Efter hemligt, korkat rättsligt tjafs – No Man's Sky får behålla namnet

Robot
Efter hemligt, korkat rättsligt tjafs – No Man's Sky får behålla namnet
Medlem
Efter hemligt, korkat rättsligt tjafs – No Man's Sky får behålla namnet

I fallet SkyDrive/OneDrive kan jag förstå, då det är ett namn som lätt för tankarna till Sky TV. Men när det är ett ord i en del av ett namn så finns inte den direkta länken.

Fånigt är rätt beskrivning.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Alltså vafan. Äga ett ord? Hur kan det ens gå? Tänk om fler företag började äga enskilda ord, vad har vi kvar då?
Kan jag stämma alla restauranger som serverar kött med sky?

Medlem

För tankarna till när Candy Crush-mupparna tjafsade med Banner saga-studion om Saga. Minst sagt löjligt.

Medlem

Jag antar att SkyTv har trademark på ordet "Sky", om vi lämnar idiotin i att man kan skydda ord, så måste det i princip vara omöjligt att argumentera för att det finns en chans till förväxling mellan ett spel och en tv-kanal. Trademark kräver visserligen att man aktivt skyddar det, men i det här fallet förstår jag att Hello games kallar det nonsens.

Gnällkuk
Skrivet av Dralion:

Alltså vafan. Äga ett ord? Hur kan det ens gå? Tänk om fler företag började äga enskilda ord, vad har vi kvar då?
Kan jag stämma alla restauranger som serverar kött med sky?

Varumärkesskydd. McDonald's är ett skyddat och registrerat varumärke, alltså får du inte skapa produkter med det namnet. Ser inget konstigt i det här, däremot att det blev en lång utdragen tvist om ett tv-spel som heter no man's sky känns väldigt befängt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Hmm Star Fox Zero lär ju få problem. Disney, FOX network OCH Coca Cola på sig, det blir jobbigt.

Medlem
Skrivet av Dralion:

Alltså vafan. Äga ett ord? Hur kan det ens gå? Tänk om fler företag började äga enskilda ord, vad har vi kvar då?
Kan jag stämma alla restauranger som serverar kött med sky?

Sjukt många företag äger sitt namn alltså.
Man behöver inte alltid heller varumärksskydda det för att ha egen rätt till det. Det går att hävda det med.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Fan sugen på att göra ett spel om att laga mat och kalla det för Sky

Medlem

Hur går det med Skylanders?


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av tricky:

Varumärkesskydd. McDonald's är ett skyddat och registrerat varumärke, alltså får du inte skapa produkter med det namnet. Ser inget konstigt i det här, däremot att det blev en lång utdragen tvist om ett tv-spel som heter no man's sky känns väldigt befängt.

Det beror lite på vad det handlar om. Är det två helt olika branscher så kan två olika företag eller produkter ha samma namn. Huruvida det bedöms som varumärkesintrång handlar om det är möjligt att förväxla produkterna/företagen. I det här fallet är det såklart ingen risk för förväxling.

Medlem

Äga ett ord? You fking serious?! Vad är det för värld egentligen?

Medlem

Det är ju rätt stor skillnad på ett ORD som SKY och ett NAMN Som Maccedonken. Skulle STAR TV då äga ordet Star i alla sammanhang? Man brukar ju varumärkesskydda inom sitt eget område, inte generellt.

Å andra sidan fick gamla helsingborgsföretaget VOLO byta namn för att inte förväxlas med Volvo, trots att Volo funnits längre.

Jaja, hoppas Sky fick betala dyrt för rättegångskostnaderna, att de inte "gjorde upp i godo".

Medlem

Sjukt jobbigt att sälja Äpplen i andra länder..."Apple"..

Medlem

Finns det något annat indie spel som fått så här mycket nyheter/hype innan det är spelbart i någonform?

Medlem

USA i ett nötskal, förmodligen det tramsigaste landet i världen. Lite mer "sunt" förnuft överlag skulle göra USA gott..

Medlem
Skrivet av izayoi:
Skrivet av zauii89:

USA i ett nötskal, förmodligen det tramsigaste landet i världen. Lite mer "sunt" förnuft överlag skulle göra USA gott..

Fast Sky är ett Engelskt företag.

Dock så håller jag med att många amerikanska företag har tagit sånt här skit till nya höjder de senaste 10-15 åren.

Försvarar man inte aktivt sitt varumärke så förlorar man rätten till namnet, som jag förstått det hela.

Medlem
Skrivet av Freeman:

Sjukt jobbigt att sälja Äpplen i andra länder..."Apple"..

fast apple stämmer bara företag om dom kör med bokstaven i före ett namn.

Så dröjer väl inte länge innan dom ger sig på oatly för dom har varor som heter iMat, iKaffe m.m.

