Halo 6 "bekräftat", släpps till Windows 10

Robot
Halo 6 "bekräftat", släpps till Windows 10
Medlem
Halo 6 "bekräftat", släpps till Windows 10

Det är ju bra men man vill ju ha 5an också. Vill inte köpa en xbox one för ett spel.

Medlem

yes äntligen, skitt i 5:an vill inte ha det när det kommer bli en konsol-portning.

Medlem

Undrar om det kommer bli lika Win10-exklusivt som Halo 2 blev Vista (och högre)-exklusivt (och första Xboxen såklart...)

NuZ
Testpilot
Skrivet av fzusr:

Undrar om det kommer bli lika Win10-exklusivt som Halo 2 blev Vista (och högre)-exklusivt (och första Xboxen såklart...)

Ja det kommer det bli (win10 exklusivt)


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

MS pushar verkligen spel för W10 på ett helt annat sätt än jag märkt tidigare med Windows.

Man är nästan förvånad att MS inte gjort så här tidigare, med tanke på att dom i princip äger halva världens maskiner som går att spela på och har gjort så i 500 år nu...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

MS pushar verkligen spel för W10 på ett helt annat sätt än jag märkt tidigare med Windows.

Man är nästan förvånad att MS inte gjort så här tidigare, med tanke på att dom i princip äger halva världens maskiner som går att spela på och har gjort så i 500 år nu...

Detta är för att Windows 10 är mer av en tjänst nu än tidigare Windows versioner. Enligt MS kommer det ingen "Windows 11". Det kommer alltid att vara Windows 10 med uppgraderade moduler som gör det bättre med tiden. Likt Mac OS X.

Medlem

Kommer aldrig köpa ett spel i windows 10 butiken. Microsoft vill göra pc till en konsol med helt låsta spel. Glöm moddar osv.

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:

Kommer aldrig köpa ett spel i windows 10 butiken. Microsoft vill göra pc till en konsol med helt låsta spel. Glöm moddar osv.

Farlig utveckling.

Medlem
Skrivet av D01tY:
Skrivet av fzusr:

Undrar om det kommer bli lika Win10-exklusivt som Halo 2 blev Vista (och högre)-exklusivt (och första Xboxen såklart...)

Ja det kommer det bli (win10 exklusivt)

Med liknelsen syftar jag alltså på det faktum att Halo 2 likt förbannat gick att få igång på XP med några små tweaks...

Medlem
Skrivet av Odin:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Kommer aldrig köpa ett spel i windows 10 butiken. Microsoft vill göra pc till en konsol med helt låsta spel. Glöm moddar osv.

Farlig utveckling.

De har öppnat upp Xbone för att stödja moddar, Fallout 4 är det senaste som jag kommer på.
Så du behöver nog inte vara orolig för att PC komemr bli konsol.

NuZ
Testpilot
Skrivet av fzusr:
Skrivet av D01tY:
Skrivet av fzusr:

Undrar om det kommer bli lika Win10-exklusivt som Halo 2 blev Vista (och högre)-exklusivt (och första Xboxen såklart...)

Ja det kommer det bli (win10 exklusivt)

Med liknelsen syftar jag alltså på det faktum att Halo 2 likt förbannat gick att få igång på XP med några små tweaks...

Vet inte jag de pga. Det e från windows store på win10 :/ Möjligen på win8 med haxxor skillz


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv
Skrivet av KnäckeHäxan:

Kommer aldrig köpa ett spel i windows 10 butiken. Microsoft vill göra pc till en konsol med helt låsta spel. Glöm moddar osv.

Totalt skitsnack!

MS jobbar hårt med olika nuvarande modverktyg för att föra över dem till de nya api:erna. Rom byggdes inte på en dag. Tror du att win32 föddes med modverktyg? Nej, det är något man byggt efter plattformen! Tror du att stöd för sli och liknande bara fungerar per automatik i win32? Nej, det är någonting man lagt till i api:erna. De sakerna du tar förgivet på Windows idag och de funktioner som utvecklare kan komma åt i win32 har inte alltid funnits där. Någon har byggt in dem. Vem tror du har gjort det? Jo, för i helvete, det är MS såklart. Allt du kan göra i win32 kommer du att kunna göra i uwp och MER därtill. Tid, tid, tid.

Det är patetiskt hur lite insikt och förståelse PC-spelare har om sin egen plattform.

