AMD Radeon RX 480 kommer gå för 199 dollar

Medlem
AMD Radeon RX 480 kommer gå för 199 dollar

https://linustechtips.com/main/topic/604384-amd-radeon-rx-480...

Dags för Nvidia att sänka ingångspriset på 1070?


signatur

Det var detta...

Medlem

1070 har ett rekommenderat pris på $379 och så lär det förbli ett tag framöver. 480 presterar som ett 980 och konkurrerar inte med 1070 tillräckligt för att Nvidia ska känna behov av prissänkning. Det Nvidia däremot kan göra, och förmodligen också kommer att göra, är att släppa 1060 något tidigare för att konkurrera med 480 i pris/prestanda.

Medlem

AMD kommer släppa något svar på 1070 och 1080 också, fast jag tror det kan bli lite lite svårt eftersom Nvidia verkar ha lyckats med kretsar rullar på i hög mhz. Men, snart ser vi.

Medlem

Tror det blir tungt för AMD men vi kan ju hoppas att det går bra.
Det var bättre förr när det var lite mindre skillnad. Då kunde man välja i toppskiktet det man ville ha.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Bojkott:

1070 har ett rekommenderat pris på $379 och så lär det förbli ett tag framöver. 480 presterar som ett 980 och konkurrerar inte med 1070 tillräckligt för att Nvidia ska känna behov av prissänkning. Det Nvidia däremot kan göra, och förmodligen också kommer att göra, är att släppa 1060 något tidigare för att konkurrera med 480 i pris/prestanda.

Säg inte det, 1070 är nästan dubbelt så dyrt som 480 men 1070 presterar inte dubbelt så bra som 480.
Om du istället för att köpa ett 1070 köper två 480 (i princip samma pengar), så har du prestanda som (om man ska tro det som skrivs om 480) börjar närma sig 1080.

Jag skulle inte bli förvånad om Nvidia tvingas sänka priset på 1070 till en nivå där du får ungefär samma prestanda för pengarna som 480 ger dig.

Medlem
Skrivet av ruva:

https://linustechtips.com/main/topic/604384-amd-radeon-rx-480...

Dags för Nvidia att sänka ingångspriset på 1070?

Vi måste få se mer hands-on från dessa kort förrän den här diskussionen kan bli relevant.
AMD är känt för att på papperet se bra ut medan implementationen inte når ända fram.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av ruva:

https://linustechtips.com/main/topic/604384-amd-radeon-rx-480...

Dags för Nvidia att sänka ingångspriset på 1070?

Vi måste få se mer hands-on från dessa kort förrän den här diskussionen kan bli relevant.
AMD är känt för att på papperet se bra ut medan implementationen inte når ända fram.

Fast det fina med amd är att de blir bättre med tiden. Köp nvidia om man vill ha råstark prestanda för stunden. Amd är för oss som inte vill spendera 5 lax på en gpu för att kunna njuta av spel i höga inställningar.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Knut:
Skrivet av Bojkott:

1070 har ett rekommenderat pris på $379 och så lär det förbli ett tag framöver. 480 presterar som ett 980 och konkurrerar inte med 1070 tillräckligt för att Nvidia ska känna behov av prissänkning. Det Nvidia däremot kan göra, och förmodligen också kommer att göra, är att släppa 1060 något tidigare för att konkurrera med 480 i pris/prestanda.

Säg inte det, 1070 är nästan dubbelt så dyrt som 480 men 1070 presterar inte dubbelt så bra som 480.
Om du istället för att köpa ett 1070 köper två 480 (i princip samma pengar), så har du prestanda som (om man ska tro det som skrivs om 480) börjar närma sig 1080.

Jag skulle inte bli förvånad om Nvidia tvingas sänka priset på 1070 till en nivå där du får ungefär samma prestanda för pengarna som 480 ger dig.

Två kort ser alltid bra ut på papper, men när det väl kommer till kritan så kan skillnaden i prestandan med flerkortslösningar vara som dag och natt. I värsta fall så måste man inaktivera ena kortet för att få acceptabel FPS. Och sen så brukar AMD ha en tendens att överdriva i sina presentationer, så man ska ta 480's prestanda med en nypa salt. Dock tvivlar jag inte en sekund på att 480 lär bli ett populärt kort bland gamers som har en begränsad budget.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Knut:
Skrivet av Bojkott:

1070 har ett rekommenderat pris på $379 och så lär det förbli ett tag framöver. 480 presterar som ett 980 och konkurrerar inte med 1070 tillräckligt för att Nvidia ska känna behov av prissänkning. Det Nvidia däremot kan göra, och förmodligen också kommer att göra, är att släppa 1060 något tidigare för att konkurrera med 480 i pris/prestanda.

Säg inte det, 1070 är nästan dubbelt så dyrt som 480 men 1070 presterar inte dubbelt så bra som 480.
Om du istället för att köpa ett 1070 köper två 480 (i princip samma pengar), så har du prestanda som (om man ska tro det som skrivs om 480) börjar närma sig 1080.

Jag skulle inte bli förvånad om Nvidia tvingas sänka priset på 1070 till en nivå där du får ungefär samma prestanda för pengarna som 480 ger dig.

Två kort ser alltid bra ut på papper, men när det väl kommer till kritan så kan skillnaden i prestandan med flerkortslösningar vara som dag och natt. I värsta fall så måste man inaktivera ena kortet för att få acceptabel FPS. Och sen så brukar AMD ha en tendens att överdriva i sina presentationer, så man ska ta 480's prestanda med en nypa salt. Dock tvivlar jag inte en sekund på att 480 lär bli ett populärt kort bland gamers som har en begränsad budget.

Bägge överdriver och bägge har fuskat genom åren. Det senaste var att nya generationens grafikkort skulle vara dubbelt så snabba, men man sa aldrig att det gällde VR. Dessutom så fuskar man gärna med staplar för att det ska se ut som nya korten är extremt mycket kraftigare än tidigare.

AMD kommer som sagt ut med mer high-end kort, bara nu HBM2 kan komma i mass-produktion. Möjligtsvis så kommer det kort med GDDR5x också innan dess. Ett fåtal kommer att bry sig om high-end korten dock, de flesta behöver inte den prestandan.
__________________
Ett sätt till som man tjänar extra pengar är t.ex. att jobba ihop med Crytek för att göra spel som Crysis 2 tyngre att driva, t.ex. genom att implementera extra polygoner i grafiken som man inte ens kan se:

Crytek + Nvidia = Crysis 2 misery

"Yes, folks, this is some truly inspiring geometric detail, well beyond what one might expect to see in an object that could easily be constructed from a few hundred polygons. "

"That's right. The tessellated water mesh remains in the scene, apparently ebbing and flowing beneath the land throughout, even though it's not visible. The GPU is doing the work of creating the mesh, despite the fact that the water will be completely occluded by other objects in the final, rendered frame. That's true here, and we've found that it's also the case in other outdoor areas of the game with a coastline nearby. "

"As a very high-profile title, Crysis 2 has gotten lots of support from Nvidia in various forms. In and of itself, such support is generally a good thing for PC gaming. In fact, we doubt the DX11 patch for this game would even exist without Nvidia's urging. We know for a fact that folks at Nvidia were disappointed about how the initial Crysis 2 release played out, just as many PC gamers were. The trouble comes when, as sometimes happens, the game developer and GPU maker conspire to add a little special sauce to a game in a way that doesn't benefit the larger PC gaming community. There is precedent for this sort of thing in the DX11 era. Both the Unigine Heaven demo and Tom Clancy's HAWX 2 cranked up the polygon counts in questionable ways that seemed to inflate the geometry processing load without providing a proportionate increase in visual quality. "

" Unnecessary geometric detail slows down all GPUs, of course, but it just so happens to have a much larger effect on DX11-capable AMD Radeons than it does on DX11-capable Nvidia GeForces. The Fermi architecture underlying all DX11-class GeForce GPUs dedicates more attention (and transistors) to achieving high geometry processing throughput than the competing Radeon GPU architectures. We've seen the effect quite clearly in synthetic tessellation benchmarks. Few games have shown a similar effect, simply because they don't push enough polygons to strain the Radeons' geometry processing rates. However, with all of its geometric detail, the DX11 upgraded version of Crysis 2 now manages to push that envelope. The guys at Hardware.fr found that enabling tessellation dropped the frame rates on recent Radeons by 31-38%. The competing GeForces only suffered slowdowns of 17-21%.

Radeon owners do have some recourse, thanks to the slider in newer Catalyst drivers that allows the user to cap the tessellation factor used by games. Damien advises users to choose a limit of 16 or 32, well below the peak of 64."

