Aliens: Infestation avklarat

Flakmonkey
Aliens: Infestation avklarat

Tid att sammanfatta Aliens: Infestation och det första jag kan säga är att det är kort. Skulle jag säga en siffra så skulle jag uppskatta att det inte tog mig mer än en handfull timmar att klara av. Lite synd är det förstås eftersom det är ett väldigt bra spel som hade hållit i några timmar till, men måste jag välja så tar jag hellre att ett spel är kortare än för långt. Speciellt nu när jag ger mig fan på att klara alla titlar jag sätter igång med, då är det rejält frustrerande att sitta med ett bra spel som dras ner då det är för långt och blir enformigt. Det är tyvärr inget ovanligt i det rådande spelklimatet då kvantitet tycks vara viktigare ett mått på kvalitet.

Nåväl när längden nu är avklarad så är det väl läge att börja prata om spelet i sig. Ska jag göra det lätt för mig så kan jag säga att det är ett metroidvania-liknande actionspel som utspelar sig i Aliens universum. Handlingen kretsar som brukligt kring Weyland Corporations önskan om att skapa det ultimata vapnet genom att utnyttja de unika egenskaperna hos den lika imponerande som dödliga rymdvarelsen vi alla (väl?) känner. Originellt nog har spelet inte någon specifik huvudrollsinnehavaren utan du kan välja och växla mellan någon av de upp till fyra marinsoldater som din grupp består av. Dessa kan också dö vilket de gör på permanent men som tur är kan de ersättas av andra strandsatta soldater som du stöter på under spelets gång.

Under spelets gång kommer du stöta på ett antal olika miljöer men gemensamt för dem är att de i gammal god Metroidvania-stil kräver en hel del backtracking då nya delar av rymdskeppet, basen eller var du nu råkar vara öppnas upp när du hittar något användbart. Inga konstigheter egentligen, har du spelat Super Metroid eller Castlevania Symphony of Night så vet du vad som väntar, men du kan samtidigt inte förvänta dig att dina marinsoldater rör sig lika graciöst som Samus eller Alucard. I Aliens: Infestation kan du gå, springa, ducka, hoppa och skjuta. Inte så upphetsande och stelheten kan i ärlighetens namn vara lite frustrerande ibland men det hade varit annorlunda om de kunnat rolla ihop till en boll eller förvandla sig till en fladdermus.

Måste väl säga något om hur spelet ser ut och låter också. Det är pixlat, tvådimensionellt och sidscrollande och som sådant ser det bra ut. Det visuella kompletteras av ljudeffekter och musik som inte går till världshistorien på något sätt men tillsammans sätter de en bra stämning som passar universumet. Hursom så kan ni ju se och höra det själva i den inbäddade trailern.

Så vad kan man då sammanfatta det hela med? Kort men väldigt gott och något som jag verkligen rekommenderar de som har en DS eller 3DS att lira. Längden kan ju vara avskräckande men det bör gå att få tag för en billig summa nu och tar man det i beaktande så är det i min mening ett säkert köp om man uppskattar genren.

#blogg

Skägg.
10 Chambers
Aliens: Infestation avklarat

FZ COMMUNITY SUMMER CHALLENGE!!!


signatur
Flakmonkey
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

FZ COMMUNITY SUMMER CHALLENGE!!!

Ska ordna det, måste bara ta en bild på skärmen som bevis. Rätt ska vara rätt!

Btw så borde ni ju ha någon fin grafik för hur många spel som avklarats och jämföra den med tidigare år. Kanske fördelat per plattform, genre, utvecklare, etc... Skulle vara lite kul faktiskt

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

FZ COMMUNITY SUMMER CHALLENGE!!!

Ska ordna det, måste bara ta en bild på skärmen som bevis. Rätt ska vara rätt!

Btw så borde ni ju ha någon fin grafik för hur många spel som avklarats och jämföra den med tidigare år. Kanske fördelat per plattform, genre, utvecklare, etc... Skulle vara lite kul faktiskt

Ska vad för infographics-skills jag besitter. Och hinner


signatur
Medlem

Det jag älskade med spelet var verkligen grafiken och alientemat. Sen gillade jag alla mariens hade olika karaktärsdrag, som gjorde att det blev olika konversationer. Det påverkar inte gameplayet egentligen, men jag gillar sådana detaljer

Men som du sa, så satans synd på längden.


signatur

Videomupp

Medlem

Du tror bara att du klarat av det,

Kom ihåg att de däringa aliens har en otrevlig förmåga överleva om det så är i magsäcken på den människa som rensar ut dom.

Btw... hur mår du Simon? du ser lite blek ut?


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Flakmonkey
Skrivet av WildThing:

Det jag älskade med spelet var verkligen grafiken och alientemat. Sen gillade jag alla mariens hade olika karaktärsdrag, som gjorde att det blev olika konversationer. Det påverkar inte gameplayet egentligen, men jag gillar sådana detaljer

Men som du sa, så satans synd på längden.

Får la hoppas på en uppföljare, även om det känns väldigt osannolikt

Skrivet av Konfucius:

Du tror bara att du klarat av det,

Kom ihåg att de däringa aliens har en otrevlig förmåga överleva om det så är i magsäcken på den människa som rensar ut dom.

Btw... hur mår du Simon? du ser lite blek ut?

Hehe det är väl så... Just nu känns det lite tungt faktiskt, men det beror nog på att jag precis åt lite för mycket till middag

1
Skriv svar