Prestanda på tv till playstation 4.

Medlem
Prestanda på tv till playstation 4.

Hej

Jag undrar det funkar med en 50 Hz tv till ps4?. Eller måste det vara en 100 Hz tv.?.

Måste tvn ha full hd också?. Eller räcker det med hd ready.

Någon som har något tips på en bra 32 tummare som funkar till ps4.

Jonte

Medlem

Fanns en liknande tråd för ett par år sedan på Sweclockers för just PS4'an etc men det som var mer relevant i texten var:

Skrivet av Sweclockers:

Det här med 100 Hz (eller hur många Hz man nu uppger) har TV-tillverkarna verkligen snurrat till sedan LCD-tv började bli var mans egendom. 100 Hz har idag inte alls samma innebörd som det hade på tjock-tv tiden.

På tjock-tv tiden var det ett mått på vilken frekvens katodstråleröret svepte över bildytan för att lysa upp bilden. Så fort den hade svept över en yta eller punkt på bildröret så började den slockna igen till skillnad från LCD som lyser hela tiden. På tjock-tv hade man då problemet att det uppstod ett flimmer vid 50/60 Hz, när man ökade detta till 100 Hz så gick bilduppdateringen så fort att ögat inte hinner uppfatta det som flimmer.

100 Hz på dagens platt-tv har oftast inget att göra med hur ofta själva bildpanelen uppdateras utan det har blivit det nya ordet för olika bildinterpoleringstekniker som används för att göra rörelser mjukare och för att ta bort det naturliga "hacket" som finns i filmmaterial som är inspelat med 24-30 bps. Denna teknik är aldrig fullkomlig utan tillför alltid ett visst mått av artefakter till bilden samtidigt som det sällan ser särskilt naturligt ut.

Men en sak jag tänkte på är vad du vill röra dig runt för budget? Du kan hitta 1080p skärmar med låg input lag, hög Hz och som är 32+ tummare för typ 2500kr

Hittade en skärm via prisjakt där en person som get den betyg baserat sina intryck just för att hen spelar PS4 på den.

Skrivet av Prisjakt:

Måste säga att jag är sjukt imponerad över denna tv. Jag använder den till mitt Ps4, och det är en otroligt bra skärm till det priset. Köpte den för 2200kr, och du får väldigt mycket för dem pengarna. Enligt mig så är denna bättre än en 40" som jag har hemma i vardagsrummet, som kostar ca 5000kr.
TV:n har otroligt bra ljud för det första. Tycker att den har väldigt rikt ljud som funkar riktigt bra när man spelar FPS-spel eller lyssnar på musik. Behöver inte ens en högtalare till den. När det kommer till bilden så finns det inte mycket negativt att säga. Full HD-TV med väldigt skarp skärm. Väldigt snabb dessutom, för att ha enbart 5ms responstid, och 60hz är det en väldigt bra skärm att spela på.
Väldigt praktisk och snygg fot, dock lite komplicerad att montera, och instruktionerna var inte mycket bättre, då det bara stod hur det inkluderade väggfästet skulle monteras, därav en stjärna mindre.
Väggfästet är fint, dock så kan jag kanske rekommendera att köpa till ett separat.
Slutsats: Om du vill ha en liten tv att ha på ett landställe, en sommarstuga eller i ditt sovrum, eller att ha en bra tv att spela på till ett extremt lågt pris, då är det denna du ska ha.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3082905

Medlem

Tack informationen. Det handlar nog om en tv runt 3 tusen.

Har ingen ps4 ännu. Vet inte om och när det kommer en nästa uppdatering. ex slim modell.
Man kanske skall vänta tills ny version kommer. Själva ps4 har funnits ett tag nu.
Någon som vet om det är värt att vänta eller skall man slå till nu med ett köp, då ps4 har gått ner bra i pris sen den först kom ut.

Medlem
Skrivet av Jonte66:

Tack informationen. Det handlar nog om en tv runt 3 tusen.

Har ingen ps4 ännu. Vet inte om och när det kommer en nästa uppdatering. ex slim modell.
Man kanske skall vänta tills ny version kommer. Själva ps4 har funnits ett tag nu.
Någon som vet om det är värt att vänta eller skall man slå till nu med ett köp, då ps4 har gått ner bra i pris sen den först kom ut.

Ska komma en fetare PS4 som är anpassad för VR. Finns nyheter här på FZ om det.
Risken är att den kommer rida på VR vågen och kosta rätt mycket pengar till en början.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

phi
Medlem

En Sony Bravia-modell som passar din budget. Har generellt sett lägst input lag (viktigast av allt om tv:n är till för spel), tillräckligt hög Hz och bra bild.

Medlem

Man köper ju inte direkt en tv varje dag, kan vara värt att lägga lite mera på den så den håller längre. man får vad man betalar för.


signatur

PS4 PC CLASSICS VeraJohn

1
Skriv svar