7-åring attackerade beväpnade rånare i spelbutik

phi
Medlem

Förstår mig inte riktigt på människor som ingriper i sådana situationer som rån, butiksrån m.m. Det är en sak om en person håller på att bli misshandlad, våldtagen eller värre, då känns det ju rentav vansinnigt att inte ingripa.

Men om jag personligen skulle bli rånad ute på stan och gärningsmannen står och siktar på mig med en pistol eller drar kniv så hade jag aldrig någonsin gjort motstånd. Då är jag ändå tränad "fighter" med flera års erfarenhet av thaiboxning och bjj.

Dumdristighet eller idioti ska inte hyllas. Då får vi bara fler idioter som riskerar livet för skitsaker.

Medlem

Pojken var en hjälte i mina ögen inget som en vanligen svensson precis skulle ha gjort. Om han visste konsekvenserna var han riktigt modig, om inte var han i fara. Han offrade sig för folket, de som klagar på att han var dum försöker bara övertyga sig själva om att de inte är fega. Fler borde vara som pojken!!!!! Tänk när en tjej blir misshandlad på stan och alla tittar på, varför folk inte angriper är för att desto fler åskådare desta mer tänker man att någon annan borde offra sig, varför just jag???Han må va dum man hen bröt åskådareffekten med sin dumhet hahaha

Medlem

Vilket spel va det här?

Medlem
Skrivet av Sandman666:

Vilket spel va det här?

Gamestop 3


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av guran33:

Tycker det var bra att han agerade. Om man tycker något är fel ska man agera, inte lägga sig på marken och ta det. Passitivitet gör minst lika mycket skada både för dig själv och samhället.

Ja, det har du rätt i, får man en kula i pannan så blir man ganska passiv.

Medlem
Skrivet av Warfighter320:

Fler borde vara som pojken!!!!

Tyvärr så är det så, det finns folk som agerat precis som pojken. Och många av dem klarade sig tyvärr inte...

Medlem
Skrivet av Nemo:
Skrivet av guran33:

Tycker det var bra att han agerade. Om man tycker något är fel ska man agera, inte lägga sig på marken och ta det. Passitivitet gör minst lika mycket skada både för dig själv och samhället.

Ja, det har du rätt i, får man en kula i pannan så blir man ganska passiv.

Sarkasm. Kul! Intelligent! Tidlöst!

Som jag ser det så är samhället uppbyggt så att vi ska vara beroende av att andra tar hand om oss. Om vi hamnar i knipa ska vi inte ingripa själva utan vänta på att polis tar hand om det etc. Folk dör av sånt också. Sen tycker jag att döden i sig är överskattad, finns värre saker i livet.

Vi blir upplärda sedan tidigt (och genom hela livet) att vara rädda för saker och inte agera våra känslor för det är tydligen så intelligenta människor ska fungera..

Tycker att det fungerar sådär just nu. Vi har fortfarande kriminalitet, krig, rasism osv. osv. Kanske om några hundra år att vi kan enas och dela på allt, då har vi ett stabilt samhälle där vi kan komma långt i utvecklingen rent teknologiskt frågan är dock hur mycket av våra mänskliga känslor som är kvar (kanske går att leva ut i VR. ).

Rent personligt så handlar det om att bli nedtryckt. Bara för att några känner för att ta sig friheten att råna dig så gör de det, de vet att sannolikheten är väldigt låg att någon vågar agera ändå. De som får agera kan vara långt ifrån och efter det så ska allt gå igenom en rättsprocess där rättvisa kan ske (men kanske inte är proportionerligt till vad du anser var priset för att trycka ner dig). Efter allt har du ändå inte utmanat rädslan utan bara låtit andra ta hand om dig som vanligt, du är bara ännu räddare för att liknande situationer ska uppstå igen och mer förbannad vilket kommer att föda mer hat.

12
Skriv svar