Polisväsendet gör bort sig, IGEN.

Medlem
Polisväsendet gör bort sig, IGEN.

Att Polisen hyser en hel rad rötägg är knappast någon nyhet. Här följer ytterligare ett exempel.

En man fotar två personer som trycker upp två "ynglingar" mot väggen i närheten av en biljettlucka. Mannen fotar dessa två personer med sin mobilkamera vilket får dem att reagera mycket aggressivt. Männen visar sig vara poliser som "extrajobbar som skattefinansierade biljettkontrollanter" och börjar med falska anklagelser, hot och trakasserier.

Det hela urartar när mannen som fotat får välja mellan att följa med poliserna till häktet eller radera bilderna - vilket magiskt skulle göra att anklagelser om att han var narkotikapåverkad försvann.
Mannen väljer att radera bilderna och åka hem.

När han väl är hemma så rekonstruerar han bilderna, och sedan också med lite hjälp och kostnader reparerar de filmklipp som han startade när männen blev aggressiva (för att spela in ljud osv).

Hela historien finns, med bilder och film/ljudklipp på:
http://tuggarna.posterous.com/polisen-som-mitt-i-tunnelbanan-...

Hoppas verkligen att Polisen kan ta itu med sina rötägg. Knappast en attityd de bör värna om i en situation där fler och fler unga förlorar förtroendet till auktoriteter i anknytning till kollektivtrafikskontroller.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

människor kan vara idioter, more at eleven.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

"Vi sätter en internutredning på det!"

Medlem

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/296989-poliser-trakassera...

När Nyheter24 når den ene polismannen, Martin Bergström, som var med under ingripandet vill han inte prata om händelsen.
- Har du pratat med min rotelchef? säger han kort.
Nu var det ju du som var med vid ingripandet så vi skulle behöva prata med dig i första hand.
Här väljer polismannen att lägga på luren.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Skulle iofs jag också ha gjort . Men iaf riktigt korkat av dom 2.
Fast jag har inte tappat förtroendet för polisen trots detta av det enkla skälet att det skulle det riktiga buset vinna på.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Satt och facepalmade igår åt detta -.-'

Medlem

Härligt att de verkar få ett genomslag i medier. Hört det på P3's nyheter, och står med på SR.se's hemsida. Även DN har en artikel om det med en väldigt massa kommentarer.
http://www.dn.se/sthlm/poliser-trakasserar-debattor-1.1044619

Det har visat sig att poliserna arbetar under ungdomsroteln, vilket som jag påpekade i mitt första inlägg, måste ses som en katastrof i en situation där unga idag redan besitter en svag tillit till auktoriteter - speciellt i anslutning till kollektivtrafik.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Vill inte gå off-topic, men är det någon som vet hur civilklädda poliser över huvud taget kan vara lagligt? Måste inte en polis alltid ha ett synligt nummer eller något liknande så man kan identifiera dom i såna här lägen

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Vill inte gå off-topic, men är det någon som vet hur civilklädda poliser över huvud taget kan vara lagligt? Måste inte en polis alltid ha ett synligt nummer eller något liknande så man kan identifiera dom i såna här lägen

Nä.
Räcker med att de bär med sig polislegitimation.
Poliser i vanliga arbetskläder bär inte heller synliga nummer om du nu har missat det,


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kungbla:

Vill inte gå off-topic, men är det någon som vet hur civilklädda poliser över huvud taget kan vara lagligt? Måste inte en polis alltid ha ett synligt nummer eller något liknande så man kan identifiera dom i såna här lägen

Nä.
Räcker med att de bär med sig polislegitimation.
Poliser i vanliga arbetskläder bär inte heller synliga nummer om du nu har missat det,

Min erfarenhet av poliser är ganska obefintlig om vi säger så. Jag har väl kollat på för många videos från USA där polisen ska ha serienummer klart och tydligt så man alltid ska kunna identifiera dom.

Medlem

civila poliser i usa har ingen synlig identifikation av förklarliga skäl.
dom har indentifikation med sig så dom kan ha den framme vid gripanden.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Det har visat sig att poliserna arbetar under ungdomsroteln, vilket som jag påpekade i mitt första inlägg, måste ses som en katastrof i en situation där unga idag redan besitter en svag tillit till auktoriteter - speciellt i anslutning till kollektivtrafik.

det är ganska känt i alla fall från området där jag växt upp i att majoriteten av poliserna under ungdomsroteln är allmäna drägg som är lite FÖR influerade av the shield och the wire

inte arbetar dem på rätt sätt för förebygga brottsligheten hos ungdomar i alla fall, och inte har jag direkt så mycket tillit åt dem när jag själv fått se och uppleva deras sätt dem arbetar på i mina yngre dar

Medlem

Alltid lika underhållande att se att de vars jobb är att skydda oss inte ens klarar av att håla sin egna verksamhet säker alltså hålla borta idioter.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Alltid lika underhållande att se att de vars jobb är att skydda oss inte ens klarar av att håla sin egna verksamhet säker alltså hålla borta idioter.

Att det finns idioter överallt är väl knappast något nytt, måhända om du vill se konspirationer överallt, men det är fortfarande människor som jobbar inom polisväsendet t.ex och det är omöjligt att faktiskt veta om dom är rövhål tills dom beter sig som rövhål.

Det kommer alltid finnas dom som beter sig som riktiga svin inom poliskåren, det ska inte hindra dig från att ändå lita på dom


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Greger: Och din poäng är? Att man inte ska uppmärksamma de? Och att de som är inom polisväsendet inte ska EXTRA uppmärksamma mot beteenden som är utanför "ramen" för den verksamhet?
Jag menar: Är det inte viktigare att hålla koll på beteendet inom polisväsendet än det är att hålla koll på hur det ser ut inom ICA?
Klart som fan att man ska hålla de som är direkt under staten som mer till svars för vad de på Statoil håller på med.
Samma sak som att en svensk minister som ligger med horor inte har det lika hårt som en svensk hamnarbetare.

Edit: Poängen är: Klart som fan att ens tillit till polisen går ner om det visar sig att de beter sig som svin.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Edit: Poängen är: Klart som fan att ens tillit till polisen går ner om det visar sig att de beter sig som svin.

En är dum i huvudet = alla är dumma i huvudet.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

Edit: Poängen är: Klart som fan att ens tillit till polisen går ner om det visar sig att de beter sig som svin.

Resonerar du lika dant när det gäller invandrare?

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Greger: Och din poäng är? Att man inte ska uppmärksamma de? Och att de som är inom polisväsendet inte ska EXTRA uppmärksamma mot beteenden som är utanför "ramen" för den verksamhet?
Jag menar: Är det inte viktigare att hålla koll på beteendet inom polisväsendet än det är att hålla koll på hur det ser ut inom ICA?
Klart som fan att man ska hålla de som är direkt under staten som mer till svars för vad de på Statoil håller på med.
Samma sak som att en svensk minister som ligger med horor inte har det lika hårt som en svensk hamnarbetare.

Edit: Poängen är: Klart som fan att ens tillit till polisen går ner om det visar sig att de beter sig som svin.

Hur misslyckades du att missa vad greger sa?
o nej inte blir ens tillit till polisen sämre för det här.

Som jag iaf sa tidigare då blir det riktiga buset glada.

Men kan hålla med att sånt här bör få medial uppmärksamhet det sätter press på polisen interna utredningar.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Så den svenska kårandan är något positivt? Att poliser håller varandra om ryggen? Att interna utredningar läggs ner, misshandelsmisstankar går inte till åklagare. Samarbetet med väktare, dörrvakter, osv, har uppmärksammats tidigare. Vilket belyser en riktig brist i rättssystemet. Tungt kriminella får en ordningsbricka på bröstet och vilka får lida?
Att inte säga ifrån när det händer saker måste ju vara nåt av det sämsta som kan hända. Att acceptera maktmissbruk av våldsmonopolet slutar aldrig i något bra.

Skrivet av Nestror:

En är dum i huvudet = alla är dumma i huvudet.

Kanske mer "En är dum i huvudet -> Skyddas av kårandan -> Leder inte till några reprisaler -> Tilliten sjunker"
Och ja, tyvärr är det faktiskt så det fungerar med tillit.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Varför skulle inte polisväsendet hålla varandra om ryggen? Det vore inte solidariskt att verka utåt som en enhet men i själva verket göra tvärtom. Polisen hade säkert sina skäl varför de reagerade som de gjorde, och stackaren med mobiltelefonen blev väl lite omruskad för att någon bemöte honom på ett ofördelaktigt sätt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

MFC
Medlem

Jag har själv gått igenom svenska rättsväsendet som brottsoffer och kan inte säga att upplevelsen gav mig annat än en bekräftelse om hur kassa snutar, åklagare och domare är. Till detta ska sägas att vissa snutar genom olika delar av processen påtalat hur allt suger balle men de måste göra sitt jobb på det viset de gör det.

En sak jag lärde mig var att en del snutar verkligen sliter men sedan hamnar det på åklagarnas bord o då blir allting bara skit och de sa det rakt ut till mig ska jag tillägga.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Min erfarenhet av poliser är ganska obefintlig om vi säger så. Jag har väl kollat på för många videos från USA där polisen ska ha serienummer klart och tydligt så man alltid ska kunna identifiera dom.

USA? Där dom går undercover med påhittat identitet och förfalskad bakgrundsbiografi i år o dar för att sätta dit folk?

Där dom klär ut sig till horor för att haffa torskar vid sexköpet?

Pratar vi om samma USA?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Kungbla:

Min erfarenhet av poliser är ganska obefintlig om vi säger så. Jag har väl kollat på för många videos från USA där polisen ska ha serienummer klart och tydligt så man alltid ska kunna identifiera dom.

USA? Där dom går undercover med påhittat identitet och förfalskad bakgrundsbiografi i år o dar för att sätta dit folk?

Där dom klär ut sig till horor för att haffa torskar vid sexköpet?

Pratar vi om samma USA?

Ju mer kriminellt slödder och drägg som sätts dit, desto bättre.
Good riddance.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Kungbla:

Min erfarenhet av poliser är ganska obefintlig om vi säger så. Jag har väl kollat på för många videos från USA där polisen ska ha serienummer klart och tydligt så man alltid ska kunna identifiera dom.

USA? Där dom går undercover med påhittat identitet och förfalskad bakgrundsbiografi i år o dar för att sätta dit folk?

Där dom klär ut sig till horor för att haffa torskar vid sexköpet?

Pratar vi om samma USA?

Ju mer kriminellt slödder och drägg som sätts dit, desto bättre.
Good riddance.

Påstod aldrig att det var rätt eller fel, undrade bara hur han kunde få för sig att polisen i USA aldrig fick dölja sig.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Vem kastar första stenen? Är vi så oskyldiga egentligen? Vem har inte gjort något fel någon gång eller sagt något som uppfattades på ett felaktigt sätt. Nu ska man självfallet aldrig utöva påtryckning via maktmissbruk, men ändå. Det handlar alltid i grund och botten om människan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Vem kastar första stenen? Är vi så oskyldiga egentligen? Vem har inte gjort något fel någon gång eller sagt något som uppfattades på ett felaktigt sätt. Nu ska man självfallet aldrig utöva påtryckning via maktmissbruk, men ändå. Det handlar alltid i grund och botten om människan.

I detta fall har de axlat rollen som poliser, lagens väktare. Kan vi inte se upp till dem så är polisväsendet meningslöst.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

lyssnar hellre på denna klassiker om man ska länka hata polisen musik

KRS-One - sound of da police

woop woop

Medlem

Herr Nilsson är nu anmäld för att ha förgripit sig på poliserna samt förtal.

http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs183.snc3/19073...

Medlem

Det sjuka är ju att poliserna/andra myndigheter tror sig kunna komma undan med lite vad som helst, de håller ju varandra bakom ryggarna.
Och tyvärr alldeles för ofta får dom rätt

var i helvete är våra vikinga gener? ut på gatan och fram med ett rep. visa att det är VI/FOLKET som bestämmer och har makten, inte några feta giriga korrupta människor.


signatur

R.I.P The_maxx

12
Skriv svar