Michael Moore sektionen

Inaktiv
Michael Moore sektionen

Här diskuterar vi de ämnen och dokumentärer vi hittar av/med Michael Moore.

Piloter som får så pass dåligt betalt att de måste få "Food Stamps"
(USA:s motsvarighet till socialbidrag?)

Finner det sjukt, lite som våra anställda inom sjukvården i Sverige fast dessa behöver extraknäcka eller be om ersättning liknande socialbidrag?

Vet inte vad ni tycker men båda yrkena sätter folks liv i fara om det går fel.

Detta är ifrån hösten 2009:


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

MFC
Medlem

Ännu mer skrämmande för mig är att det är storbankerna som ansvarar för utdelningen av matkupongerna. JP Morgan vet jag är ansvarig för matkupongerna, vet dock ej om de är ensamma.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Amerikas jordbruksdepartement säger Wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Supplemental_Nutrition_Assistanc...

Detta är också oroande:

Citat:

The number of Americans receiving food stamps reached 35 million in June 2009, the highest number since the program began in 1962, with an average monthly benefit of $133.12 per person.

As of late November 2009, one in eight Americans and one in four children are using food stamps and the program rate is growing at 20,000 people a day.

Recipients must have near-poverty incomes to qualify for benefits.

Folk som går ner till "nära-fattigdomsinkomster" växer med ca 20'000 om dagen.. eller 7.3 miljoner om året i USA. Ett land med en befolkning på ca 300 miljoner invånare.

Sjunker de under Kina snart?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Men lol orka hylla den där hycklaren...


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv
Skrivet av Nestor:

Men lol orka hylla den där hycklaren...

hycklaren?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

MFC
Medlem
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av Nestor:

Men lol orka hylla den där hycklaren...

hycklaren?

Ja, han whinar om kapitalismen och hur den sabbat allting. Problemet är att han är en del av "det".

Kan tillägga att kapitalism i sin ädlaste form fungerar och driver ett samhälle framåt, det vi har nu är inte kapitalism.. det är snarare korporatism.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av Nestor:

Men lol orka hylla den där hycklaren...

hycklaren?

Om MM hade varit uppriktig med sitt kall, så hade han ju knappast varit den mångmiljonär han är idag.
"fet independentfilmare med truckerkeps" är enbart ett varumärke för honom.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Visst har han sina brister, man han lyfter fram det viktiga och gör bra TV.

Och USA... det verkar vara ett hopplöst land. När jag pratar med Amerikaner om deras inställning till fattigdom och kapitalism, så verkar väldig många anse att det är individens eget fel att han försatt sig i fattigdom (folk som är fattiga förtjänar att vara fattiga). Själv tycker jag att "the land of the free" har förvandlats till "the land of free for all".


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av Nestor:

Men lol orka hylla den där hycklaren...

hycklaren?

Om MM hade varit uppriktig med sitt kall, så hade han ju knappast varit den mångmiljonär han är idag.
"fet independentfilmare med truckerkeps" är enbart ett varumärke för honom.

Tycker det är skitsamma hur han är utanför filmerna. I filmerna kommer han fram med viktiga budskap.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Visst har han sina brister, man han lyfter fram det viktiga och gör bra TV.

Och USA... det verkar vara ett hopplöst land. När jag pratar med Amerikaner om deras inställning till fattigdom och kapitalism, så verkar väldig många anse att det är individens eget fel att han försatt sig i fattigdom (folk som är fattiga förtjänar att vara fattiga). Själv tycker jag att "the land of the free" har förvandlats till "the land of free for all".

Så bara för att ett lands befolkning har en syn på individuell frihet sm diffrentierar mot "svensk norm" så är det ett hopplöt land?

Du skulle nog bli förvånad av hur många amerikaner som tycker att sverige är ett hopplöst land.

Det här är en grej som jag tycker är väldigt symtomatisk för hur folk "dömer" USA, nämligen att man döer utifrån svenska normer.
Vilketär ett fundamentalt tankefel.

USA är grundat på tanken om Frihet. Det är cementerar hos varenda amerikan.
Varför nu detta?
Jo, tittapå vilka det var som "grundade" USA, nämligen protestanter som flydde från religiöst förtryck (se Mayflower-resan)(lite förenklat, "grundande" är långt mer mångfacceterat och avhandlas inte här)
Ett annat bra exempel är Revolutionen. den drog igång när britterna protesterade mot de mycket orättvisa handelsreglerna för Te. (se Boston Tea Party)

Och på den vägen är det. För amerikanen är frihet ett begrepp med en mycket djupare innebörd än för oss här hemma i Sverige.
Inbördeskriget drogs ju igång pga slavfrågan och striden om individens (slavens) rätt tillstt eget liv. Där dyker individens frihet upp igen.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Att säga att inbördeskriget drogs igång på grund av slavfrågan är fel. Jag skulle snarare hävda att det hade med ekonomiska intressen att göra.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Att säga att inbördeskriget drogs igång på grund av slavfrågan är fel. Jag skulle snarare hävda att det hade med ekonomiska intressen att göra.

