Problem med volten i bios inställningar

Medlem
Problem med volten i bios inställningar

Har problem med volten i inställningarna i bios. Kan ej överklocka både ram och cpu samtidigt pågrund av det. Kan antingen höja volten på cpu för att överklocka och låta volten på ram vara på ursprungligt värde eller tvärt om. Annars går det inte att få datorn att fungera.

Sen har jag ett annat problem och det är att jag inte kan ändra CPU SA Voltage eller CPU IO Voltage från auto inställningarna när jag överklockat antingen cpu eller ram. Försöker jag sänka eller höja volten och sen starta om datorn så startar den men den står på tomgång bara och inget händer? Både CPU SA Voltage och CPU IO Voltage ligger sen dessutom på auto inställning på 1.272 volt när jag antingen överklockat något av de två jag nämnt innan? Kan alltså inte ändra dessa auto inställningar när antingen cpu eller ram volt har höjts? Har läst på olika trådar på internet att det skulle vara väldigt höga volt inställningar på dessa två?

Moderkort är MSI Gaming Pro Carbon
Processor Intel i7 6700K
RAM Gskill DDR4 3600MHZ

Moderkortet ska klara både överklocka cpu och ddr4 3600+ enligt MSIs specifikationer?

Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med dessa problem, tack!

Medlem

Gänget på Sweclockers är duktiga med hjälp. Prova där. http://www.sweclockers.com


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Lämna CPU SA Voltage och IO Voltage på Auto och ändra bara CPU Core Voltage, och sen ska det finnas volt för DRAM.

Medlem

Gör det någon nytta att höja DRAM voltage?

Medlem
Skrivet av totte1015:

Gör det någon nytta att höja DRAM voltage?

Har man en CPU med låst multiplier så kan det vara bra att höja spänningen eftersom att minnet också överklockas om du höjer bussfrekvensen. Men eftersom att TS har en upplåst processor så är det ganska onödigt att överklocka minnet på egen hand. Ladda i stället in en XMP profil med önskad hastighet så slipper du ha sönder något. Den fixar alla inställningar för frekvens, timing och spänning.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av totte1015:

Gör det någon nytta att höja DRAM voltage?

Har man en CPU med låst multiplier så kan det vara bra att höja spänningen eftersom att minnet också överklockas om du höjer bussfrekvensen. Men eftersom att TS har en upplåst processor så är det ganska onödigt att överklocka minnet på egen hand. Ladda i stället in en XMP profil med önskad hastighet så slipper du ha sönder något. Den fixar alla inställningar för frekvens, timing och spänning.

Jag ladda in XMP profil och det gjorde jävligt illa, tempsen sprang upp i 100 grader och bsod och hade sig

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av totte1015:

Gör det någon nytta att höja DRAM voltage?

Har man en CPU med låst multiplier så kan det vara bra att höja spänningen eftersom att minnet också överklockas om du höjer bussfrekvensen. Men eftersom att TS har en upplåst processor så är det ganska onödigt att överklocka minnet på egen hand. Ladda i stället in en XMP profil med önskad hastighet så slipper du ha sönder något. Den fixar alla inställningar för frekvens, timing och spänning.

Jag ladda in XMP profil och det gjorde jävligt illa, tempsen sprang upp i 100 grader och bsod och hade sig

För vissa så blir systemet ostabilt när man laddar in en XMP profil. Har aldrig fått något konkret svar på varför det blir så här för vissa. Har sett allt ifrån att det kan vara fel på antingen minnet eller moderkortet, antingen redan från fabrik eller pga slitage. Minnet kan vara ett måndagsexemplar och inte lever upp till sina specs. Det kan också hjälpa att uppdatera BIOS för att på så vis få stabilare profiler.

99% verkar dock kunna få stabilare system genom att knappa in inställningarna manuellt, så jag tror att kolla vilken BIOS-version man kör är det första man bör göra. Inte allt för ovanligt att man ser XMP och minnesrelaterade fixar i de första BIOS-uppdateringarna som släpps.

1
Skriv svar