Nvidia Geforce GTX 1070 Founders Edition

Robot
Nvidia Geforce GTX 1070 Founders Edition

Geforce GTX 1070 är dyrare än föregångaren GTX 970, men vem klagar? Nvidias nya grafikkort mäter sig med förra generationens toppkort – till och med 10 000-kronorskortet Titan X får se upp.

#nvidia, #the-division-2, #amd, #the-witcher-3, #grand-theft-auto-v, #rise-of-the-tomb-raider-20-year-celebration, #hitman-2


Medlem
Nvidia Geforce GTX 1070 Founders Edition

Mästerlig recension. Väntar ivrigt på att det skall komma 1070 från partnertillverkare.

Medlem

Jag har en 980 Ti, men har svårt att se varför man skulle handla en sån för mer än priset på prestandamässigt motsvarande 1070 idag. På ett år måste 980 Ti, tappat 40% av värdet.

Medlem

Mitt GTX 970 har bara 4 (3,5 gb användbartminne), står 6gb i tabellen över jämförelsen på sista sidan

Avstängd
Skrivet av Bandspelare:

Mitt GTX 970 har bara 4 (3,5 gb användbartminne), står 6gb i tabellen över jämförelsen på sista sidan

Måste väl vara brist på kaffe ser jag.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Jag har en 980 Ti, men har svårt att se varför man skulle handla en sån för mer än priset på prestandamässigt motsvarande 1070 idag. På ett år måste 980 Ti, tappat 40% av värdet.

Det är skillnad på pris och värde.

Medlem

Känns som 1070 är good enough så här tidigt i generations skiftet, finns inte många spel som får korten att svettas om man som jag sitter med en 1080p monitor.

Men det är klart, 1080 kortet är inte så överdrivet dyrt heller.

Medlem

Kommer nog sitta på mitt 970 ett tag till, inte för att jag är besviken på 1070 eller så men för att jag inte har råd att uppgradera just nu.
Har jag tur så finns det kanske t.om kort ute på marknaden som pallar med en ultra widescreen upplösning eller nästa generations VR upplösningar i 90+ FPS. Drömtänk kanske men det är allt jag har råd med just nu.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Kommer nog sitta på mitt 970 ett tag till, inte för att jag är besviken på 1070 eller så men för att jag inte har råd att uppgradera just nu.
Har jag tur så finns det kanske t.om kort ute på marknaden som pallar med en ultra widescreen upplösning eller nästa generations VR upplösningar i 90+ FPS. Drömtänk kanske men det är allt jag har råd med just nu.

Det är sällan ekonomiskt försvarbart eller vettigt att byta varje generation.
Dom som hör det har gott om pengar eller offer för marknadsföring bara.
Jag klarade mig på gtx570 ända tills jag kände behovet att uppgradera, då till ett 970.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Bandspelare:

Mitt GTX 970 har bara 4 (3,5 gb användbartminne), står 6gb i tabellen över jämförelsen på sista sidan

Fixat!


signatur

Har använt mitt 660 ganska länge nu men börjar märka att det kanske är dags för ett byte snart.

Medlem

Velat fram å tillbaka om jag ska ha ett 1070 eller 1080, tror nog denna recensionen fick mig att bestämma mig för 70 grymt kort för billigare peng, winwin!

Medlem

Tror att priset på dom här korten kommer krypa närmare 4800kr and dom 4200 som står som rikt pris om man tittat på webhallens priser av 1080. Där FE kostar som rikt pris och partner korten kostar typ 200 300 spänn billiga för vissa modeller och dyrare för andra.
Men om man sitter på en riktigt gammalt kort så är de nog skönare att lägga ut bara 4800 istället för 6500 spänn som 980ti kosta ca.

Medlem

Ett imponerande kort - men man måste ju vara desperat eller ha hål i huvudet för att inte vänta på partnerkorten. Bättre prestanda, kylning, OC och inte minst pris. Founders Edition är bara ett fult sätt att suga pengar ur sina kunder. Och medans man väntar lär AMD släppa Polaris och sätta lite press.

Medlem

Den viktigaste frågan har inte avhandlats, får man i överlag bättre flyt i de flesta spel med 2x 1070 i SLI eller 1x 1080 om man vill lira i soffan på sin 4k OLED skärm?

Inaktiv
Skrivet av Urgas:

Den viktigaste frågan har inte avhandlats, får man i överlag bättre flyt i de flesta spel med 2x 1070 i SLI eller 1x 1080 om man vill lira i soffan på sin 4k OLED skärm?

Mycket bra fråga! Har dragit på mig en mild skepticism mot SLI då en del spel verkar ha dåligt stöd för det. Någon som kan informera på det ämnet lite?

