7-åring attackerade beväpnade rånare i spelbutik

Robot
7-åring attackerade beväpnade rånare i spelbutik
Medlem
7-åring attackerade beväpnade rånare i spelbutik

wow hade ju kunnat helt annorlunda.

Medlem

Delär ju fått med sig storkovan från en sån affär också.

Medlem
Citat:

– Han är en modig liten grabb som insåg att han befann sig i en farlig situation, sa pappan till WJLA.

Eller så är han en modig grabb som inte insåg vilken farlig situation han befann sig i.

Medlem

Sådant civilkurage borde finnas hos fler människor, nog satte sig ungen sig i onödig fara men måste säga att jag är imponerad.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Citat:

– Han är en modig liten grabb som insåg att han befann sig i en farlig situation, sa pappan till WJLA.

Eller så är han en modig grabb som inte insåg vilken farlig situation han befann sig i.

Låter mer troligt ja, kunde slutat riktigt illa det där

Medlem
Skrivet av SenapsBread:

Sådant civilkurage borde finnas hos fler människor, nog satte sig ungen sig i onödig fara men måste säga att jag är imponerad.

Så du menar att man seriöst ska försöka sätta sitt liv på spel för ingenting alls? Vad tror du att du hade fått ut av att försöka avvärja situationen? Du hade antingen fått en kula, eller ett "tack". Tror jag skippar det och gör precis som männen i pistol vill att jag ska göra.

Medlem
Citat:

Så du menar att man seriöst ska försöka sätta sitt liv på spel för ingenting alls? Vad tror du att du hade fått ut av att försöka avvärja situationen? Du hade antingen fått en kula, eller ett "tack". Tror jag skippar det och gör precis som männen i pistol vill att jag ska göra.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag imponeras av folk som riskerar sitt liv för att rädda någon annans, men att riskera sitt liv för att rädda innehållet i en kassaapparat känns som ett dåligt beslut.

Medlem
Skrivet av Prixm:
Skrivet av SenapsBread:

Sådant civilkurage borde finnas hos fler människor, nog satte sig ungen sig i onödig fara men måste säga att jag är imponerad.

Så du menar att man seriöst ska försöka sätta sitt liv på spel för ingenting alls? Vad tror du att du hade fått ut av att försöka avvärja situationen? Du hade antingen fått en kula, eller ett "tack". Tror jag skippar det och gör precis som männen i pistol vill att jag ska göra.

Nej, det jag menar med onödigt. Som vid ett rån är det ju för allas bästa att bara lägga sig och låta det gå över. Men vid andra överfall. Som tidigare skrev, att göra det för att rädda någon annan, inte för att rädda innehållet i ett kassaskåp.

Medlem

Vad hände med ungen efter att rånarna styrde upp honom? Lade han sig också på golvet när han kom på att han var för liten?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

The world could always use more heroes!

Medlem

Korkat skulle jag kalla det.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

MEG
Medlem

Tur att det slutade bra (dvs att grabben klarade sig), Även om det var dumt gjort av grabben så har han balls, om alla (vuxna) ingrep vid misshandel eller rån så skulle det vara mindre våld. Att vända andra kinden till är inte alltid ett bra alternativ. Kan inte heller låta bli att undra vad han kommer att bli när han blir stor.


signatur

Death is only the beginning

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Paddington:

Vad hände med ungen efter att rånarna styrde upp honom? Lade han sig också på golvet när han kom på att han var för liten?

"Han blev dock snabbt övermannad".


signatur
Medlem

Sjukt att man hyllar detta. Hade det varit andra rånare så hade pilten fått en kniv/kula i bålen och historien hade slutat helt annorlunda. Man utbildar personalen att ge sig och ge vad rånarna vill med en gång utan att försöka spela hjälte - detta av den mycket god anledning.

// edit: stavning

// edit igen: Förväxla aldrig "modig" med "dumdristig".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

"Son, life is not a video game. If the robber kills you, you don't respawn."


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Paddington:

Vad hände med ungen efter att rånarna styrde upp honom? Lade han sig också på golvet när han kom på att han var för liten?

"Han blev dock snabbt övermannad".

Och slagen medvetslös? Eller gav upp och lade sig ner? Eller slog han rånaren när de var på väg ut ur affären för båda står ju vid kassan under rånet, upptagna med rånarbusiness, när ungen bäst hade behövts med sina nävar av stål, snabbhet som vinden och hjärta i brand.

