Steam Spy slutar lista Paradox spel efter egen begäran

Robot
Steam Spy slutar lista Paradox spel efter egen begäran

Säger att man inte vill se missvisande siffror.

#paradox, #valve


Medlem
Steam Spy slutar lista Paradox spel efter egen begäran

Är förvånad fler inte tar bort statistiken.

Releasehästryttare

Jag pratade om det här när Stellaris släpptes och enligt Paradox hade de sålt 200k kopior medans Steamspy sa att de enbart hade sålt ~137k kopior, frågan är om det är nån sorts bluff paradox håller på med med att pumpa upp sina siffror för sina aktsie ägare, och nu vill de inte att de riktiga sifforna skall finnas där ute för dem och se.

Skrivet av Devan:

Jag pratade om det här när Stellaris släpptes och enligt Paradox hade de sålt 200k kopior medans Steamspy sa att de enbart hade sålt ~137k kopior, frågan är om det är nån sorts bluff paradox håller på med med att pumpa upp sina siffror för sina aktsie ägare, och nu vill de inte att de riktiga sifforna skall finnas där ute för dem och se.

Det kan mycket väl vara så.

Jag tycker bara det är fånigt att man ska ta bort sånt.

Medlem
Skrivet av Devan:

Jag pratade om det här när Stellaris släpptes och enligt Paradox hade de sålt 200k kopior medans Steamspy sa att de enbart hade sålt ~137k kopior, frågan är om det är nån sorts bluff paradox håller på med med att pumpa upp sina siffror för sina aktsie ägare, och nu vill de inte att de riktiga sifforna skall finnas där ute för dem och se.

Detta tvivlar jag starkt på. Paradox har varit enormt transparanta inför deras börsintroduktion och jag har lyssnat på flertal intervjuer innan jag investerade i dom. De tar upp att de kommer ha dåliga kvartal och bra kvartal, som svänger en hel del för det är så branschen ser ut. De pratar rakt av om säljarsiffror osv. Att ljuga för potentiella aktieägare skulle nog ses väldigt allvarligt på, och det skulle inte förvåna mig om det hamnar under kategorin "börsmanipulation".

Att en sida som själva starkt påpekar att deras siffror är "ungefärliga" skulle ha mer troliga siffror än bolaget som gjort spelet är också orimligt. Speciellt när sidan inte heller använder sitt egna API utan ett utvecklat utanför deras egna miljö. Sen att Paradox skulle gå ut och ljuga om försäljningssiffror inför en börsintroduktion skulle innebära en direkt död för företaget. De tappar alla sina investera, aktien dyker, och helt plötsligt är företaget värt mindre än innan börsintroduktionen. Det är inget nytt bolag heller, utan ett gammalt med bra omdöme och en riktig framgångshistoria i spelbranschen. Dit kommer man inte genom att lura investerarna i bolaget.

Ingenting är så klart omöjligt, men då måste man ha som avsikt att förstöra sitt bolag man byggt i 10 år.

Tror snarare det handlar om att bolaget inte vill att det ska finns inkorrekt data där ute som kan manipulera deras börsvärde. Om det står på spy att de sålt 1miljoner stellaris inför deras Q2 så prisas det in i marknaden och företagets börsvärde ökar, sen kommer den riktiga rapportet som bara visar 500k sålda, direkt så är aktien övervärderad och folk ser detta som att Paradox inte nådde marknadens förväntningar och aktien ramlar. Även om de inte nämner börsintroduktionen som anledning, så är det väldigt rimligt att det skulle vara av just den anledningen tänker jag mig.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Sen att Paradox skulle gå ut och ljuga om försäljningssiffror inför en börsintroduktion skulle innebära en direkt död för företaget. De tappar alla sina investera, aktien dyker, och helt plötsligt är företaget värt mindre än innan börsintroduktionen.

Du verkar inte så insatt i deras börsintroduktion?

De har inte tagit in en enda krona från någon investerare i introduktionen, utan huvudsyftet var att sprida aktierna och ge fans och anställda en möjlighet att köpa in sig ( genom att de största ägarna sålde motsvarande bit av sitt innehav ).

Enligt allabolag sitter de dessutom på 400+ M SEK i tillgångar 2015 ( vilket betyder att om de inte skulle tjäna en krona borde de fortfarande ha tillgångar att betala allas löner i ettpar år till, då lönerna till alla anställda var < 100 M SEK 2015.

De är definitivt inte ens i närheten av att vara i behov av några investerare...

