Inget system för Renegade och Paragon i Mass Effect: Andromeda

Robot
Inget system för Renegade och Paragon i Mass Effect: Andromeda
Medlem
Inget system för Renegade och Paragon i Mass Effect: Andromeda

Spelar inte så mycket roll om vad man gör för beslut ifall dom kommer göra en ME3 repeate med låsta slut där dina val inte gör någon skillnad.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Det systemet var riktigt dåligt i de tidigare spelen så det kommer inte vara saknat.

Man fick välja något i början av spelen och sedan var det bara att fortsätta med extremt uppenbara val genom hela spelen. Om man får val där det inte är lika uppenbart vad som är bra eller dåligt förrän senare samt att det finns lite "gråskalor" kommer göra det hela betydligt intressantare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Idono:

Spelar inte så mycket roll om vad man gör för beslut ifall dom kommer göra en ME3 repeate med låsta slut där dina val inte gör någon skillnad.

Allt handlar ju dock inte om slutet utan resan dit också. Finns nog mycket val du gjort i livet som idag inte spelar någon större roll men som gjorde det just i den tiden i livet.

Lite knasig och överseriös jämförelse men du förstår vad jag menar. Allt behöver inte kopplas och hänga med i genom hela spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Idono:

Spelar inte så mycket roll om vad man gör för beslut ifall dom kommer göra en ME3 repeate med låsta slut där dina val inte gör någon skillnad.

Allt handlar ju dock inte om slutet utan resan dit också. Finns nog mycket val du gjort i livet som idag inte spelar någon större roll men som gjorde det just i den tiden i livet.

Lite knasig och överseriös jämförelse men du förstår vad jag menar. Allt behöver inte kopplas och hänga med i genom hela spelet.

Går o vända på det. Finns det jätte många beslut i mitt live som spelar jätte mycket roll.

Nej allt behöver inte kopplas. Men du kanske inte märkte att INGET kopplades eller följde med i slutet av spelet. 3 slut som alltid är desamma. Den ända skillnaden är lite cinematics som Bioware la till långt efter.


signatur

Idono. That's me!

Ambassadör
Xbox

Vi får väl vara glada över att det ens finns val att göra med EA vid rodret.


signatur

Jump in.

Releasehästryttare

Bra, det kändes fel i de föregående spelen, hoppas de hittar ett nytt system som passar spelet bättre.

Medlem
Skrivet av Idono:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Idono:

Spelar inte så mycket roll om vad man gör för beslut ifall dom kommer göra en ME3 repeate med låsta slut där dina val inte gör någon skillnad.

Allt handlar ju dock inte om slutet utan resan dit också. Finns nog mycket val du gjort i livet som idag inte spelar någon större roll men som gjorde det just i den tiden i livet.

Lite knasig och överseriös jämförelse men du förstår vad jag menar. Allt behöver inte kopplas och hänga med i genom hela spelet.

Går o vända på det. Finns det jätte många beslut i mitt live som spelar jätte mycket roll.

Nej allt behöver inte kopplas. Men du kanske inte märkte att INGET kopplades eller följde med i slutet av spelet. 3 slut som alltid är desamma. Den ända skillnaden är lite cinematics som Bioware la till långt efter.

Detta är en märklig form av kritik. Slut som inte har oändligt med variablar och inte går att forma efter dussintals - om inte fler - möjligheter genom valen en gjort i spelet, är ett undantag snarare än en regel. Än idag är det extremt ovanligt med spel som har många olika slut där slutet bestäms av vad du gör under spelets gång på det sättet som vi alla ville att Mass Effect 3 skulle gjort.

Men trots det så är det aldrig en i närheten av lika stor negativ faktor på ett spels reception som med Mass Effect 3, inte ens när slutet bara har 1 slut punkt slut oavsett vad du gjort under spelets gång. Faktum är att oavsett hur mycket du argumenterar för din position här så är det iskall fakta att du inte klagar på andra spel som gjort exakt samma sak. Så varför gör du det med Mass Effect 3?

Jadu, det kan bara du svara på. Om du faktiskt kan svara på det, det vill säga. Jag tror inte du kan det, för innerst inne tror jag du förstår hur irrationell du är när du påstår att spelet har förstörts eller blir meningslöst av att spelet inte har ett dussintals dynamiska slut som är radikalt annorlunda från varandra. För faktum är att du inte säger samma sak om andra spel, trots allt.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Idono:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Idono:

Spelar inte så mycket roll om vad man gör för beslut ifall dom kommer göra en ME3 repeate med låsta slut där dina val inte gör någon skillnad.

Allt handlar ju dock inte om slutet utan resan dit också. Finns nog mycket val du gjort i livet som idag inte spelar någon större roll men som gjorde det just i den tiden i livet.

Lite knasig och överseriös jämförelse men du förstår vad jag menar. Allt behöver inte kopplas och hänga med i genom hela spelet.

Går o vända på det. Finns det jätte många beslut i mitt live som spelar jätte mycket roll.

Nej allt behöver inte kopplas. Men du kanske inte märkte att INGET kopplades eller följde med i slutet av spelet. 3 slut som alltid är desamma. Den ända skillnaden är lite cinematics som Bioware la till långt efter.

Detta är en märklig form av kritik. Slut som inte har oändligt med variablar och inte går att forma efter dussintals - om inte fler - möjligheter genom valen en gjort i spelet, är ett undantag snarare än en regel. Än idag är det extremt ovanligt med spel som har många olika slut där slutet bestäms av vad du gör under spelets gång på det sättet som vi alla ville att Mass Effect 3 skulle gjort.

Men trots det så är det aldrig en i närheten av lika stor negativ faktor på ett spels reception som med Mass Effect 3, inte ens när slutet bara har 1 slut punkt slut oavsett vad du gjort under spelets gång. Faktum är att oavsett hur mycket du argumenterar för din position här så är det iskall fakta att du inte klagar på andra spel som gjort exakt samma sak. Så varför gör du det med Mass Effect 3?

Jadu, det kan bara du svara på. Om du faktiskt kan svara på det, det vill säga. Jag tror inte du kan det, för innerst inne tror jag du förstår hur irrationell du är när du påstår att spelet har förstörts eller blir meningslöst av att spelet inte har ett dussintals dynamiska slut som är radikalt annorlunda från varandra. För faktum är att du inte säger samma sak om andra spel, trots allt.

Jag skulle säga att felet med ME3s slut var att det inte fokuserade på karaktärerna som ju ändå var den bästa delen av serien. Ett sådant slut hade behövt vara dynamiskt beroende på spelarens interaktioner med dem.

Avstängd

Tycker det är bättre med mer gråsoner. Där inget är rätt eller fel just där och då. Konsekvenser av ens val kommer upp senare under spelets gång. The Witcher 3 löste detta på ett bra sätt tycker jag. Mer sånt tack!

Medlem
Skrivet av Idono:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Idono:

Spelar inte så mycket roll om vad man gör för beslut ifall dom kommer göra en ME3 repeate med låsta slut där dina val inte gör någon skillnad.

Allt handlar ju dock inte om slutet utan resan dit också. Finns nog mycket val du gjort i livet som idag inte spelar någon större roll men som gjorde det just i den tiden i livet.

Lite knasig och överseriös jämförelse men du förstår vad jag menar. Allt behöver inte kopplas och hänga med i genom hela spelet.

Går o vända på det. Finns det jätte många beslut i mitt live som spelar jätte mycket roll.

Nej allt behöver inte kopplas. Men du kanske inte märkte att INGET kopplades eller följde med i slutet av spelet. 3 slut som alltid är desamma. Den ända skillnaden är lite cinematics som Bioware la till långt efter.

Är slutet allt som spelar någon roll påverkar dina val i livet ingenting då du dör oavsett och döden själv, om än inte dess omständigheter, alltid är densamma.

Medlem
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Idono:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Idono:

Spelar inte så mycket roll om vad man gör för beslut ifall dom kommer göra en ME3 repeate med låsta slut där dina val inte gör någon skillnad.

Allt handlar ju dock inte om slutet utan resan dit också. Finns nog mycket val du gjort i livet som idag inte spelar någon större roll men som gjorde det just i den tiden i livet.

Lite knasig och överseriös jämförelse men du förstår vad jag menar. Allt behöver inte kopplas och hänga med i genom hela spelet.

Går o vända på det. Finns det jätte många beslut i mitt live som spelar jätte mycket roll.

Nej allt behöver inte kopplas. Men du kanske inte märkte att INGET kopplades eller följde med i slutet av spelet. 3 slut som alltid är desamma. Den ända skillnaden är lite cinematics som Bioware la till långt efter.

Detta är en märklig form av kritik. Slut som inte har oändligt med variablar och inte går att forma efter dussintals - om inte fler - möjligheter genom valen en gjort i spelet, är ett undantag snarare än en regel. Än idag är det extremt ovanligt med spel som har många olika slut där slutet bestäms av vad du gör under spelets gång på det sättet som vi alla ville att Mass Effect 3 skulle gjort.

Men trots det så är det aldrig en i närheten av lika stor negativ faktor på ett spels reception som med Mass Effect 3, inte ens när slutet bara har 1 slut punkt slut oavsett vad du gjort under spelets gång. Faktum är att oavsett hur mycket du argumenterar för din position här så är det iskall fakta att du inte klagar på andra spel som gjort exakt samma sak. Så varför gör du det med Mass Effect 3?

Jadu, det kan bara du svara på. Om du faktiskt kan svara på det, det vill säga. Jag tror inte du kan det, för innerst inne tror jag du förstår hur irrationell du är när du påstår att spelet har förstörts eller blir meningslöst av att spelet inte har ett dussintals dynamiska slut som är radikalt annorlunda från varandra. För faktum är att du inte säger samma sak om andra spel, trots allt.

Jag skulle säga att felet med ME3s slut var att det inte fokuserade på karaktärerna som ju ändå var den bästa delen av serien. Ett sådant slut hade behövt vara dynamiskt beroende på spelarens interaktioner med dem.

Jag säger inte emot det direkt. Min poäng är snarare att det är långt ifrån en skandal eller ens konstigt att vi fick slutet som vi fick det. Det är beklagligt men statiska slut är regeln, inte undantaget, än idag. Men grejen är att det är mycket svårare än folk tror att göra ett slut som är genuint dynamiskt på det sättet som folk skriker att det borde ha varit. Den andra delen av min poäng är att det är bisarrt att tycka slutet på trean förstörde spelet, just eftersom standarden vi höll ME3s slut till i våra förväntningar är komplett orimliga och verklighetsfrånvända då vi inte håller något annat spel till samma standard alls.

Medlem
Medlem

Tyckte Paragon/Renegade valen var helt värdelösa. Man bestämde sig ju i början vad man skulle välja på alla framöver, eller så blev man straffad styrkemässigt och man faktiskt utvärderade situationerna individuellt.

Det var alltså ett binärt val, 1 eller 0 på allt, vilket är helt ointressant - eller bli straffad. Typiskt system som marknadsavdelningen i princip designade.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Trodde mer dom skulle säga att dom plockade bort valen helt.

Personligen tycker jag det borde listas som action-adventure. Vad är avslöjat hittills är det mer av ME3 genren och i tidigare intervjuer har dom inte ens själva benämnt det som rpg eller action-rpg.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Idono:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Idono:

Spelar inte så mycket roll om vad man gör för beslut ifall dom kommer göra en ME3 repeate med låsta slut där dina val inte gör någon skillnad.

Allt handlar ju dock inte om slutet utan resan dit också. Finns nog mycket val du gjort i livet som idag inte spelar någon större roll men som gjorde det just i den tiden i livet.

