Möt AMD Radeon RX 480 – GTX 980-prestanda för 2 000 kr

Robot
Möt AMD Radeon RX 480 – GTX 980-prestanda för 2 000 kr

Nvidia får fortsätta som herre på täppan, AMD tänker fånga den breda massan.

#amd, #nvidia, #ashes-of-the-singularity


Medlem
Möt AMD Radeon RX 480 – GTX 980-prestanda för 2 000 kr

Kan detta vara kortet som kommer användas i PS4:neo?
Känns ju som en lovande kandidat för prispressning.

Medlem

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Det är dyrt att vara nörd nuförtiden säger du, på en nyhet som snackar om ett kort som presterar förbannat bra och som även är oerhört lågt i pris.

Va?

Medlem

Tycker det är jättebra att de fokuserar på budget GPUs som oss dödliga har råd med. Nvidia är dyrt som fan nuförtiden.

Redaktör
Skrivet av UggleMannen:

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Min första pc kostade över 25 000 kr på 90-talet. Nördandet var och är dyrt.


signatur
Medlem

Denna grafikgeneration verkar ju helt sinnessjuk.
När har vi senast varit med om ett så här stort kliv?

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Fast du måste ju inte köpa varje nytt kort som släpps. Sedan är det väl bara positivt att de pressar priserna? Tänk om man var tvungen att uppgradera datorn varje gång ett nytt kort släpptes, och om varje kort kostade 6000:- eller mer. Då hade det definitivt varit knas.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Detta är kanonbra för alla dom som vill ha en bra speldator som inte behöver kosta skjortan, kortet kommer ju att klara alla nya spel utan problem.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Nice. Tur man inte pungat ut för ett dyrt gtx än då.

Medlem
Citat:

två Crossfire-kopplade R9 480 ... pressade ut 62,5 bilder per sekund, medan GTX 1080-kortet nådde 58,7 bilder/sekund. Dessutom ska Geforce-kortet då ha varit maxbelastat, medan Radeon-brädorna nöjde sig med att använda drygt 50 procent av kapaciteten.

Så om två av dessa kort med 50% belastning presterar som ett 1080-kort med 100% belastning borde det betyda att dessa två korttyper är likvärdiga då?

Bra råd att ta PR-pratet med en nypa salt!

Medlem

Hur är det med prisvärdhet om man t ex köper 2 st stådana istället för ett topp-kort?

Sedan så undrar jag över ljudnivån, är den Ok? Mitt 970 hörs knappt, inte speciellt mkt i hög belasning heller. Vill inte sitta bredvid ett industrifläkt...

//edit

Första frågan hade förvisso svar i artiklen, men det var ju som sagt från AMD själva. Tänke om någon lite mer oberoende och objektiv hade testat.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av UggleMannen:

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Det är dyrt att vara nörd nuförtiden säger du, på en nyhet som snackar om ett kort som presterar förbannat bra och som även är oerhört lågt i pris.

Va?

Förbannat bra igår, förbannat medelmåttigt imorgon


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Medlem
Skrivet av conthox:

Hur är det med prisvärdhet om man t ex köper 2 st stådana istället för ett topp-kort?

Sedan så undrar jag över ljudnivån, är den Ok? Mitt 970 hörs knappt, inte speciellt mkt i hög belasning heller. Vill inte sitta bredvid ett industrifläkt...

//edit

Första frågan hade förvisso svar i artiklen, men det var ju som sagt från AMD själva. Tänke om någon lite mer oberoende och objektiv hade testat.

Bra frågor allihop och frågor jag själv skulle ställa...
Ljudnivån kan du ju dock räkna med att den blir rätt hög. Eftersom man vill ha Gigabytes kort (För det vill man ju) som kör tre fläktar på varje kort, så lär ju 6 sådana fläktar låta lite

Jag tänker mer... Temperatur??

Bra med prispress iaf. Nvidia behöver konkurrens!!!


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Medlem

Runt 5000kr i Sverige då.

Medlem
Skrivet av kallamamran:
Skrivet av conthox:

Hur är det med prisvärdhet om man t ex köper 2 st stådana istället för ett topp-kort?

Sedan så undrar jag över ljudnivån, är den Ok? Mitt 970 hörs knappt, inte speciellt mkt i hög belasning heller. Vill inte sitta bredvid ett industrifläkt...

//edit

Första frågan hade förvisso svar i artiklen, men det var ju som sagt från AMD själva. Tänke om någon lite mer oberoende och objektiv hade testat.

Bra frågor allihop och frågor jag själv skulle ställa...
Ljudnivån kan du ju dock räkna med att den blir rätt hög. Eftersom man vill ha Gigabytes kort (För det vill man ju) som kör tre fläktar på varje kort, så lär ju 6 sådana fläktar låta lite

Jag tänker mer... Temperatur??

Bra med prispress iaf. Nvidia behöver konkurrens!!!

Lär ju bli tyst ... har ju bara 150w tpd om jag inte minns fel så ligger 970 på 150 w tdp med. Och varför vill man ha gigabyte om de låter mycket ?

Medlem

Om en månad borde man få tag på ett begagnat gtx980ti för ett bra pris då

Medlem

480 Kungen av pris/prestanda

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av UggleMannen:

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Min första pc kostade över 25 000 kr på 90-talet. Nördandet var och är dyrt.

Vad var det för rolig pjäs? Måste vart ett vidunder

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av UggleMannen:

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Min första pc kostade över 25 000 kr på 90-talet. Nördandet var och är dyrt.

Min var en Gateway-burk för 36 000 /facepalm

Medlem
Skrivet av conthox:

Hur är det med prisvärdhet om man t ex köper 2 st stådana istället för ett topp-kort?

Sedan så undrar jag över ljudnivån, är den Ok? Mitt 970 hörs knappt, inte speciellt mkt i hög belasning heller. Vill inte sitta bredvid ett industrifläkt...

//edit

Första frågan hade förvisso svar i artiklen, men det var ju som sagt från AMD själva. Tänke om någon lite mer oberoende och objektiv hade testat.

Lät som att 2 sådana skulle prestera nära ett 1080 med endast 50% belastning. Får väl se vad de riktiga testerna säger i slutet av månaden.

Medlem

Det här är riktigt jävla bra! Om prestandan är i klass med 980 kommer AMD skörda stora framgångar med detta kortet! Bra prestanda i 1080p till ett jävligt bra pris!
Ser med spänning fram emot vega sen också.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Meh... Lägger då hellre det dubbla i pris för mkt mer prestanda

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ender:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av UggleMannen:

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Min första pc kostade över 25 000 kr på 90-talet. Nördandet var och är dyrt.

Min var en Gateway-burk för 36 000 /facepalm

Haha ja, priserna har sjunkit rejält. Jag hostade upp 28500 för min första PC. Det var inte värstingmodellen heller...


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av UggleMannen:

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Min första pc kostade över 25 000 kr på 90-talet. Nördandet var och är dyrt.

Det är billigare idag skulle jag säga


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av conthox:

Hur är det med prisvärdhet om man t ex köper 2 st stådana istället för ett topp-kort?

Sedan så undrar jag över ljudnivån, är den Ok? Mitt 970 hörs knappt, inte speciellt mkt i hög belasning heller. Vill inte sitta bredvid ett industrifläkt...

//edit

Första frågan hade förvisso svar i artiklen, men det var ju som sagt från AMD själva. Tänke om någon lite mer oberoende och objektiv hade testat.

Dåligt skulle jag säga, iaf om man spelar spel, för det är inte alla spel som pallar Crossfire eller SLI, även nya spel och det är ju som jag förstår det inte alltid det funkar så bra heller.

Det är nog ganska dåligt om man inte spelar spel heller kom jag på =D


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av UggleMannen:

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Min första pc kostade över 25 000 kr på 90-talet. Nördandet var och är dyrt.

Min var en Gateway-burk för 36 000 /facepalm

Haha ja, priserna har sjunkit rejält. Jag hostade upp 28500 för min första PC. Det var inte värstingmodellen heller...

Undrar hur era burkar varit bestyckade. Har haft pcdatorer sedan slutet av 80-talet men behövde inte hosta upp några sådana summor för privat bruk.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av UggleMannen:

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Min första pc kostade över 25 000 kr på 90-talet. Nördandet var och är dyrt.

Samma här, början av 1997 köpte jag min första, för ungefär samma summa, den var GRYM!


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

okej då är jag väl den enda fattiga nörden då lul. men detta kortet verkade bra. kanske ska köpa det om det håller ett tag.

Medlem

bra prestanda för ett budgetkort i den prisklassen .. blir nog ett sånt när mitt dammiga gtx 680 smälter av sommarvärmen.

12
Skriv svar