Inga planer på Final Fantasy XIV till Xbox 360

Robot
Medlem
Inga planer på Final Fantasy XIV till Xbox 360

Synd. Även om jag inte kommer att skaffa det till 360 så hade det antagligen blivit fler spelare om de hade släppt det till den, och fler spelare är alltid bra i mmorpgn.

Medlem

Ser fram emot detta spelet och för mig min del blir det nog PS3 versionen. Men man kan ju hoppas att även 360 får hänga med för ju fler spelare desto bättre och roligare blir det.

Märkligt egentligen att det bara ska vara i MMO som flera platformar kan mötas och spela med varandra.
(t.ex FFXI kunde spelas via PC, PS2 och 360)

Medlem

Kommer nog till 360 tids nog, det har redan pratats om att de jobbar på en version för boxen, dock är det väl knappast otroligt att Sony satsar på några månaders tidsexklusivitet?
Den som lever får se, men med tanke på att föregångaren och det senaste i serien kom till 360, vore allt annat konstigt. Speciellt då intäkterna för ett mmo kräver många spelare, medan SP ger mer vinst till konsoltillverkaren.

Medlem

Fråga: Är inte det här ett MMO?
MMOs är till datorn...
se bara EX Mag som finns till PS3, läste i en recession (stavningen?) att spelet började lagga mkt vid max antal spelare, vilket var runt 250? kmr inte ihåg exakt men över 200. hur ska det då gå när det är 1000 på en server?


signatur

Rwa?

MFZ
Medlem

låt mig gissa på en "directors cut" version till 360 sen då.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Vym
Medlem

För egen del blir det nog till att införskaffa det till PC:n om jag väljer att köpa det vill säga. Alternativet är ju World of Warcraft: Cataclysm som tydligen ska släppas innan årsskiftet(Damn you Blizzard om ni skjuter upp det!), och det skulle vara väldigt intressant att följa utvecklingen i spelet.

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Fråga: Är inte det här ett MMO?
MMOs är till datorn...
se bara EX Mag som finns till PS3, läste i en recession (stavningen?) att spelet började lagga mkt vid max antal spelare, vilket var runt 250? kmr inte ihåg exakt men över 200. hur ska det då gå när det är 1000 på en server?

Jag har MAG och har spelat ett gäng matcher med 256 spelare. Ingen mer lagg än i vilket annan shooter tycker jag.

MAG har ju löst det med att banorna är gjorda så att du i princip inte ser mer än kanske 20 spelare samtidigt (max 30 kanske). Eftersom allt är baserat på att ta ut mål som är skilda från varandra.

Anledningen till att FF XIV inte kommer till 360 från början är samma anledning till att Steamworks inte kommer till 360. Microsoft håller i alla serverar till alla spel (Utom FF XI) och låter inte servrarna prata med varandra. Sony låter utvecklarna själva hålla servern och då kan de köra PC och PS3 på samma server. Det får de inte hur lätt som helst av Microsoft.

Medlem

Fast de lyckades ju få det med FFXI, så det lär väl hända förr eller senare.

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Fråga: Är inte det här ett MMO?
MMOs är till datorn...
se bara EX Mag som finns till PS3, läste i en recession (stavningen?) att spelet började lagga mkt vid max antal spelare, vilket var runt 250? kmr inte ihåg exakt men över 200. hur ska det då gå när det är 1000 på en server?

Alltså, 1000 personer på samma server är ju verkligen inget problem, 1000 personer på samma skärm däremot blir lite jobbigt, det blir det ju i vilket mmo som helst! Men hur ofta är det man springer in i en stad i ett MMO och 1000 pers är där samtidigt, kanske uppåt ett par hundra MAX, och ute i världen så träffar man ju sällan på grupper större än 2-3 spelare som springer runt och gruppar! Tror inte det är något problem. Vad menar du med att MMOs är till dator?

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Anledningen till att FF XIV inte kommer till 360 från början är samma anledning till att Steamworks inte kommer till 360. Microsoft håller i alla serverar till alla spel (Utom FF XI) och låter inte servrarna prata med varandra. Sony låter utvecklarna själva hålla servern och då kan de köra PC och PS3 på samma server. Det får de inte hur lätt som helst av Microsoft.

Mig veterligt fungerade det utmärkt i Shadowrun och tidigare FF?
Snarast tror jag Sony öppnat den berömda plånboken för att få en tidsexklusivitet. Personligen bryr jag mig inte så hårt då jag knappast lär skaffa spelet, men föregångaren var multiformat så det lär detta bli också

Medlem

För att kort sammanfatta hur otroligt ointressant det är.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

1
Skriv svar