Lite knasig och överseriös jämförelse men du förstår vad jag menar. Allt behöver inte kopplas och hänga med i genom hela spelet.

Går o vända på det. Finns det jätte många beslut i mitt live som spelar jätte mycket roll.

Nej allt behöver inte kopplas. Men du kanske inte märkte att INGET kopplades eller följde med i slutet av spelet. 3 slut som alltid är desamma. Den ända skillnaden är lite cinematics som Bioware la till långt efter.

Detta är en märklig form av kritik. Slut som inte har oändligt med variablar och inte går att forma efter dussintals - om inte fler - möjligheter genom valen en gjort i spelet, är ett undantag snarare än en regel. Än idag är det extremt ovanligt med spel som har många olika slut där slutet bestäms av vad du gör under spelets gång på det sättet som vi alla ville att Mass Effect 3 skulle gjort.

Men trots det så är det aldrig en i närheten av lika stor negativ faktor på ett spels reception som med Mass Effect 3, inte ens när slutet bara har 1 slut punkt slut oavsett vad du gjort under spelets gång. Faktum är att oavsett hur mycket du argumenterar för din position här så är det iskall fakta att du inte klagar på andra spel som gjort exakt samma sak. Så varför gör du det med Mass Effect 3?

Jadu, det kan bara du svara på. Om du faktiskt kan svara på det, det vill säga. Jag tror inte du kan det, för innerst inne tror jag du förstår hur irrationell du är när du påstår att spelet har förstörts eller blir meningslöst av att spelet inte har ett dussintals dynamiska slut som är radikalt annorlunda från varandra. För faktum är att du inte säger samma sak om andra spel, trots allt.

Varför spelare klagar på ME3-slutet? En av orsakerna är som bekant att Bioware själva utlovade dynamiska slut som i hög grad skulle påverkas av spelarens val och att de skulle vara betydligt mera sofistikerade än traditionella slut i andra spel.

Exempel:

Citat:

This story arc is coming to an end with this game. That means the endings can be a lot more different. At this point we’re taking into account so many decisions that you’ve made as a player and reflecting a lot of that stuff. It’s not even in any way like the traditional game endings, where you can say how many endings there are or whether you got ending A, B, or C.

It’s more like there are some really obvious things that are different and then lots and lots of smaller things, lots of things about who lives and who dies, civilizations that rose and fell, all the way down to individual characters. That becomes the state of where you left your galaxy. The endings have a lot more sophistication and variety in them. It would be interesting to see if somebody could put together a chart for that.

- Casey Hudson i en Gameinformer-artikel, 2012-01-10 dvs 3 månader innan spelet släpptes (källa)

I efterhand kan man konstatera att det Hudson & Co hade utlovat helt enkelt inte stämde och sluten spelarna bjöds på var allt annat än dynamiska.

Medlem

Tyckte de var ganska meningslösa i de tidigare spelen.

Medlem
Skrivet av Nemo:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Idono:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Idono:

Spelar inte så mycket roll om vad man gör för beslut ifall dom kommer göra en ME3 repeate med låsta slut där dina val inte gör någon skillnad.

Allt handlar ju dock inte om slutet utan resan dit också. Finns nog mycket val du gjort i livet som idag inte spelar någon större roll men som gjorde det just i den tiden i livet.

Lite knasig och överseriös jämförelse men du förstår vad jag menar. Allt behöver inte kopplas och hänga med i genom hela spelet.

Går o vända på det. Finns det jätte många beslut i mitt live som spelar jätte mycket roll.

Nej allt behöver inte kopplas. Men du kanske inte märkte att INGET kopplades eller följde med i slutet av spelet. 3 slut som alltid är desamma. Den ända skillnaden är lite cinematics som Bioware la till långt efter.

Detta är en märklig form av kritik. Slut som inte har oändligt med variablar och inte går att forma efter dussintals - om inte fler - möjligheter genom valen en gjort i spelet, är ett undantag snarare än en regel. Än idag är det extremt ovanligt med spel som har många olika slut där slutet bestäms av vad du gör under spelets gång på det sättet som vi alla ville att Mass Effect 3 skulle gjort.

Men trots det så är det aldrig en i närheten av lika stor negativ faktor på ett spels reception som med Mass Effect 3, inte ens när slutet bara har 1 slut punkt slut oavsett vad du gjort under spelets gång. Faktum är att oavsett hur mycket du argumenterar för din position här så är det iskall fakta att du inte klagar på andra spel som gjort exakt samma sak. Så varför gör du det med Mass Effect 3?

Jadu, det kan bara du svara på. Om du faktiskt kan svara på det, det vill säga. Jag tror inte du kan det, för innerst inne tror jag du förstår hur irrationell du är när du påstår att spelet har förstörts eller blir meningslöst av att spelet inte har ett dussintals dynamiska slut som är radikalt annorlunda från varandra. För faktum är att du inte säger samma sak om andra spel, trots allt.

Varför spelare klagar på ME3-slutet? En av orsakerna är som bekant att Bioware själva utlovade dynamiska slut som i hög grad skulle påverkas av spelarens val och att de skulle vara betydligt mera sofistikerade än traditionella slut i andra spel.

Exempel:

Citat:

This story arc is coming to an end with this game. That means the endings can be a lot more different. At this point we’re taking into account so many decisions that you’ve made as a player and reflecting a lot of that stuff. It’s not even in any way like the traditional game endings, where you can say how many endings there are or whether you got ending A, B, or C.

It’s more like there are some really obvious things that are different and then lots and lots of smaller things, lots of things about who lives and who dies, civilizations that rose and fell, all the way down to individual characters. That becomes the state of where you left your galaxy. The endings have a lot more sophistication and variety in them. It would be interesting to see if somebody could put together a chart for that.

- Casey Hudson i en Gameinformer-artikel, 2012-01-10 dvs 3 månader innan spelet släpptes (källa)

I efterhand kan man konstatera att det Hudson & Co hade utlovat helt enkelt inte stämde och sluten spelarna bjöds på var allt annat än dynamiska.

Och det är väl trisst, men det är också två separata frågor. Det är fel att de ljög och de borde få skit för att de ljög. Men att de ljög är inte källan till varför folk fått rabies och går berserkargång i respons till slutet heller. Det är ingen principsak gällande ärlighet, öppenhet och etik. Hade det varit så, så hade alla dussintals gånger andra spel gjort exakt samma sak fått samma shitstorm och backlash. Men det får dem inte. Det kommer de aldrig få. Folk överreager (och ja, de överreagerar objektivt talat med tanke på att deras reaktioner är helt ur proportioner och inte är samma som vartenda andra gånger som spel gjort exakt samma sak, vilket är extremt vanligt - mer vanligt än dessa dynamiska sluten alla pratar om men i princip ingen faktiskt levererat) uteslutet för att det är Mass Effect. Det är ett fenomen i sig själv, ett fenomen som är orimligt och tråkigt.

Medlem

Intressant att 2 personer lyckas argumentera(läste endast 2 poster xD) utan att gå varandra på nerverna, men som jag ser det kommer de lägga in mer öppna 'shades of grey' där det har en då varande större impact. Tror ej de i själva verket lyckas göra en Witcher3 mängd med dem


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

Jag är bara glad att ett nytt ME är påväg!

Medlem

JAAAA!!!!!!!!

Ursäkta mig men va skönt att höra att dom lämnat det värdelösa god/ond-systemet bakom sig. Till skillnad mot många andra så tycker jag inte slutet i ME3 är det värsta med serien utan detta styltiga system som inte tillför något.

I Mass Effect har du ett val att antingen spela en mesig, diplomatisk och "god" karaktär eller en galaxens osmidigaste buffel där varje val är "genomont". Nåt som jag tycker gör saken ännu värre är att dom "spelifierat" systemet där man samlar poäng utefter valen. Men det är bara full paragon eller renegade som låser upp något. Vilken betyder att det finns NOLL skäl att göra en intressant och mångsidig karaktär.

Kan Bioware ta lite inspiration från CD Project Red så tror jag allt skulle bli mycket gladare.

Medlem

Allstå.. jag uppfattade aldrig Renegade/Paragon som något problem. Det var inte som i gamla Star Wars Knights of the old Republic 1 & 2, där du inte låste upp dina kraftfullaste jeditrix om du inte gick all in.

Jag körde en liten blandning i Mass Effect. Var en mjukis med personalen, men jävlar i min lilla låda att jag kunde ta dom hårda besluten... samt nita en enerverande journalist på käften.

Visst, det kom ju dialogtilfällen när jag inte hade nog renegade för att göra nått badass, men å andra sidan hade jag ju nog med paragon för att lösa vissa grejer.

Och det handlade ju heller ej om ond eller god. Det handlade snarare om vilka sätt man ville handskas med saker. Tyckte det funkade fint (om än det självklart blir lite väl tydligt med game-mekanik där du får poäng för dina val).

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Nemo:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Idono:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Idono:

Spelar inte så mycket roll om vad man gör för beslut ifall dom kommer göra en ME3 repeate med låsta slut där dina val inte gör någon skillnad.

Allt handlar ju dock inte om slutet utan resan dit också. Finns nog mycket val du gjort i livet som idag inte spelar någon större roll men som gjorde det just i den tiden i livet.

Lite knasig och överseriös jämförelse men du förstår vad jag menar. Allt behöver inte kopplas och hänga med i genom hela spelet.

Går o vända på det. Finns det jätte många beslut i mitt live som spelar jätte mycket roll.

Nej allt behöver inte kopplas. Men du kanske inte märkte att INGET kopplades eller följde med i slutet av spelet. 3 slut som alltid är desamma. Den ända skillnaden är lite cinematics som Bioware la till långt efter.

Detta är en märklig form av kritik. Slut som inte har oändligt med variablar och inte går att forma efter dussintals - om inte fler - möjligheter genom valen en gjort i spelet, är ett undantag snarare än en regel. Än idag är det extremt ovanligt med spel som har många olika slut där slutet bestäms av vad du gör under spelets gång på det sättet som vi alla ville att Mass Effect 3 skulle gjort.

Men trots det så är det aldrig en i närheten av lika stor negativ faktor på ett spels reception som med Mass Effect 3, inte ens när slutet bara har 1 slut punkt slut oavsett vad du gjort under spelets gång. Faktum är att oavsett hur mycket du argumenterar för din position här så är det iskall fakta att du inte klagar på andra spel som gjort exakt samma sak. Så varför gör du det med Mass Effect 3?

Jadu, det kan bara du svara på. Om du faktiskt kan svara på det, det vill säga. Jag tror inte du kan det, för innerst inne tror jag du förstår hur irrationell du är när du påstår att spelet har förstörts eller blir meningslöst av att spelet inte har ett dussintals dynamiska slut som är radikalt annorlunda från varandra. För faktum är att du inte säger samma sak om andra spel, trots allt.

Varför spelare klagar på ME3-slutet? En av orsakerna är som bekant att Bioware själva utlovade dynamiska slut som i hög grad skulle påverkas av spelarens val och att de skulle vara betydligt mera sofistikerade än traditionella slut i andra spel.

Exempel:

Citat:

This story arc is coming to an end with this game. That means the endings can be a lot more different. At this point we’re taking into account so many decisions that you’ve made as a player and reflecting a lot of that stuff. It’s not even in any way like the traditional game endings, where you can say how many endings there are or whether you got ending A, B, or C.

It’s more like there are some really obvious things that are different and then lots and lots of smaller things, lots of things about who lives and who dies, civilizations that rose and fell, all the way down to individual characters. That becomes the state of where you left your galaxy. The endings have a lot more sophistication and variety in them. It would be interesting to see if somebody could put together a chart for that.

- Casey Hudson i en Gameinformer-artikel, 2012-01-10 dvs 3 månader innan spelet släpptes (källa)

I efterhand kan man konstatera att det Hudson & Co hade utlovat helt enkelt inte stämde och sluten spelarna bjöds på var allt annat än dynamiska.

Och det är väl trisst, men det är också två separata frågor. Det är fel att de ljög och de borde få skit för att de ljög. Men att de ljög är inte källan till varför folk fått rabies och går berserkargång i respons till slutet heller. Det är ingen principsak gällande ärlighet, öppenhet och etik. Hade det varit så, så hade alla dussintals gånger andra spel gjort exakt samma sak fått samma shitstorm och backlash. Men det får dem inte. Det kommer de aldrig få. Folk överreager (och ja, de överreagerar objektivt talat med tanke på att deras reaktioner är helt ur proportioner och inte är samma som vartenda andra gånger som spel gjort exakt samma sak, vilket är extremt vanligt - mer vanligt än dessa dynamiska sluten alla pratar om men i princip ingen faktiskt levererat) uteslutet för att det är Mass Effect. Det är ett fenomen i sig själv, ett fenomen som är orimligt och tråkigt.

Folk kritiserar (med all rätt) slutet på Mass Effect 3. Det var en serie som löpte under ett antal år där utvecklarna själva valde att lyfta fram alla de val som spelaren kunde göra och hur dessa skulle följa med igenom spelserien. Problemet är inte bara att Mass Effect 3 misslyckades med det, problemet är snarare att det slut (det fanns bara ett) som fanns var extremt dåligt. Vi fick inte ens en epilog för de karaktärer som vi lärt känna under spelseriens gång. Det var ett fruktansvärt slut och det går inte att ignorera.

Sen pratar du om andra spelserier som har gjort samma sak. Vilka är detta? Jag känner enbart till The Witcher serien som har tillåtet att vi flyttar över vår sparfil (och således val i tidigare spel). Och där fungerade det ypperligt, eftersom valen främst påverkade Geralts relation med olika karaktärer.

Vad tycker du att folk har överreagerat på när det kommer till Mass Effect 3? Spelutvecklarna själva valde att lägga ner resurser på att UPPDATERA slutet i Mass Effect 3. Det är en bekräftelse på att kritiken inte var obefogad, hade den varit det hade de aldrig uppdaterat det.

Medlem
Skrivet av Sillgam:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Nemo:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Idono:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Idono:

...

...

...

...

...

...

...

Har kapat bort citat för längdens skull, se post innan för detaljerna.

Jag tror att det även hade mycket att göra med förväntningarna som byggts upp hos spelarna, delvis pga vad EA/Bioware hade hype'at upp spelet med via PR (går förövrigt knappast att argumentera emot att det var ren PR-lögn/smörja) men även att det gjorde sig själv en otjänst i att det var så förbannat bra på att bygga ihop sin story och karaktärer och fick så många gamers att investera så mycket tid, energi och kärlek i spelet och dess karaktärer. När de sen inte kunde leverera något annat än vad som måste sägas är ett snöpligt slut så kände sig många lurade och besvikna i en allt högre grad än något annat spel som haft premisser om multiple endings och liknande som de inte riktigt lyckats med.

Man skulle kanske kunna jämföra det med att utvecklarna från början sagt: "Du! Kom hit till stranden så bygger vi ett omg-awesome sandslott! Det kommer ta flera år att göra färdigt men du kommer älska det och när det är färdigt, ja då jävlar ska du få se på något riktigt coolt och tillfredställande!"
När sandslottet väl var färdigt så kommer de fram och säger: "Ok, fan va grymt det här ser ut och vilken resa vi haft! Vi kommer nu att stampa sönder allting och sen skiljs vi åt för alltid! Vilken färg vill du att vi ska ha på våra foppa-tofflor? Röd, grön eller blå?".


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

1
Skriv svar