Oculus backar – går återigen att spela Rift-spel med HTC Vive

Robot
Oculus backar – går återigen att spela Rift-spel med HTC Vive
Medlem
Oculus backar – går återigen att spela Rift-spel med HTC Vive

Undrar om detta har något att göra med att skyddet knäcktes dag 1 och att folk spelar deras "exklusiva" spel på Vive oavsett. Trevligt i alla fall med färre försök att etablera hårdvaruexklusivitet på PC, inkompetent som detta må ha varit.

Medlem

I min mening var det Valve/HTC som startade de här problemen när de införde en egen API istället för att samarbeta med Oculus.
VR-headsetet är ju inte Valves idé utan det är Oculus som har stått för allt förarbete när det gäller utvecklingen av det moderna VR-konceptet.

Medlem
Skrivet av Ahris:

I min mening var det Valve/HTC som startade de här problemen när de införde en egen API istället för att samarbeta med Oculus.
VR-headsetet är ju inte Valves idé utan det är Oculus som har stått för allt förarbete när det gäller utvecklingen av det moderna VR-konceptet.

Vad babblar du om nu? Varför skulle Valve hjälpa konkurrenten


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Ahris:

I min mening var det Valve/HTC som startade de här problemen när de införde en egen API istället för att samarbeta med Oculus.
VR-headsetet är ju inte Valves idé utan det är Oculus som har stått för allt förarbete när det gäller utvecklingen av det moderna VR-konceptet.

Hört talas om OSVR?

ELF
Medlem
Skrivet av Ahris:

I min mening var det Valve/HTC som startade de här problemen när de införde en egen API istället för att samarbeta med Oculus.
VR-headsetet är ju inte Valves idé utan det är Oculus som har stått för allt förarbete när det gäller utvecklingen av det moderna VR-konceptet.

Men Ocolus gränssnitt är väl inte öppet?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av Ahris:

I min mening var det Valve/HTC som startade de här problemen när de införde en egen API istället för att samarbeta med Oculus.
VR-headsetet är ju inte Valves idé utan det är Oculus som har stått för allt förarbete när det gäller utvecklingen av det moderna VR-konceptet.

Men Ocolus gränssnitt är väl inte öppet?

Nej men det är inte SteamVR/OpenVR heller, ändå har Valve fått tillstånd att integrera Oculus kod i sin SDK, skulle Oculus verkligen ge Valve detta tillstånd om de inte ville samarbeta?

Jag har försökt läsa på lite om hur det egentligen ligger till men det är omöjligt att hitta säkra källor med info om saken, det finns dock de som säger att det är Oculus som har nekats att implementera stöd för Vive i sin SDK.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av ELF:
Skrivet av Ahris:

I min mening var det Valve/HTC som startade de här problemen när de införde en egen API istället för att samarbeta med Oculus.
VR-headsetet är ju inte Valves idé utan det är Oculus som har stått för allt förarbete när det gäller utvecklingen av det moderna VR-konceptet.

Men Ocolus gränssnitt är väl inte öppet?

Nej men det är inte SteamVR/OpenVR heller, ändå har Valve fått tillstånd att integrera Oculus kod i sin SDK, skulle Oculus verkligen ge Valve detta tillstånd om de inte ville samarbeta?

Jag har försökt läsa på lite om hur det egentligen ligger till men det är omöjligt att hitta säkra källor med info om saken, det finns dock de som säger att det är Oculus som har nekats att implementera stöd för Vive i sin SDK.

De ville inte samarbeta. Den enda anledningen att Oculus backade nu är för att vi konsumenter är tydliga med att vi inte accepterar deras bullshit.

Valve stödjer visst då Oculus för övrigt. Valve är väldigt tydliga med sin position - att VR ska vara öppet, dvs att det inte ska finnas spel som är exklusiva till något VR-system. Och det ska det inte heller vara, det är som att göra spel som är exklusiva till en viss sorts handkontroll eller en viss sorts skärm. Det är hundra procent bullshit och det är konsumentfientligt som in i helvete.

Medlem

"The Rift är en öppen plattform. Vi kontrollerar inte mjukvaran som körs på den, och det är viktigt." Från: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20150519/oculus-vi-kommer-i...

Varför ändrade oculus sig egentligen? Var det efter att dom blev uppköpta av Facebook eller vad?

Medlem
Skrivet av Foxmaner:

"The Rift är en öppen plattform. Vi kontrollerar inte mjukvaran som körs på den, och det är viktigt." Från: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20150519/oculus-vi-kommer-i...

Varför ändrade oculus sig egentligen? Var det efter att dom blev uppköpta av Facebook eller vad?

Antagligen. Facebook är inte konsumentvänligt och de är inte idealister. De är iskalla kapitalister, och det finns uteslutet en anledning att Oculus ändrade tillbaka till den konsumentvänliga inställningen, vilket är att vi pressade skiten ur dem tills det påverkade dem ekonomiskt.

Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av Ahris:

I min mening var det Valve/HTC som startade de här problemen när de införde en egen API istället för att samarbeta med Oculus.
VR-headsetet är ju inte Valves idé utan det är Oculus som har stått för allt förarbete när det gäller utvecklingen av det moderna VR-konceptet.

Vad babblar du om nu? Varför skulle Valve hjälpa konkurrenten

Nu när alla klagar på OR, varför skulle Oculus hjälpa Valve?


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:
Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av Ahris:

I min mening var det Valve/HTC som startade de här problemen när de införde en egen API istället för att samarbeta med Oculus.
VR-headsetet är ju inte Valves idé utan det är Oculus som har stått för allt förarbete när det gäller utvecklingen av det moderna VR-konceptet.

Vad babblar du om nu? Varför skulle Valve hjälpa konkurrenten

Nu när alla klagar på OR, varför skulle Oculus hjälpa Valve?

Behöver ju inte hjälpa konkurrensen men man behöver heller inte förstöra för varandra.

Medlem
Skrivet av adde111:
Skrivet av totalwarplayer:
Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av Ahris:

I min mening var det Valve/HTC som startade de här problemen när de införde en egen API istället för att samarbeta med Oculus.
VR-headsetet är ju inte Valves idé utan det är Oculus som har stått för allt förarbete när det gäller utvecklingen av det moderna VR-konceptet.

Vad babblar du om nu? Varför skulle Valve hjälpa konkurrenten

Nu när alla klagar på OR, varför skulle Oculus hjälpa Valve?

Behöver ju inte hjälpa konkurrensen men man behöver heller inte förstöra för varandra.

Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av ELF:
Skrivet av Ahris:

I min mening var det Valve/HTC som startade de här problemen när de införde en egen API istället för att samarbeta med Oculus.
VR-headsetet är ju inte Valves idé utan det är Oculus som har stått för allt förarbete när det gäller utvecklingen av det moderna VR-konceptet.

Men Ocolus gränssnitt är väl inte öppet?

Nej men det är inte SteamVR/OpenVR heller, ändå har Valve fått tillstånd att integrera Oculus kod i sin SDK, skulle Oculus verkligen ge Valve detta tillstånd om de inte ville samarbeta?

Jag har försökt läsa på lite om hur det egentligen ligger till men det är omöjligt att hitta säkra källor med info om saken, det finns dock de som säger att det är Oculus som har nekats att implementera stöd för Vive i sin SDK.

De ville inte samarbeta. Den enda anledningen att Oculus backade nu är för att vi konsumenter är tydliga med att vi inte accepterar deras bullshit.

Valve stödjer visst då Oculus för övrigt. Valve är väldigt tydliga med sin position - att VR ska vara öppet, dvs att det inte ska finnas spel som är exklusiva till något VR-system. Och det ska det inte heller vara, det är som att göra spel som är exklusiva till en viss sorts handkontroll eller en viss sorts skärm. Det är hundra procent bullshit och det är konsumentfientligt som in i helvete.

Och hur vet ni att det faktiskt inte är så att Valve har sagt nej till Oculus för att lägga in stöd för Vive i Oculus SDK? Skulle Oculus få lägga in stöd för Vive så skulle det betyda att man inte behöver Steam i bakgrunden, tror ni verkligen Valve tycker det är jättebra?

1
Skriv svar