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av ClockWise:

Sen att Paradox skulle gå ut och ljuga om försäljningssiffror inför en börsintroduktion skulle innebära en direkt död för företaget. De tappar alla sina investera, aktien dyker, och helt plötsligt är företaget värt mindre än innan börsintroduktionen.

Du verkar inte så insatt i deras börsintroduktion?

De har inte tagit in en enda krona från någon investerare i introduktionen, utan huvudsyftet var att sprida aktierna och ge fans och anställda en möjlighet att köpa in sig ( genom att de största ägarna sålde motsvarande bit av sitt innehav ).

Enligt allabolag sitter de dessutom på 400+ M SEK i tillgångar 2015 ( vilket betyder att om de inte skulle tjäna en krona borde de fortfarande ha tillgångar att betala allas löner i ettpar år till, då lönerna till alla anställda var &lt; 100 M SEK 2015.

De är definitivt inte ens i närheten av att vara i behov av några investerare...

Att investera handlar inte bara om att få pengar in i bolaget i utbyte mot aktier. De har sålt av aktier de själva äger för att låta andra investera i deras bolag och vara med på resan. Detta har ökat deras börsvärde och de har tjänat enormt med pengar på detta. Om företagets aktie blir oattraktiv innebär det att de förlorar pengar. Vad de har i likvida medel spelar mindre roll om ingen vill ha bolaget.

Och visst är man investerare ifall man köper ett företags aktie, oavsett om företaget i sig får pengar eller ej. De gjorde ingen nyemission för att de inte försökte dra in pengar till bolaget - korrekt, men när de är en del av börsen spelar de inte helt efter sina egna regler längre utan efter de som investerat. Nu styrs företagets värde av vad börsen anser att det har i värde, och ett företag som inte går att lita på kommer det inte gå bra för, oavsett deras likvida medel.

Sen pratar vi fortfarande om investerare. Paradox äger inte sitt bolag själva. Spiltan har en hel del aktier, och något annat företag köpte typ 5 % av bolaget. Man kan minst sagt säga att de har investerat en del i bolaget, och att ljuga för dessa är som att be om att få aktien dumpad. Mycket mening med att gå till börsen om man tänker ha noll förtroende mot sin aktie och folk som äger den.

Medlem

I värsta fall kan dom alltid flytta alla tillgångar (varumärken osv) till ett annat bolag och dumpa aktien. Och lämna börsen. Låta någon syndabock sitta av några år i fängelse. Men sånt händer ju aldrig..

När vi ändå konspirerar

Glöm aldrig, börsen är ett spel.

Medlem

Jag tyckte rubriken här var skev, jag trodde dom slutade litsta för att dom själva ville det, alltså, att steam spy slutade lista för att steam spy inte ville lista paradox spel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Korkat faktiskt. På ena sidan står de som inte har så stor koll och tycker att ett sålt spel betyder att de tjänar massa pengar och sen handlar de själva 5 spel i nästa Humble Bundle för inga pengar alls och ser inte den skeva bilden.

Å andra sidan har vi stora spelhus som uppenbarligen inte kan kommunicera med andra människor och enkelt förklara owners/buyers skillnaden och hur ofta kan det vara ett problem liksom.,,,

Det luktar fis om det hela. Faktiskt!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Devan:

Jag pratade om det här när Stellaris släpptes och enligt Paradox hade de sålt 200k kopior medans Steamspy sa att de enbart hade sålt ~137k kopior, frågan är om det är nån sorts bluff paradox håller på med med att pumpa upp sina siffror för sina aktsie ägare, och nu vill de inte att de riktiga sifforna skall finnas där ute för dem och se.

Steamspy ger inga exakta svar, bara ungefärliga gissningar. Deras 137 000 mot Paradoxs 200 000 visar väl hur det kan vara motiverat för ett företag att begära bort att bli pejlade av såna sidor, det kan skapa en hel del onödig spekulation speciellt för aktiebolag.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av Devan:

Jag pratade om det här när Stellaris släpptes och enligt Paradox hade de sålt 200k kopior medans Steamspy sa att de enbart hade sålt ~137k kopior, frågan är om det är nån sorts bluff paradox håller på med med att pumpa upp sina siffror för sina aktsie ägare, och nu vill de inte att de riktiga sifforna skall finnas där ute för dem och se.

