VR är här för att stanna. Vilka spel rekommenderar ni?

Medlem
VR är här för att stanna. Vilka spel rekommenderar ni?

Fick min Vive igår, och ja, VR är här för att stanna! Jag fastna totalt för det här, helt underbar inlevelse, trots detta första insteg av denna teknik. Man kan bara drömma om vad som komma skall om några år.

Vilka erfarenheter och rekommendationer av spel kan ni ge? (Ange gärna vilken VR-hårrdvara ni använder och om spelet stödjer det ena eller båda VR lösningarna).

Nedanstående två spel stödjer bara HTC Vive.

Holopoint

Riktigt imponerad av Holopoint av det lilla jag har spelat. Pilbågsskjutning under press! Du duckar och snurrar runt flerar varv då både fiender och kuber attackerar dig från alla håll och kanter, till slut är du svettig. Det är som en mindre workout. Nackdelen dock är att man garanterat får trassla ut kablaget till Viven efter en spelomgång.

Space Pirate Trainer -

- är bättre om du vill slippa trassla in kablarna. Känns nästan som Bladerunner när man står och skjuter dessa små runda svävande robotar. Dom attackerar dig från front, kantsidor och ovansida, så du slipper snurra runt och trassla in dig. I början har du två pistoler med flera olika inställningar. I senare skede fick jag en sköld i min vänstra hand, dock vet jag än ej hur man byter tillbaks till två pistoler.

Om man skulle bara kunna välja mellan ovanstående två skrivna spel, skulle jag valt Holopoint alla dar, och jag vet inte varför.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Skägg.
10 Chambers

The Lab! Valves humor och ett par riktigt bra demonstrationer på hur bra VR kan vara.

Budget Cuts. Finns demo att hämta hem

Job Simulator.


signatur
KoP
Medlem

Kan det bara komma något mer ambitiöst spel än simpla minispel kanske man kan tänka sig att investera i framtiden.

Medlem

Hover Junkers

Vill inte definiera detta som recension så här på förhand, då jag kan ändra mig och har inte spelat det så mycket. Tycker om att variera mig och hoppar mellan olika upplevelser hela tiden.

Men så vitt jag vet finns det än så länge inget spel som liknar detta i VR. Det är i stort sett en dödsmatch på svävande plattformar. Du har drygt ett halvt dussin platformar att välja på som borde passa in på din rumstorlek du har (själv har jag 2.5x3m som yta).
Lite smått kan du modifiera din platform med skydd. Du har ett antal från början, men du kan få mer genom att finna containrar inom kartan du flyger i.

Vapen du har att välja över är ett hagelgevär med tre skott, en kulspruta, en pistol och en signalpistol, du laddar dessa på olika sätt. T.e.x. med pistolen trycker du på en knapp för att öppna "rondellen", och sen roterar du med tummen över styrplattan, och sen "knickar" du till med handen för att sätta "rondellen" på plats. Detta ger en extra känsla i spelet som är kul.

Du använder valfri hand att styra ditt skepp medans du skjuter med din andra hand. Räkna med att du får ducka och springa runt i ditt skepp en del för att ta täckning. Det gäller att planera att placera sin skydd. Jag har förr varit väldigt lätt åksjuk, men tränat eller anpassat mig. Kan få en viss känsla i magen när man styr runt med skeppet, men jag tror jag har lärt mig mitt balanssinne till viss del. Kan inte än så länge sätta gränsen för hur lätt åksjuk man blir i vissa VR-spel. I detta spel kände jag kontroll över detta, så inga problem för mig.

I stort sett går spelet ut på att ducka och undvika motståndares skott från deras skepp, medans man försöker träffa motståndaren som duckar själv i sitt skepp. Samt att man letar efter containrar för att få mer skydd till sitt skepp. Vissa banor har kullar man kan använda som strategisk position. Mer än så är det inte.

