Det smällde till i datorn

Medlem
Det smällde till i datorn

Jag låter farsan låna min gamla dator, igår hade jag en polare som var här och vi bytte ut datorn så han kunde spela på sin, senare när jag bytte tillbaks koppla jag in allt och tänkte inte mer på det, gick och la mig.

Idag så röt farsan hur fan jag har kopplat in skiten då när han skulle starta datorn gjorde det ett "POFF" ljud och det blixtra till i hela datorn, han tror sig se blixten från processorområdet, men jag tog bort kylaren och tog till och med ut processorn för att kolla, inte ett enda märke på att det har varit någon blixt.

Så satte jag tillbaks allt och tänkte starta datorn igen för att kolla, men nu hände inget när jag trycker på startknappen, inget överhuvudtaget (ja, I/O knappen är på)

Är det nätaggregatet som har gått åt skogen helt? Vad kan orsaka det?

Medlem

Det finns ingen liten knapp på nätagget som du kan ställa mellan 230v och vad de nu har utomlands i sina kontakter? Hände mig engång på en äldre dator, trodde jag tryckte på on/off knappen på baksidan på nätagget, men det visade sig att jag ändrade volten och när ja tryckte på start så poff! Gick hela nätagget åt skogen

Medlem

Någon sådan knapp finnes icke! Kollade precis nu

Medlem

Edit: Inser efter att ha läst ditt inlägg igen att ni inte skruvade isär datorn, bara flyttade på den. Så mitt inlägg är ointressant.

Medlem

låter som proppen gick på nätagget, inget annat än att skicka tillbaka för reparation

Medlem
Skrivet av Vercadi:

låter som proppen gick på nätagget, inget annat än att skicka tillbaka för reparation

Inte lättare att byta ut agget typ? Men ska det verkligen blixtra till då?

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Vercadi:

låter som proppen gick på nätagget, inget annat än att skicka tillbaka för reparation

Inte lättare att byta ut agget typ? Men ska det verkligen blixtra till då?

Jo sant du kan nog bara byta ut nätagget men svårt att veta om något annat är trasigt också.

Medlem

Jag hade också en poof vid ett tillfälle, det var en rätt skarp smäll, men såg ingen blixt (tittade inte direkt på/genom datorn heller). Det tog flera genomgångar innan jag hittade en pytteliten kondensator som hade brunnit.
Kolla över kortet igen, helst med ficklampa då det är rätt svårt att se sånt.

Nätagg har i regel en automatsäkring som brukar gå innan glassäkringen. Testa att kör nätagget på en annan maskin om det är möjligt, rätt billig och enkel kontroll.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Jag hade också en poof vid ett tillfälle, det var en rätt skarp smäll, men såg ingen blixt (tittade inte direkt på/genom datorn heller). Det tog flera genomgångar innan jag hittade en pytteliten kondensator som hade brunnit.
Kolla över kortet igen, helst med ficklampa då det är rätt svårt att se sånt.

Nätagg har i regel en automatsäkring som brukar gå innan glassäkringen. Testa att kör nätagget på en annan maskin om det är möjligt, rätt billig och enkel kontroll.

Ser man lätt att kondensatorn har brunnit då?

Jag öppnade upp nätaggregatet för att försöka hitta säkringen, vart sitter den?

Medlem

Behöver svar snabbt :/

Hur kan jag veta att det är nätagget? Har inte möjlighet att testa i en annan dator.

Medlem

Svårt att säga säker utan att titta på grejerna, de flesta PSU:er idag har självåterställande säkringar, det brukar räcka med att plugga ur alla kontakter och låta den vara i 5 minuter. Jag antar att du redan har testat detta.
Kolla även här:
http://www.techrepublic.com/article/learn-to-re-fuse-a-power-...

Om det verkligen var en blixt runt CPU:n så kan det vara så att någonting har rört sig när du har flyttat runt datorn, alternativt kan damm ha lossnat och kortslutit något. I mitt fall med den brända kondingen så var jag tvungen att kolla rätt noga tre gånger innan jag hittade den, fast den satt rätt knäppt till i underkanten förvisso.

Har du någon form av mätinstrument för att kolla om du får ut spänning ur nätagget?
Folk borta vid sweclockers kan nog hjälpa dig, de brukar vaar rätt snabba om det krisar:
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Svårt att säga säker utan att titta på grejerna, de flesta PSU:er idag har självåterställande säkringar, det brukar räcka med att plugga ur alla kontakter och låta den vara i 5 minuter. Jag antar att du redan har testat detta.
Kolla även här:
http://www.techrepublic.com/article/learn-to-re-fuse-a-power-...

