Köp HTC Vive i svenska butiker denna vecka

Robot
Köp HTC Vive i svenska butiker denna vecka

Medan Oculus fortfarande har svårt att leverera går HTC och Valve på offensiven.


Medlem
Köp HTC Vive i svenska butiker denna vecka

9500 spänn? Tack men nej tack. Jag avvaktar nog ett tag... inte minst med tanke på att mitt 960-kort skulle få det svettigt.
Men ska bli intressant att se hur läget ser ut om ett år eller två. Priserna kanske börjar gå ner, spelen börjar bli mer riktiga spel, och inte bara balla tech-demos och för eller senare lär väl andra generationens headsets dyka upp.
Ska bli intressant, men jag ställer mig lite på sidan och väntar så länge.

Medlem

Är de här döden för Rift egentligen? Känns som våren inte varit direkt på deras sida med dvs problem.
Känns som Vive tagit stora delar av marknaden, hur ser de ut försäljningsmässigt för bägge headsetet? Finns de siffror där?

Medlem
Skrivet av delli:

Är de här döden för Rift egentligen? Känns som våren inte varit direkt på deras sida med dvs problem.
Känns som Vive tagit stora delar av marknaden, hur ser de ut försäljningsmässigt för bägge headsetet? Finns de siffror där?

Vad menar du med "våren inte varit direkt på deras sida med det vill säga problem"?

Medlem

Jag har haft min Vive i några veckor nu och det är helt fantastiskt. Oculus har ju tyvärr satsat på en del exklusiva spel som man inte kommer åt (iaf inte på kort sikt, misstänker att det kan vara en del tidsbegränsade deals ) men det Vive vinner på är room-scale-grejerna. Spel som Budget Cuts, Cosmic Trip, Portal Stories: VR och The Lab är helt fantastiska just för att man faktiskt går runt i rummet och inte är låst till att stå på en och samma plats.

Är helt enkelt himla glad att jag inte beställde en Rift i dagsläget

/ LordDaimos

Medlem

Verkligen inte värt det priset.

Medlem

känns som att första generationens VR är som kinect. Coolt i början men kommer att försvinna in i glömska.

MEG
Medlem

Bra med konkurrens, ska bli spännande att se vem som går vinnande ur striden. Nu är jag inte sådär jätte insatt men HTC Viva verkar ha priset emot sig och Oculus har fått mycket negativ kritik, det kan vara svårt att hämta sig ifrån.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Bokade från komplett.se för typ en månad sen, hoppas att man hinner få viven innan midsommar iaf

Medlem
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av Daven:

Verkligen inte värt det priset.

Det är det verkligen. Men alla (som du då) har väl inte råd, antar jag.

En dyr fylla, 9500 laxar ;-). Att betala så mycket för att må illa och bli yr i skallen, tack men nej tack! Provade Samsung VR till Galaxy 7 och mådde rejält illa redan där. Kommer floppa stenhårt.

Medlem
Skrivet av Daven:

Verkligen inte värt det priset.

Jo, det är det verkligen. Det är ju inte ens mycket pengar. Folk köper ju mobiltelefoner för samma summor.

Medlem
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av Daven:

Verkligen inte värt det priset.

Jo, det är det verkligen.

Nej, det är det verkligen inte.

Medlem
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av Daven:

Verkligen inte värt det priset.

Jo, det är det verkligen. Det är ju inte ens mycket pengar. Folk köper ju mobiltelefoner för samma summor.

Man kan göra mer med en mobil. Jag tycker inte den är värd det priset med tanke på vad det är man får och med tanke på hur mkt utrymme osv man behöver för att den ska fungera smärtfritt. Saker och ting får mer än gärna kosta mycket, men då ska det vara berättigat, jag personligen tycker inte den är värd det, handlar verkligen inte om att ha råd eller ej.

Medlem

Alla som tror det kommer floppa och/eller tror det är en gimmick är uppenbarligen helt fantsilösa, åksjuka och har aldrig provat VR.

Det ska mycket till om det ska floppa.


signatur

Save thy self, because nobody else will.

Medlem

Älskar min Vive! Visst tog det emot när man drog fram plånboken men vafan, pengar tjänar man ju nya!

Skrivet av snubben:

Älskar min Vive! Visst tog det emot när man drog fram plånboken men vafan, pengar tjänar man ju nya!

Helt jävla rätt!

Medlem
Skrivet av devilrat:
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av Daven:

Verkligen inte värt det priset.

Det är det verkligen. Men alla (som du då) har väl inte råd, antar jag.

En dyr fylla, 9500 laxar ;-). Att betala så mycket för att må illa och bli yr i skallen, tack men nej tack! Provade Samsung VR till Galaxy 7 och mådde rejält illa redan där. Kommer floppa stenhårt.