They basically put tesselation on surfaces you cannot even see.
http://techreport.com/review/21404/crysis-2-tessellation-too-...

https://www.youtube.com/watch?v=IYL07c74Jr4
___________________

AMD gjorde samma sak med första Far Cry, det skulle krävas 64bits PC för att få bättre grafik på flera sätt, men folk låste upp det och det gick utmärkt att köra i 32bits läge med 32bits OS.

Om man tar Crytek igen, så fixade man bäst graffe med DX10 kort men många av dessa settings kunde låsas upp till DX9 med enkla ini-tweaks, som naturlightsvis den stora massan aldrig kommer att känna till.

Så, företagen är knappast speciellt ärliga av sig...

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Knut:
Skrivet av Bojkott:

1070 har ett rekommenderat pris på $379 och så lär det förbli ett tag framöver. 480 presterar som ett 980 och konkurrerar inte med 1070 tillräckligt för att Nvidia ska känna behov av prissänkning. Det Nvidia däremot kan göra, och förmodligen också kommer att göra, är att släppa 1060 något tidigare för att konkurrera med 480 i pris/prestanda.

Säg inte det, 1070 är nästan dubbelt så dyrt som 480 men 1070 presterar inte dubbelt så bra som 480.
Om du istället för att köpa ett 1070 köper två 480 (i princip samma pengar), så har du prestanda som (om man ska tro det som skrivs om 480) börjar närma sig 1080.

Jag skulle inte bli förvånad om Nvidia tvingas sänka priset på 1070 till en nivå där du får ungefär samma prestanda för pengarna som 480 ger dig.

Två kort ser alltid bra ut på papper, men när det väl kommer till kritan så kan skillnaden i prestandan med flerkortslösningar vara som dag och natt. I värsta fall så måste man inaktivera ena kortet för att få acceptabel FPS. Och sen så brukar AMD ha en tendens att överdriva i sina presentationer, så man ska ta 480's prestanda med en nypa salt. Dock tvivlar jag inte en sekund på att 480 lär bli ett populärt kort bland gamers som har en begränsad budget.

Bägge överdriver och bägge har fuskat genom åren. Det senaste var att nya generationens grafikkort skulle vara dubbelt så snabba, men man sa aldrig att det gällde VR. Dessutom så fuskar man gärna med staplar för att det ska se ut som nya korten är extremt mycket kraftigare än tidigare.

AMD kommer som sagt ut med mer high-end kort, bara nu HBM2 kan komma i mass-produktion. Möjligtsvis så kommer det kort med GDDR5x också innan dess. Ett fåtal kommer att bry sig om high-end korten dock, de flesta behöver inte den prestandan.
__________________
Ett sätt till som man tjänar extra pengar är t.ex. att jobba ihop med Crytek för att göra spel som Crysis 2 tyngre att driva, t.ex. genom att implementera extra polygoner i grafiken som man inte ens kan se:

Crytek + Nvidia = Crysis 2 misery

"Yes, folks, this is some truly inspiring geometric detail, well beyond what one might expect to see in an object that could easily be constructed from a few hundred polygons. "

"That's right. The tessellated water mesh remains in the scene, apparently ebbing and flowing beneath the land throughout, even though it's not visible. The GPU is doing the work of creating the mesh, despite the fact that the water will be completely occluded by other objects in the final, rendered frame. That's true here, and we've found that it's also the case in other outdoor areas of the game with a coastline nearby. "

"As a very high-profile title, Crysis 2 has gotten lots of support from Nvidia in various forms. In and of itself, such support is generally a good thing for PC gaming. In fact, we doubt the DX11 patch for this game would even exist without Nvidia's urging. We know for a fact that folks at Nvidia were disappointed about how the initial Crysis 2 release played out, just as many PC gamers were. The trouble comes when, as sometimes happens, the game developer and GPU maker conspire to add a little special sauce to a game in a way that doesn't benefit the larger PC gaming community. There is precedent for this sort of thing in the DX11 era. Both the Unigine Heaven demo and Tom Clancy's HAWX 2 cranked up the polygon counts in questionable ways that seemed to inflate the geometry processing load without providing a proportionate increase in visual quality. "

" Unnecessary geometric detail slows down all GPUs, of course, but it just so happens to have a much larger effect on DX11-capable AMD Radeons than it does on DX11-capable Nvidia GeForces. The Fermi architecture underlying all DX11-class GeForce GPUs dedicates more attention (and transistors) to achieving high geometry processing throughput than the competing Radeon GPU architectures. We've seen the effect quite clearly in synthetic tessellation benchmarks. Few games have shown a similar effect, simply because they don't push enough polygons to strain the Radeons' geometry processing rates. However, with all of its geometric detail, the DX11 upgraded version of Crysis 2 now manages to push that envelope. The guys at Hardware.fr found that enabling tessellation dropped the frame rates on recent Radeons by 31-38%. The competing GeForces only suffered slowdowns of 17-21%.

