Paradox Interactive gör succé på börsen

Robot
Medlem
Paradox Interactive gör succé på börsen

Satan att man inte hänger med mer. Jag hade investerat


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Satan att man inte hänger med mer. Jag hade investerat

Lägsta summan man fick köpa för var dock 7000kr om jag inte missminner mig

Medlem

Synd att man inte fick alla aktier som man tecknade sig för, men men

Skribent

Senast jag "lekte" med aktier, förlorade de 50 procent i värde. Kul att det går bra för någon.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Kakaff:
Skrivet av Mirage:

Satan att man inte hänger med mer. Jag hade investerat

Lägsta summan man fick köpa för var dock 7000kr om jag inte missminner mig

Lägsta var 10 000kr (300 aktier á 33kr), ganska lågt ingångströskel för nynoteringar på börsen

Dock så många som ville ha aktier att de flesta inte fick mycket tilldelning utan fick klara sig på kanske 50-150 aktier.

Nuförtiden kastar sig folk över nynoteringar och sen säljer på dag ett då nästan alla bolag som gått till börsen senaste året har rusat upp vid första handelsdag.

Tror dock att Paradox kan vara bra att ha i den långsiktiga portföljen, fansen älskar dem och allt de gör med sina spel, Fredrik Wester är en gammal gamer

Mvh

Medlem
Skrivet av Kakaff:
Skrivet av Mirage:

Satan att man inte hänger med mer. Jag hade investerat

Lägsta summan man fick köpa för var dock 7000kr om jag inte missminner mig

Det var väl inte så farligt? Vill man investera och tjäna mer än nån hundralapp hit och dit så behöver man nog riska lite mer än 7000.

Medlem

Rätta mig om jag har fel, men Fredrik Wester har väl personligen gjort en ganska dålig affär. Han har just sålt av en del av sitt innehav för 33 kr/aktie, och nu är de värderade till ~45 kr/aktie.
Själv är jag nöjd att vakna 3000 kr rikare än jag gick och lade mig igår (här har vi inga höga ambitioner, det är förunnat de som har råd)

Medlem

Nära 6 gånger övertecknat om man går efter vad folk på avanza fick tilldelat.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kvillen:
Skrivet av Kakaff:
Skrivet av Mirage:

Satan att man inte hänger med mer. Jag hade investerat

Lägsta summan man fick köpa för var dock 7000kr om jag inte missminner mig

Lägsta var 10 000kr (300 aktier á 33kr), ganska lågt ingångströskel för nynoteringar på börsen

Dock så många som ville ha aktier att de flesta inte fick mycket tilldelning utan fick klara sig på kanske 50-150 aktier.

Nuförtiden kastar sig folk över nynoteringar och sen säljer på dag ett då nästan alla bolag som gått till börsen senaste året har rusat upp vid första handelsdag.

Tror dock att Paradox kan vara bra att ha i den långsiktiga portföljen, fansen älskar dem och allt de gör med sina spel, Fredrik Wester är en gammal gamer

Mvh

Ja, det är ju bara att kika på hur Paradox utvecklats det enaste decenniet.

Medlem
Skrivet av paspa:

Rätta mig om jag har fel, men Fredrik Wester har väl personligen gjort en ganska dålig affär. Han har just sålt av en del av sitt innehav för 33 kr/aktie, och nu är de värderade till ~45 kr/aktie.
Själv är jag nöjd att vakna 3000 kr rikare än jag gick och lade mig igår (här har vi inga höga ambitioner, det är förunnat de som har råd)

Haha OK. Mina aktier i superapan AB har ett värde av en gigaljard styck, men du kan få köpa 100 för tusen spänn styck. Du gör således en grymt bra affär!

Medlem

Synd om dom som använde sig av avanza och inte fick det antal de köpt, en annan körde på pepins och fick de man teckna för. Härlig förtjänst gjorde man å

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Senast jag "lekte" med aktier, förlorade de 50 procent i värde. Kul att det går bra för någon.

Sist jag gjorde det samma och sålde så rusade bolaget på börsen dagen efter... Kan bara konstatera att man skall göra raka motsatsen mot vad jag gjorde vilket slutade med att jag lade ner istället det där >_<

Medlem

Var väl räknad kurs? Folk som teckna via pepins var ju tvungna att registrera via en depå varav de drabbas av en vinstskatt på 30% vid försäljning. Så en kursökning på samma procent var väntat för då går de +-0 vid försäljning.

Kul för dem som teckna via avanza

Medlem
Skrivet av Cav_swe:

Var väl räknad kurs? Folk som teckna via pepins var ju tvungna att registrera via en depå varav de drabbas av en vinstskatt på 30% vid försäljning. Så en kursökning på samma procent var väntat för då går de +-0 vid försäljning.

Kul för dem som teckna via avanza

Fast detta stämmer ju inte? Du skattar ju endast på vinsten, så om aktien varit kvar på 33kr och du sålt så hade du skattat 0kr eftersom du hade 0kr i vinst. Jag fick skatta för 45kr/aktie (alltså blir min skatt (45-33) * 0.3) = 3.6kr/aktie) så det sög för min del då det nästan var på toppen, men jag gjorde fortfarande en markant vinst på det hela. Sålde dock endast 1/3 av mitt innehav, men när man flyttar till ISK så räknas det som en försäljning och inköpt, så man skattar ändå. Dock kan man, med lite is i magen och bättre koll minska skattningen rätt bra. Hade jag flyttat över vid botten igår hade jag skattat 30 % mindre än när jag faktiskt flyttade, men kunde också ha skattat 12 % mer än vad jag kommer göra ifall jag flyttat vid toppen.

I övrigt tycker jag det var lite tråkigt att endast depå var möjligt, men det har sina fördelar också. Har inget emot att skatta, men pallar inte direkt deklarera själv vilket det innebär Sen var jag 100 % säker på att aktien skulle rusa, och då vill man så klart inte ha det på en depå. Avvägningen att göra i detta fall var att teckna via Avanza och kanske få aktier, eller via pepins och garanterat få aktier men skatta på eventuell vinst. Sen skatta gör man ju ändå, men på ISK skattar du mycket mindre, men på hela beloppet på portföljen. På en depå kan du åtminstone göra avdrag i deklarationen om du förlorar pengar, och du skattar endast på beloppet som är vinst. Blev lite off topic, sorry

Medlem

jag hade sålt aktierna, köpt ett hus med swimmingpool i hollywood, och omgett mig med droger, ferraris och snygga brudar resten av livet.

Medlem
Skrivet av Kwagher:

Härlig förtjänst gjorde man å

Har du redan sålt dem?

Medlem

"Tänk att historiska strategispel skulle skapa detta imperium."?
Åjo, Paradox Interactive är väl ändå stöpta ur just Target Games och dess alla starka svenska rollspel och brädspel, långt innan de historiska strategispelen kom till.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Jag fick precis ett meddelande på Avanza att jag fått tre spel, Cities Skylines, EU4 och Crusader Kings II. Synd att jag redan har två av dom

Medlem
Skrivet av superapan:

Jag fick precis ett meddelande på Avanza att jag fått tre spel, Cities Skylines, EU4 och Crusader Kings II. Synd att jag redan har två av dom

Samma här, fan vad trevligt!

Medlem
Skrivet av superapan:

Jag fick precis ett meddelande på Avanza att jag fått tre spel, Cities Skylines, EU4 och Crusader Kings II. Synd att jag redan har två av dom

Hur många aktier är man tvungen att ha för att få det?

Medlem
Skrivet av Cav_swe:

Var väl räknad kurs? Folk som teckna via pepins var ju tvungna att registrera via en depå varav de drabbas av en vinstskatt på 30% vid försäljning. Så en kursökning på samma procent var väntat för då går de +-0 vid försäljning.

Kul för dem som teckna via avanza

Läs på om begreppen "vinstskatt" och "procenträkning"

1
Skriv svar