Blir Nintendos NX en kassettbaserad konsol?

Robot
Medlem
Blir Nintendos NX en kassettbaserad konsol?

Jag tänker direkt på en kassett med inkapslad skiva likt de gamla MD-spelarna med funktion mer som en bärbar hårddisk med spelet på.

Det är ju inte själva formatet som avgör om spelet blir bra, men följdfrågan blir ju direkt vad extra produktionskostnader kommer tillföra på spel-priset?

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Det är ju inte själva formatet som avgör om spelet blir bra

JO! Och ju större kassetter desto bättre. ("Springer och kramar sin Neo Geo samling")

Blir ett köp direkt OM dom faktiskt använder kassetter.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Varför inte. Dvd skivor är väl rätt förlegat när det tar 40 min att installera ett max payne 3 och 20 min art ladda ner OCH installera digitalt.

Ge mig en retro kassett med ett flashminne i


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Jag tänker direkt på en kassett med inkapslad skiva likt de gamla MD-spelarna med funktion mer som en bärbar hårddisk med spelet på.

Det är ju inte själva formatet som avgör om spelet blir bra, men följdfrågan blir ju direkt vad extra produktionskostnader kommer tillföra på spel-priset?

Oftast blir det billigare snabbare om 3e-part leverantörer lanserar sina egna produkter med nya standarder. Säg tex. 4k Bluray som exempel, just nu är PS4k och X1S väldigt prisvärdiga.

Och ser man till senaste utvecklingen av SD-kort standarder så är det både högre buss och snabbare lagring vilket i sin tur resulterar större spel som kan lagras. Visst att dessa standarder har funnits ett tag och kan ha gått ner i pris lite, men det tenderas minskas ännu mer när en leverantör som Nintendo väljer ett sådant format.

https://www.sdcard.org/consumers/choices/speed_class/index.ht...


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Det är ju fullt möjligt om man ser till både teknik och priset för den tekniken. T.ex kostar ett 32Gb usbminne under 100 spänn. Frågan är om kassetterna stannar i hyllorna eller inte Jag är i alla fall intresserad. Tror dessutom att ett flashminne skulle fungera bättre än skivor. Man lär ju, i alla fall till xboxone, installera nästan alla spel innan man kan lira dem.

Medlem

Jag har absolut inga problem med att spelen kommer på kassetter. Finns flera fördelar, om inte annat skriker det nostalgi. Nu får vi äntligen blåsa i kassetten igen när spelet krånglar!


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Absolut, och det fina med kassetterna är att dom inte kan repas som skivor!

Medlem
Skrivet av Voorhees:

Det är ju fullt möjligt om man ser till både teknik och priset för den tekniken. T.ex kostar ett 32Gb usbminne under 100 spänn. Frågan är om kassetterna stannar i hyllorna eller inte Jag är i alla fall intresserad. Tror dessutom att ett flashminne skulle fungera bättre än skivor. Man lär ju, i alla fall till xboxone, installera nästan alla spel innan man kan lira dem.

Om det skulle vara billigare än skivor så skulle de säkert kunna överväga det, men annars tror jag att det är självmord om spelen skulle bli dyrare.

Medlem

Fet HD och internetbutik. Lär hatas av marknaden som inte kan tjäna pengar på mer än konsolförsäljningen, men...
Retar mig på de PS4-spel man köpt på skiva, att man måste ha den i och lyssna på surret hela tiden trots att allt i princip är installerat på HD:n ändå och tar en j-a plats.
Jaja, kommer "aldrig" att hända eftersom retail vägrar sälja skiten då.

Medlem

Gamla kassettband kanske skulle vara något för NX?

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Voorhees:

Det är ju fullt möjligt om man ser till både teknik och priset för den tekniken. T.ex kostar ett 32Gb usbminne under 100 spänn. Frågan är om kassetterna stannar i hyllorna eller inte Jag är i alla fall intresserad. Tror dessutom att ett flashminne skulle fungera bättre än skivor. Man lär ju, i alla fall till xboxone, installera nästan alla spel innan man kan lira dem.

Om det skulle vara billigare än skivor så skulle de säkert kunna överväga det, men annars tror jag att det är självmord om spelen skulle bli dyrare.

Ja om det blir dyrare är det nog inte en vettig idé. De får väl använda sig av samma teknik som de har till t.ex 3DS, fast större då såklart. Om nintendo håller samma grafiktrend de alltid gjort så lär spelen inte ta jättemycket, fast de vore ju inte mycket att hänga i framtidsgranen. Hoppas väl att de kan komma på nån version där priset inte blir högre än dagens nintendospel. Svårt att spekulera men det ska onekligen bli intressant att se deras lösning, om det nu ens blir den lösningen.

Medlem

Jag betalar mer än gärna lite extra för att få spelen på en mumsig kassett. Skivor kan slänga sig i väggen.

Medlem
Skrivet av Lard von Bacon:

...Nu får vi äntligen blåsa i kassetten igen när spelet krånglar!

Vilket du förstås vet inte gör någon nytta, snarare tvärtom, http://mentalfloss.com/article/12589/did-blowing-nintendo-car...

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Fet HD och internetbutik. Lär hatas av marknaden som inte kan tjäna pengar på mer än konsolförsäljningen, men...
Retar mig på de PS4-spel man köpt på skiva, att man måste ha den i och lyssna på surret hela tiden trots att allt i princip är installerat på HD:n ändå och tar en j-a plats.
Jaja, kommer "aldrig" att hända eftersom retail vägrar sälja skiten då.

Om man vill att apparaterna ska synas i butikerna är det nog bra om det finns något för butikerna att tjäna pengar på. Annars skiter de nog i att saluföra dem. Det är ganska bra att vara väl synliga för småbarnsföräldrar när det närmar sig julhandeln.

Jag hoppas att de kör med någon sorts minneskort i plastskal. Men det är en fråga om pris antar jag. Jag vet inte vad ett wiiU-spel tar för plats idag, men jag misstänker att man kan komma undan riktigt billigt om kortet håller 4-16gb. Inte minst när man köper in dem i volymer om 10 miljoner.

Medlem
Skrivet av peter_lovgren:
Skrivet av Lard von Bacon:

...Nu får vi äntligen blåsa i kassetten igen när spelet krånglar!

Vilket du förstås vet inte gör någon nytta, snarare tvärtom, http://mentalfloss.com/article/12589/did-blowing-nintendo-car...

Captain obvious strikes again.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Gött, detta var påtiden! Det finns absolut ingen anledning att använda skivor längre, det blir snabbare tystare och längre hållbarhet. Men jag skulle tro att kasetterna blir i samma storlek som till 3DS.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Medlem
Skrivet av SkogsTrollet:

Själv var man Commodore Amiga master race! Floppy's for tha win!

Medlem

Tror inte det kommer bli stora kasetter som det var förut, blir nog mer liknande sd-kort som på PSVita eller 3/DS

Medlem

Jag hoppades på NX men eftersom att de har gått ut med att prestandan inte är viktig så kommer det bli som med Wiiu med tredjeparts spel.

Medlem
Skrivet av Voorhees:

Det är ju fullt möjligt om man ser till både teknik och priset för den tekniken. T.ex kostar ett 32Gb usbminne under 100 spänn. Frågan är om kassetterna stannar i hyllorna eller inte Jag är i alla fall intresserad. Tror dessutom att ett flashminne skulle fungera bättre än skivor. Man lär ju, i alla fall till xboxone, installera nästan alla spel innan man kan lira dem.

Mjo men vad kostar t.ex. en blu-rayskiva?
Man kan som privatkund (snabbkoll på prisjakt) köpa en 50 GB (x6 27 MB/s läs) för ca 20-30+ kr och 25 GB för 5+ kr.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

så breath of the wild blir tvetydigt när man måste blåsa i kassetten? Ja jag vet att det en myt som alla gick på back in the days men man kan ju göra det för nostalgins skull om det inte blir kortslutning av salivet som kanske hänger med?

Medlem

Pfft. Det är inte retro förrän man får handveva igång spelen.

Jag vill se kugghjul, eldar, slavar som får bytas av för att hålla vevandet igång.

Då är jag nöjd. Då är det to.m innan min tid.


signatur
Medlem
Skrivet av Barak:
Skrivet av Voorhees:

Det är ju fullt möjligt om man ser till både teknik och priset för den tekniken. T.ex kostar ett 32Gb usbminne under 100 spänn. Frågan är om kassetterna stannar i hyllorna eller inte Jag är i alla fall intresserad. Tror dessutom att ett flashminne skulle fungera bättre än skivor. Man lär ju, i alla fall till xboxone, installera nästan alla spel innan man kan lira dem.

Mjo men vad kostar t.ex. en blu-rayskiva?
Man kan som privatkund (snabbkoll på prisjakt) köpa en 50 GB (x6 27 MB/s läs) för ca 20-30+ kr och 25 GB för 5+ kr.

Ca $2.4-$3 per skiva om du producerar under 1000st i USA (fodral+tryck).
Ett stort företag som Nintendo kommer ha avtal med någon firma i asien och få det mycket billigare.

Att köra på USB skulle öka kostnaden rejält och tror inte Nintendo skulle köra med någon skittillverkare av minneskretsarna utan skulle nog satsa på någon dyrare som tex. Samsung.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Barak:
Skrivet av Voorhees:

Det är ju fullt möjligt om man ser till både teknik och priset för den tekniken. T.ex kostar ett 32Gb usbminne under 100 spänn. Frågan är om kassetterna stannar i hyllorna eller inte Jag är i alla fall intresserad. Tror dessutom att ett flashminne skulle fungera bättre än skivor. Man lär ju, i alla fall till xboxone, installera nästan alla spel innan man kan lira dem.

Mjo men vad kostar t.ex. en blu-rayskiva?
Man kan som privatkund (snabbkoll på prisjakt) köpa en 50 GB (x6 27 MB/s läs) för ca 20-30+ kr och 25 GB för 5+ kr.

Ca $2.4-$3 per skiva om du producerar under 1000st i USA (fodral+tryck).
Ett stort företag som Nintendo kommer ha avtal med någon firma i asien och få det mycket billigare.

Att köra på USB skulle öka kostnaden rejält och tror inte Nintendo skulle köra med någon skittillverkare av minneskretsarna utan skulle nog satsa på någon dyrare som tex. Samsung.

Tack för inlägget.
Priset du uppgav specade dock varken läshastighet eller lagringskapacitet
Var det x6 50 GB?
Min poäng var helt enkelt att flashminnesbaserad lagring är mycket dyrare än skivbaserad lagring.
Oavsett lagringskapacitet så är skivor billigare.
Det finns inte så mycket mer att tillägga.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Kasetter med smabbt flashminne i, proprietär port, pciexbaserad inte usb. Fördel? Spelen behöver inte installeras... sätt i spelet, kör igång.

Nintendo behöver inte heller sätta in någon stor hårddisk/ssd i konsolen. Räcker med lite flashminne för sparade spel och inställningar.

Medlem

Något ANNAT än flashbaserad lagring nästa generation vore bakåtsträvande. Det är snabbare, mindre, har inga rörliga delar och relativt billigt med stort lagringsutrymme idag.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Barak:
Skrivet av Voorhees:

Det är ju fullt möjligt om man ser till både teknik och priset för den tekniken. T.ex kostar ett 32Gb usbminne under 100 spänn. Frågan är om kassetterna stannar i hyllorna eller inte Jag är i alla fall intresserad. Tror dessutom att ett flashminne skulle fungera bättre än skivor. Man lär ju, i alla fall till xboxone, installera nästan alla spel innan man kan lira dem.

Mjo men vad kostar t.ex. en blu-rayskiva?
Man kan som privatkund (snabbkoll på prisjakt) köpa en 50 GB (x6 27 MB/s läs) för ca 20-30+ kr och 25 GB för 5+ kr.

Ca $2.4-$3 per skiva om du producerar under 1000st i USA (fodral+tryck).
Ett stort företag som Nintendo kommer ha avtal med någon firma i asien och få det mycket billigare.

Att köra på USB skulle öka kostnaden rejält och tror inte Nintendo skulle köra med någon skittillverkare av minneskretsarna utan skulle nog satsa på någon dyrare som tex. Samsung.

Jo jag förstod att de inte tänker köra med USB-Minnen, tog det bara som ett exempel på att lagringsutrymmen utöver skivor och mekaniska hårddiskar har blivit mycket billigare. Nintendo har dessutom ett sätt att tillverka 3DS-spelen på, om de skulle använda samma typ av teknik men större lagringsutrymme skulle det kanske fungera. Jag utgick ifrån att ryktet var sant, därav spekulationen som uteslöt skivor. Då spelar det ingen roll hur billiga bluray-skivor är. Men om man vill visa att ryktet inte är sant, då är fungerar det att jämföra med skivor såklart

Medlem

En stor fördel med kassetter om barn ska använda grejjerna dom har ju en väldans tendens att repa sönder alla skivor.

12
Skriv svar