Fixa nageltrång

Medlem
Fixa nageltrång

Jag har nageltrång på min högra stortå. Fick det förra sommaren men det försvann, vid nya året så fick jag tillbaka det.

Några tips hur jag ska fixa det? eller ska jag gå till läkare eller vad det nu än är?

Medlem

En utbildad läkare är nog alltid att föredra framför ett internetforum när det gäller medicinska problem.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Det brukar gå bort efter ett tag. Kan vara skönt att inte använda för trånga skor eftersom det då, ganska självklart, gör ont.

För att förebygga det är det bra att klippa naglarna rakt och inte ända ut i kanterna. Alltså inte runda av i kanterna eftersom det då lättare växer in i huden - den bör alltså vara så pass långt att nageln inte växer in.

För att bli av med det kan man ta och blöta bomull i alsolsprit och linda om.

Apoteket vet mer.

I värsta fall kan du kontakta vårdcentralen, men det låter inte som om du har något större problem med det hela. Återkommer det ofta kan det bli aktuellt att göra ett ingrepp. Men med tanke på hur sällan det tycks hända är det nog onödigt.

Medlem

Du kan klippa ett jack i mitten av stortånageln. Då kan man lyckas med att tånageln som antagligen växt inåt "rätar ut sig". Sånt man höll på med när man spelade mycket fotboll. Annars kan man ju alltid dra av tånageln!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av båtsman:

Det brukar gå bort efter ett tag. Kan vara skönt att inte använda för trånga skor eftersom det då, ganska självklart, gör ont.

För att förebygga det är det bra att klippa naglarna rakt och inte ända ut i kanterna. Alltså inte runda av i kanterna eftersom det då lättare växer in i huden - den bör alltså vara så pass långt att nageln inte växer in.

För att bli av med det kan man ta och blöta bomull i alsolsprit och linda om.

Apoteket vet mer.

I värsta fall kan du kontakta vårdcentralen, men det låter inte som om du har något större problem med det hela. Återkommer det ofta kan det bli aktuellt att göra ett ingrepp. Men med tanke på hur sällan det tycks hända är det nog onödigt.

Hade det från i början av förra sommaren till kanske sent oktober. Sen började det igen vid nya året som sagt. Så det händer hela tiden.
Blöter det hela med asolsprit hela tiden, har det på nu tex. Ska försöka klippa rakt istället för innåt.

---

Oja, dra av tånageln.. nej tack :]

Medlem

Är det för jobbigt, gå till vårdcentralen så hjälper de dig.

Men hur man klipper naglarna gör stor skillnad!

Medlem

Ibland kan man behöva operera...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Ibland kan man behöva operera...

Vilket egentligen är att dra bort delar av eller hela nageln?

Står för övrigt också på Apotekets hemsida:

Citat:

Nageltrång kan du oftast bli av med på egen hand men kontakta sjukvården om:

* du har diabetes och får nageltrång.
* du har långvariga eller återkommande problem.
* du får inflammation med varbildning vid nageltrång.

Medlem

Ta bort hela foten bara för att vara på den säkra sidan.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Ibland kan man behöva operera...

vet en som operade bort typ roten på sidorna på tån så att det inte skulle bli nageltrång

Medlem
Skrivet av God Jul Hälsningar Aiek:
Skrivet av bjosarn:

Ibland kan man behöva operera...

vet en som operade bort typ roten på sidorna på tån så att det inte skulle bli nageltrång

Det har jag också gjort Fast jag hade nageltrång på båda stortårna och har opererat dem två gånger var. Nu har jag inte haft några som helst problem på länge.

Klipp naglarna rakt som sagt. Låt kanterna vara kantiga. Och DRA absolut INTE bort naglar med fingrarna som bland annat jag har gjort, som orsakade min nageltrång.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Uppsök vårdcentral. Försök inte fixa sånt själv risken är bara att det blir värre. Har själv haft det och det var fan inte roligt :P.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Uppsök vårdcentral. Försök inte fixa sånt själv risken är bara att det blir värre. Har själv haft det och det var fan inte roligt :P.

Skrivet av WaltX:
Skrivet av God Jul Hälsningar Aiek:
Skrivet av bjosarn:

Ibland kan man behöva operera...

vet en som operade bort typ roten på sidorna på tån så att det inte skulle bli nageltrång

Det har jag också gjort Fast jag hade nageltrång på båda stortårna och har opererat dem två gånger var. Nu har jag inte haft några som helst problem på länge.

Klipp naglarna rakt som sagt. Låt kanterna vara kantiga. Och DRA absolut INTE bort naglar med fingrarna som bland annat jag har gjort, som orsakade min nageltrång.

Komiskt, gjorde exakt samma grej. Kanske inte helt ovanligt att man får göra om på båda tårna.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Fargo:

Uppsök vårdcentral. Försök inte fixa sånt själv risken är bara att det blir värre. Har själv haft det och det var fan inte roligt :P.

Skrivet av WaltX:
Skrivet av God Jul Hälsningar Aiek:
Skrivet av bjosarn:

Ibland kan man behöva operera...

vet en som operade bort typ roten på sidorna på tån så att det inte skulle bli nageltrång

Det har jag också gjort Fast jag hade nageltrång på båda stortårna och har opererat dem två gånger var. Nu har jag inte haft några som helst problem på länge.

Klipp naglarna rakt som sagt. Låt kanterna vara kantiga. Och DRA absolut INTE bort naglar med fingrarna som bland annat jag har gjort, som orsakade min nageltrång.

Komiskt, gjorde exakt samma grej. Kanske inte helt ovanligt att man får göra om på båda tårna.

Enligt läkaren jag hade så är det väldigt vanligt att man gör flera operationer innan det försvinner helt. Har man otur så kan man ha nageltrång för livet till och med.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Den jag känner gjorde innan det massor med "operationer" då nageln bara blev klippt, men hjälpte inte sen så blev det roten :P.

Blir alltid bättre då det är helg då jag inte har skor på mig hela dagarna. så det är också skornas fel tror jag..

Inaktiv

Ådrog mig nageltrång i somras med, just nu så gör det inte så ont längre då jag undviker att slå in tån i saker.
Fast det är lite rött och rinner var om jag sticker kniven i tån, förhoppningsvis så läker det på några månader.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Orka gå omkring i flera månader med nageltrång.
Gå till vårdcentralen så är problemet kirrat på 30 minuter.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag brukar ta morakniven och bända lite.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Det gör fan så mycket ondare och tar längre tid att försöka fixa det själv än om man går till vårdcentralen.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Billigt!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Nestor:

Orka gå omkring i flera månader med nageltrång.
Gå till vårdcentralen så är problemet kirrat på 30 minuter.

Han jag känner hade detta väldigt länge och gick till vårdecentralerna, tog ett jäkla bra tag innan han fick roten opererad bort. I början klippte de bara..

Helt ärligt så brukar jag fixa det själv med en skalpell, funkar fin-fint, men, man måste vara stadig på handen...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar