Spel till fullpris

Medlem
Spel till fullpris

Jag kommer på mig själv att inte vilja köpa spel till fullpris längre. Det finns undantag och det är Open world-spel. Och det är med anledning av speltiden. Fall Out 4, Far Cry, Witcher 3 är spel med lång speltid och Dark Souls är kanske inte ett free roaming spel, men det lägger jag gärna också mina 599 kronor på. Det handlar väl om att jag vill ha tid för mina pengar. Jag spelar även för att fördriva tiden, inte bara för att det är roligt. Men att lägga 600 på 12-13 timmar (Uncharted 4), det är inte värt det helt enkelt. I mitt tycke. Jag räknar med en formel pris per timme. "Bör"-värdet är dock svårdefinierat, men borde nog ligga omkring 20.-/timme som max.

FO4 på 50 timmar = 12.-/h
Witcher: 40 timmar =15.-/h
Dark Souls 3 på 100 timmar = 6.-/h
Uncharted 4 på 13 timmar = 46.-/h
Wolfenstein - Old Blood = 13.-/h

Uncharted 4 - trots ett riktigt riktigt höjdarspel så är det inte värt pengarna. Det har en proffsig story, underbart röstskådespeleri, vacker grafik, roligt att spela (nåja man blir lite trött på klättrandet), och det är verkligen en underbar äventyrsfilm man spelar. Jag blev lite moloken när jag var klar, just på grund av det filmspelet var slut. MEN jag hade ändå varit besviken om jag hade betalt 600 kronor för det (fick det i gåva, vilket händer då och då av snälla spelmänniskor).

Så var Old Blood värt 79.- trots inte stans bästa spe? Yes därför att 79.- kan jag leva utan. Det är en matlåda till lunch i stället för restaurang.

Av samma anledning pris/timme vill jag inte lägga ner 249.- på FO4 Far Harbor. Det är för dyrt. Och nej jag köpte det inte när det var billigare, eftersom jag inte visste vad jag skulle få. Ville tex inte spela Automatron eller base-camp-byggar dlc. Jag förstår naturligtvis att det är otroligt kostsamt att göra spel som Uncharted 4 eller annat AAA-spel, och att utvecklarna ska har betalt för det dem gör, men jag är inte gjord av pengar och måste gå efter devisen valuta för pengarna fram tills att jag blir ekonomiskt oberoende... och det verkar ta sin tid.

Så vad gör jag, jo jag väntar tills att priset sjunker. Jag har lärt mig att vänta och det fungerar faktiskt relativt bra, även om det kliar i fingrarna. Doom.... sorry pal men du får vänta till 249.-.

Gäller samma formel på bio.... yep.. därav går jag bara på bio med barnen. Jag väntar hellre slipper därmed även alla odrägliga människor som väsnas eller lyser upp salongen med sms.

#blogg

Medlem
Spel till fullpris

Svårt att bedöma ett spels värde baserat på pris/h. Jag betalar hellre fullpris för ett riktigt bra 10h-spel och njuter av det, än tvingar mig genom ett 60h halvtaskigt open world bara för att känna att jag får ut tillräckligt med speltimmar för mina investerade pengar.

Medlem

Precis. Jag lägger hellre ner mer pengar per timme i välregisserade upplevelser än harvar i halvspännande open worldspel. Doom hade jag grymt kul med, så det kände jag var värt sitt pris. Sen ibland kommer spel som Witcher 3, där du får både och


signatur

Videomupp

Medlem

20:- per timme? Wtf?
Jag tycker snarare 100-200:- per timme är rimligt.

Jämför med vad som helst...
Bio? Inträde på nån sorts aktivitet, etc etc...

All roa sig för 20:- i timmen är ju horribelt.

Sist men inte minst så är det ju bara att sälja sitt genomspelade spel på blocket för typ 80% av nypris så kommer du ju undan billigt

Medlem

Har nog aldrig i hela mitt liv köpt ett spel över 500 kronor, och du snackar om 599? var hittar man ens dessa priser?

Medlem

599 är normalpris för ett konsolspel. Och visst ni har rätt klart spelet måste vara bra, det var nog otydligt skrivet. Det är ju inte bara priset som spelar in, men som jag även skrev jag tycker inte bio är värt priset heller. Uncharted 4 är nog det mest välregisserade spel jag spelat, min shit 600 kronor det är mycket pengar (för mig).

Tack för kommentarerna!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Vercadi:

Har nog aldrig i hela mitt liv köpt ett spel över 500 kronor, och du snackar om 599? var hittar man ens dessa priser?

Det är ganska vanliga priser om du köper dem i affärer. Själv har jag mest beställt hem mina spel via internet och då hamnar man oftast under 500-lappen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

KoP
Medlem

Anser man sig ha spel som hobby så får det kosta (precis som all annan hobby) Annars bör man omvärdera vad det är man håller på med.

Själv kommer jag investera i en PS4:a enbart pga Uncharted 4. Där kan man räkna på hur mycket varje speltimme kommer att kosta.

Moderator | Testpilot
Skrivet av KoP:

Anser man sig ha spel som hobby så får det kosta (precis som all annan hobby) Annars bör man omvärdera vad det är man håller på med.

Själv kommer jag investera i en PS4:a enbart pga Uncharted 4. Där kan man räkna på hur mycket varje speltimme kommer att kosta.

Man kan ju gilla att spela men ändå tycka det är dyrt. Spel i butiker brukar jag ALDRIG köpa just för att de är så dyra. 599-699 är alldeles för mycket i mitt tycke


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har i stort sett samma inställning som TS då jag vill ha ut så mycket av mina spel som möjligt och därmed i stort sett endast köper större RPGs ala Skyrim (1000+ timmar?) och Fallout (200+ and counting). I de fall kan 500-600 spänn vara värt det.

Såklart skall de ovanstående spelen vara bra för att det ska vara värt det men med tanke på hur länge jag spelar dom så har jag tid att vänta tills nästa bra spelsläpp kommer!


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Jag tror jag drar ner mina spel till pris/timme men det är inte vad jag baserar mina köp på eller om de var värt det.

En del spel är rätt dyra och är avklarade relativt snabbt men jag kan ändå känna att de var värt det. Medans en del är billiga och ger mig enormt mycket speltid men trots det kan jag känna att de inte var värda det.

Det är rätt komplicerat och det är så mycket mer än pris/timme som spelar in när det gäller värde. Ett riktigt bra spel kan vara värt att spelats av på en helg eller två till fullpris medans vissa spel är inte värda 100+ timmar till halvpris.

Men kostar ett spel eller DLC ca 100Kr så kan jag köpa det med den förklaringen som användes tidigare "Det kostar ungefär som en lunch, käkar hemlagat istället för att köpa ute en dag eller två."

Medlem

Med det resonemanget så får jag ut väldigt mkt tid per krona i princip alla Paradox spel, samt i diverse multiplayertitlar.

Satt och spelade klart Rise of the Tomb Raider igår, helt klart värt varenda krona enligt mig iaf, även om de senare nivåerna blir extremt frusterande.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Har nog aldrig i hela mitt liv köpt ett spel över 500 kronor, och du snackar om 599? var hittar man ens dessa priser?

Steam, Origin och Uplay.

Medlem

Hehehe. Själv så har jag över 1000 ospelade spel i mitt steamlibrary, varav många fullpris spel.

Som KoP sa så lägger man mycket pengar på sin hobby. Jag stödjer företag som släpper bra spel, jag har inga problem med att betala fullpris även om jag inte lägger så många timmar på spelen i sig.

Dock så kan jag förstå hur man prioriterar kr/h om man går i skolan, inte sitter i en bra ekonomisk situation, inte är så jätteintresserad av spel osv.

1
Skriv svar