Återigen grov förenkling gjord av mig för att slippa skriva uppsats i ämnet.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Återigen grov förenkling gjord av mig för att slippa skriva uppsats i ämnet.

Poäng tagen!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Red_warning:

Visst har han sina brister, man han lyfter fram det viktiga och gör bra TV.

Och USA... det verkar vara ett hopplöst land. När jag pratar med Amerikaner om deras inställning till fattigdom och kapitalism, så verkar väldig många anse att det är individens eget fel att han försatt sig i fattigdom (folk som är fattiga förtjänar att vara fattiga). Själv tycker jag att "the land of the free" har förvandlats till "the land of free for all".

Så bara för att ett lands befolkning har en syn på individuell frihet sm diffrentierar mot "svensk norm" så är det ett hopplöt land?

Du skulle nog bli förvånad av hur många amerikaner som tycker att sverige är ett hopplöst land.

Det här är en grej som jag tycker är väldigt symtomatisk för hur folk "dömer" USA, nämligen att man döer utifrån svenska normer.
Vilketär ett fundamentalt tankefel.

USA är grundat på tanken om Frihet. Det är cementerar hos varenda amerikan.
Varför nu detta?
Jo, tittapå vilka det var som "grundade" USA, nämligen protestanter som flydde från religiöst förtryck (se Mayflower-resan)(lite förenklat, "grundande" är långt mer mångfacceterat och avhandlas inte här)
Ett annat bra exempel är Revolutionen. den drog igång när britterna protesterade mot de mycket orättvisa handelsreglerna för Te. (se Boston Tea Party)

Och på den vägen är det. För amerikanen är frihet ett begrepp med en mycket djupare innebörd än för oss här hemma i Sverige.
Inbördeskriget drogs ju igång pga slavfrågan och striden om individens (slavens) rätt tillstt eget liv. Där dyker individens frihet upp igen.

Frihet är olika för Svenskar och Amerikaner. Frihet för mig är rätt till sjukvård oberoende på vad jag har för inkomst. Frihet är inte att betala försäkringsbolag stora premier där alla sjukdomar inte täcks. Det är bedrägeri. Frihet är visserligen mycket mer än så. Detta är bara en del.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Frihet är olika för Svenskar och Amerikaner.

Precis. Jag tror också det är Nestors poäng.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Fargo:

Frihet är olika för Svenskar och Amerikaner.

Precis. Jag tror också det är Nestors poäng.

Jo det förstod jag med. Därför jag försökte driva på det. Även om Amerikaner tycker frihet är en sak betyder det inte att det är rätt eller att man måste hålla med.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Jo det förstod jag med. Därför jag försökte driva på det. Även om Amerikaner tycker frihet är en sak betyder det inte att det är rätt eller att man måste hålla med.

Jag skulle inte riktigt tala om det i termer som rätt och fel (även om det går att göra), utan snarare om annorlunda inställning och syn på det. Det handlar inte om rätt och fel syn, utan om olika.

USAs och Sveriges frihet kommer från två olika håll och kommer därmed ganska självklart vara olika. USA har en stark tradition av individualism där individen ska klara sig själv och staten ska lägga sig i så lite som möjligt. Sverige har en individualistisk syn på individen, men lutar på sätt och vis snarare åt en kollektivistisk syn på samhället.

Vi ser det som frihet att ha dessa institutioner i samhället att falla tillbaka på, de ser det snarare som en inskränkning av friheten.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Fargo:

Frihet är olika för Svenskar och Amerikaner.

Precis. Jag tror också det är Nestors poäng.

Jo det förstod jag med. Därför jag försökte driva på det. Även om Amerikaner tycker frihet är en sak betyder det inte att det är rätt eller att man måste hålla med.

Och just DÄR går du i fällan jag pratar om, nämligen att med "svenska normer" jämföra frihetsbegreppet så som en amerikan ser på det, och landar i slutsatsen att det är "fel".


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Fargo:

Frihet är olika för Svenskar och Amerikaner.

Precis. Jag tror också det är Nestors poäng.

Jo det förstod jag med. Därför jag försökte driva på det. Även om Amerikaner tycker frihet är en sak betyder det inte att det är rätt eller att man måste hålla med.

Och just DÄR går du i fällan jag pratar om, nämligen att med "svenska normer" jämföra frihetsbegreppet så som en amerikan ser på det, och landar i slutsatsen att det är "fel".

Fast "de" gör ju exakt samma sak fast pekar på oss istället.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Red_warning:

Visst har han sina brister, man han lyfter fram det viktiga och gör bra TV.

Och USA... det verkar vara ett hopplöst land. När jag pratar med Amerikaner om deras inställning till fattigdom och kapitalism, så verkar väldig många anse att det är individens eget fel att han försatt sig i fattigdom (folk som är fattiga förtjänar att vara fattiga). Själv tycker jag att "the land of the free" har förvandlats till "the land of free for all".