Det kommer floppa för du mår illa?

Medlem
Skrivet av devilrat:
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av Daven:

Verkligen inte värt det priset.

Det är det verkligen. Men alla (som du då) har väl inte råd, antar jag.

En dyr fylla, 9500 laxar ;-). Att betala så mycket för att må illa och bli yr i skallen, tack men nej tack! Provade Samsung VR till Galaxy 7 och mådde rejält illa redan där. Kommer floppa stenhårt.

Tycker det är lite kul att det bara är personer som inte testat Vive som säger att det kommer floppa, men jag har aldrig hört folk som har testat Vive säga något negativt om det.

Sen att säga att VR kommer floppa när du testat Samsung VR är som att säga att bilar kommer floppa bara för att du testade att sitta i en låda med hjul på.

Medlem

Jag är mycket imponerad av min Vive hittills, haft den en vecka nu. Helt klart värt priset med tanke på upplevelserna den kan ge.

Dock är den långt ifrån perfekt. Sladden är otymplig, upplösningen lämpar sig inte bra till "verklighetstrogen" grafik och man blir snabbt svettig runt ansiktet.

Åksjuka finns inte på kartan förutom spel där man "går" framåt genom knapptryckningar. I dessa spel får jag hämta spyhinken efter ca. 30 sekunder.

Trackingen på headsettet och kontrollrarna är så gott som perfekt. Minsta lilla darrning i min hand förs över till spelet.

Medlem

Tyckte retail VR var mest meh och inget stort kliv över DK2'an , desutom försvann den experimenterande homebrew communityn.
CV1 ligger på hyllan och jag lirar faktiskt vidare med dk2'an då den har bättre fov än både vive och cv1 samt saknar de ökännda freznel linserna.
*Tips till OR ägare, finns en wrapper som gör det möjligt att köra sdk 0.6-0.8 spel med cv1
Jobbas även på att få extended mode tillbaka så kanske man äntligen får besöka alien isolation och among the sleep igen, Good ol' days

Medlem
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av delli:

Är de här döden för Rift egentligen? Känns som våren inte varit direkt på deras sida med dvs problem.
Känns som Vive tagit stora delar av marknaden, hur ser de ut försäljningsmässigt för bägge headsetet? Finns de siffror där?

Vad menar du med "våren inte varit direkt på deras sida med det vill säga problem"?

Ja de gropa väl sig med leveranstider och dvs problem med att få ut enheter? (Rift)

Medlem

Sedan senaste Geforce uppdateringen hänger sig SteamVR titt som tätt. Annars är jag vrålnöjd med min Vive och ångrar absolut inte köpet!

Många spel är bara proof of concepts och har content för 1 timmes spel, men det är bara en tidsfråga innan AAA liren börjar komma med VR stöd.

Medlem

Testade OSVR på dreamhack i helgen. Samma upplösning som både rift och vive. Enligt personen som stod å höll i det trodde han att priset skulle bli runt 5200 kr i sverige och skulle börja skeppas i juli. Undrar om både vive och oculus får det tufft då.

Jag testade brillorna och dom levererar bra med upplevelse för de pengarna. Kan dock inte svära på att dom lika bra som vive då det var i vintras senast jag testade dom. OSVR har dock nåt som dom andra inte har. Dom har 2 reglage för att ändra avståndet mellan linserna och ögonen. Med andra ord så kan du reglera dom ifall du har ett vanligt synfel såsom närsynthet vilket är nice


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Jag har haft min Vive i några veckor nu och det är helt fantastiskt. Oculus har ju tyvärr satsat på en del exklusiva spel som man inte kommer åt (iaf inte på kort sikt, misstänker att det kan vara en del tidsbegränsade deals ) men det Vive vinner på är room-scale-grejerna. Spel som Budget Cuts, Cosmic Trip, Portal Stories: VR och The Lab är helt fantastiska just för att man faktiskt går runt i rummet och inte är låst till att stå på en och samma plats.

Revive. Check it out :). Lucky's Tale är så kul :).

Och för er som dissar VR, ni kan inte ha testat det. Visst, det är lite strul med upplösning och linserna kan vara jobbiga, men efter ett tag tänker man inte på det, utan det är hela upplevelsen som är underbar. Och spelen kommer ju utvecklas mer och mer. Finns redan många spel som är helt underbara i VR och vi är bara i starten...

Skrivet av vbgbasse:

OSVR har dock nåt som dom andra inte har. Dom har 2 reglage för att ändra avståndet mellan linserna och ögonen. Med andra ord så kan du reglera dom ifall du har ett vanligt synfel såsom närsynthet vilket är nice

Finns på Vive också, ett litet vridreglage på höger sida som justerar avståndet mellan pupillerna. Sedan kan du justera hela avståndet mellan linsen och ögonen via de två stora reglagen som finns på sidorna (där huvudspännet går in, dra ut dem, vrid och sedan tryck in igen).

Och jag har nyaste GF och Vive-programvaran och jag får inga hängningar alls.

Medlem

I samma stund det kommer spel istället för halvstressade teknikdemon blir det ett köp. Med litet tur har priset gått ner till dess också.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Det är bara en fluga...

Medlem
Skrivet av mrpijey:
Skrivet av LordDaimos:

Jag har haft min Vive i några veckor nu och det är helt fantastiskt. Oculus har ju tyvärr satsat på en del exklusiva spel som man inte kommer åt (iaf inte på kort sikt, misstänker att det kan vara en del tidsbegränsade deals ) men det Vive vinner på är room-scale-grejerna. Spel som Budget Cuts, Cosmic Trip, Portal Stories: VR och The Lab är helt fantastiska just för att man faktiskt går runt i rummet och inte är låst till att stå på en och samma plats.

Revive. Check it out :). Lucky's Tale är så kul :).

Och för er som dissar VR, ni kan inte ha testat det. Visst, det är lite strul med upplösning och linserna kan vara jobbiga, men efter ett tag tänker man inte på det, utan det är hela upplevelsen som är underbar. Och spelen kommer ju utvecklas mer och mer. Finns redan många spel som är helt underbara i VR och vi är bara i starten...

Skrivet av vbgbasse:

OSVR har dock nåt som dom andra inte har. Dom har 2 reglage för att ändra avståndet mellan linserna och ögonen. Med andra ord så kan du reglera dom ifall du har ett vanligt synfel såsom närsynthet vilket är nice

Finns på Vive också, ett litet vridreglage på höger sida som justerar avståndet mellan pupillerna. Sedan kan du justera hela avståndet mellan linsen och ögonen via de två stora reglagen som finns på sidorna (där huvudspännet går in, dra ut dem, vrid och sedan tryck in igen).

Och jag har nyaste GF och Vive-programvaran och jag får inga hängningar alls.

Skulle gärna köpa oculus spel, men man vet ju inte om nästa uppdatering dödar revive patchen så känns lite riskabelt att köpa deras spel i dagsläget..

Medlem
Skrivet av mrpijey:
Skrivet av LordDaimos:

Jag har haft min Vive i några veckor nu och det är helt fantastiskt. Oculus har ju tyvärr satsat på en del exklusiva spel som man inte kommer åt (iaf inte på kort sikt, misstänker att det kan vara en del tidsbegränsade deals ) men det Vive vinner på är room-scale-grejerna. Spel som Budget Cuts, Cosmic Trip, Portal Stories: VR och The Lab är helt fantastiska just för att man faktiskt går runt i rummet och inte är låst till att stå på en och samma plats.

Revive. Check it out :). Lucky's Tale är så kul :).

Har gjort det och håller med Det är ju dock ingen optimal lösning när man måste hålla på att trixa med externa verktyg som kan sluta fungera när som helst, känns inte värt att lägga några större summor på spelen då (t.ex. The Climb kostar ju $50 och Edge of Nowhere $40). Anser dock fortfarande att Vive är den intressantare platformen, hoppas bara att fler spel börjar släppas på båda systemen framöver (Revive visar ju om inte annat att det borde vara relativt enkelt att porta).

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av Ascendancy:

Alla som tror det kommer floppa och/eller tror det är en gimmick är uppenbarligen helt fantsilösa, åksjuka och har aldrig provat VR.

Det ska mycket till om det ska floppa.

Inte alls. För högt pris för den stora massan som ger för få köpare och dessutom yrsel på köpet. Flertalet teknikprodukter har floppat förr. Innan skulle alla ha 3d-tv, nu tillverkas de knappt längre.

Medlem
Skrivet av Kajlie:
Skrivet av devilrat:
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av Daven:

Verkligen inte värt det priset.

Det är det verkligen. Men alla (som du då) har väl inte råd, antar jag.

En dyr fylla, 9500 laxar ;-). Att betala så mycket för att må illa och bli yr i skallen, tack men nej tack! Provade Samsung VR till Galaxy 7 och mådde rejält illa redan där. Kommer floppa stenhårt.

Det kommer floppa för du mår illa?

Nja, en av de stora utmaningarna för VR-industrin är det faktum att många människor blir illamående och upplever ett slags åksjuka vid användandet av VR-headset. Det kan du läsa om lite varstans. Men kör du på. Funkar det för dig så är det bara att gratulera.

12
Skriv svar