Blizzard arbetar med problemen i Overwatchs tävlingsläge

Robot
Blizzard arbetar med problemen i Overwatchs tävlingsläge

Lanseringen av Ranked gick inte så smidigt som man hade önskat.

#overwatch


Medlem
Blizzard arbetar med problemen i Overwatchs tävlingsläge

Känns nästan som man vill skippa denna säsong. Får se vad nästa patch innehåller, har avvaktat med overwatch pga systemet som är på plats nu.

Medlem

Hörde något om att vissa kartor påverkade rating mer (både vid vinst och förlust) än andra, så vann man 2-3 stycken kartor med låg rating och sen förlorade en hög så gick man ändå minus totalt trots att man vunnit fler. Hörde även att supportkaraktärerna fick mindre rating överlag pga. att servrarna värderar skada och kills högre.


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Vercadi:

Känns nästan som man vill skippa denna säsong. Får se vad nästa patch innehåller, har avvaktat med overwatch pga systemet som är på plats nu.

Så länge du inte har internet problem så är det ju inget att oroa sig för, gällande den biten iallafall.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Men vad ni slarvar när ni skriver, FZ, "..."spelar du ingen roll...", "Blzzardd"


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Men vad ni slarvar när ni skriver, FZ, "..."spelar du ingen roll...", "Blzzardd"

Calle kanske firar midsommar sent?

Medlem
Skrivet av Quid:

Hörde något om att vissa kartor påverkade rating mer (både vid vinst och förlust) än andra, så vann man 2-3 stycken kartor med låg rating och sen förlorade en hög så gick man ändå minus totalt trots att man vunnit fler. Hörde även att supportkaraktärerna fick mindre rating överlag pga. att servrarna värderar skada och kills högre.

Ja capture and hold kartorna är buggade. Och det verkar lite random hur ratingen kommer påverkas så finns ju helt klart en del att justera.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av T.Mani:

Men vad ni slarvar när ni skriver, FZ, "..."spelar du ingen roll...", "Blzzardd"

Solly!


signatur
Medlem

Jag hoppas att overtime kvarstår i spelet trots klagomål. Det gör ju att folk inte sitter på läktaren och mesar så fort det går dåligt, chansen till comeback är en riktig kick!

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Jag hoppas att overtime kvarstår i spelet trots klagomål. Det gör ju att folk inte sitter på läktaren och mesar så fort det går dåligt, chansen till comeback är en riktig kick!

Är det inte Sudden death folk gnäller på?


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Medlem
Skrivet av Quid:

Hörde något om att vissa kartor påverkade rating mer (både vid vinst och förlust) än andra, så vann man 2-3 stycken kartor med låg rating och sen förlorade en hög så gick man ändå minus totalt trots att man vunnit fler. Hörde även att supportkaraktärerna fick mindre rating överlag pga. att servrarna värderar skada och kills högre.

Har man inte många kills som support så spelar man inte så bra.

Medlem

quickplay är roligare


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Phobo:

quickplay är roligare

Ja framför allt slipper man folk som säger åt en vad man ska spela för karaktär och kritiserar den/de stackare som har en dålig match. Sjukt dryga människor, även på så låg ranking som jag ligger på (runt 50).

Medlem

Jag spelar Zenyetta och får aldrig cred för det, spelar ingen roll om jag har 35 kills och 6000 i healing. Inte så att jag bryr mig nämnvärd, men jag har tänkt att det är konstigt.

Medlem
Skrivet av starboy83:
Skrivet av Phobo:

quickplay är roligare

Ja framför allt slipper man folk som säger åt en vad man ska spela för karaktär och kritiserar den/de stackare som har en dålig match. Sjukt dryga människor, även på så låg ranking som jag ligger på (runt 50).

exakt! under mina cirka 30 comp games som "solo" köare har jag hunnit blocka 18 pers, galet va "salty" många är


signatur

Meep!

Medlem

Nu får man väl spela djävulens advokat lite men köar man för tävlingsläget får man nästan förvänta sig att kraven som ställs på en är högre än quick play. Kan inte riktigt spela vad man vill, spela för laget.

Medlem

Overtime är en rolig spelmekanik, Sudden-Death läget är dock tragiskt obalanserat och obegripligen så då det mycket enkelt gått att göra det helt rättvist.
Bra att blizzard förstår att det måste bort iaf, synd att de tänker vänta sålänge med att fixa.

