Köp HTC Vive i svenska butiker denna vecka

Medlem
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av Daven:

Verkligen inte värt det priset.

Jo, det är det verkligen. Det är ju inte ens mycket pengar. Folk köper ju mobiltelefoner för samma summor.

Det är en viss skillnad ju, mobiler tar folk och köper oftast genom abonnemang. Alltså betalar inte en klumpsumma på 9-10 laxar. Och dessutom känns det ju mer relevant och nödvändigt med en telefon, så man kan ringa sina nära och kära eller vem det nu må vara. Tycker du inte det själv?

Medlem
Skrivet av devilrat:
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av Daven:

Verkligen inte värt det priset.

Jo, det är det verkligen. Det är ju inte ens mycket pengar. Folk köper ju mobiltelefoner för samma summor.

Det är en viss skillnad ju, mobiler tar folk och köper oftast genom abonnemang. Alltså betalar inte en klumpsumma på 9-10 laxardirekt över disk. Och dessutom känns det ju mer relevant och nödvändigt med en telefon, så man kan ringa sina nära och kära eller vem det nu må vara. Tycker du inte det själv?

Medlem
Skrivet av delli:

Är de här döden för Rift egentligen? Känns som våren inte varit direkt på deras sida med dvs problem.

Oculus/Facebook är ganska bra på att döda sig själv, här är orsaken till varför jag köper en HTC Vive istället.

Skrivet av Striva:

känns som att första generationens VR är som kinect. Coolt i början men kommer att försvinna in i glömska.

VR har funnits länge, dök upp tidigt i datorns historia, på 90 talet blev det bättre men det var tunga brandmanshjälmar som körde VR på dyra Silicon Graphics datorer. Prövade en sån på Vallbyinstitutet i Västerås och det var... tja, VR, men ingen hit. Att jämföra dåtiden med en DK2 (har en idag) är som dag och natt.

Skrivet av devilrat:

En dyr fylla, 9500 laxar ;-). Att betala så mycket för att må illa och bli yr i skallen, tack men nej tack!

Det går över. Bara du tar dig genom det värsta genom att spela på. Vissa spel är usla på att ge en upplevelse som inte följer de guidelines som Oculus tog fram tidigare, t.ex. viewbobbing är en IDIOTISK spelmekanik som aldrig borde ha funnits i spel sedan - någonsin. Det är en stor bidragande faktor till illamående. Samma sak när viewpointen styrs och spelarens inte är i kontroll över upplevelsen = instant illamående.

KoP
Medlem

Om det någon gång kunde komma något annat än gimmickspel kanske det fanns ett intresse. Men som det är nu.. nej.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Testade OSVR på dreamhack i helgen. Samma upplösning som både rift och vive. Enligt personen som stod å höll i det trodde han att priset skulle bli runt 5200 kr i sverige och skulle börja skeppas i juli. Undrar om både vive och oculus får det tufft då.

Jag testade brillorna och dom levererar bra med upplevelse för de pengarna. Kan dock inte svära på att dom lika bra som vive då det var i vintras senast jag testade dom. OSVR har dock nåt som dom andra inte har. Dom har 2 reglage för att ändra avståndet mellan linserna och ögonen. Med andra ord så kan du reglera dom ifall du har ett vanligt synfel såsom närsynthet vilket är nice

Jag testade med OSVR på DH i helgen och jämför jag den mot min Vive så tyckte jag OSVR var riktigt skit. Blurrigare bild får man ju leta efter och när jag pratade med Razer människan där så sa han att han dom visste om det men jobbar aktivt på att få det bättre.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av devilrat:
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av Daven:

Verkligen inte värt det priset.

Jo, det är det verkligen. Det är ju inte ens mycket pengar. Folk köper ju mobiltelefoner för samma summor.

Det är en viss skillnad ju, mobiler tar folk och köper oftast genom abonnemang. Alltså betalar inte en klumpsumma på 9-10 laxar. Och dessutom känns det ju mer relevant och nödvändigt med en telefon, så man kan ringa sina nära och kära eller vem det nu må vara. Tycker du inte det själv?

Ett abbonnemang är ju som en avbetalning där du förbinder dig att betala av telefonen under bindningstiden, och det priset är då inbakat med abbonnemangsavgifterna. Så hur skiljer det sig då mot att ta en räntefri avbetalning på 12/24 mån? Sedan är det ju givetvis mycket pengar absolut, och inte alla köper mobiler för många tusen osv, precis som att många inte köper dyra speldatorer utan konsoller eller enklare saker. VR är inte för alla, men om du är intresserad av spel så är VR en helt ny dimension på spelandet, och när du väl har provat rätt spel och med rätt hårdvara så kommer du bli såld på det. VR är NU, och absolut inget som kommer försvinna utan det kommer bara bli bättre och bättre. För nu har vi äntligen prestandan och tekniken för att implementera det på rätt sätt.

Och alla er som knorrar att det bara finns gimmickspel.... kom igen nu, VR har funnits ute kommersiellt i vad, 1 månad? Endast nu börjar det säljas till breda massan.... har ni inget tålamod? Förväntar ni er att spelhusen ska stå redo med 1000 AAA+-spel första dagen en VR-hjälm säljs på Elgiganten? Ge det lite tid, lär känna de "gimmickspel" som finns ute och ha tålamod. Börjar redan komma en del stora spel som stödjer det (Elite Dangerous var det första). Spelmakarna måste bli lite varma i kläderna och hitta rätt saker att virtualisera.

Jag är iaf toknöjd med min Vive och spenderar mer spelandes i VR nu än på vanliga 2D-skärmen. Finns mycket småspel som är riktigt roliga (Elite Dangerous, Lucky's Tale och Budget Cuts är mina favoriter idag.

Och för er som känner er illamående, se till att inte spela spel där man åker åt alla håll (bergochdalbanor t.ex), och se till att hjälmen sitter på riktigt. Finns också reglage på hjälmen som justerar pupillavstånd (IPD) och även avstånd mellan ögonen och linserna. Spelen måste vara rätt anpassade också med en riktig FOV osv...

Happy gaming!

Medlem

Fick min Vive idag från Elgiganten. Fan vad jag inte vill jobba mer idag....

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Ett abbonnemang är ju som en avbetalning där du förbinder dig att betala av telefonen under bindningstiden, och det priset är då inbakat med abbonnemangsavgifterna. Så hur skiljer det sig då mot att ta en räntefri avbetalning på 12/24 mån?

Ja men min poäng var att skillnaden ligger i att avbetala med sitt abb, där precis som du säger mobilens pris ligger inbakat under 24 månader istället för att kasta upp 10 lakan direkt över disk. Det märks inte på samma sätt ju, även om slutsumman blir samma eller t o m högre. Någon form av abb måste alla som ringer ändå ha, att betala 4-500 i månaden klarar de flesta av och är något man får ta om man vill ha den senaste mobilen helt enkelt.

Skrivet av mrpijey:

VR är inte för alla, men om du är intresserad av spel så är VR en helt ny dimension på spelandet, och när du väl har provat rätt spel och med rätt hårdvara så kommer du bli såld på det. VR är NU, och absolut inget som kommer försvinna utan det kommer bara bli bättre och bättre. För nu har vi äntligen prestandan och tekniken för att implementera det på rätt sätt.

Det sade man om 3d-TV också, vad hände? Blev en gimmic som alla först skulle ha, det var rena hysterin sen svalnade intresset helt plötsligt och nu säljs det knappt några 3d-TV längre. För visst var industrin tydlig med all sin hype om hur det skulle revolutionera filmtittandet? Många gillar att kolla på film, men väldigt få sitter med en 3d-Tv i hemmen numera. Tekniken dog lika snabbt som den hittade in i hemmen. Rädd att det kommer bli liknande med VR, därför tänker jag avvakta och se framtiden an.

Skrivet av mrpijey:

Och alla er som knorrar att det bara finns gimmickspel.... kom igen nu, VR har funnits ute kommersiellt i vad, 1 månad? Endast nu börjar det säljas till breda massan.... har ni inget tålamod?

Jag undrar vem som inte har tålamod egentligen, med att döma av alla förbokningar?
Det är ALLTID smartare att vänta och sitta lugnt i båten. Då har ofta barnsjukdomarna lösts, marknaden hunnit etablerats och det finns fler, stora titlar att välja mellan i lugn och ro och priset har kanske sänks något som grädde på moset.
Slutat upp med förbokningar för längesedan, gäller även PC-spel där man inte vill köpa grisen i säcken längre.

Skrivet av mrpijey:

Spelmakarna måste bli lite varma i kläderna och hitta rätt saker att virtualisera.

Ännu en anledning att vänta och sitta lugnt i båten.

Skrivet av mrpijey:

Och för er som känner er illamående, se till att inte spela spel där man åker åt alla håll (bergochdalbanor t.ex), och se till att hjälmen sitter på riktigt. Finns också reglage på hjälmen som justerar pupillavstånd (IPD) och även avstånd mellan ögonen och linserna. Spelen måste vara rätt anpassade också med en riktig FOV osv...

Vad jag förstår har man ännu inte löst detta för personer som mår illa och känner yrsel vi användadet av VR. Det är tekniken i sig, inte en viss VR tillverkares hjälm. Det är något branschen jobbar på som jag fattat det. Kan vara individuellt precis som att vissa mår illa av vissa karuseller på tivolit. Jag är dock personligen inte beredd att betala dyra summor för att bli yr i hemmet varje gång jag vill spela ett häftigt spel. Hoppas såklart att de löser detta. Att välja bort vissa spel för det finns en överhängande risk att bli yr, ja det är ju svårt innan köp. Skulle förutsätta att man får testa spelen innan man halar fram plånboken. Summa summarum: Ingen yrsel, lägre priser, flera stora spel att välja mellan ja först då kan ett köp bli aktuellt.

Medlem
Skrivet av devilrat:

Det sade man om 3d-TV också, vad hände? Blev en gimmic som alla först skulle ha, det var rena hysterin sen svalnade intresset helt plötsligt och nu säljs det knappt några 3d-TV längre. För visst var industrin tydlig med all sin hype om hur det skulle revolutionera filmtittandet? Många gillar att kolla på film, men väldigt få sitter med en 3d-Tv i hemmen numera. Tekniken dog lika snabbt som den hittade in i hemmen. Rädd att det kommer bli liknande med VR, därför tänker jag avvakta och se framtiden an.

Jämför man VR med 3D-TV visar det bara på vilken okunskap man besitter. VR har konsumenter väntat på sen 90-talet. 3D-TV var nåt som tillverkarna hittade på och tyckte att folk skulle vilja ha.

VR är dessutom, till skillnad från 3D-TV, faktiskt helt revolutionerande.

När de börjar sända fotboll med VR ska du få se på raketmarknad.

Sen är det är lustigt att de enda som är tveksamma till VR är de som också tycker det är för dyrt just nu.

Medlem
Skrivet av devilrat:

Ja men min poäng var att skillnaden ligger i att avbetala med sitt abb, där precis som du säger mobilens pris ligger inbakat under 24 månader istället för att kasta upp 10 lakan direkt över disk. Det märks inte på samma sätt ju, även om slutsumman blir samma eller t o m högre. Någon form av abb måste alla som ringer ändå ha, att betala 4-500 i månaden klarar de flesta av och är något man får ta om man vill ha den senaste mobilen helt enkelt.

Ja, men om man köper den på räntefri avbet så behöver du ju inte hosta upp en spänn över disk på en gång heller. Så det är exakt samma sak under två benämningar egentligen.

Skrivet av devilrat:

Det sade man om 3d-TV också, vad hände? Blev en gimmic som alla först skulle ha, det var rena hysterin sen svalnade intresset helt plötsligt och nu säljs det knappt några 3d-TV längre. För visst var industrin tydlig med all sin hype om hur det skulle revolutionera filmtittandet? Många gillar att kolla på film, men väldigt få sitter med en 3d-Tv i hemmen numera. Tekniken dog lika snabbt som den hittade in i hemmen. Rädd att det kommer bli liknande med VR, därför tänker jag avvakta och se framtiden an.

Att jämföra 3D TV med VR är helt befängt, de spelar i en helt annan liga. Sedan är 3D-TV nåt som tillverkarna hittade på för att sälja och där man fick väldigt lite utbyte för den summan man betalade. VR ger en helt ny dimension på hur man spelar, upplever och interagerar i ett spel. Samma hände ju med böjda TV:n också, känner bara en som köpt en och han har inte nämnt nåt speciellt bra med den, däremot så kunde han inte sluta prata om VR-upplevelsen med Viven när han fick testa den hos mig. Spelar som sagt i en helt annan liga, som att jämföra att köra en Ferrari på datorn och en Ferrari i verkligheten. Helt olika upplevelser, och 3D-TV är ju en passiv upplevelse medans VR är en aktiv.

Skrivet av devilrat:
Skrivet av mrpijey:

Och alla er som knorrar att det bara finns gimmickspel.... kom igen nu, VR har funnits ute kommersiellt i vad, 1 månad? Endast nu börjar det säljas till breda massan.... har ni inget tålamod?

Jag undrar vem som inte har tålamod egentligen, med att döma av alla förbokningar?
Det är ALLTID smartare att vänta och sitta lugnt i båten. Då har ofta barnsjukdomarna lösts, marknaden hunnit etablerats och det finns fler, stora titlar att välja mellan i lugn och ro och priset har kanske sänks något som grädde på moset.
Slutat upp med förbokningar för längesedan, gäller även PC-spel där man inte vill köpa grisen i säcken längre.

Jag förbokar aldrig heller normalt, men skillnaden här är att jag faktiskt testat VR rätt mycket med CV1, CV2 av Oculus och även Vive-Pre. Och slutversionen av Vive är så mycket bättre än någon av de nämnda, jag blev själv lätt åksjuk av både CV1 och CV2, Pre'n var bättre men inte helt skarp. Med viven har jag inte känt av det minsta problem förutom vid de spel som spinner och rör på sig väldigt mycket (som rollercoasters osv), men det är ju inte så konstigt... Men visst, om man inte har råd med kostnaden nu så får man ju givetvis vänta, men man ska inte avfärda det bara för att det har en hög prislapp. Vissa köper ju TV:n kors och tvärs, andra dricker fredagssprit för tusentals kronor varje månad, vissa lägger hundratals kronor på WoW, diverse spel och annat. Jag valde att lägga de pengarna på en helt ny spelupplevelse.

Skrivet av mrpijey:

Spelmakarna måste bli lite varma i kläderna och hitta rätt saker att virtualisera.

Ännu en anledning att vänta och sitta lugnt i båten.[/quote]
Förvisso, men det finns tillräckligt mycket ute nu för att ha en bra och rolig upplevelse med VR. Vänta kan man ju göra för evigt också, här kan jag ju testa allt day 1 och se hur utvecklingen går.

Skrivet av devilrat:

Vad jag förstår har man ännu inte löst detta för personer som mår illa och känner yrsel vi användadet av VR. Det är tekniken i sig, inte en viss VR tillverkares hjälm. Det är något branschen jobbar på som jag fattat det. Kan vara individuellt precis som att vissa mår illa av vissa karuseller på tivolit. Jag är dock personligen inte beredd att betala dyra summor för att bli yr i hemmet varje gång jag vill spela ett häftigt spel. Hoppas såklart att de löser detta. Att välja bort vissa spel för det finns en överhängande risk att bli yr, ja det är ju svårt innan köp. Skulle förutsätta att man får testa spelen innan man halar fram plånboken. Summa summarum: Ingen yrsel, lägre priser, flera stora spel att välja mellan ja först då kan ett köp bli aktuellt.

Beror lite på hur känslig man är. Vissa i min släkt är oerhört känsliga och klarar knappt sitta i en bil, men de hade absolut inga problem med Viven, och de blev själva chockade hur naturligt rörelserna kändes och hur snabbt allt var. Men givetvis är känsligheten individuell så man måste ju givetvis testa först om man är osäker. Men man ska inte jämföra dev-versionerna av VR-hjälmarna med de slutliga, är en enorm skillnad mellan dem både i bildkvalitet och rörelsekänslighet.

12
Skriv svar