Medlem
Skrivet av pewwww:
Skrivet av izayoi:
Skrivet av zauii89:

USA i ett nötskal, förmodligen det tramsigaste landet i världen. Lite mer "sunt" förnuft överlag skulle göra USA gott..

Fast Sky är ett Engelskt företag.

Dock så håller jag med att många amerikanska företag har tagit sånt här skit till nya höjder de senaste 10-15 åren.

Försvarar man inte aktivt sitt varumärke så förlorar man rätten till namnet, som jag förstått det hela.

Det är precis lika löjligt som tvisten kring rundade hörn på mobiler för ett par år sedan som jag tror Samsung var inblandad i. Sjukt hur man kan patentera vissa saker. Okej om de kallat spelet SKY men nu heter det "No Mans Sky".

Förövrigt har jag för mig att en spansk kvinna äger/ägde solen..

Sunt förnuft saknas i vissa länders vokabulär.

Medlem
Skrivet av zauii89:

USA i ett nötskal, förmodligen det tramsigaste landet i världen. Lite mer "sunt" förnuft överlag skulle göra USA gott..

Problemet är väl att Sky tv är brittiskt och inte amerikanskt. Läste du ens nyheten? Annars har du nog rätt angående USA allmänt men i detta fall är de fel

Medlem

dom kunde påstått att sky var ett svenskt ord

Medlem

Kolla in dokumentären Big Boys goes bananas, om ni inte sett den. Där ser man hur mycket advokater storföretagen har enbart för att försvara företagens namn och anseende. Det Är en sjuk värld vi lever i.

Medlem

Såna här twister brukar vara fåniga och båda parter vet oftast om det. Problemet ligger i Trademark-lagen. För att få behållla ett trademark krävs det att du inte bara priducerar nytt material med det utan också att du skyddar det. Om du aldrig skyddar ett ord du har i ditt varumärke kan du bli av med trademarket helt.
Så ja, båda sidor av twisten kan vara fullt medvetna om att det är tokigt, men sky kan bli av med sitt trademark om de inte an visa att de har gjort sitt bästa för att skydda det.

Knasig värld.

se här för förklaring https://www.youtube.com/watch?v=_XQdPGV1AJU

Medlem

Vem har låtit någon registrera ordet Sky?

Medlem
Skrivet av Purris:

Såna här twister brukar vara fåniga och båda parter vet oftast om det. Problemet ligger i Trademark-lagen. För att få behållla ett trademark krävs det att du inte bara priducerar nytt material med det utan också att du skyddar det. Om du aldrig skyddar ett ord du har i ditt varumärke kan du bli av med trademarket helt.
Så ja, båda sidor av twisten kan vara fullt medvetna om att det är tokigt, men sky kan bli av med sitt trademark om de inte an visa att de har gjort sitt bästa för att skydda det.

Knasig värld.

se här för förklaring https://www.youtube.com/watch?v=_XQdPGV1AJU

Exakt.

Advokaterna vet själva i såna här fall att det finns inget att driva egentligen, men om de INTE gör det så riskerar de att det biter dem i arslet i nästa fall där det är riktig varumärkesintrång. Så det blir "onödiga", långdragna rättstvist som alla inblandade vet leder ingenstans men de måste låtsas att bry sig för att helgardera sig för vad som kan hända i framtiden.

Medlem
Skrivet av tricky:
Skrivet av Dralion:

Alltså vafan. Äga ett ord? Hur kan det ens gå? Tänk om fler företag började äga enskilda ord, vad har vi kvar då?
Kan jag stämma alla restauranger som serverar kött med sky?

Varumärkesskydd. McDonald's är ett skyddat och registrerat varumärke, alltså får du inte skapa produkter med det namnet. Ser inget konstigt i det här, däremot att det blev en lång utdragen tvist om ett tv-spel som heter no man's sky känns väldigt befängt.

Ja, och faktum är att sådanahära processer tar lång tid, med mycket liten sannolikhet att de skulle misslyckas med att få heta No Man's Sky.

Systemet fungerar som det ska.

Medlem

Tror jag ska ta patent på det engelska ordet "Of"

Medlem

Varför blir ni så upprörda? Beslutet blev ju att dom får ha kvar namnet för att det inte finns någon risk att konsumenten kommer förväxla tv-spelsprodukten med tv-kanalerna eller deras tillhörande tjänster. Sky har försvarat sitt varumärke nu för att kunna göra det i fortsättningen om det uppstår ett scenario där det finns en äkta risk för förväxling. Allting gott.

Avstängd

Det här påminner mig om React's skandal skit i slutet av Januari. Fine Bros Entertainment's jävla varumärke's ägodel av ordet "React"

12
Skriv svar