En positiv känsla i detta spel är att ditt skepp är din rumsyta vilka ger en slags rörelsefrihet; det ger dig en frihetskänsla. Du vet att du kan röra dig fritt runt din platform (ifall du väljer rätt skepp med rätt dimension så att säga).

Det är en kul upplevelse, och efter en stunds spelande blir man rätt svettig. Om det är kul i längden, det kan jag inte avgöra.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem
Skrivet av KoP:

Kan det bara komma något mer ambitiöst spel än simpla minispel kanske man kan tänka sig att investera i framtiden.

Gillar du racing så har ex Project Cars redan stöd. Arma är en annan titel. Mer seriöst än så kan jag inte tänka mig.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Arma? Skulle ha svårt att tro att det spelet orkar driva runt i 2x90fps med tanke på hur dåligt optimerad motorn är.. Skulle dock vara en upplevelse svårt att slå om det hade fungerat. Det hade ju räckt med att stå bakom en mur eller fönster och skjuta lite AI soldater

Medlem

Kom på en sak. Jag letar ofta efter spelrecensioner av VR spel överallt. FZ har ju haft tungt fokus på VR, men jag hittar inte mycket matnyttigt här längre om VR. Inga spelrecensioner, ingenting.

VR Geeks, ja där är det kanske en nyhet varannan dag ungefär. Inga spelrecensioner där heller... tråkigt. Vi som precis blivit sålda på VR har verkligen för lite att läsa...

Medlem

Kom på en sak. Jag letar ofta efter spelrecensioner av VR spel överallt. FZ har ju haft tungt fokus på VR, men jag hittar inte mycket matnyttigt här längre om VR. Inga spelrecensioner, ingenting.

Kan tycka det är ännu viktigare, då spelen ser ut att kosta ganska mycket på steam och många är på gränsen till att kallas spel... men utbudet ökar för varje dag, så det finns en del att testa.

VR Geeks, ja där är det kanske en nyhet varannan dag ungefär, så den är knappt värd besväret att surfa in på. Där är det ju egentligen bara länkar till andra nyheter dessutom. Inga spelrecensioner där heller... tråkigt. Vi som precis blivit sålda på VR har verkligen för lite att läsa..

Medlem

DCS! Finns att hämta på Steam gratis! Och då kan du flyga något plan, kom ej ihåg vilket/vilka det var.

Sen kan man köpa flygplan. Och med de flygplanen, min vän, kan du göra riktigt realistiska flygningar med. Men du kan även göra kontrollerna förenklade om man vill det!
Men upplevelsen ska vara riktigt nice enligt diverse youtubers.

Har dock inte råd atm att fixa vive, men tittade på det i veckan och övervägde. Men sen såg jag priset och att jag får uppdatera datorn. Väntar till nya geforce korten kommer samt konkurrenternas.

Medlem

Goda nyheter för VR-sugna som inte vill lägga för mycket pengar på grafikkortet. Fast hur det fungerar i verkligheten är ju en annan fråga men jag är hoppfull. Hoppas på priskrig mellan AMD och Nvidia


signatur

Det var detta...

Medlem

Jag har inte testat VR utöver min google cardboard men misstänker att det kommer bli en "3d-tv" fluga... jag kan förstå vrida på huvudet när man spelar (exklusive att man inte ser tangentbord, sin bärs eller vart telefonen är när det ringer) men i övrigt verkar hela grejen bökig och inte värt pengarna eller besväret.
Jag hoppar gärna på nyheter men i detta fallet väntar jag till upplevelsen finns innan jag köper. Det är porr som kommer rädda VR om något imo. Hoppas jag har fel. (inte om porren )


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Det finns många som testat cardboard och liknande lösningar som också är skeptiska till vad VR handlar om.

Prova istället en riktig demo i roomscale av HTC Vive, så kommer ni få en ny uppfattning om vad det handlar om.

Lät mina kompisar som backade Oculus Rift (DK1) testa i helgen och dom fattade heller inte hur det kan bli sådan skillnad att gå från "vanlig VR" till att vandra runt i ett rum med motion controllers.

1
Skriv svar