Snyggfesten fortsätter – se kortfilmen Adam som skapats i Unity

Robot
Snyggfesten fortsätter – se kortfilmen Adam som skapats i Unity
Medlem
Snyggfesten fortsätter – se kortfilmen Adam som skapats i Unity

Läste inte eran varning om den extremt kraftfulla grafiken. Är nu i total amazement och kan inte stänga munnen.

Medlem

Uppföljaren till I, Robot!

Medlem

Så det är en längre version av den tidigare släppta videon. Enligt informationen på deras sida körde de den i realtid på ett GTX 980 i 1440p. Hoppas vi får en nerladdningsbar demo sen, kanske kan bli ett bra prestandatest för grafikkort. Vem vet.

http://unity3d.com/pages/adam

Inaktiv

Håller med ovanstående; skulle vara riktigt trevligt att få ladda ner demot och köra live på sin egen dator.

Medlem

Denna generationens motorer är grymma, man kan ju undra vad nästa generation har kvar att erbjuda, snart finns det inget mer kvar att göra, bara att göra saker mer högupplösta.

Medlem
Skrivet av nils45:

Denna generationens motorer är grymma, man kan ju undra vad nästa generation har kvar att erbjuda, snart finns det inget mer kvar att göra, bara att göra saker mer högupplösta.

Tro mig, det finns mycket kvar att göra

Medlem
Skrivet av Kakaff:
Skrivet av nils45:

Denna generationens motorer är grymma, man kan ju undra vad nästa generation har kvar att erbjuda, snart finns det inget mer kvar att göra, bara att göra saker mer högupplösta.

Tro mig, det finns mycket kvar att göra

Yep. Inte minst i animationer och effekter. Ju närmre vi kommer fotorealistisk grafik desto fler nya problem dyker upp, problem som vi inte alltid kan identifiera enkelt när vi tänker på framtidens grafik men som är där och är jättetydligt för först de som jobbar med det och de som är insatta, men framför allt som kommer bli uppenbara för alla så fort de faktiskt får en lösning.

Det är precis så det har utspelat sig redan som det är. Jag minns när Final Fantasy X kom ut till PS2 och alla såg det som något som var svårt att få snyggare än, något som jag kände igen när jag spelade Dragon Age Inquisition. Men det är en känsla som dör så fort nästa spel med ännu bättre grafik kommer, och det är ingenting som kommer sluta vara fallet.

Inte förrän vi har holodecks kan vi börja snacka om ett hypotetiskt slut på framgången i det området.

Medlem

Unity är klart en av de största gåvorna till oss PC-spelare på senare tid, den har givit upphov till så himla många spel som annars aldrig hade haft en chans att realiseras.

Trevligt att alla de som vanligtvis automatiskt sågar allt som har med Unity att göra håller käften för en gångs skull.

Medlem
Skrivet av Kakaff:
Skrivet av nils45:

Denna generationens motorer är grymma, man kan ju undra vad nästa generation har kvar att erbjuda, snart finns det inget mer kvar att göra, bara att göra saker mer högupplösta.

Tro mig, det finns mycket kvar att göra

Det börjar dock bli ett större problem än begränsningar inom hårdvara att det tar väldigt lång tid och är väldigt dyrt att utnyttja kapaciteten.

Visst, blir hårdvaran bättre kan man "fuska" mer och spara tid igenom att lägga mindre till på optimering, som man kan använde till bättre grafik, men likväl. Jag tror hårdvaru/tech-racet inom spelgrafik kommer vara mer eller mindre över om 5 år. Man kommer göra det ungefär så detaljerat som man har tid, och det kommer börja handla mer om vilken stil grafiken har, och hur duktiga animatörerna/grafikerna är som jobbar på det.

Och utöver det så kommer det inte vara värt att lägga 90% av budgeten på grafik utifall det bara innebär att det ser 5% bättre ut ist för att lägga 50/50 på grafik/gameplay & story. Och det går åt det hållet då man får diminishing returns mer och mer ju längre vi kommer.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Det är ju mest fysik vi saknar. Vatten, textil, tex mjuka och hårda saker. Hur ofta har man sett en kudde hård som en sten☺

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av Kakaff:
Skrivet av nils45:

Denna generationens motorer är grymma, man kan ju undra vad nästa generation har kvar att erbjuda, snart finns det inget mer kvar att göra, bara att göra saker mer högupplösta.

Tro mig, det finns mycket kvar att göra

Det börjar dock bli ett större problem än begränsningar inom hårdvara att det tar väldigt lång tid och är väldigt dyrt att utnyttja kapaciteten.

Visst, blir hårdvaran bättre kan man "fuska" mer och spara tid igenom att lägga mindre till på optimering, som man kan använde till bättre grafik, men likväl. Jag tror hårdvaru/tech-racet inom spelgrafik kommer vara mer eller mindre över om 5 år. Man kommer göra det ungefär så detaljerat som man har tid, och det kommer börja handla mer om vilken stil grafiken har, och hur duktiga animatörerna/grafikerna är som jobbar på det.

Och utöver det så kommer det inte vara värt att lägga 90% av budgeten på grafik utifall det bara innebär att det ser 5% bättre ut ist för att lägga 50/50 på grafik/gameplay & story. Och det går åt det hållet då man får diminishing returns mer och mer ju längre vi kommer.

http://cdn1.sbnation.com/assets/3695053/polygon-count-diminis...

Kantighet syns här o var både på roboten och miljön... men gräset tar standardspelkvalité-priset.
Är mer imponerad av ljus o bildeffekterna (som btw tillsammans med utube rundar till och döljer skavanker rätt bra).

Några enkla ex.
0:19 armhålan, hals"tyget".
1:04-5 mask och huvud-siluett (upp vänster).
1:50 taket i tunneln.
1:59 väggnitarna... fast kanske ska föreställa kantiga bultar dock.
3:03 gräset åker sidled i flak, som i dåliga spel.
3:18 sladdarna under bryggorna.
4:00 rastahåret/sladdarna, guldringen på vapnet, håret över väskorna på ryggen (och väskorna).
m.m.
(finns flera otydligare ex men de tar ja inte upp)..

Det går att göra bättre techdemo på en PC IDAG... vågar jag påstå.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Hehe vilken miss med fötterna 2:05-2:15 in i klippet och 4:09

Flera missar, men de var nog inte så bekymrade över detta då det är ett tech demo I guess

Medlem
Skrivet av Preed:

Och utöver det så kommer det inte vara värt att lägga 90% av budgeten på grafik utifall det bara innebär att det ser 5% bättre ut ist för att lägga 50/50 på grafik/gameplay & story. Och det går åt det hållet då man får diminishing returns mer och mer ju längre vi kommer.

http://cdn1.sbnation.com/assets/3695053/polygon-count-diminis...

Den där bilden är så sjukt överanvänd och är dessutom ett dåligt exempel.

Först och främst så är det en modell på en byst, som i sig har relativt låg detaljnivå. Prova gör en modell på en riktig människa med kläder istället.

Dessutom är det helt beroende av hur nära man ser modellen. Redan idag har vi många LOD-funktioner för att minska detaljnivå ju längre bort ett objekt är, eftersom det då inte behöver så hög nivå.

Självklart är förstås "diminishing returns" en faktor för framtiden. Men jag stör mig på att den där bilden är så sjukt vinklad för att förstärka effekten av det.

Vi är fortfarande väldigt långt slutet när det gäller utveckling av grafik..

När det gäller budget för minskande effekt, så är det också något som utvecklas. Verktygen blir hela tiden bättre och bättre, och kostnaderna kommer att sjunka, även om det går långsammare än grafikkortens utveckling.

Det finns flera saker som kan utvecklas på grafikdelen utan att ens påverka utvecklingskostnad. Upplösning, prestanda och kantutjämning till exempel. Att kunna spela i 4K+ med hög framerate kommer ha stor betydelse för VR.

Medlem

Jag gillar den grafiska stilen. Påminner väldigt mycket om Simon Stålehags prints, som jag har några av hemma på väggen. Men som vanligt, det går att göra oerhört snygg grafik även med dagens grafikmotorer. Det handlar bara om att lägga ner tiden på det. Och det görs sällan då spelkänslan alltid kommer vara prio 1.

Jag har precis skaffat mig projektor, och ibland kan jag få såna moments i dynggamla GTA 5 till Xbox One där jag bara stannar upp och tittar på hur vackert allt är när ljuset kommer rätt.

1
Skriv svar