Var var han då va? Va va va?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av conthox:

Förväxla aldrig "modig" med "dumdristig".

Det blev inte förväxlat här. Modig var man när saker gick bra. Dumdristig var man när det slutade illa.

Modig bär man även med sig som karaktärsdrag efteråt medan dumdristigheter kan viftas bort som temporär felbedömning om man överlevde, och helt skjutas åt sidan om man dör för då ska man hedras.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av conthox:

Förväxla aldrig "modig" med "dumdristig".

Det blev inte förväxlat här. Modig var man när saker gick bra. Dumdristig var man när det slutade illa.

Modig bär man även med sig som karaktärsdrag efteråt medan dumdristigheter kan viftas bort som temporär felbedömning om man överlevde, och helt skjutas åt sidan om man dör för då ska man hedras.

Jag är inte helt överens med din tolkning av "dumdristig". För vad är skillnanden egentligen? Om det gått bra eller inte? Problemet är hur man vet det och vad som påverkar det. I detta fall var det helt och hållet rånarnas reaktion, vilket helt och hållet låg utanför pojkens kontroll. Hade rånarna bestämt sig för att göra honom illa, då hade det slutat annorlunda.

Att göra något farligt trots att man inte har kontroll (över situationen) och utgången är ytterst oviss, det är inte modigt, det är dumdristigt.

// edit:

Ovanpå detta så tillkommer en annan faktor, som folk ovan redan varit inne på: riskera vad och för vad? Riskerar man livet för att förhindra ett butiksrån så känns det som om man har mer att förlora på att ingripa och bli skadad än vad man förlorar på att inte göra någonting och låta dom stjäla kassan.

Risk kontra vinst, kontroll över vad som händer och andra faktorer är det som avgör.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

MEG
Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av conthox:

Förväxla aldrig "modig" med "dumdristig".

Det blev inte förväxlat här. Modig var man när saker gick bra. Dumdristig var man när det slutade illa.

Modig bär man även med sig som karaktärsdrag efteråt medan dumdristigheter kan viftas bort som temporär felbedömning om man överlevde, och helt skjutas åt sidan om man dör för då ska man hedras.

Jag är inte helt överens med din tolkning av "dumdristig". För vad är skillnanden egentligen? Om det gått bra eller inte? Problemet är hur man vet det och vad som påverkar det. I detta fall var det helt och hållet rånarnas reaktion, vilket helt och hållet låg utanför pojkens kontroll. Hade rånarna bestämt sig för att göra honom illa, då hade det slutat annorlunda.

Att göra något farligt trots att man inte har kontroll (över situationen) och utgången är ytterst oviss, det är inte modigt, det är dumdristigt.

// edit:

Ovanpå detta så tillkommer en annan faktor, som folk ovan redan varit inne på: riskera vad och för vad? Riskerar man livet för att förhindra ett butiksrån så känns det som om man har mer att förlora på att ingripa och bli skadad än vad man förlorar på att inte göra någonting och låta dom stjäla kassan.

Risk kontra vinst, kontroll över vad som händer och andra faktorer är det som avgör.

Karl X Gustavs hyllas generellt för tåget över bält (när han smiskade danskarnas rumpa), det var våghalsigt och modigt, om han hade misslyckats skulle han ha varit tokigt, dumdristig och död på kuppen


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:

Karl X Gustavs hyllas generellt för tåget över bält (när han smiskade danskarnas rumpa), det var våghalsigt och modigt, om han hade misslyckats skulle han ha varit tokigt, dumdristig och död på kuppen

Kanske, men det beror som sagt på hur man ser på omständigheterna och framför allt planeringen. Se wiki definition:

"som utan att tänka sig för beter sig djärvt eller våghalsigt"

Med andra ord finns en stor skillnad i om man tänkt igenom det eller inte:

Om man nog planerar något som är faligt och som sedan kräver mod att genomföra är det modigt. Att impulsivt kasta sig tanklöst in i en farlig situation är inte mod, det är dumdristigt.

- Det var det som hände här: han agerade impulsivt och utan tanke på sin egen säkerhet, vilket kunde ha slutat mycket värre.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av MEG:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av conthox:

Förväxla aldrig "modig" med "dumdristig".

Det blev inte förväxlat här. Modig var man när saker gick bra. Dumdristig var man när det slutade illa.

Modig bär man även med sig som karaktärsdrag efteråt medan dumdristigheter kan viftas bort som temporär felbedömning om man överlevde, och helt skjutas åt sidan om man dör för då ska man hedras.

Jag är inte helt överens med din tolkning av "dumdristig". För vad är skillnanden egentligen? Om det gått bra eller inte? Problemet är hur man vet det och vad som påverkar det. I detta fall var det helt och hållet rånarnas reaktion, vilket helt och hållet låg utanför pojkens kontroll. Hade rånarna bestämt sig för att göra honom illa, då hade det slutat annorlunda.

Att göra något farligt trots att man inte har kontroll (över situationen) och utgången är ytterst oviss, det är inte modigt, det är dumdristigt.

// edit:

Ovanpå detta så tillkommer en annan faktor, som folk ovan redan varit inne på: riskera vad och för vad? Riskerar man livet för att förhindra ett butiksrån så känns det som om man har mer att förlora på att ingripa och bli skadad än vad man förlorar på att inte göra någonting och låta dom stjäla kassan.

Risk kontra vinst, kontroll över vad som händer och andra faktorer är det som avgör.

Karl X Gustavs hyllas generellt för tåget över bält (när han smiskade danskarnas rumpa), det var våghalsigt och modigt, om han hade misslyckats skulle han ha varit tokigt, dumdristig och död på kuppen

Karl X Gustav hade en hel stab med folk som hjälpte till att rigoröst undersöka och avgöra om isen skulle hålla.

Går väl knappast att jämföra med en sjuåring som får för sig att börja veva mot en beväpnad rånare.

Om Karl X Gustav plötsligt fått för sig att springa ensam och obeväpnad samt börjat veva mot danskarna så hade det varit en helt annan sak...

Medlem
Skrivet av Nemo:

Karl X Gustav hade en hel stab med folk som hjälpte till att rigoröst undersöka och avgöra om isen skulle hålla.

Går väl knappast att jämföra med en sjuåring som får för sig att börja veva mot en beväpnad rånare.

Om Karl X Gustav plötsligt fått för sig att springa ensam och obeväpnad samt börjat veva mot danskarna så hade det varit en helt annan sak...

Det var ju precis det som var min poäng. Det som Kalle gjorde mot danskarna var modigt - det som pojken gjorde var impulsivt, oplanerat med hög risk för egenskada samt trolig negativ utgång och därmed dumdristigt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ni blandar, imo, äpplen och päron.

Modig är man väl när man gör något som man är rädd för att göra, men man gör det i alla fall. Det är otäckt att gå ner i en mörk källare för att hämta en sak, men man gör det i alla fall med hög puls och stresspåslag. Typ. I olika grader.

Dumdristigt är väl att göra något som är farligt på ett eller annat sätt av en eller annan anledning och som man tar sig för utan att tänka och planera alls. Typ han visste att det var halt på räcket och blåsigt dessutom, men han balanserade över broräcket i alla fall.

På så sätt kan det ju vara både modigt och dumdristigt, då de båda inte är motsatser.

Sedan kan man ju säga om en sjuåring, att planering inte ligger så nära till hands i något de gör


signatur

K9
:.:

MEG
Medlem
Skrivet av Nemo:
Skrivet av MEG:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av conthox:

Förväxla aldrig "modig" med "dumdristig".

Det blev inte förväxlat här. Modig var man när saker gick bra. Dumdristig var man när det slutade illa.

Modig bär man även med sig som karaktärsdrag efteråt medan dumdristigheter kan viftas bort som temporär felbedömning om man överlevde, och helt skjutas åt sidan om man dör för då ska man hedras.

Jag är inte helt överens med din tolkning av "dumdristig". För vad är skillnanden egentligen? Om det gått bra eller inte? Problemet är hur man vet det och vad som påverkar det. I detta fall var det helt och hållet rånarnas reaktion, vilket helt och hållet låg utanför pojkens kontroll. Hade rånarna bestämt sig för att göra honom illa, då hade det slutat annorlunda.

Att göra något farligt trots att man inte har kontroll (över situationen) och utgången är ytterst oviss, det är inte modigt, det är dumdristigt.

// edit:

Ovanpå detta så tillkommer en annan faktor, som folk ovan redan varit inne på: riskera vad och för vad? Riskerar man livet för att förhindra ett butiksrån så känns det som om man har mer att förlora på att ingripa och bli skadad än vad man förlorar på att inte göra någonting och låta dom stjäla kassan.

Risk kontra vinst, kontroll över vad som händer och andra faktorer är det som avgör.

Karl X Gustavs hyllas generellt för tåget över bält (när han smiskade danskarnas rumpa), det var våghalsigt och modigt, om han hade misslyckats skulle han ha varit tokigt, dumdristig och död på kuppen

Karl X Gustav hade en hel stab med folk som hjälpte till att rigoröst undersöka och avgöra om isen skulle hålla.

Går väl knappast att jämföra med en sjuåring som får för sig att börja veva mot en beväpnad rånare.

Om Karl X Gustav plötsligt fått för sig att springa ensam och obeväpnad samt börjat veva mot danskarna så hade det varit en helt annan sak...

Ifs du ha en poäng där men det finns inga uppgifter som talar om att inte killen hade tänkt igenom det Sedan så omkom hundratals man när de gick igenom isen, inkl kungens släde som han strax innan hade klivit ur för att byta till häst. Fast de hade kollat så var det en chansning som hette duga. Om det skulle ha spelats på chansen för att de skulle klara sig eller inte så tror jag att den som hade satsat på att kungen skulle klara av projektet hade blivit miljonär


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Tycker det var bra att han agerade. Om man tycker något är fel ska man agera, inte lägga sig på marken och ta det. Passitivitet gör minst lika mycket skada både för dig själv och samhället.

Medlem

Tror han spelat för mycket tv-spel

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag är inte helt överens med din tolkning av "dumdristig". För vad är skillnanden egentligen? Om det gått bra eller inte?

Ja det är det som är min poäng här. Jag raljerar lite för det är så det resoneras generellt.

Skrivet av conthox:

Om man nog planerar något som är faligt och som sedan kräver mod att genomföra är det modigt. Att impulsivt kasta sig tanklöst in i en farlig situation är inte mod, det är dumdristigt.

Jag håller med dig i sak men det uttrycks inte så generellt. För spela roll att man har planerat och tänkt till, om man inser att oddsen är fantastiskt dåliga så är det fortfarande dumdristigt att ge sig på ett försök om man har mycket att förlora. Och tänk dig en man som springer in i ett övertänt hus med eller utan insikt om att han själv nog kommer brinna inne och mot alla odds kommer ut med en baby i famnen. Tidningarna kommer inte skriva "dumdristig man räddade baby". Hur det gick avgör hur personen agerat, för ingen är sugen på att kritisera någon som precis räddat en baby.

Men visst, jag håller nog med om att dumdristighet följer av oförstånd... och låga chanser, och misslyckande.
Edit: när jag tänker efter så krävs alla dessa tre faktorer för att en handling utan tvekan ska kunna klassas som dumdristig: oförstånd, låg chans, misslyckande. Om man börjar laborera med dessa faktorer eller plocka bort någon så blir det mera tycke, smak och särintresse hur handlingen ska klassas.

Skrivet av absimilard:

Ni blandar, imo, äpplen och päron.

Modig är man väl när man gör något som man är rädd för att göra, men man gör det i alla fall. Det är otäckt att gå ner i en mörk källare för att hämta en sak, men man gör det i alla fall med hög puls och stresspåslag. Typ. I olika grader.

Dumdristigt är väl att göra något som är farligt på ett eller annat sätt av en eller annan anledning och som man tar sig för utan att tänka och planera alls. Typ han visste att det var halt på räcket och blåsigt dessutom, men han balanserade över broräcket i alla fall.

På så sätt kan det ju vara både modigt och dumdristigt, då de båda inte är motsatser.

Sedan kan man ju säga om en sjuåring, att planering inte ligger så nära till hands i något de gör

Bra skrivet alltihop. I det militära gäller att det inte är fel att vara rädd, men det är fel att vara feg.

Skrivet av delli:

Tror han spelat för mycket tv-spel

Ja, och blev våldsam.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Prixm:
Skrivet av SenapsBread:

Sådant civilkurage borde finnas hos fler människor, nog satte sig ungen sig i onödig fara men måste säga att jag är imponerad.

Så du menar att man seriöst ska försöka sätta sitt liv på spel för ingenting alls? Vad tror du att du hade fått ut av att försöka avvärja situationen? Du hade antingen fått en kula, eller ett "tack". Tror jag skippar det och gör precis som männen i pistol vill att jag ska göra.

Dom där idioterna kommer knappast sluta där. Det handlar om att sätta ner foten och se till att sånna där personer inte får möjlighet att fortsätta med sina kriminella aktiviteter. Det handlar inte (bara) om att hindra dom från att stjäla ett par tusen från en butik utan att se till att personer som springer runt och viftar med pistol sitter bakom lås och bom.

12
Skriv svar