Medlem

Suttit sedan 2010 med mitt Sapphire Radeon HD 6870 1GB
(Hade 2 i crossfire men ena kortet gick sönder)

Kanske det är dags att uppgradera?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Urgas:

Den viktigaste frågan har inte avhandlats, får man i överlag bättre flyt i de flesta spel med 2x 1070 i SLI eller 1x 1080 om man vill lira i soffan på sin 4k OLED skärm?

Skrivet av anon_119148:
Skrivet av Urgas:

Den viktigaste frågan har inte avhandlats, får man i överlag bättre flyt i de flesta spel med 2x 1070 i SLI eller 1x 1080 om man vill lira i soffan på sin 4k OLED skärm?

Mycket bra fråga! Har dragit på mig en mild skepticism mot SLI då en del spel verkar ha dåligt stöd för det. Någon som kan informera på det ämnet lite?

Vi har bara fått in ett exemplar av GTX 1070 och 1080, så tyvärr har vi inte kunnat testa SLI-prestanda än. Det är en hel del journalister världen över som vill ha tag på kort så Nvidia fokuserar nog på att få så många som möjligt att testa, snarare än att skicka multipla kort till diverse redaktioner. Men så fort vi får möjlighet att testa SLI-egenskaperna så ska vi rapportera om detta.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Varför ser grafikkorten ut som rymdskepp nu för tiden??


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Man blir ju inte lite sugen på ett sånt. Får nog lägga in en beställning och leta köpare till mina GTX 760 innan de faller för mycket i värde. Sen är det "bara" att spara ihop till en Vive så man får ta del av VR-generationen också.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Vänta tills ni sett Radeon 400 serien innan ni köper nya grafikkort.

Medlem
Skrivet av El Presidente:

Varför ser grafikkorten ut som rymdskepp nu för tiden??

För att folk med plexiglas och LED i sina burkar ska få stånd.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Jeehao:

Vänta tills ni sett Radeon 400 serien innan ni köper nya grafikkort.

Våra kollegor hos SweClockers har dragit till Asien för att få reda på mer om Polaris-generationen, så ny information om denna ligger inte allt för långt borta nu.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

vad är 2560p? brukar man inte skriva 1440p eller den vertikala pixelantalet på upplösnings"standarder" ?

Medlem
Skrivet av Slajm:

vad är 2560p? brukar man inte skriva 1440p eller den vertikala pixelantalet på upplösnings"standarder" ?

Jo, det stämmer. Men man kan fråga sig vad "p" ens har att göra där. Bokstaven anger att det är en progressiv videosignal och har ingenting att göra med skärmupplösningar. 720p och 1080p är ju vedertagna format för video med välkända upplösningar, så jag har viss förståelse för att man använder de begreppen.

Men jag känner inte till att 1440p är något standardformat inom video. 2160p är ju det som kallas för 4K, så det är spännande att se hur media blandar vilt mellan begreppsstandarder

Redaktör
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Slajm:

vad är 2560p? brukar man inte skriva 1440p eller den vertikala pixelantalet på upplösnings"standarder" ?

Jo, det stämmer. Men man kan fråga sig vad "p" ens har att göra där. Bokstaven anger att det är en progressiv videosignal och har ingenting att göra med skärmupplösningar. 720p och 1080p är ju vedertagna format för video med välkända upplösningar, så jag har viss förståelse för att man använder de begreppen.

Men jag känner inte till att 1440p är något standardformat inom video. 2160p är ju det som kallas för 4K, så det är spännande att se hur media blandar vilt mellan begreppsstandarder

Det är en miss av oss, fixat nu. Tack för att ni sa till!


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Luciphear:

Kommer nog sitta på mitt 970 ett tag till, inte för att jag är besviken på 1070 eller så men för att jag inte har råd att uppgradera just nu.
Har jag tur så finns det kanske t.om kort ute på marknaden som pallar med en ultra widescreen upplösning eller nästa generations VR upplösningar i 90+ FPS. Drömtänk kanske men det är allt jag har råd med just nu.

Det är sällan ekonomiskt försvarbart eller vettigt att byta varje generation.
Dom som hör det har gott om pengar eller offer för marknadsföring bara.
Jag klarade mig på gtx570 ända tills jag kände behovet att uppgradera, då till ett 970.

Samma kan sägas om mobiltelefoner som ligger i samma prisklass. Men ändå byter folk varje år.

Själv sitter man på ett 980Ti och 1080 120hz skärm. Storleken och upplösningen är väl passande. Även om det sägs att 980Ti är overkill för 1080p. Folk snackar dynga imo.

Medlem

Första gången sedan 8800GT som det känns hyfsat värt att överväga mellanmodellen istället för flaggskeppet.

1
Skriv svar