Ambassadör
Xbox

Bådar gott inför framtiden!


signatur

Jump in.

ELF
Medlem

Bra, men rör det inte förrän Halo 3,4 och 5 släppts till pc.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Men.... vad är det för vits med att släppa sista delen I en trilogi till PC utan att släppa dom första två delarna???

Medlem
Skrivet av Allah snackbar:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Kommer aldrig köpa ett spel i windows 10 butiken. Microsoft vill göra pc till en konsol med helt låsta spel. Glöm moddar osv.

Totalt skitsnack!

MS jobbar hårt med olika nuvarande modverktyg för att föra över dem till de nya api:erna. Rom byggdes inte på en dag. Tror du att win32 föddes med modverktyg? Nej, det är något man byggt efter plattformen! Tror du att stöd för sli och liknande bara fungerar per automatik i win32? Nej, det är någonting man lagt till i api:erna. De sakerna du tar förgivet på Windows idag och de funktioner som utvecklare kan komma åt i win32 har inte alltid funnits där. Någon har byggt in dem. Vem tror du har gjort det? Jo, för i helvete, det är MS såklart. Allt du kan göra i win32 kommer du att kunna göra i uwp och MER därtill. Tid, tid, tid.

Det är patetiskt hur lite insikt och förståelse PC-spelare har om sin egen plattform.

Det är ju lika skrämmande hur lite du kan om marknadsföring :).

Microsoft kunde gott väntat lite längre med UWP och lanserat sin nya marketplace när det hade stöd för det mest grundläggande som vsync, overlays, multiGPU osv som är grundfunktioner som måste fungera, och som fungerar på alla andra plattformar. Just nu har de haft en katastrofal lansering och för vilken insatt gamer som helst så får man kräksreflex så fort man tänker på Microsoft och gamingplattform. Först med deras Live-plattform som satte skräck i varje spelköpares sinne (och dator) och nu detta... se hur bra det gick med Gears of War och Quantum Break. Microsoft kanske har råd att släppa en halvfärdig produkt så här, men det ger oerhört dåligt badwill och ingen vill ta i det med tång. Och det tar väldigt lång tid att reparera sådant rykte. Steam t.ex hade väldigt dåligt rykte i början, men det som räddade dem var att de var helt ensamma på marknaden, och de utvecklade massor med bra tjänster och visade att de brydde sig om kunderna. Microsoft är inte ensamma längre och de har redan en katastrofal gamingplattform bakom sig som folk helst vill glömma... och nu gör de samma misstag igen....

Jag vill iaf inte köpa Quantum Break även om jag är intresserad av spelet, just för att det är knutet och låst så till deras plattform där jag inte ens kan mäta fps:en i spelet på ett vettigt sätt, och än mindre använda kraften i datorn...

Inaktiv
Skrivet av mrpijey:
Skrivet av Allah snackbar:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Kommer aldrig köpa ett spel i windows 10 butiken. Microsoft vill göra pc till en konsol med helt låsta spel. Glöm moddar osv.

Totalt skitsnack!

MS jobbar hårt med olika nuvarande modverktyg för att föra över dem till de nya api:erna. Rom byggdes inte på en dag. Tror du att win32 föddes med modverktyg? Nej, det är något man byggt efter plattformen! Tror du att stöd för sli och liknande bara fungerar per automatik i win32? Nej, det är någonting man lagt till i api:erna. De sakerna du tar förgivet på Windows idag och de funktioner som utvecklare kan komma åt i win32 har inte alltid funnits där. Någon har byggt in dem. Vem tror du har gjort det? Jo, för i helvete, det är MS såklart. Allt du kan göra i win32 kommer du att kunna göra i uwp och MER därtill. Tid, tid, tid.

Det är patetiskt hur lite insikt och förståelse PC-spelare har om sin egen plattform.

Det är ju lika skrämmande hur lite du kan om marknadsföring :).