Radeon owners do have some recourse, thanks to the slider in newer Catalyst drivers that allows the user to cap the tessellation factor used by games. Damien advises users to choose a limit of 16 or 32, well below the peak of 64."

They basically put tesselation on surfaces you cannot even see.
http://techreport.com/review/21404/crysis-2-tessellation-too-...

https://www.youtube.com/watch?v=IYL07c74Jr4
___________________

AMD gjorde samma sak med första Far Cry, det skulle krävas 64bits PC för att få bättre grafik på flera sätt, men folk låste upp det och det gick utmärkt att köra i 32bits läge med 32bits OS.

Om man tar Crytek igen, så fixade man bäst graffe med DX10 kort men många av dessa settings kunde låsas upp till DX9 med enkla ini-tweaks, som naturlightsvis den stora massan aldrig kommer att känna till.

Så, företagen är knappast speciellt ärliga av sig...

Jo visst fuskas och överdrivs det friskt från båda sidorna. De vill ju mer än gärna ge exempel på det bästa resultaten de fått i sina tester, och gärna överdriva med sina fina staplar

Gällande HBM2 så tror jag inte att det kommer ge sån stor prestandavinst i dagsläget. Möjligtvis att man ser effekten av det i 4K, men det kommer nog inte komma till någon större nytta förrän vi börjar komma upp i 8K+ upplösingar, alternativt flera 4K-skärmar. Men det känns mest bara som marknadsföringsploj som AMD kommer satsa stenhårt på när de marknadsför Vega, och Nvidia mest troligt med 1080Ti och/eller Titan.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Knut:
Skrivet av Bojkott:

1070 har ett rekommenderat pris på $379 och så lär det förbli ett tag framöver. 480 presterar som ett 980 och konkurrerar inte med 1070 tillräckligt för att Nvidia ska känna behov av prissänkning. Det Nvidia däremot kan göra, och förmodligen också kommer att göra, är att släppa 1060 något tidigare för att konkurrera med 480 i pris/prestanda.

Säg inte det, 1070 är nästan dubbelt så dyrt som 480 men 1070 presterar inte dubbelt så bra som 480.
Om du istället för att köpa ett 1070 köper två 480 (i princip samma pengar), så har du prestanda som (om man ska tro det som skrivs om 480) börjar närma sig 1080.

Jag skulle inte bli förvånad om Nvidia tvingas sänka priset på 1070 till en nivå där du får ungefär samma prestanda för pengarna som 480 ger dig.

Två kort ser alltid bra ut på papper, men när det väl kommer till kritan så kan skillnaden i prestandan med flerkortslösningar vara som dag och natt. I värsta fall så måste man inaktivera ena kortet för att få acceptabel FPS. Och sen så brukar AMD ha en tendens att överdriva i sina presentationer, så man ska ta 480's prestanda med en nypa salt. Dock tvivlar jag inte en sekund på att 480 lär bli ett populärt kort bland gamers som har en begränsad budget.

Bägge överdriver och bägge har fuskat genom åren. Det senaste var att nya generationens grafikkort skulle vara dubbelt så snabba, men man sa aldrig att det gällde VR. Dessutom så fuskar man gärna med staplar för att det ska se ut som nya korten är extremt mycket kraftigare än tidigare.

AMD kommer som sagt ut med mer high-end kort, bara nu HBM2 kan komma i mass-produktion. Möjligtsvis så kommer det kort med GDDR5x också innan dess. Ett fåtal kommer att bry sig om high-end korten dock, de flesta behöver inte den prestandan.
__________________
Ett sätt till som man tjänar extra pengar är t.ex. att jobba ihop med Crytek för att göra spel som Crysis 2 tyngre att driva, t.ex. genom att implementera extra polygoner i grafiken som man inte ens kan se:

Crytek + Nvidia = Crysis 2 misery

"Yes, folks, this is some truly inspiring geometric detail, well beyond what one might expect to see in an object that could easily be constructed from a few hundred polygons. "

"That's right. The tessellated water mesh remains in the scene, apparently ebbing and flowing beneath the land throughout, even though it's not visible. The GPU is doing the work of creating the mesh, despite the fact that the water will be completely occluded by other objects in the final, rendered frame. That's true here, and we've found that it's also the case in other outdoor areas of the game with a coastline nearby. "

"As a very high-profile title, Crysis 2 has gotten lots of support from Nvidia in various forms. In and of itself, such support is generally a good thing for PC gaming. In fact, we doubt the DX11 patch for this game would even exist without Nvidia's urging. We know for a fact that folks at Nvidia were disappointed about how the initial Crysis 2 release played out, just as many PC gamers were. The trouble comes when, as sometimes happens, the game developer and GPU maker conspire to add a little special sauce to a game in a way that doesn't benefit the larger PC gaming community. There is precedent for this sort of thing in the DX11 era. Both the Unigine Heaven demo and Tom Clancy's HAWX 2 cranked up the polygon counts in questionable ways that seemed to inflate the geometry processing load without providing a proportionate increase in visual quality. "

" Unnecessary geometric detail slows down all GPUs, of course, but it just so happens to have a much larger effect on DX11-capable AMD Radeons than it does on DX11-capable Nvidia GeForces. The Fermi architecture underlying all DX11-class GeForce GPUs dedicates more attention (and transistors) to achieving high geometry processing throughput than the competing Radeon GPU architectures. We've seen the effect quite clearly in synthetic tessellation benchmarks. Few games have shown a similar effect, simply because they don't push enough polygons to strain the Radeons' geometry processing rates. However, with all of its geometric detail, the DX11 upgraded version of Crysis 2 now manages to push that envelope. The guys at Hardware.fr found that enabling tessellation dropped the frame rates on recent Radeons by 31-38%. The competing GeForces only suffered slowdowns of 17-21%.

Radeon owners do have some recourse, thanks to the slider in newer Catalyst drivers that allows the user to cap the tessellation factor used by games. Damien advises users to choose a limit of 16 or 32, well below the peak of 64."

They basically put tesselation on surfaces you cannot even see.
http://techreport.com/review/21404/crysis-2-tessellation-too-...

https://www.youtube.com/watch?v=IYL07c74Jr4
___________________

AMD gjorde samma sak med första Far Cry, det skulle krävas 64bits PC för att få bättre grafik på flera sätt, men folk låste upp det och det gick utmärkt att köra i 32bits läge med 32bits OS.

Om man tar Crytek igen, så fixade man bäst graffe med DX10 kort men många av dessa settings kunde låsas upp till DX9 med enkla ini-tweaks, som naturlightsvis den stora massan aldrig kommer att känna till.

Så, företagen är knappast speciellt ärliga av sig...

Jo visst fuskas och överdrivs det friskt från båda sidorna. De vill ju mer än gärna ge exempel på det bästa resultaten de fått i sina tester, och gärna överdriva med sina fina staplar

Gällande HBM2 så tror jag inte att det kommer ge sån stor prestandavinst i dagsläget. Möjligtvis att man ser effekten av det i 4K, men det kommer nog inte komma till någon större nytta förrän vi börjar komma upp i 8K+ upplösingar, alternativt flera 4K-skärmar. Men det känns mest bara som marknadsföringsploj som AMD kommer satsa stenhårt på när de marknadsför Vega, och Nvidia mest troligt med 1080Ti och/eller Titan.

AMD har ju som det visat sig ha något långsammare kärnor på senaste tiden, men kollar man på diverse prestandatester så tappar de mindre i högre upplösningar. Både AMD och Nvidia lär ju släppa något snabbare än 1080 inom en rimlig tid så visst kan det vara tänkbart att det hjälper i högre upplösningar t o m rätt så mycket extra p.g.a. snabbare kärnor för att inte tala om VR som kräver bra med bandbredd. Jag ser nyttan också i att HBM är mer energisnålt, plus att man kan göra korten mindre. När vi väl har 1TB/s minnen så kommer det dock att räcka mycket långt.. kommer inte finnas någon som helst mening med att överklocka minnen och det är ju också ett plus.

Medlem

Plus att AMD äger DirectX 12 prestandan över Nvidia för tillfärllet, och Async Compute funkar inte ens på nvidia, inte ens på nya 1080/1070, men funkar finfint på AMD.

Börjar gilla AMD mer och mer igen på grafiksidan...

Eller har alltid gillat dom, men har ändå haft nvidia senaste åren för ja självklara anledningar för i DX11 äger nvidia över AMD...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

1
Skriv svar