Steamspy ger inga exakta svar, bara ungefärliga gissningar. Deras 137 000 mot Paradoxs 200 000 visar väl hur det kan vara motiverat för ett företag att begära bort att bli pejlade av såna sidor, det kan skapa en hel del onödig spekulation speciellt för aktiebolag.

Ja, om detta stämmer med att Steamspy visade så grovt fel på antal ex sålda så kan det vara statistiken som sätter spiken i dörren för en mindre utvecklare. Är man ett aktiebolag så kan det gå åt helvete om marknaden får fel siffror och tror att man sälje rmycket sämre än vad man gjort.

Nån som vet om sidan som Paradox vill använda istället är mer pålitlig?

Kan det här även ha att göra med den grå marknaden på sidor som säljer billiga keys från andra länder? Där blir det ju en stor skillnad i inkomsterna från ett sålt ex till ett annat.

Medlem

Minst sagt märkligt att påstå att Paradox är i sin fulla rätt att gömma siffrorna. De äger rättigheterna till spelet, inte till statistiken.

Skrivet av Zerp:
Skrivet av ClockWise:

Sen att Paradox skulle gå ut och ljuga om försäljningssiffror inför en börsintroduktion skulle innebära en direkt död för företaget. De tappar alla sina investera, aktien dyker, och helt plötsligt är företaget värt mindre än innan börsintroduktionen.

Du verkar inte så insatt i deras börsintroduktion?

De har inte tagit in en enda krona från någon investerare i introduktionen, utan huvudsyftet var att sprida aktierna och ge fans och anställda en möjlighet att köpa in sig ( genom att de största ägarna sålde motsvarande bit av sitt innehav ).

Enligt allabolag sitter de dessutom på 400+ M SEK i tillgångar 2015 ( vilket betyder att om de inte skulle tjäna en krona borde de fortfarande ha tillgångar att betala allas löner i ettpar år till, då lönerna till alla anställda var < 100 M SEK 2015.

De är definitivt inte ens i närheten av att vara i behov av några investerare...

Tillgångar betyder inte att de har x antal kronor att betala ut som lön i kassan. Tillgångar är allt i bolaget som har ett mätbart värde. Från de datorer som de anställda använder för att utföra sitt jobb till de de starka varumärken som företaget äger. Tillgångarna skall såklart motsvara ett korrekt värde men det är absolut inte alltid det stämmer.

Medlem

Inkorrekt statistik från utomstående sida kan påverka börsvärdet vilket i sig kan påverka värderandet av aktien, tycker det är en ganska logisk sak att be om.

Att tro att Paradox gör detta i något bluffsyfte är lite naivt. Tror knappast dom skulle inleda sin börsperiod med att skjuta sig själv i båda fötter och sedan begrava huvudet i hundägg.

Inaktiv
Skrivet av Devan:

Jag pratade om det här när Stellaris släpptes och enligt Paradox hade de sålt 200k kopior medans Steamspy sa att de enbart hade sålt ~137k kopior, frågan är om det är nån sorts bluff paradox håller på med med att pumpa upp sina siffror för sina aktsie ägare, och nu vill de inte att de riktiga sifforna skall finnas där ute för dem och se.

Är det bara jag som är medveten om att det finns försäljning från paradox egna hemsida som aldrig registreras på steam?

Releasehästryttare
Skrivet av anon_17240:
Skrivet av Devan:

Jag pratade om det här när Stellaris släpptes och enligt Paradox hade de sålt 200k kopior medans Steamspy sa att de enbart hade sålt ~137k kopior, frågan är om det är nån sorts bluff paradox håller på med med att pumpa upp sina siffror för sina aktsie ägare, och nu vill de inte att de riktiga sifforna skall finnas där ute för dem och se.

Är det bara jag som är medveten om att det finns försäljning från paradox egna hemsida som aldrig registreras på steam?

Jasså ? För vad folk sa i föregående tråd så va koderna de sålde genom sin hemsida var enbart steam koder.

Medlem
Skrivet av Fanskap:

Att tro att Paradox gör detta i något bluffsyfte är lite naivt.

Nej, men cyniskt. Naivt vore det om de faktiskt gjorde det för att bluffa och man tror att de aldrig skulle kunna göra nåt sånt.

Medlem
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av Fanskap:

Att tro att Paradox gör detta i något bluffsyfte är lite naivt.

Nej, men cyniskt. Naivt vore det om de faktiskt gjorde det för att bluffa och man tror att de aldrig skulle kunna göra nåt sånt.

Sorry, dåligt val av ord från min sida.

1
Skriv svar