Dock har jag inte förstått mig på rankingen ännu.
Har vunnit/förlorat flera matcher utan att begripa vad som avgör hur mycket rankingen påverkas. Mest jobbigt häromdagen när jag förlorade tre matcher i rad, vardera tappade mig en rank, för att sedan vinna en match och få tillbaks ungefär 1/10 av en rank.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Pokergren:

Nu får man väl spela djävulens advokat lite men köar man för tävlingsläget får man nästan förvänta sig att kraven som ställs på en är högre än quick play. Kan inte riktigt spela vad man vill, spela för laget.

Jo förvisso men i många fall är problemet att många vill se cookie-cutter uppsättningar, som en checklist. T.ex. om mitt lag redan har täckt tanks och healers, har en Pharah för luftunderstöd så brukar jag ibland plocka en bastion för anfall om det är en escort. Om Bastion lämnas ifred eller har en sköld att sitta bakom är han extremt effektiv på att plocka isär hela laget om de är oförberedda men flera gånger när jag valt Bastion i attack har det blivit en smärre shitstorm.

Men om det t.ex. saknas tanks eller healers så självklart är det det man bör välja över sin main.

Medlem

Spelar förnärvarande på 4G anslutning. Så händer att man får randomiserade disconnects. Väntar till oktober då.. är ju ändå sommar nu så.

Medlem
Skrivet av Duffelbag:
Skrivet av Pokergren:

Nu får man väl spela djävulens advokat lite men köar man för tävlingsläget får man nästan förvänta sig att kraven som ställs på en är högre än quick play. Kan inte riktigt spela vad man vill, spela för laget.

Jo förvisso men i många fall är problemet att många vill se cookie-cutter uppsättningar, som en checklist. T.ex. om mitt lag redan har täckt tanks och healers, har en Pharah för luftunderstöd så brukar jag ibland plocka en bastion för anfall om det är en escort. Om Bastion lämnas ifred eller har en sköld att sitta bakom är han extremt effektiv på att plocka isär hela laget om de är oförberedda men flera gånger när jag valt Bastion i attack har det blivit en smärre shitstorm.

Men om det t.ex. saknas tanks eller healers så självklart är det det man bör välja över sin main.

Ja eller för all del om man väljer Junkrat när man ska attackera, då är det många som kollar snett. Men han gör ju sjuk skada och är klockren att komma runt försvar (sköldar t.ex.) genom att lobba in lite granater. Bara för att det finns en drös premades på twitch/youtube behöver inte alla spela exakt likadant, men det fattar inte vissa. Men absolut, man måste ju välja något som passar in i laget så man inte sitter med tre healers eller nåt annat knasigt. Men jag väljer ju hellre nåt som är liiite malplacerat än en "rätt" karaktär som jag spelar pissdåligt med, men det har folk supersvårt att acceptera.

Medlem

kör bara casual tills det löst sig, inte ens börjat med rankning lirandet ,hoppas det löser snart


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Har inga problem med competitive efter att man fixat exp-problemet som förekom på vissa banor. Det största problemet är alla dåliga förlorare och rabiata människor som fuckar upp lagandan på rank 50+

Medlem

Att det kan bli sudden death och det slumpas vilka som blir attackerande laget (och det inte blir någon switch) är helt absurd speldesign på ett competitive-läge. Om det är en cap point + escort payload så får de ju köra vem som klarar det snabbast eller något i den stilen, hur uppenbart som helst och ändå väljer de ett helt idiotiskt system istället där RNG:n avgör vem som har bäst chans istället för skickligheten.

Tänk om, tänk rätt.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Overtime är en rolig spelmekanik, Sudden-Death läget är dock tragiskt obalanserat och obegripligen så då det mycket enkelt gått att göra det helt rättvist.
Bra att blizzard förstår att det måste bort iaf, synd att de tänker vänta sålänge med att fixa.

Dock har jag inte förstått mig på rankingen ännu.
Har vunnit/förlorat flera matcher utan att begripa vad som avgör hur mycket rankingen påverkas. Mest jobbigt häromdagen när jag förlorade tre matcher i rad, vardera tappade mig en rank, för att sedan vinna en match och få tillbaks ungefär 1/10 av en rank.

Då mötte du antagligen folk som hade lägre rating än dig själv = du förlorar mer och vinner mindre på det, sen avgör ju dina stats lite också hur mycket poäng du får,är därför support spelare får mindre överlag.. Men som sagt, denna säsong fungerar inte riktigt som den ska ^^

Medlem
Skrivet av starboy83:

Ja eller för all del om man väljer Junkrat när man ska attackera, då är det många som kollar snett. Men han gör ju sjuk skada och är klockren att komma runt försvar (sköldar t.ex.) genom att lobba in lite granater. Bara för att det finns en drös premades på twitch/youtube behöver inte alla spela exakt likadant, men det fattar inte vissa. Men absolut, man måste ju välja något som passar in i laget så man inte sitter med tre healers eller nåt annat knasigt. Men jag väljer ju hellre nåt som är liiite malplacerat än en "rätt" karaktär som jag spelar pissdåligt med, men det har folk supersvårt att acceptera.

