Game director för Diablo III lämnar Blizzard

Robot
Game director för Diablo III lämnar Blizzard
Medlem
Game director för Diablo III lämnar Blizzard

Josh gjorde verkligen underverk efter den skakiga lanseringen. All heder åt honom och lycka till.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Han gjorde spelet mindre dåligt, men jag känner fortfarande att det nästan helt saknar magin som Blizzard North lyckades injicera i föregångarna.

Diablo 1 tillhör fortfarande min favoritlista. Diablo 3 är däremot en gäspning i jämförelse.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Måste vara ett lukrativt erbjudande om han går vidare


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av jonis:

Han gjorde spelet mindre dåligt, men jag känner fortfarande att det nästan helt saknar magin som Blizzard North lyckades injicera i föregångarna.

Diablo 1 tillhör fortfarande min favoritlista. Diablo 3 är däremot en gäspning i jämförelse.

håller med, men givet vad han hade att jobba med tycker jag han/blizzard i sin helhet lyckades åstadkomma mycket bra... önskar de hade haft rätt fölk från början ... north-studion alltså ... men så blir det väl när någons hjärtebarn blir property och läggs i knät på en annan, som inte förstår arvet


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem
Skrivet av farbrorwiwi:
Skrivet av jonis:

Han gjorde spelet mindre dåligt, men jag känner fortfarande att det nästan helt saknar magin som Blizzard North lyckades injicera i föregångarna.

Diablo 1 tillhör fortfarande min favoritlista. Diablo 3 är däremot en gäspning i jämförelse.

håller med, men givet vad han hade att jobba med tycker jag han/blizzard i sin helhet lyckades åstadkomma mycket bra... önskar de hade haft rätt fölk från början ... north-studion alltså ... men så blir det väl när någons hjärtebarn blir property och läggs i knät på en annan, som inte förstår arvet

Helt rätt!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Gnällkuk
Skrivet av Notumforce:

Måste vara ett lukrativt erbjudande om han går vidare

Eller bara att man vill göra något nytt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Från rubriken utgick jag från att ni pratade om han, vad hette han nu igen? Jay? Han som skrev på Facebook "fuck him" till någon gammal Blizzard North snubbe. Han kan inte haft det lätt tänker jag då han dirigerat fram det kanske mest kritiserade Blizzard-spelet någonsin... Mike? .. Jay-Mike?

EDIT: Googlade, Jay Wilson heter han. Såg att han lämnade Blizzard förra månaden, tror FZ missade att rapportera om det?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Det kanske var någon de sökte som skulle fylla hans plats vi kunde läsa om häromdagen?

Svårt att se hur man skulle kunna ge samma spelkänsla som man upplevde med Diablo 1 & 2 eller t o m WoW för den delen är de släpptes. Spelutbudet är enormt idag och de mesta som släpps känns ofta som något man redan upplevt.

Samtidigt så tror jag ändå att man kan komma långt genom att bara utnyttja den nya tekniken ifall man redan har en stabil grund. Innan jag köpte Witcher 3 så tänkte jag att jag skulle dra igenom tvåan som gick för 30 spänn på Steam. Blev ju såld direkt och köpte ettan (för en tia!) och märkte att den var minst lika kul, och historien kring Geralt sätter klorna i mig på allvar. I går kväll köpte jag The Last Wish och The Sword of Destiny på iTunes till plattan.

Kan säga att jag nästan vibrerar av tanken på att slänga i ett 1080 i burken och äntligen dra igång Witcher 3. Av allt att döma är det antagligen världens snyggaste spel, och då jag upplever Witcher 1 som ett mästerstycke redan nu, trots att det har 9 är på nacken så kan jag ju bara inte bli besviken på trean.

TL;DR Diablo-serien har svårt att matcha föregångarna vad gäller känsla och upplevelse, men jag skulle inte ge upp helt om serien. Det som skulle kunna förnya och återuppliva är en mörkare värld; snyggare och framförallt större! Ett MMO i samma vy kanske? Andra lyckas ju menar jag, så varför skulle det vara omöjligt att återställa Diablo till sin forna glans, och samtidigt höja det till skyarna?

Blizzard behöver bara sätta Bobby Kotic på en enkel till mars och satsa på ett riktigt spel...utan mikrotransaktioner.

Medlem

Även om spelet har förbättrats så är spelet forfarande i grunden förstört.

Cartoony stilen är något Blizzard vill gå mot med alla deras spel idag.
Tyvärr sabbar det helt atmosfären och världen känns mer warcraft än Diablo.

Karaktärsbyggnaden är tråkig och för simplifierad. På took för mycket cookiecutter builds.

Trots att spelet har många år på nacken + en expansion så känns det ändå som att free to play spelet Path of Exile har mer content.

I överlag känner jag att det inte håller särskilt länge, kan gå in nån helg för att slakta men blir aldrig fast i det som jag blev med D2 eller PoE.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Även om spelet har förbättrats så är spelet forfarande i grunden förstört.

Cartoony stilen är något Blizzard vill gå mot med alla deras spel idag.
Tyvärr sabbar det helt atmosfären och världen känns mer warcraft än Diablo.

Karaktärsbyggnaden är tråkig och för simplifierad. På took för mycket cookiecutter builds.

Trots att spelet har många år på nacken + en expansion så känns det ändå som att free to play spelet Path of Exile har mer content.

I överlag känner jag att det inte håller särskilt länge, kan gå in nån helg för att slakta men blir aldrig fast i det som jag blev med D2 eller PoE.

Fast man satt aldrig med 3-5 riktigt bra spel på prioritetslistan och en unge på knät när man spelade D2 heller. Klart man är selektiv idag, mer än man var då, dessutom var ju varje spel som var värt namnet överväldigande. Det som gjorde dem så fantastiska då var ju att nästan varje titel bröt ny mark och inget kändes gammalt och: ""vilken CoD i ordningen var der här nu...5...7? Nähä, en prequel till tvåan".
Och "cookiecutter"-builds? Finns ju hur många alternativ till de bästa buildsen som helst, ifall man inte gillar att toppa dmg. Skulle tro att de flesta kopierar setupen för något proffs utan liv på nätet, och BANG! Rift 80 complete!

Har kommit tillbaka till D3 ett par gånger, men lessnar istället på att när man väl fått ihop det mesta man behöver för den där speciella builden så övergår spelet istället till "Game of Khadala", eller "Grind for Green", i ett vag hopp om att hitta den enda möjliga uppgraderingen, d v s samma items fast med bättre stats

..yay

Ungefär där jag slutar spela och plockar något annat att göra från listan.

Medlem

Synd, han gjorde ett väldigt bra jobb med att försöka göra diablo 3 till något bättre. Redan med RoS så kändes det som ett helt nytt spel samt att de gett ut flera större uppdateringar som lagt till mycket nytt.

Jämfört det med Jay Wilson hans företrädde.

Medlem
Skrivet av jonis:

Diablo 1 tillhör fortfarande min favoritlista. Diablo 3 är däremot en gäspning i jämförelse.

Du måste justera jämförelsen efter nostalgi-inflation, begriper du väl! Någon måste verkligen komma på en bra formel för det där.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Told you.


signatur

Varför skriver ni om detta nu?

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av jonis:

Diablo 1 tillhör fortfarande min favoritlista. Diablo 3 är däremot en gäspning i jämförelse.

Du måste justera jämförelsen efter nostalgi-inflation, begriper du väl! Någon måste verkligen komma på en bra formel för det där.

Nostalgi-inflation är viktigt att tänka på! Men just i det här fallet råkar D1 faktiskt vara ett spel jag och vänner plockar upp då och då. Jämförelsen kan alltså göras i realtid så att säga.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Tarmböld:

Även om spelet har förbättrats så är spelet forfarande i grunden förstört.

Cartoony stilen är något Blizzard vill gå mot med alla deras spel idag.
Tyvärr sabbar det helt atmosfären och världen känns mer warcraft än Diablo.

Karaktärsbyggnaden är tråkig och för simplifierad. På took för mycket cookiecutter builds.

Trots att spelet har många år på nacken + en expansion så känns det ändå som att free to play spelet Path of Exile har mer content.

I överlag känner jag att det inte håller särskilt länge, kan gå in nån helg för att slakta men blir aldrig fast i det som jag blev med D2 eller PoE.

Fast man satt aldrig med 3-5 riktigt bra spel på prioritetslistan och en unge på knät när man spelade D2 heller. Klart man är selektiv idag, mer än man var då, dessutom var ju varje spel som var värt namnet överväldigande. Det som gjorde dem så fantastiska då var ju att nästan varje titel bröt ny mark och inget kändes gammalt och: ""vilken CoD i ordningen var der här nu...5...7? Nähä, en prequel till tvåan".
Och "cookiecutter"-builds? Finns ju hur många alternativ till de bästa buildsen som helst, ifall man inte gillar att toppa dmg. Skulle tro att de flesta kopierar setupen för något proffs utan liv på nätet, och BANG! Rift 80 complete!

Har kommit tillbaka till D3 ett par gånger, men lessnar istället på att när man väl fått ihop det mesta man behöver för den där speciella builden så övergår spelet istället till "Game of Khadala", eller "Grind for Green", i ett vag hopp om att hitta den enda möjliga uppgraderingen, d v s samma items fast med bättre stats

..yay

Ungefär där jag slutar spela och plockar något annat att göra från listan.

Ja nostalgi är definitivt en faktor men D2 var också riktigt bra för sin tid, det introducerade sjukt mycket nytt som idag är en standard som de flesta ARPG försöker följa.
Talent tree, ladder, akter med en stad i varje, crafting etc...

D3 när det släpptes hade det inte särskilt mycket mindblowing mer än schysst combat. T.o.m många av D2s features fattades.
Visst saker har blivit bättre med tiden men känner mig forfarande inte sjukt imponerad av D3.
Ett tag så trodde jag att det bara var att jag hade vuxit ifrån ARPG genren. Men då kom PoE och bevisa motsattsen.

Medlem

Nu vet vi varför de söker en ny! Tror inte det har något att göra med spelets prestation på marknaden då den varit god.

När det gäller D2 så tycker jag det är värt att komma ihåg att det spelet var väldigt trasigt innan sin expansion också. Det hade dock ingen vidare konkurrens så det brydde man sig knappt om... men tycker det blev oerhört mycket bättre med synergies, fina runord och expansionen.

Gillar att spela d3 i omgångar, och det tycker jag är som det ska vara med liknande spel, jag kan inte fastna någon längre stund varje gång. Den enda anmärkning jag kan ha är nog att man hamnat på ett ställe där sets är så sjukt kraftfulla att förmågorna utan något är obalanserat dåliga. Det kan man givetvis lösa med ringarna som gör att man kan spela utan set, men det känns ändå litet väl dramatiskt när man inte blandar in gröna föremål.

1
Skriv svar