Hjälp - Domän och webbhotell för en hemsida?

Medlem
Hjälp - Domän och webbhotell för en hemsida?

Hjälp

Jag skulle vilja sätta upp en hemsida, men jag har ingen aning om...
hur man väljer en vettig Domän och Webbhotell för mina ändamål.

[info]Syfte och mål med egen webbsida:[/info]

Jag har två syften med hemsidan.

1. Ett slags professionell portfolio.
2. Egen kunskapsbas, i form av Wiki.

Jag tänkte använda Wikin för att skriva om saker
som är viktigt att tänka på i utförandet av olika
metoder och arbetssätt inom UX.

Wikin är tänkt för mig själv, i första hand.

Min datorvana:
Jag behärskar grunderna i FTP, HTML5/CCS3, Bootstrap, Mediaqueries men
jag har enbart lärt mig att utforma statiska webbsidor.

Jag har ingen som helst kunskap Wordpress, databaser, mySQL och
språk som php och allt vad det heter.

Frågan är... hur väljer man Domän och Webbhotell?

Jag hade faktiskt rekommenderat Tumblr istället för att lägga ut pengar på hemsida. Det känns onödigt idag. Med ett CMS-system kan du koncentrera dig på innehållet istället.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det finns många bra webbhotell i Sverige, jag kör på City Network exempelvis. De flesta kan hjälpa dig att komma igång med underliggande infrastruktur, om du inte vill göra det själv, så att du kommer igång direkt i din adminportal.

Gällande domän, så beror du på vilken toppdomän (.se, .nu, .com etc.) du är ute efter, alla är inte domänregistrar för alla toppdomäner. De flesta som säljer webbhotelltjänster är även domänregistrarer, och kan hjälpa dig att söka efter lediga domännamn som du sedan kan koppla din hemsida mot.

Så, vilken plattform är du ute efter? Annars finns det, som walter_iego nämnde, andra enklare CMS-alternativ om du inte vill koda alltför mycket, som ex. Wix eller Tumblr som en slags mikroblogg.

Några stora webbhotell:

1. One.com
2. Loopia
3. Oderland
4. Binero
5. City Networks
6. Miss Hosting
7. Crystone
8. FS Data

Skägg.
10 Chambers

Har kört One.com i många år över en privat sida. Att installera Wordpress är busenkelt och tar inte mer än fem minuter, finns mängder med guider. Inte helt säker på hur man installerar en egen Wiki men om det är information som inte ska gå att redigera av andra så borde sidor i Wordpress funka. Se till exempel alla sidor om VR-headset på VRgeeks.se.


signatur
Medlem

Tillägg till Calles tips ovan, WordPress Wiki plugin: https://wordpress.org/plugins/wordpress-wiki-plugin/

Det där sista verkar riktigt bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Wow,

Jag får testa med One, wordpress och wiki-pluginet!

Tack för tipsen allesammans!

Medlem

Inte för att vara sån, men plug-inet har fått en del dåliga betyg där folk säger att det inte gör det som det påstår att det ska göra. Exempelvis:

"This is not at all a wiki. It's a disgraceful fake. No wiki features AT ALL. It's just standard WP static Pages, with a categories hierarchy, the standard editor. You can allow edits by others. All standard WP.
The only change is that these Pages can carry comments which is a useful little addition. But NOT a wiki."

"Not a wiki, just custom post types. It doesn't even work, wiki pages are empty.
http://domain.url/wiki just shows the WP standard blog with all your entries and, ironically, it doesn't show the wiki posts. It would be funny if it wasn't so sad."

Å andra sidan har andra sagt bra saker. Tänkte bara informera dig om detta utifall att du inte redan sett det.

Medlem

Det är dock ganska lätt att installera en media wiki (som wikipedia) det finns många guider som man kan följa, tar inte många minuter att fixa det. Då får man en riktig wiki med, satte upp en själv för många år sedan, mest för att kunna ha ett sätt att skriva saker någonstans var jag än var....


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag får testa att installera en media wiki.

Jag valde Misshosting för domän och webbhotell (läste goda omdömen och billigare än one.com).
Installerade Wordpress via webhotellets kontrollpanel:
www.jokkepalm.se

NY FRÅGA
Det finns en uppsjö av funktioner man kan välja bland i kontrollpanelen för webhotellet (cPanel),
finns det något som man bör/måste använda eller konfigurera i listan?

[info]Services
Site builder, Premium Wordpress teman, Support portal[/info]

Filer
Filhanterare, Bilder, Katalogsekretess, Diskanvändning, Webbdisk, FTP-konton, FTP-anslutningar, Säkerhetskopiering, Guiden Säkerhetskopiering, R1Soft Restore Backups

Databas
phpMyAdmin, MySQL-databaser, MySQL-databasguide, Fjärr-MySQL

Webbapplikationer
Installatron Applikationer installer

Domäner
Tilläggsdomäner, Underdomäner, Alias, Omdirigeringar, Enkel zonredigerare, Avancerad zonredigerare

E-post
E-postkonton, Vidarebefodrare, MX-post, Automatiska Svar, Standardadress, Distrubitionslistor, Spåra leverans, Globala e-postfilter, E-post filter, Autentisering, Importverktyg för adresser, Apache SpamAssassin, Arkiv, Kryptering, Halon AntiSpam

Statistik
Besökare, Fel, Bandbredd, Awstats, Analog-statistik, Webalizer, Webalizer FTP, Statistik redigerare, CPU-användning och samtidiga anslutningar

Säkerhet
Blockerare av IP-adress, SSL/TLS, Hotlink-skydd, Skydd mot snyltare, ModSecurity

Programvara
PHP, Optimera Webbplats, Installatron Applikations installer, Select PHP version

Avancerat
Cron-jobb, Spåra DNS, Index, Felsidor, MIME-typer, Antivirusprogram

Inställningar
Password & Security, Andra språk, Kontaktinformation, User Manager

Medlem

Får jag fråga vad det kostade och hur mycket utrymme du har?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Lite beroende på hur komplex din wiki är, om wikin bara skall vara enkel och bara för dig själv, så kan jag rekommendera att du lär dig .md (markdown) formatet och använder det. Om du vill kan du skapa ett gratis team services konto och projekt på visual studio online och editera, samt lagra dina markdown filer där. Då får du även versionshantering på dem och allt är helt gratis, du kan logga på med ditt microsoft/hotmail konto om du har något:
https://app.vsaex.visualstudio.com/

Alternativt om du inte vill lagra någon wiki online så är wikidpad ganska bra för att skapa lokala wikis, det går även att generera upp webbsidor från sin wiki om man så vill:
http://wikidpad.sourceforge.net/

Medlem

Tackar för tipsen, Lentoman!

Skrivet av Hipshot:

Får jag fråga vad det kostade och hur mycket utrymme du har?

MissHosting - 12 månader
100GB Webbhotell: 10kr/månad
.se-Domän: 99 kr
273.75 kr

One.se - 12 månader
15 GB Webbhotell: 15 kr/månad
.se-Domän: 110 kr
Uppläggningsavgift: 115 kr
405,00 kr

Medlem

Härligt, grattis till sidan

1
Skriv svar