Så bara för att ett lands befolkning har en syn på individuell frihet sm diffrentierar mot "svensk norm" så är det ett hopplöt land?

Du skulle nog bli förvånad av hur många amerikaner som tycker att sverige är ett hopplöst land.

Det här är en grej som jag tycker är väldigt symtomatisk för hur folk "dömer" USA, nämligen att man döer utifrån svenska normer.
Vilketär ett fundamentalt tankefel.

USA är grundat på tanken om Frihet. Det är cementerar hos varenda amerikan.
Varför nu detta?
Jo, tittapå vilka det var som "grundade" USA, nämligen protestanter som flydde från religiöst förtryck (se Mayflower-resan)(lite förenklat, "grundande" är långt mer mångfacceterat och avhandlas inte här)
Ett annat bra exempel är Revolutionen. den drog igång när britterna protesterade mot de mycket orättvisa handelsreglerna för Te. (se Boston Tea Party)

Och på den vägen är det. För amerikanen är frihet ett begrepp med en mycket djupare innebörd än för oss här hemma i Sverige.
Inbördeskriget drogs ju igång pga slavfrågan och striden om individens (slavens) rätt tillstt eget liv. Där dyker individens frihet upp igen.

Jag har inte ens nämnt frihet, jag förstår inte varför du tar upp detta. Mitt inlägg handlade om amerikaners allmän syn på fattigdom, de fattiga och kapitalism. Ansvar behöver inte inskränka frihet.

"When I feed the poor, they call me a saint. When I ask why the poor have no food, they call me a communist"

Att säga att de fattiga svälter därför att det är deras eget fel tycker jag är en taskig inställning, just därför kallar jag det för "hopplöst".


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Red_warning:

Visst har han sina brister, man han lyfter fram det viktiga och gör bra TV.

Och USA... det verkar vara ett hopplöst land. När jag pratar med Amerikaner om deras inställning till fattigdom och kapitalism, så verkar väldig många anse att det är individens eget fel att han försatt sig i fattigdom (folk som är fattiga förtjänar att vara fattiga). Själv tycker jag att "the land of the free" har förvandlats till "the land of free for all".

Så bara för att ett lands befolkning har en syn på individuell frihet sm diffrentierar mot "svensk norm" så är det ett hopplöt land?

Du skulle nog bli förvånad av hur många amerikaner som tycker att sverige är ett hopplöst land.

Det här är en grej som jag tycker är väldigt symtomatisk för hur folk "dömer" USA, nämligen att man döer utifrån svenska normer.
Vilketär ett fundamentalt tankefel.

USA är grundat på tanken om Frihet. Det är cementerar hos varenda amerikan.
Varför nu detta?
Jo, tittapå vilka det var som "grundade" USA, nämligen protestanter som flydde från religiöst förtryck (se Mayflower-resan)(lite förenklat, "grundande" är långt mer mångfacceterat och avhandlas inte här)
Ett annat bra exempel är Revolutionen. den drog igång när britterna protesterade mot de mycket orättvisa handelsreglerna för Te. (se Boston Tea Party)

Och på den vägen är det. För amerikanen är frihet ett begrepp med en mycket djupare innebörd än för oss här hemma i Sverige.
Inbördeskriget drogs ju igång pga slavfrågan och striden om individens (slavens) rätt tillstt eget liv. Där dyker individens frihet upp igen.

Jag har inte ens nämnt frihet, jag förstår inte varför du tar upp detta. Mitt inlägg handlade om amerikaners allmän syn på fattigdom, de fattiga och kapitalism. Ansvar behöver inte inskränka frihet.

"When I feed the poor, they call me a saint. When I ask why the poor have no food, they call me a communist"

Att säga att de fattiga svälter därför att det är deras eget fel tycker jag är en taskig inställning, just därför kallar jag det för "hopplöst".

Du kom in på det när du pratade om "the land of the free" The land of the free = Frihet.

Medlem

Jag förvrängde en amerikansk sägelse för att uttrycka min syn på det Amerikanska samhället, det har inget med min syn på frihet att göra.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Fast "de" gör ju exakt samma sak fast pekar på oss istället.

Två fel gör inte ett rätt.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Fargo:

Fast "de" gör ju exakt samma sak fast pekar på oss istället.

Två fel gör inte ett rätt.

Njae. Men det är ju inte mer än mänskligt.

MFC
Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Fargo:

Fast "de" gör ju exakt samma sak fast pekar på oss istället.

Två fel gör inte ett rätt.

"See also"
* An eye for an eye
* Tit for tat
* Punishment

Tänker osökt på Irak-kriget faktiskt... ena stunden Al-Quaida, nästa kärnvapen, ett tag var det faktiskt även hämnd just i sökandet efter Usama Bin Laden.

Detta får bli min eftermiddagskommentar till kaffe-fikat.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

1
Skriv svar