Microsoft kunde gott väntat lite längre med UWP och lanserat sin nya marketplace när det hade stöd för det mest grundläggande som vsync, overlays, multiGPU osv som är grundfunktioner som måste fungera, och som fungerar på alla andra plattformar. Just nu har de haft en katastrofal lansering och för vilken insatt gamer som helst så får man kräksreflex så fort man tänker på Microsoft och gamingplattform. Först med deras Live-plattform som satte skräck i varje spelköpares sinne (och dator) och nu detta... se hur bra det gick med Gears of War och Quantum Break. Microsoft kanske har råd att släppa en halvfärdig produkt så här, men det ger oerhört dåligt badwill och ingen vill ta i det med tång. Och det tar väldigt lång tid att reparera sådant rykte. Steam t.ex hade väldigt dåligt rykte i början, men det som räddade dem var att de var helt ensamma på marknaden, och de utvecklade massor med bra tjänster och visade att de brydde sig om kunderna. Microsoft är inte ensamma längre och de har redan en katastrofal gamingplattform bakom sig som folk helst vill glömma... och nu gör de samma misstag igen....

Jag vill iaf inte köpa Quantum Break även om jag är intresserad av spelet, just för att det är knutet och låst så till deras plattform där jag inte ens kan mäta fps:en i spelet på ett vettigt sätt, och än mindre använda kraften i datorn...

Men det där är en annan diskussion. Jag styrs inte av marknadsföring, utan av kunskap. Att de började rulla ut spel för tidigt håller jag med om, men kommentaren jag kommenterade är fortfarande felaktig. Han har inte byggt sin uppfattning på marknadsföring, utan istället på desinformation. Menar du att jag ska låta alla leva i sin falska lilla bubbla och bara hålla käften? Sen avskyr jag när folk bara börjar svära och sparka rakt ut när de inte ens har kollat fakta. Man måste inte veta allt, men man kan åtminstone fråga om man inte vet vad man snackar om.

Sen hänger inte allt på UWP. DX12 är helt nytt och det kräver mer av utvecklaren, vilket också skapade en del problem. Så har det varit i alla tider med alla nya iterationer av DX. Inget nytt under solen. Så nu har utvecklarna två nya api:er att arbeta med som de inte är bekanta med. Det skapar lite växtvärk i brist på ett bättre ord.

Man måste se på saker med lite perspektiv. Sen skyller jag på sidor som FZ. Det finns gott om information om hur MS ligger till i utvecklandet och lååååånga intervjuer och bloggar från insider-programmet. FZ har t o m citerat från dessa, men de har bara tagit en liten mening och fullständigt ignorerat resten.

Medlem

Allt hänger ju inte på UWP nej, och DX12 har funnits ute länge för developers så det är också rätt mycket slöhet och slarv. Men att lansera UWP när grundläggande funktionalitet saknas som är defacto-standard för alla andra plattformar är ju knappast ett smart steg utifrån marknadsföringsperspektiv. Skulle du vara glad om Nvidia eller AMD lanserade en ny processorgeneration där t.ex du inte kan få texturer eller köra högre än 800x600? Det är ju trots allt en ny generation av GPU, och de hade så bråttom att lansera grafikkortet att de hann inte få med allt. Hur många tror du hade litat på dem efter det, och hur mycket skit tror du inte de hade fått för det? Nej, Microsoft skulle lanserat en komplett tjänst i från början. Sedan kan man gnälla på spelens prestanda i sig (DX12 som du säger), men även där är det ju slarv så det står det härliga till. Som t.ex texturnerskalningen i Quantum Break där allt renderas i en lägre upplösning än du kör. Knappast något svårt att åstadkomma i DX12, och säkerligen nåt de kunde fixat innan de lanserade titeln. Spel som t.ex Ashes Of Singularity funkar ju ypperligt på DX12, så varför kan inte andra stora spelstudios? Lathet, lättja och dumma konsumenter säger jag bara.

Sedan finns det ju givetvis en anpassningstid där utvecklingsverktyg och kunskap förbättras som gör spel och program bättre, men hela mjukvaruindustrin går ju mer och mer mot ofärdiga produkter som släpps och sedan "patchas" för att bli kompletta flera år senare. Eller aldrig. Spelmarknaden är ju t.ex ett bra exempel där stort sett alla spel släpps ofärdiga, och där utvecklarna redan splittar upp spelet i DLCn och whatnot innan spelet ens är färdigt. För att maximera vinsten ja, men det händer ändå. Och stort sett alla spel idag kräver ju day0-patchar som fixar kritiska problem redan innan spelet anlänt till kunden. Samma med program, och nu även tjänster.... företagen har så bråttom att maximera kvartalsrapporten att de släpper vilket skit som helst och förlitar sig på att konsumenterna är dumma och naiva nog att betala för skiten, sedan går de vidare på nästa projekt där de upprepar det.

1
Skriv svar