Världsekonomin är stabil yäy! Eller?

Medlem
Världsekonomin är stabil yäy! Eller?

http://www.e24.se/makro/varlden/goldman-sachs-gomde-greklands...

Efter att ha läst artikeln så undrar jag hur många fler länder än Grekland och Italien som har lyckats gömt deras enorma skulder? Är finanskrisen verkligen avklarad eller har de helt enkelt gjort sitt bästa för att gömma problemen och bristerna i systemet för att kunna försöka återuppliva ett lik? Vad tycker ni om bankernas agerande?

Här står det om fler länder som anses vara nära en ekonomisk kollaps.

http://www.e24.se/makro/varlden/har-kan-statens-finanser-koll...

Man behöver inte vara duktig på ekonomi för att inse att det här är inte bra för någon av oss. Det är som vanligt i kristider så gör bankerna sitt yttersta för att tjäna pengar på andras bekostnad. Vad tror ni är finanskrisen sedan länge bortblåst eller är den bara undangömd för allmänheten för att undvika panik och oro hos befolkningen?


signatur

I got a Goldenshower.

MFC
Medlem

Så här skrev Market Watch nyligen.. säger faktiskt ALLT om kommande finanskrisen

After the global-debt bomb explodes don't expect a typical bear correction followed by a new bull. Wall Street's toxic pseudo-capitalism is imploding. Be prepared for a massive meltdown. Yes, already the third major bubble-bust of the 21st century, triggered once again by Wall Street's out-of-control Fat Cat Bankers. And it's dead ahead.

...

America's already descending into economic anarchy. We're all trapped in a historic economic supercycle, a turning point that must bleed through a no-man's land of lawless self-destructive anarchy before a neo-capitalistic world can re-emerge. Investors tell me they "feel" it at a deep level, "know" it's happening. They keep asking: "What's the best investment strategy to prepare now"?

This is no joke, folks. Are you prepared? Or preparing? Will your family survive in a post-apocalyptic world, when anarchy is rampant in America? Look at Washington, Wall Street and Corporate America today. You know it's already begun.

You are witnessing a fundamental breakdown of the American dream, a systemic breakdown of our democracy and our capitalism, a breakdown driven by the blind insatiable greed of Wall Street: Dysfunctional government, insane markets, economy on the brink. Multiply that many times over and see a world in total disarray. Ignore it now, tomorrow will be too late.

[http://www.marketwatch.com/story/how-to-invest-for-the-debt-b...]

Jag kan ge många skräckexempel på hur illa det är men låt oss bara stanna vid att det nu är dags att fundera över hur man bäst bevarar det lilla man har sparat..

Ska även poängtera att Market Watch är en systersajt till ansedda Wall Street Journal..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Svårt att tro det. Känns tämligen sjukt överdrivet.

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:

Svårt att tro det. Känns tämligen sjukt överdrivet.

Jag kan förstå att det känns överdrivet, tyvärr måste man nog börja inse hur allvarlig den här finanskrisen är.

http://plus.cnbc.com/rssvideosearch/action/player/id/14106576...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Deras regering har inte gjort ett bra jobb och har varit på drift i flera år; de sucktar efter ett samhälle de aldrig kommer att få.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fargo:

Svårt att tro det. Känns tämligen sjukt överdrivet.

Jag kan förstå att det känns överdrivet, tyvärr måste man nog börja inse hur allvarlig den här finanskrisen är.

http://plus.cnbc.com/rssvideosearch/action/player/id/14106576...

Klart den är allvarlig. Men i denna mån väldigt överdriven. VI får se helt enkelt. Jag betvivlar att den kommer slå lika hårt mot oss här dock.

Medlem

Jag hoppas verkligen att du har fel, MFC.

Jag undrar hur mycket ännu en kris skulle påverka Sverige... Antar att det beror på hur det går för Baltikum i framtiden.


signatur

Metal is best served heavy.

MFC
Medlem
Skrivet av Red_warning:

Jag hoppas verkligen att du har fel, MFC.

Jag undrar hur mycket ännu en kris skulle påverka Sverige... Antar att det beror på hur det går för Baltikum i framtiden.

Det hänger på många saker. Baltikum är det minsta av våra bekymmer.

Då hälften av Sveriges BNP är export så kommer vi vara beroende av exporten, vilket ska sägas är baserat på stimulanser överallt. Nu bromsar Kina in, Europa börjar gå in i en ny kreditkris. Kraftiga valutasvängningar på grund av investerare som flyttar sina pengar, ena dagen från Euro till Dollar, Nästa dag till guld, sedan tillbaka till Euron.. lite i kronan och tillbaka till dollarn. Detta skapar påfrestningar för exportörer och importörer beroende på hur valutorna svänger. De kommer gardera sig med höjda priser vilket höjer inflationen baserat på konsumentpriser (har redan gått upp en del).

Fast närmast i tiden ligger nog en bolånebubbla.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Kina bromsar inte in. De la precis ut en väldigt stor order till LKAB. Så det börjar snarare gå åt andra hållet. Mer jobb har skapats på sista tiden. Kina börjar importera mer från Sverige igen m.m. Säger inte att finanskrisen är över men jag tror absolut inte vi kommer få en djupare kris än vi redan haft.
Arbetsmarknaden är mycket ljusare än tidigare. Och mer företag börjar våga satsa pengar igen. Märker jag själv som jobbar i byggbranschen.

Bolånekris kanske. Men ingen betydligt allvarlig sådan. (Som vi hade på tidigt 90-tal). Bostäder kommer väl gå ner mycket i värde säkerligen, lånen kommer bli markant dyrare.

Jag tror ändå att om saker vore så illa som du läst på ekonomi-sidor m.m så skulle svenska ekonomi-experter varna för sådant.

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:

Jag tror ändå att om saker vore så illa som du läst på ekonomi-sidor m.m så skulle svenska ekonomi-experter varna för sådant.

O'Rly?

EDIT:
Svenska s.k. experter har missat hela nyhetsflödet från utanför landsgränsen och fattar troligen inte vad som kommer hända närmsta tiden. Som en del säger om det som hänt sista tiden.. "I couldn't even make this shit up".


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Så ALLA svenska ekonomiexperter är inkompetenta idioter? Right.... Finner det väldigt svårt att tro. Den som lever får se.

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:

Så ALLA svenska ekonomiexperter är inkompetenta idioter? Right.... Finner det väldigt svårt att tro. Den som lever får se.

Jag sa inte "inkompetenta idioter" och inte heller ALLA. Jag säger bara att de flesta (jag kallar dom för "s.k. experter") gör en helt felaktig bedömning av det makroekonomiska läget inte minst i världen. Aldrig tidigare har det varit så viktigt att följa utvecklingen i andra länder som nu men i en värld av evig tillväxt behöver man inte bry sig om omvärlden.. eller hur?

Ekonomer i Sverige missar den debatt som pågår i andra delar av världen på internationell nivå. Exempelvis börsmanipulationerna, manipulationerna av råvarumarknaden och de penningpolitiska åtgärder som faktiskt gränsar till absurdhet i sitt utförande. Exempelvis att Bank of Engalnd kan trycka hur mycket pengar de vill utan att behöva redovisa det.. häromdagen så RÅKADE Englands inflation stiga med 3,5%, undrar varför (ironi).

Ekonomerna här i Sverige (bank-analytikerna) fattar inte detta för de har inte följt med i nyhetsflödet. Jag har inte sett en enda ekonom eller analytiker i Svensk media stå upp och ifrågasätta stimulanserna. Vart är vi nu, jo man har stimulerat sin ekonomi så mycket så man har fått ett underskott man inte kan hantera och investerare flyr. Samma sak kommer hända när man inser att inflationen rusar och man inte fattar att sedelpressarna gått till att betala av bankernas förluster.

epic lol faktiskt.

Här är källan till mitt påstående om att de inte behöver redovisa hur mycket pengar de trycker (Robert Mugabe skulle vara stolt)

Skrivet av Daily Telegraph:

10:e januari 2009

The Bank of England will be able to print extra money without having legally to declare it under new plans which will heighten fears that the Government will secretly pump extra cash into the economy

Källa: http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/banksandfinan...

... förresten, försök att hitta en svensk nyhet om artikeln från Daily Telegraph......


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

MFC: Varför berättar du då inte för regerin, riksdag, riksbank osv hur det ska lösas?
Du verkar ju sitta på Den Enda Rätta Synen på dethär


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem
Skrivet av Nestor:

MFC: Varför berättar du då inte för regerin, riksdag, riksbank osv hur det ska lösas?
Du verkar ju sitta på Den Enda Rätta Synen på dethär

haha, eller hur?

Som om den inte visste vad som pågår. Snarare svennebanan som behöver vakna och inse vad som väntar.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem

Man förbereder ett räddningspaket för grekland på över 300 miljarder euro bara för grekland, sedan står Italien på tur o troligen spanien och portugal. IMF säljer dessutom 200 ton guld för att fylla på sin kassa inför räddningpaketen...

Tycker synd om alla företag i Sverige som exporterar och får betalt i Euro.. den kommer få stryk.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Bättre än att låta länderna förfalla.

Medlem
Medlem

När man talar om ekonomin m.m så såg jag en väldigt intressant dokumentär på svt 2 idag. http://www.tv.nu/p/10021913001350svt2--p

Där bland annat den f.d chefen (eller CEO kanske) för f.d Lemans Brothers, själv erkänner att om det inte vore för Bushs avregleringar så skulle inte dom tagit sig vissa... Friheter för att tjäna mer pengar.

Slutsats till det bör ju vara att den ultimata finansmarknaden inte kan agera utan regleringar för då är det större chans att man leds till kollaps.

För övrigt får man höra att killen bakom lemans brothers tjänade sammanlagt över 500 miljoner dollar under 2000-2009. Deras aktieägare tog smällen.
Rättvist?

MFC
Medlem

Ultimata avregleringen var ju Bill Clintons avreglering av Glass-Steagal som förhindrade att banker under samma företag kunde ta risker som investmentbank samtidigt som man bedrev ordinarie bankverksamhet.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Ultimata avregleringen var ju Bill Clintons avreglering av Glass-Steagal som förhindrade att banker under samma företag kunde ta risker som investmentbank samtidigt som man bedrev ordinarie bankverksamhet.

Vilket fall som helst så begick både Clinton och Bush väldigt många avregleringar av finanssektorn. Och slutligen behövs lite regleringar för att hålla en stabil marknad.

Liknande skedde ju här i Sverige på 90-talskrisen. När alla bolån blev svindyra bland annat. En hel drös avregleringar skedde här med en bit innan krisen.Och det var efter 90-talskrisen man införde bland annat reporäntan.

http://hd.se/ledare/2009/03/15/laerdomar-av-90-talskrisen/

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MFC:

Ultimata avregleringen var ju Bill Clintons avreglering av Glass-Steagal som förhindrade att banker under samma företag kunde ta risker som investmentbank samtidigt som man bedrev ordinarie bankverksamhet.

Vilket fall som helst så begick både Clinton och Bush väldigt många avregleringar av finanssektorn. Och slutligen behövs lite regleringar för att hålla en stabil marknad.

Liknande skedde ju här i Sverige på 90-talskrisen. När alla bolån blev svindyra bland annat. En hel drös avregleringar skedde här med en bit innan krisen.Och det var efter 90-talskrisen man införde bland annat reporäntan.

http://hd.se/ledare/2009/03/15/laerdomar-av-90-talskrisen

Det hela kommer att sluta med regleringar MEN dessa regleringar kommer överföra kostnaden på kunderna i slutändan. Precis som bankerna överförde sin risk på skattebetalarna.. bankerna har en hel arme av jurister, lobbyister o politiker på sin sida så reglering som styr bankerna så det blir något BRA... tror jag inte på.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MFC:

Ultimata avregleringen var ju Bill Clintons avreglering av Glass-Steagal som förhindrade att banker under samma företag kunde ta risker som investmentbank samtidigt som man bedrev ordinarie bankverksamhet.

Vilket fall som helst så begick både Clinton och Bush väldigt många avregleringar av finanssektorn. Och slutligen behövs lite regleringar för att hålla en stabil marknad.

Liknande skedde ju här i Sverige på 90-talskrisen. När alla bolån blev svindyra bland annat. En hel drös avregleringar skedde här med en bit innan krisen.Och det var efter 90-talskrisen man införde bland annat reporäntan.

http://hd.se/ledare/2009/03/15/laerdomar-av-90-talskrisen

Det hela kommer att sluta med regleringar MEN dessa regleringar kommer överföra kostnaden på kunderna i slutändan. Precis som bankerna överförde sin risk på skattebetalarna.. bankerna har en hel arme av jurister, lobbyister o politiker på sin sida så reglering som styr bankerna så det blir något BRA... tror jag inte på.

Jo alla vet ju att regeringen i Sverige styrs av lobbyister... Ser du konspirationer överallt du tittar? Du kanske har en bättre ide? Man kan inte anta att alla banker vill ont. Visst, dom vill tjäna pengar. Men det vill vi alla göra. Banker vill ha finanskriser lika mycket som vi vill det. Inga banker vill gå omkull.

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:

Jo alla vet ju att regeringen i Sverige styrs av lobbyister... Ser du konspirationer överallt du tittar? Du kanske har en bättre ide? Man kan inte anta att alla banker vill ont. Visst, dom vill tjäna pengar. Men det vill vi alla göra. Banker vill ha finanskriser lika mycket som vi vill det. Inga banker vill gå omkull.

Det handlar inte om några jävla konspirationer, trött på det ordet i dessa sammanhang. Läs Matti Tabbis senaste artikel på Rolling Stone Magazine om Goldman-Sachs så får du dig en riktig tankeställare hur dessa jättar fullständigt skiter i om hela systemet kollapsar för de vet att de kommer ur det på toppen (länk nedan). Har följt politiken och vad som händer på finansmarknaderna ett bra tag nu och jag kan lova dig att bankerna har absolut inga intentioner att sluta spekulera bort skattebetalarnas pengar, särskilt inte nu när de VET att de kommer att räddas till varje pris. De hjälper ju för fan till att få länder på fall, återigen Goldman-Sachs som hjälpte Grekland dölja sina skulder. Nu visar de sig att de gjort precis samma sak med flera andra länder i Europa. Win-win situation för bankerna.

Läs och begrunda

http://www.rollingstone.com/politics/story/32255149/wall_stre...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Vilket är varför vi behöver regleringar... Bankerna äger inte EU. Och jag pratade om Svenska banker. Och Sverige. Lobbyism existerar på väldigt liten nivå i Sverige jämförelsevis med de länder och områden du tar upp. Jag tror inte dom äger EU dock. Vi kommer se förändringar och mer regleringar.

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:

Vilket är varför vi behöver regleringar... Bankerna äger inte EU. Och jag pratade om Svenska banker. Och Sverige. Lobbyism existerar på väldigt liten nivå i Sverige jämförelsevis med de länder och områden du tar upp. Jag tror inte dom äger EU dock. Vi kommer se förändringar och mer regleringar.

Regleringar är en sak.. vilka regleringar vi får och hur de tillämpas är en annan sak.

Du och jag är överens om det första.. det andra är jag dock mer skeptisk över. Inbilla dig inte att Sverige kommer ha mycket att säga till om när EU/ECB/IMF drar igång utlåningskampanjer till Grekland, Spanien m.fl... regleringar kommer först när man kört allt i botten-

Dags att utse årets julklapp...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

http://www.gp.se/ekonomi/1.315510-krisen-lonsam-for-bankerna

Krisen lönsam för bankerna, man är ju inte förvånad.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fargo:

Vilket är varför vi behöver regleringar... Bankerna äger inte EU. Och jag pratade om Svenska banker. Och Sverige. Lobbyism existerar på väldigt liten nivå i Sverige jämförelsevis med de länder och områden du tar upp. Jag tror inte dom äger EU dock. Vi kommer se förändringar och mer regleringar.

Regleringar är en sak.. vilka regleringar vi får och hur de tillämpas är en annan sak.

Du och jag är överens om det första.. det andra är jag dock mer skeptisk över. Inbilla dig inte att Sverige kommer ha mycket att säga till om när EU/ECB/IMF drar igång utlåningskampanjer till Grekland, Spanien m.fl... regleringar kommer först när man kört allt i botten-

Dags att utse årets julklapp...

http://www.lookatbowen.com/wp-content/uploads/2008/09/money-p...

Jag är nöjd så länge jag kan tjäna pengar utan att ekonomin är alltför ostabil. Att visa banker är lömska och kommer sköta sin affärer på ett visst sätt är inte mycket man kan göra åt. Vad man kan hoppas är att EU börjar utföra rättsliga återgärder mot banker som jobbar på detta sätt i Europa. Och hoppas att USA kan ta sitt ansvar.

Banker har alltid tjänar pengar på kriser på ett eller annat sätt. Folk behöver alltid låna pengar och ha någonstans att spara sina pengar. Oavsett om det är kris eller ej så har banker kunder som köper och säljer fonder, som lånar m.m.

MFC
Medlem
Skrivet av e24.se:

Men EKN, som ska stötta svensk export, ägnar nu en allt större del av verksamheten till lånegarantier som inte har någon direkt koppling till exportaffärer. Däremot gynnas storbankerna som kan låna ut, och öka sina intäkter, med staten som garant.

Källa:
[http://www.e24.se/business/bank-och-finans/raddningsplan-blir...]

Helt lysande, särskilt eftersom Euron nu krossas under spekulanternas stöveltramp. Svenska exportörer svettas lagom nu.

Banker är och förblir tills vidare finansiella terrorister. Hade en ensam person gjort samma sak som dessa parasiter så hade han fått åka fraktflyg med CIA till okänt tortyrläger i något obskyrt land.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av e24.se:

Men EKN, som ska stötta svensk export, ägnar nu en allt större del av verksamheten till lånegarantier som inte har någon direkt koppling till exportaffärer. Däremot gynnas storbankerna som kan låna ut, och öka sina intäkter, med staten som garant.

Källa:
[http://www.e24.se/business/bank-och-finans/raddningsplan-blir...]

Helt lysande, särskilt eftersom Euron nu krossas under spekulanternas stöveltramp. Svenska exportörer svettas lagom nu.

Banker är och förblir tills vidare finansiella terrorister. Hade en ensam person gjort samma sak som dessa parasiter så hade han fått åka fraktflyg med CIA till okänt tortyrläger i något obskyrt land.

alternativet är att företagen faller, vilket kanske är nyttigare i längden, men man går på att försöka rädda dem just nu. Om det visar sig vara rätt val är svårt att säga, men jag får det inte det till som bankernas fel, de lånar ut till säkerhet, då tycker jag att man ska beskylla på regeringen som godkänner det här.


signatur

thank you, come again

MFC
Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av MFC:
Skrivet av e24.se:

Men EKN, som ska stötta svensk export, ägnar nu en allt större del av verksamheten till lånegarantier som inte har någon direkt koppling till exportaffärer. Däremot gynnas storbankerna som kan låna ut, och öka sina intäkter, med staten som garant.

Källa:
[http://www.e24.se/business/bank-och-finans/raddningsplan-blir...]

Helt lysande, särskilt eftersom Euron nu krossas under spekulanternas stöveltramp. Svenska exportörer svettas lagom nu.

Banker är och förblir tills vidare finansiella terrorister. Hade en ensam person gjort samma sak som dessa parasiter så hade han fått åka fraktflyg med CIA till okänt tortyrläger i något obskyrt land.

alternativet är att företagen faller, vilket kanske är nyttigare i längden, men man går på att försöka rädda dem just nu. Om det visar sig vara rätt val är svårt att säga, men jag får det inte det till som bankernas fel, de lånar ut till säkerhet, då tycker jag att man ska beskylla på regeringen som beslutat det här.

Rädda bankerna?... ja nu har man verkligen gjort ett bra jobb, pumpat in miljarder och biljoner i den ena o andra valutan så länder håller på att gå i konkurs.. bra jobbat.

Nåja, kan disktera detta i evigheter och faktum är att det är en komplicerad kedja av händelser som spelar in i allting. Jag tror tids nog att man kommer se vart alla stimulanser o stödpaket gick.........


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

123
Skriv svar