Om det verkligen var en blixt runt CPU:n så kan det vara så att någonting har rört sig när du har flyttat runt datorn, alternativt kan damm ha lossnat och kortslutit något. I mitt fall med den brända kondingen så var jag tvungen att kolla rätt noga tre gånger innan jag hittade den, fast den satt rätt knäppt till i underkanten förvisso.

Har du någon form av mätinstrument för att kolla om du får ut spänning ur nätagget?
Folk borta vid sweclockers kan nog hjälpa dig, de brukar vaar rätt snabba om det krisar:
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat

Det enda som är underligt är isåfall vart dammet kan har kortslutit? Jag tog ut processorn och kolla, inte ett minsta tecken (man borde väl se kortslutning lite iallafall?)

Jag får ta och kolla hos sweclockers!

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Svartsmurfen:

Jag hade också en poof vid ett tillfälle, det var en rätt skarp smäll, men såg ingen blixt (tittade inte direkt på/genom datorn heller). Det tog flera genomgångar innan jag hittade en pytteliten kondensator som hade brunnit.
Kolla över kortet igen, helst med ficklampa då det är rätt svårt att se sånt.

Nätagg har i regel en automatsäkring som brukar gå innan glassäkringen. Testa att kör nätagget på en annan maskin om det är möjligt, rätt billig och enkel kontroll.

Ser man lätt att kondensatorn har brunnit då?

Jag öppnade upp nätaggregatet för att försöka hitta säkringen, vart sitter den?

Kan så klart variera beroende på hur stor skadan är. Innan du öppnar upp nätagget så borde du kika på moderkortet först och se så det inte finns några skadade kondensatorer där. Brukar sitta en hel del runt CPU:n, men finns utplacerade över hela moderkortet.

Medlem

Jag har försökt flera gånger att hitta någon sådant "torn" som ser svart ut eller brun eller så, hittar NADA, dom enda jag inte kan se riktigt är tre stycken sådana som sitter under North bridge tror jag det heter va? Den lilla kylliknande saken närmast processorn

Jag har redan öppnat nätagget och "hade tur" som inte fick en stöt, men vart finns säkringarna så man kan se VAD problemet ligger? Kan ju inte köpa nätagg utan att veta att det är problemet

Medlem

Du kan testa om nätagget är helt bränt eller ej genom att tjuvkoppla det. Man kortsluter PWR_ON (grön) med valfri jord (svart) med ett gem t.ex. Det kan ge en fingervisning på om det e helt paj eller ej, men det är inget att förlita sig 100%.

Startar fläkten så vet du att säkringen är shysst iaf.

Detta sker dock på egen risk, kom inte o klaga om huset brinner ner googla lite så ser du hur du gör innan.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Absolut ingenting händer när försöker starta datorn? Ingen lampa på moderkortet som lyser till eller så? Hur gammal är nätagget? Vet du vilket nätagg det är?

Vet inte om detta kan vara värt att notera men beroende på vilket nätagg det är så finns det oftast säkringar i dem som kan känna av om någon komponent har gått åt skogen i datorn (kan också vara nätagget som har gett upp).

Om du provar att starta datorn och hör ett "klick" ljud, brukar vara en eller två klick. Så kan det betyda att någon annan komponent i datorn är trasig och att nätagget är i ett "säkringsläge" och vägrar ge ström åt datorn då det kan göra problemet större.

Om du hör ett klickljud prova att plocka bort grafikkortet om du har ett, plugga ur det helt och prova att starta datorn. Får du igång den då så har du hittat problemet. Sen om någonting annat har blivit skadat är svårt att säga,

Om du inte har ett grafikkort och inte hör ett klickljud (eller har grafikkort och hör inget klickljud) så skulle jag nog inskaffa ett nytt nätagg. Alternativet är att lämna in den hos någon datorservice där du bor så kan dem kolla om det är någonting annat som spökar. Det är svårt att veta om man inte har lite billiga komponenter som man kan sätta i datorn för att hitta just den/de komponenter som har bestämt att göra ditt liv mindre trevligt.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag har försökt flera gånger att hitta någon sådant "torn" som ser svart ut eller brun eller så, hittar NADA, dom enda jag inte kan se riktigt är tre stycken sådana som sitter under North bridge tror jag det heter va? Den lilla kylliknande saken närmast processorn

Jag har redan öppnat nätagget och "hade tur" som inte fick en stöt, men vart finns säkringarna så man kan se VAD problemet ligger? Kan ju inte köpa nätagg utan att veta att det är problemet

Det bästa är nog att lämna in den på service, alternativt köpa det billigaste nätagget du kan hitta, nytt som begagnat. Om du vet hur man hanterar en multimeter så kan du mäta spänningen genom nätagget med hjälp av den. Då slipper du riskera någon brand

Spänningsnivåerna du ska leta efter är +3,3 VDC, +5 VDC och +12 VDC.

Testpilot

Nätagg kan dö närsomhelst och hursomhelst. Kan som i ditt fall räcka med att man flyttar runt datorn eller att man har strömmen urdragen tillräckligt länge.

Enda vettiga sättet att kontrollera är (som redan tipsas om) att mäta spänningarna med multimeter och att då tjuvkoppla PWR ON.

Personligen om jag var i dina kläder skulle jag köpt ett nytt nätagg och kopplat in det.
Chansen att nåt annat gått sönder och såpass mycket att det förstör nätagget är så liten att jag skulle inte tvekat på att ta den risken.

Medlem

Hur mäter jag spänningen då? Vart sätter jag plus/minus?

Och vad tusan är +3,3 VDC osv osv? Jag har en multimeter från Clas ohlsson, med en jävla massa hål man kan stoppa in kablarna i och ett hjul jag kan välja på..

Gudars helvete jag HATAR detta, och så jobbar man på dagarna, hinner inte till Inet för att lämna in skiten heller

Medlem
Skrivet av totte1015:

Hur mäter jag spänningen då? Vart sätter jag plus/minus?

Och vad tusan är +3,3 VDC osv osv? Jag har en multimeter från Clas ohlsson, med en jävla massa hål man kan stoppa in kablarna i och ett hjul jag kan välja på..

Gudars helvete jag HATAR detta, och så jobbar man på dagarna, hinner inte till Inet för att lämna in skiten heller

Hej gör som förgående talare och köp ett nytt billigt nätagg, går alltid att returnera om det inte fungerar och felet då ligger någon annan stans. De kostar inte många kronor, med tanke på ditt inlägg här så bör du nog tänka efter före så att säga före du börjar tjuvkoppla och mäta. Vet man inte hur multimetern fungerar är det inte säkert man mäter rätt. Man ska även ha respekt för el och veta sina gränser.

+ 3.3V DC är +3.3 Volt likström.

Summa summarum, gör som några kloka här sagt och köp ett nytt nätagg.

Medlem

signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:

Tycker inte du också att vi istället öppnar en "Hjälp Totte tråd" där vi kan sammanfoga alla teknikproblem han har och behöver hjälp med? Har aldrig ens i närheten haft lika mycket problem med teknik som denna filur...

Ont: Köp ett nytt nätagg. Du visar bara ovilja att lära dig när du skriver "Jag har en multimeter från Clas ohlsson, med en jävla massa hål..."

Medlem

Lek inte med ett nätaggregat om du inte vet vad du håller på med. De kan lagra ganska mycket laddning, ett tag framöver.

Medlem

Det var moderkortet+nätagget som hade gått, och såklart gammal socket så nu blir det ett jävla jox för att få rätta grejer och sätta ihop det osv osv

Medlem
Skrivet av totte1015:

Det var moderkortet+nätagget som hade gått, och såklart gammal socket så nu blir det ett jävla jox för att få rätta grejer och sätta ihop det osv osv

Vad var det för MoBo då? Nån snäll själ kanske har ett gammalt med samma sockel liggandes.

EDIT: Insåg just att tråden var en vecka gammal, men jag är nyfiken så frågan kvarstår.

Medlem
Skrivet av Frisell:
Skrivet av totte1015:

Det var moderkortet+nätagget som hade gått, och såklart gammal socket så nu blir det ett jävla jox för att få rätta grejer och sätta ihop det osv osv

Vad var det för MoBo då? Nån snäll själ kanske har ett gammalt med samma sockel liggandes.

EDIT: Insåg just att tråden var en vecka gammal, men jag är nyfiken så frågan kvarstår.

Jag minns inte, jag orkar inte öppna datorn för att kolla.
Jag har redan fått en vänlig själ som erbjöd eventuell moderkort till datorn men jag tackar nej, då jag löser det på annat vis denna gång

1
Skriv svar