus och sedan få ens skapelse förstörd och ens studio föraktad pga. några inkompetenta chefers beslut om krav på spelet.

Ett alternativ är ju att inte sälja den makten för pengar till stora spelstudios. Ett bra exempel är Dice som så fort det är nåt bra får all cred och när nåt är dåligt så är det EA's fel, ett företag som betalat Dice en massa pengar just för att få styra dem och bestämma, något som Dice gillade och sålde ut sig för.

Money talks!

Känns ju dock som en traditionellt problem som uppstår i alla företag som blir stora, oavsett bransch. Så länge vi inte får någon som vill läcka information så kan vi bara gissa vems beslut något i ett spel var.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Det är inte alls EAs fel. Det är systemet det är fel på. De gör bara vad de måste för att överleva. De har bara varit övernitiska och försökt pressa för mycket, ungefär som när företag skär ner på personal, drar in raster och dylikt i hopp om att bli ännu mer lönsamma, samtidigt som kvaliteten blir lidande och de anställda förbrukas.

Medlem
Skrivet av tricky:
Skrivet av Kane:
Skrivet av tricky:

En gång i tiden drömde jag om att bli spelutvecklare, nu är jag väldigt glad att jag aldrig valde det yrket. Måste vara otroligt tufft att jobba under ett stort spelhus och sedan få ens skapelse förstörd och ens studio föraktad pga. några inkompetenta chefers beslut om krav på spelet.

Ett alternativ är ju att inte sälja den makten för pengar till stora spelstudios. Ett bra exempel är Dice som så fort det är nåt bra får all cred och när nåt är dåligt så är det EA's fel, ett företag som betalat Dice en massa pengar just för att få styra dem och bestämma, något som Dice gillade och sålde ut sig för.

Money talks!

Känns ju dock som en traditionellt problem som uppstår i alla företag som blir stora, oavsett bransch. Så länge vi inte får någon som vill läcka information så kan vi bara gissa vems beslut något i ett spel var.

Visst är det så men min grundpoäng står fortfarande kvar. Vill man bestämma allt själv så säljer man inte ut sig. Man kan inte ta businessbeslut som innefattar avtal och sen gråta när de avtalen efterlevs. Man har ju själv valt att ingå dem.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Det är lätt sagt, men i de flesta fallen är det inget egentligt val man gör, man måste. Det finns ingen som tvingar en att äta heller, men man måste om man vill överleva.

Gnällkuk
Skrivet av Kane:
Skrivet av tricky:
Skrivet av Kane:
Skrivet av tricky:

En gång i tiden drömde jag om att bli spelutvecklare, nu är jag väldigt glad att jag aldrig valde det yrket. Måste vara otroligt tufft att jobba under ett stort spelhus och sedan få ens skapelse förstörd och ens studio föraktad pga. några inkompetenta chefers beslut om krav på spelet.

Ett alternativ är ju att inte sälja den makten för pengar till stora spelstudios. Ett bra exempel är Dice som så fort det är nåt bra får all cred och när nåt är dåligt så är det EA's fel, ett företag som betalat Dice en massa pengar just för att få styra dem och bestämma, något som Dice gillade och sålde ut sig för.

Money talks!

Känns ju dock som en traditionellt problem som uppstår i alla företag som blir stora, oavsett bransch. Så länge vi inte får någon som vill läcka information så kan vi bara gissa vems beslut något i ett spel var.

Visst är det så men min grundpoäng står fortfarande kvar. Vill man bestämma allt själv så säljer man inte ut sig. Man kan inte ta businessbeslut som innefattar avtal och sen gråta när de avtalen efterlevs. Man har ju själv valt att ingå dem.

Å andra sidan är det väldigt svårt om man inte lyckas skapa en megahit som gör att man har ett ordentligt kapital att förvalta över. Spelstudios tror jag knappast egentligen vill ingå hos stora utgivare just eftersom man blir låst på många sätt, däremot erbjuder de finansiering, marknadsföring och annan trygghet.

Visst håller jag med om att de antagligen säljer sin själ, men samtidigt så jobbar man för att tjäna pengar och när ett tillfälle dyker upp där man kan tjäna mycket pengar på kort sikt tror jag det är väldigt få som riddarlikt tackar nej till en säck guld till favör för att vara den sanna tempelriddaren i spelutvecklingsbranschen.

Det är enklare när man är ett litet team och företag, det är en sammansvetsad konstellation av medarbetare och alla drivs ofta av samma passion och inlevelse men 15 år senare och när man vuxit från 15 personer kanske till 250 personer och det bildats styrelser och liknande så är det många viljor och olika ambitioner som ska samsas.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Självklart har du rätt, det är så business fungerar. Däremot är det som att slå sig själv i huvudet med en hammare och klaga högt över huvudvärk.

Det där med att äta kakan OCH behålla den...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Undrar hur många lovande konsoler, spel mm. som fallit offer för nån högrövad gubbe i framskjuten position som sagt: "Detta är framtiden för spelindustrin" och sedan slaktat allt med någon uselt underbyggd skit som kommit konsultvägen.


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

En sak som jag fortfarande stör mig på, är hur EA gick ut och sade att SimCity inte är möjligt att spela offline med hur spelet är uppbyggt.

En kort stund därefter dök ett crack upp så att man kan spela spelet offline, och strax därefter gav EA med sig och släppte en uppdatering som lät spelarna spela utan att vara uppkopplade.

Så inte nog med att EA släppte ett spel som inte var helt genomtänkt, men de ljög oss konsumenter rakt upp i ansiktet dessutom.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Puscifer:

En sak som jag fortfarande stör mig på, är hur EA gick ut och sade att SimCity inte är möjligt att spela offline med hur spelet är uppbyggt.

En kort stund därefter dök ett crack upp så att man kan spela spelet offline, och strax därefter gav EA med sig och släppte en uppdatering som lät spelarna spela utan att vara uppkopplade.

Så inte nog med att EA släppte ett spel som inte var helt genomtänkt, men de ljög oss konsumenter rakt upp i ansiktet dessutom.

Jupp, tog någon vecka att cracka det. Uppdateringen tog dock mer än ett år innan den kom ut.

Så ja ea körde riktigt rävspel och förstörde totalt ryktet för simcity (gick i graven totalt).

Medlem

Åter ett bevis på att spel blir bäst när de som kan spel och gillar spel får arbeta med spelutveckling. Tyvärr ska det in massa ekonomer, PR-tjommar och annat löst folk och peta i spelen.

Medlem
Skrivet av kadavriak:

Åter ett bevis på att spel blir bäst när de som kan spel och gillar spel får arbeta med spelutveckling. Tyvärr ska det in massa ekonomer, PR-tjommar och annat löst folk och peta i spelen.

Dock behövs ju någon som tar hand om ekonomin, annars funkar det inte.

Har pekats på flera problem varför spel blivit sämre. Komplexare spel (mer lulul och bättre grafik t.ex) och även att kunder vill ha produkten så fort som möjligt, samt företaget vill få igen avkastningen fort.

Sen vems fel det är i slutändan, är ju kunden som förbokar spel, utan att veta kvalitén.

Ambassadör
Xbox

Behövs den frågan verkligen ställas? EA, nuff said.


signatur

Jump in.

MEG
Medlem

signatur

Death is only the beginning

12
Skriv svar