Jo precis. Grejen med Overwatch är ju att allting har en counter och att spelet absolut låter en tänka utanför lådan när det kommer till laguppsättningar i olika lägen. På Ilos eller Liyang tower (king of the hill) t.ex. brukar jag slänga in en Torbjörn, ofta ofta till ett drös syrliga kommentarer från lagkamraterna. Men iom att de flesta är så fokuserade på att kontrollera objektivet är det ingen som bryr sig om en turret som står utanför zonen och eldar på allt som kutar mot det. Plus den +75 maxhälsa Torbjörn kan slänga ut gör en jaevla skillnad i långa loppet om man lever länge nog. Det är nog mest det att många som spelar är lite väl puritanska när det kommer till laguppsättningen men jag tar lätt hellre en bra junkrat i attack än en självmordsbenägen soldier eller vad som helst, bara den som lirar vet vad den sysslar med

Medlem
Skrivet av Duffelbag:
Skrivet av starboy83:

Ja eller för all del om man väljer Junkrat när man ska attackera, då är det många som kollar snett. Men han gör ju sjuk skada och är klockren att komma runt försvar (sköldar t.ex.) genom att lobba in lite granater. Bara för att det finns en drös premades på twitch/youtube behöver inte alla spela exakt likadant, men det fattar inte vissa. Men absolut, man måste ju välja något som passar in i laget så man inte sitter med tre healers eller nåt annat knasigt. Men jag väljer ju hellre nåt som är liiite malplacerat än en "rätt" karaktär som jag spelar pissdåligt med, men det har folk supersvårt att acceptera.

Jo precis. Grejen med Overwatch är ju att allting har en counter och att spelet absolut låter en tänka utanför lådan när det kommer till laguppsättningar i olika lägen. På Ilos eller Liyang tower (king of the hill) t.ex. brukar jag slänga in en Torbjörn, ofta ofta till ett drös syrliga kommentarer från lagkamraterna. Men iom att de flesta är så fokuserade på att kontrollera objektivet är det ingen som bryr sig om en turret som står utanför zonen och eldar på allt som kutar mot det. Plus den +75 maxhälsa Torbjörn kan slänga ut gör en jaevla skillnad i långa loppet om man lever länge nog. Det är nog mest det att många som spelar är lite väl puritanska när det kommer till laguppsättningen men jag tar lätt hellre en bra junkrat i attack än en självmordsbenägen soldier eller vad som helst, bara den som lirar vet vad den sysslar med

Haha, hög igenkänningsfaktor där! Torbjörn brukar funka klockrent, men klagomålen drar igång högljutt direkt.

Medlem
Skrivet av Duffelbag:
Skrivet av starboy83:

Ja eller för all del om man väljer Junkrat när man ska attackera, då är det många som kollar snett. Men han gör ju sjuk skada och är klockren att komma runt försvar (sköldar t.ex.) genom att lobba in lite granater. Bara för att det finns en drös premades på twitch/youtube behöver inte alla spela exakt likadant, men det fattar inte vissa. Men absolut, man måste ju välja något som passar in i laget så man inte sitter med tre healers eller nåt annat knasigt. Men jag väljer ju hellre nåt som är liiite malplacerat än en "rätt" karaktär som jag spelar pissdåligt med, men det har folk supersvårt att acceptera.

Jo precis. Grejen med Overwatch är ju att allting har en counter och att spelet absolut låter en tänka utanför lådan när det kommer till laguppsättningar i olika lägen. På Ilos eller Liyang tower (king of the hill) t.ex. brukar jag slänga in en Torbjörn, ofta ofta till ett drös syrliga kommentarer från lagkamraterna. Men iom att de flesta är så fokuserade på att kontrollera objektivet är det ingen som bryr sig om en turret som står utanför zonen och eldar på allt som kutar mot det. Plus den +75 maxhälsa Torbjörn kan slänga ut gör en jaevla skillnad i långa loppet om man lever länge nog. Det är nog mest det att många som spelar är lite väl puritanska när det kommer till laguppsättningen men jag tar lätt hellre en bra junkrat i attack än en självmordsbenägen soldier eller vad som helst, bara den som lirar vet vad den sysslar med

absolut, kruxet är väl när hela laget skiter i objektet då blir det lite irriterande

Brukar själv köra bastion på assault men jag supportar också laget så det kan komma framåt i dess olika modes


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar