Oculus DRM-patch misslyckades – Rift-spel funkar fortfarande med Vive

Robot
Oculus DRM-patch misslyckades – Rift-spel funkar fortfarande med Vive
Medlem
Oculus DRM-patch misslyckades – Rift-spel funkar fortfarande med Vive

Bra! Riktigt bra och smart av Oculus/Facebook.
Ni har skapat ett behov av piratisering.

En viss del av folk som vill använda dessa spel till andra VR-lösningar (vilket är väldigt uppenbart oavsett vad som sägs), kommer att pirata dessa produkter i rädslan av ännu mer DRM-uppdateringar.

Tycker synd om Palmer Lucky.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Varför kan man inte bara få köpa spel från rift-shoppen och sen spela med vad man vill? Tänk om. Valve hade börjat säga "Du måste ha en Steam Machine för att använda steam"

Medlem

Det enda som slutade funka tack vare DRM-skyddet var kvarlevorna av deras en gång goda rykte. När jag köper VR-headset kommer Facebook Rift inte ens att vara ett alternativ. De har inte gjort annat än bedragit sina fans gång på gång på gång.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Det är ju HTC och spelutvecklarnas jobb att stöda Vive, inte Occulus med hjälp av en tredjepartswrapper.

Medlem

Blir ju helt klart en vive om man ska investera i VR.

Medlem

Usch vad redaktionen är arga på Oculus :(. Är det för att ni inte fått någon leverans än?

Medlem

Blir en Vive för min del, ger inte mina pengar till douchbags.

Redaktör
Skrivet av superapan:

Usch vad redaktionen är arga på Oculus :(. Är det för att ni inte fått någon leverans än?

Är vi?

Vi har fått vår Rift.


signatur
Medlem
Skrivet av superapan:

Usch vad redaktionen är arga på Oculus :(. Är det för att ni inte fått någon leverans än?

Du tror inte det kan ha något att göra med att Oculus bara blir sämre? Och jag menar inte headsetet.

Medlem

Vive är Steams egna... Varför ska man köpa ovulus som ägs av fb?? Steam har ju sjukt mycket spel så det är klar att man kör på vive.

rot
Medlem

Blir ju helt klart en Vive när det väl bär sig av med 1080 mot singulariteten. Lite vemodigt att säga upp sig IRL från sina nära och kära, men det är väl dit utvecklingen pekar.

Medlem
Skrivet av rot:

Blir ju helt klart en Vive när det väl bär sig av med 1080 mot singulariteten. Lite vemodigt att säga upp sig IRL från sina nära och kära, men det är väl dit utvecklingen pekar.

Ni kanske kan ta upp kontakten igen IVRL?

Medlem
Skrivet av dafuq:

Vive är Steams egna... Varför ska man köpa ovulus som ägs av fb?? Steam har ju sjukt mycket spel så det är klar att man kör på vive.

Förstår vad du menar, men det mest relevanta är väl hur många spel som faktiskt fungerar i VR. Alltså; att man har ett spelbibliotek på flera tusen spel är ju irrelevant om bara 10 går att köra i VR. (Icke korrekta siffror, men you get the point)

Förövrigt tråkigt med Oculus tråkiga inställning. De tabbar sig bara mer och mer. Palmer är dessutom ingen bra frontperson, och lovar betydligt mer än vad företaget kan hålla. Det är käst och skadar både Oculus och i värsta fall VR i stort. Tror också att Oculus skulle vinna på att vara mer öppna och informativa mot sina kunder.

Med det sagt så tror jag personligen fortfarande mer på Riften som produkt. Men det är tråkigt att success eller fail hänger på företagets rykte, istället för vilken produkt som tilltalar konsumenterna bäst. Men det är ju den vägen Oculus valt att gå...

Medlem

vr är så 2015

Medlem
Skrivet av lobotomized:
Skrivet av dafuq:

Vive är Steams egna... Varför ska man köpa ovulus som ägs av fb?? Steam har ju sjukt mycket spel så det är klar att man kör på vive.

Förstår vad du menar, men det mest relevanta är väl hur många spel som faktiskt fungerar i VR. Alltså; att man har ett spelbibliotek på flera tusen spel är ju irrelevant om bara 10 går att köra i VR. (Icke korrekta siffror, men you get the point)

Förövrigt tråkigt med Oculus tråkiga inställning. De tabbar sig bara mer och mer. Palmer är dessutom ingen bra frontperson, och lovar betydligt mer än vad företaget kan hålla. Det är käst och skadar både Oculus och i värsta fall VR i stort. Tror också att Oculus skulle vinna på att vara mer öppna och informativa mot sina kunder.

Med det sagt så tror jag personligen fortfarande mer på Riften som produkt. Men det är tråkigt att success eller fail hänger på företagets rykte, istället för vilken produkt som tilltalar konsumenterna bäst. Men det är ju den vägen Oculus valt att gå...

Vive är väl i nuläget bättre rent tekniskt sätt ? Kontrollerna som du får med och även systemet som känner av hur du rör dig i rummet. Självklart vet jag att inte alla Steamspel inte fungerar med vr. Men eftersom Steam satsar fullt ut på spel, känns det ju säkrare än en maskin som ägs av Facebook.

Medlem
Skrivet av dafuq:
Skrivet av lobotomized:
Skrivet av dafuq:

Vive är Steams egna... Varför ska man köpa ovulus som ägs av fb?? Steam har ju sjukt mycket spel så det är klar att man kör på vive.

Förstår vad du menar, men det mest relevanta är väl hur många spel som faktiskt fungerar i VR. Alltså; att man har ett spelbibliotek på flera tusen spel är ju irrelevant om bara 10 går att köra i VR. (Icke korrekta siffror, men you get the point)

Förövrigt tråkigt med Oculus tråkiga inställning. De tabbar sig bara mer och mer. Palmer är dessutom ingen bra frontperson, och lovar betydligt mer än vad företaget kan hålla. Det är käst och skadar både Oculus och i värsta fall VR i stort. Tror också att Oculus skulle vinna på att vara mer öppna och informativa mot sina kunder.

Med det sagt så tror jag personligen fortfarande mer på Riften som produkt. Men det är tråkigt att success eller fail hänger på företagets rykte, istället för vilken produkt som tilltalar konsumenterna bäst. Men det är ju den vägen Oculus valt att gå...

Vive är väl i nuläget bättre rent tekniskt sätt ? Kontrollerna som du får med och även systemet som känner av hur du rör dig i rummet. Självklart vet jag att inte alla Steamspel inte fungerar med vr. Men eftersom Steam satsar fullt ut på spel, känns det ju säkrare än en maskin som ägs av Facebook.

Det beror nog på hur man ser det. Många föredrar Rifts headset för att den är lättare och ljudet i de medföljande hörlurarna är bra. Ergonomin är bättre och bilden ska också ha mindre screendoor-effekt.

Vad gäller kontrollerna vet vi inte så mycket om Oculus touch ännu. Enligt en del utvecklare fungerar även touch och rift alldeles utmärkt i roomscale. Roomscale för Riften blir ju naturligtvis först aktuellt när touch-kontrollerna släpps och man får tillgång till en andra trackingkamera. En av fördelarna med Vive ska ju vara att datorn inte behöver bearbeta informationen som lighthouse-enheterna tar hand om, till skillnad från Oculus lösning som kräver att datorn bearbetar informationen från kamerorna. Vives lösning verkar dock än så länge inte vara perfekt, då en del pratar om att trackingen tidvis förlorar kontakten.

Säger inte att Rift i slutändan kommer att vara den "vinnande" VR-lösningen. Men jag tror heller inte att man ska döma ut den innan både Vive och Rift jämförts på lika villkor. Sen handlar det ju såklart om också om personliga åsikter. För mig så lockar Rift mer och jag förstår att du känner dig mer lockad av Vive, vilket är helt okej. Förstår också din tanke om att Valve är ett spelföretag och så, och där håller jag med dig om att det känns som en trygghet med Vive. Jag tror nog dock att både Vive och Rift kommer att vara så lika varandra att båda, förr eller senare kan ta del av ett gemensamt spelutbud, trots de skumma steg som Oculus nu tagit.

Medlem
Skrivet av peggleball:

Det är ju HTC och spelutvecklarnas jobb att stöda Vive, inte Occulus med hjälp av en tredjepartswrapper.

Så det skulle vara trevligt om Steam inte fungerade medan Oculus är inkopplad?

Att artificiellt låsa in sina kunder är att spotta dem i ansiktet. Att de inte stöder Vive är en sak men att aktivt lägga ner arbete på att låsa ut en lösning som annars skulle fungerat är inte okej.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

rot
Medlem
Skrivet av brunnlake:
Skrivet av rot:

Blir ju helt klart en Vive när det väl bär sig av med 1080 mot singulariteten. Lite vemodigt att säga upp sig IRL från sina nära och kära, men det är väl dit utvecklingen pekar.

Ni kanske kan ta upp kontakten igen IVRL?

Kanske. Om dom inte stör för mycket.

Medlem
Skrivet av Danternas:
Skrivet av peggleball:

Det är ju HTC och spelutvecklarnas jobb att stöda Vive, inte Occulus med hjälp av en tredjepartswrapper.

Så det skulle vara trevligt om Steam inte fungerade medan Oculus är inkopplad?

Att artificiellt låsa in sina kunder är att spotta dem i ansiktet. Att de inte stöder Vive är en sak men att aktivt lägga ner arbete på att låsa ut en lösning som annars skulle fungerat är inte okej.

Jag tror en stor mängd spelutvecklare och utgivare skulle ha många och starka åsikter ifall steam krävde Vive. Räkna med en massflykt av produkter till alternativa tjänster.

Grejen är den: Köper man en Vive så är faktiskt inte en Occulus kund. Om Occulus erbjuder fina demos eller sponsrade spel, varför skulle de tillåta Vive köpare att köra dessa?
Det är inte Occulus fel att Vive inte erbjuder tillräckligt produktstöd.

Det som måste ske för VR ska bli en mogen produkt är att spelutvecklare implementerar stöd för alla stora VR produkter. Eller att typ microsoft gör någon DirectVR standard som alla använder sig av.

Medlem
Skrivet av peggleball:
Skrivet av Danternas:
Skrivet av peggleball:

Det är ju HTC och spelutvecklarnas jobb att stöda Vive, inte Occulus med hjälp av en tredjepartswrapper.

Så det skulle vara trevligt om Steam inte fungerade medan Oculus är inkopplad?

Att artificiellt låsa in sina kunder är att spotta dem i ansiktet. Att de inte stöder Vive är en sak men att aktivt lägga ner arbete på att låsa ut en lösning som annars skulle fungerat är inte okej.

Jag tror en stor mängd spelutvecklare och utgivare skulle ha många och starka åsikter ifall steam krävde Vive. Räkna med en massflykt av produkter till alternativa tjänster.

Grejen är den: Köper man en Vive så är faktiskt inte en Occulus kund. Om Occulus erbjuder fina demos eller sponsrade spel, varför skulle de tillåta Vive köpare att köra dessa?
Det är inte Occulus fel att Vive inte erbjuder tillräckligt produktstöd.

Det som måste ske för VR ska bli en mogen produkt är att spelutvecklare implementerar stöd för alla stora VR produkter. Eller att typ microsoft gör någon DirectVR standard som alla använder sig av.

För att det inte ligger i konsumentens intresse att vara inlåst.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Danternas:
Skrivet av peggleball:
Skrivet av Danternas:
Skrivet av peggleball:

Det är ju HTC och spelutvecklarnas jobb att stöda Vive, inte Occulus med hjälp av en tredjepartswrapper.

Så det skulle vara trevligt om Steam inte fungerade medan Oculus är inkopplad?

Att artificiellt låsa in sina kunder är att spotta dem i ansiktet. Att de inte stöder Vive är en sak men att aktivt lägga ner arbete på att låsa ut en lösning som annars skulle fungerat är inte okej.

Jag tror en stor mängd spelutvecklare och utgivare skulle ha många och starka åsikter ifall steam krävde Vive. Räkna med en massflykt av produkter till alternativa tjänster.

Grejen är den: Köper man en Vive så är faktiskt inte en Occulus kund. Om Occulus erbjuder fina demos eller sponsrade spel, varför skulle de tillåta Vive köpare att köra dessa?
Det är inte Occulus fel att Vive inte erbjuder tillräckligt produktstöd.

Det som måste ske för VR ska bli en mogen produkt är att spelutvecklare implementerar stöd för alla stora VR produkter. Eller att typ microsoft gör någon DirectVR standard som alla använder sig av.

För att det inte ligger i konsumentens intresse att vara inlåst.

Det är inte mer inlåsning än PS4 exklusives som inte går att köra på PC eller Xbox utan olagliga "knep". Det är inte inlåsning än Physx som tvingar folk med AMD kort att köra i software läge.

Medlem
Skrivet av peggleball:
Skrivet av Danternas:
Skrivet av peggleball:
Skrivet av Danternas:
Skrivet av peggleball:

Det är ju HTC och spelutvecklarnas jobb att stöda Vive, inte Occulus med hjälp av en tredjepartswrapper.

Så det skulle vara trevligt om Steam inte fungerade medan Oculus är inkopplad?

Att artificiellt låsa in sina kunder är att spotta dem i ansiktet. Att de inte stöder Vive är en sak men att aktivt lägga ner arbete på att låsa ut en lösning som annars skulle fungerat är inte okej.

Jag tror en stor mängd spelutvecklare och utgivare skulle ha många och starka åsikter ifall steam krävde Vive. Räkna med en massflykt av produkter till alternativa tjänster.

Grejen är den: Köper man en Vive så är faktiskt inte en Occulus kund. Om Occulus erbjuder fina demos eller sponsrade spel, varför skulle de tillåta Vive köpare att köra dessa?
Det är inte Occulus fel att Vive inte erbjuder tillräckligt produktstöd.

Det som måste ske för VR ska bli en mogen produkt är att spelutvecklare implementerar stöd för alla stora VR produkter. Eller att typ microsoft gör någon DirectVR standard som alla använder sig av.

För att det inte ligger i konsumentens intresse att vara inlåst.

Det är inte mer inlåsning än PS4 exklusives som inte går att köra på PC eller Xbox utan olagliga "knep". Det är inte inlåsning än Physx som tvingar folk med AMD kort att köra i software läge.

Jag vet inte varifrån du fått intrycket att jag gillar konsol-exklusivitet eller teknik-exklusivitet? Det låser inne konsumenterna och hindrar konkurrens. Men i denna tråd diskuteras Oculus och deras DRM så självklart blir det vad jag klagar på här.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar