Electronic Arts visar upp framtiden för Star Wars

Robot
Electronic Arts visar upp framtiden för Star Wars
Medlem
Electronic Arts visar upp framtiden för Star Wars

Fick vi se en ny space sim med VR? Det var någon sekund med det i videon.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Verkar som nästan alla EA studios gör Star Wars spel nu?

Medlem

Ehm... What!?


signatur

autograph

Medlem

Dom visade inte ett smack.

Hela deras konferens var ganska urusel. Titanfall 2 och Battlefield 1 räddade dom från en total katastrof.

3/10 konferenspoäng.

Skulle dom ha visat Mass Effect och något från kommande Star Wars + det andra dom visa skulle betyget gått upp.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Vet att det är mycket att be om, men Star Wars RTS.... anyone? Plz?

Gnällkuk
Skrivet av Fezk:

Dom visade inte ett smack.

Hela deras konferens var ganska urusel. Titanfall 2 och Battlefield 1 räddade dom från en total katastrof.

3/10 konferenspoäng.

Skulle dom ha visat Mass Effect och något från kommande Star Wars + det andra dom visa skulle betyget gått upp.

Om det hade varit E3, absolut. Det här är också antagligen anledningen varför de valde att stå utanför. FIFA-delen var en fin indikator på det, inte ett enda gameplay men väldigt mycket snack samt cgi-stuff med Jose Mourhino på scen.

De valde att prata runt det mesta utan att visa speciellt mycket gameplay. Uppenbarligen var det Titanfall 2 och BF1 det enda mer konkreta de hade att visa.

Jag är inte besviken mer än att jag tyckte FIFA och Madden var onödigt långa fillers. Det levde upp till mina förväntningar (vilket var hyfsat låga). Jag tror E3 i år kommer bli hyfsat torrt men kanske inte å andra sidan visa upp saker i samma skala som är då långt ifrån färdigt att det vi ser inte kommer att vara detsamma vi till sist får uppleva.

Summa summarum, helt okey, inget spektakulärt - vilket E3 ändå oftast handlar om.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Buio:

Verkar som nästan alla EA studios gör Star Wars spel nu?

Medlem

Jag förstår mig inte riktigt på EAs Star Wars-satsning. Visst, klart det är coolt med ett Battlefield, men det coolast med Star Wars-spelen har ju alltid varit Jedi Knight-spelen.

FPS-skjutare finns det många, men det finns bara en värld där man kan använda sig av krafter och ljussablar, och det är i Star Wars. Till råga på allt kom det i ett paket med väldigt välutvecklade karaktärer och massor av intressanta fiender i Expanded Universe.

Men någonstans efter Jedi Academy så var det som att någon tryckte på spolknappen och spolade bort allt vad världsbyggande heter inom Star Wars-världen. Istället så spottar man ut standardspel efter standardspel och gör varumärket Star Wars mer och mer utvattnat.

Det är förvånande att inga andra spelstudios tagit upp handsken och också valt att göra Star Wars-spel på de starkare delarna i varumärket. För visst var det tanken, att LucasArts skulle fokusera på att licensiera ut varumärket Star Wars istället åt andra spelutvecklare?

Medlem
Skrivet av magiul:

Jag förstår mig inte riktigt på EAs Star Wars-satsning. Visst, klart det är coolt med ett Battlefield, men det coolast med Star Wars-spelen har ju alltid varit Jedi Knight-spelen.

FPS-skjutare finns det många, men det finns bara en värld där man kan använda sig av krafter och ljussablar, och det är i Star Wars. Till råga på allt kom det i ett paket med väldigt välutvecklade karaktärer och massor av intressanta fiender i Expanded Universe.

Men någonstans efter Jedi Academy så var det som att någon tryckte på spolknappen och spolade bort allt vad världsbyggande heter inom Star Wars-världen. Istället så spottar man ut standardspel efter standardspel och gör varumärket Star Wars mer och mer utvattnat.

Det är förvånande att inga andra spelstudios tagit upp handsken och också valt att göra Star Wars-spel på de starkare delarna i varumärket. För visst var det tanken, att LucasArts skulle fokusera på att licensiera ut varumärket Star Wars istället åt andra spelutvecklare?

Det va väl det som hände också...
Disney köpte upp LucasArts och LucasFilm och har sen licensierat ut Star Wars-spel till EA som i sin tur lägger ut det på sina olika studios.
Disney=Mjölk, EA=Mjölk. "Vad är hetast just nu och vad gillar kidzen? Ok, vilka av dom ger störst kortsiktig vinst med minst risk? Ok, gör 20st sånna till att börja med."


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av Paiden:

Det va väl det som hände också...
Disney köpte upp LucasArts och LucasFilm och har sen licensierat ut Star Wars-spel till EA som i sin tur lägger ut det på sina olika studios.
Disney=Mjölk, EA=Mjölk. "Vad är hetast just nu och vad gillar kidzen? Ok, vilka av dom ger störst kortsiktig vinst med minst risk? Ok, gör 20st sånna till att börja med."

Ja, fast frågan var ju varför inte FLER studios försöker profitera, fler som inte är så intresserade bara av att mjölka utan att faktiskt utveckla SW-universumet. Likt Raven en gång i tiden gjorde med sina två Jedi Knight-spel.

Medlem
Skrivet av magiul:
Skrivet av Paiden:

Det va väl det som hände också...
Disney köpte upp LucasArts och LucasFilm och har sen licensierat ut Star Wars-spel till EA som i sin tur lägger ut det på sina olika studios.
Disney=Mjölk, EA=Mjölk. "Vad är hetast just nu och vad gillar kidzen? Ok, vilka av dom ger störst kortsiktig vinst med minst risk? Ok, gör 20st sånna till att börja med."

Ja, fast frågan var ju varför inte FLER studios försöker profitera, fler som inte är så intresserade bara av att mjölka utan att faktiskt utveckla SW-universumet. Likt Raven en gång i tiden gjorde med sina två Jedi Knight-spel.

Det har väl först och främst att göra med vem som får tillgång till Star Wars rättigheterna..och sen den studio som innehavarna anser kan göra ett spel som tjänar pengar.

Medlem

...och "nytänk" och "chansning" är inte två ord (tre?) som just nu verkar vara intressanta för företag som riskerar att antingen få en superhit eller en superflopp.
Titta bara på film/tv-industrin dom senaste 10 åren. Remakes, reboots, uppföljare: Det säljer! Inga chansningar där (för det mesta). Satsar man på en bekräftat lukrativt spel serie, och en lika lukrativ princip, då kör dom hellre på det för dom sköna stålarnas skull

Medlem
Skrivet av Raid25:

Det har väl först och främst att göra med vem som får tillgång till Star Wars rättigheterna..och sen den studio som innehavarna anser kan göra ett spel som tjänar pengar.

Alla har ju tillgång till rättigheterna för rätt summa pengar såklart. Det är själva poängen med licensiering. Star Wars är hetare än någonsin. Jag tycker nog det borde finnas stor potential att göra ett storsäljande spel.

Medlem
Skrivet av magiul:
Skrivet av Raid25:

Det har väl först och främst att göra med vem som får tillgång till Star Wars rättigheterna..och sen den studio som innehavarna anser kan göra ett spel som tjänar pengar.

Alla har ju tillgång till rättigheterna för rätt summa pengar såklart. Det är själva poängen med licensiering. Star Wars är hetare än någonsin. Jag tycker nog det borde finnas stor potential att göra ett storsäljande spel.

Jag skulle gissa att EA förhandlat till sig ensamrättigheter för X antal år.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av Paiden:

Jag skulle gissa att EA förhandlat till sig ensamrättigheter för X antal år.

Jepp, så var det, case closed.
https://en.wikipedia.org/wiki/LucasArts

1
Skriv svar