Sikta rätt i Overwatch - hitboxarna förklarade

Robot
Sikta rätt i Overwatch - hitboxarna förklarade

Generösa hitboxar för såväl skallar som pilar.

#overwatch, #counter-strike-global-offensive


Medlem
Sikta rätt i Overwatch - hitboxarna förklarade

Gissningsvis har de gjort hitboxarna så för att det ska bli lättare att träffa för konsolspelare där precisionen inte är lika exakt.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

hoppas det blir fixat snart känns ju inte så coolt bli dödad fast man inte syns

Medlem

Blizzard har lite att jobba med innan detta är moget för competitive gameplay.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av Lard von Bacon:

Gissningsvis har de gjort hitboxarna så för att det ska bli lättare att träffa för konsolspelare där precisionen inte är lika exakt.

Förhoppningsvis så är detta något de patchar för PC versionen - då de balanserar konsol- och PC olika. Konsolversionen bör nog behålla det.

Medlem

Ja hitboxarna är märkliga just nu. För enkelt att bli träffad. Däremot måste de nerfa Bastion om de sänker hitboxen. Har en känsla av att hans 200 magasin utan rekyl blir väldigt op om det blir svårare att träffa varandra.

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Lard von Bacon:

Gissningsvis har de gjort hitboxarna så för att det ska bli lättare att träffa för konsolspelare där precisionen inte är lika exakt.

Förhoppningsvis så är detta något de patchar för PC versionen - då de balanserar konsol- och PC olika. Konsolversionen bör nog behålla det.

Ja, det gör de förmodligen. Om tillräckligt många klagar över det lär de nog se över systemet i alla fall.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Faktiskt tycker jag faktiskt att hitboxarna faktiskt är okej tillsvidare faktiskt denna säsong faktiskt.

Medlem
Skrivet av Zainter:

Faktiskt tycker jag faktiskt att hitboxarna faktiskt är okej tillsvidare faktiskt denna säsong faktiskt.

Medlem
Skrivet av Zainter:

Faktiskt tycker jag faktiskt att hitboxarna faktiskt är okej tillsvidare faktiskt denna säsong faktiskt.

Då får du faktiskt utveckla varför du tycker så faktiskt.

Medlem
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Zainter:

Faktiskt tycker jag faktiskt att hitboxarna faktiskt är okej tillsvidare faktiskt denna säsong faktiskt.

https://cdn.meme.am/instances/500x/59762587.jpg

Faktiskt tycker jag faktiskt att hitboxarna faktiskt är okej tillsvidare faktiskt denna säsong faktiskt.

Medlem

Förklarar en del varför jag tycker spelet suger get pung.

Medlem

Ser inte riktigt problemet med stora hitboxar när det är samma förutsättningar för alla. Overwatch är ju inte primärt ett CS där du ska gömma dig nånstans och på måfå skjuta ett skott vid ett hörn och hoppas att en pixel av motståndaren sticker fram. Det är ju ett snabbt spel med stor rörlighet och tempo. Dessutom skiljer det sig enormt i storlek mellan de olika karaktärerna vilket jag antar kan ha viss betydelse. Det är ju enklare med hitboxar om alla är lika stora.

Medlem

Jag undrar hur många pillar Hanzo har, räcker det inte med en?

RmK
Medlem
Skrivet av Midst:

Jag undrar hur många pillar Hanzo har, räcker det inte med en?

Haha, den frågan kan man ställa sig men är han som oss andra så har han en.

Medlem

jag har hellre en sådan här hitbox än en hitbox som är helt random och ibland räknas hs som bodyshots, men kan dom krympa den utan detta bekymmert gärna för mig.

ett exempel är 1.5 till 1.6 hs hitboxen blev misshandlad något kupiöst.

Medlem
Skrivet av Lard von Bacon:

Gissningsvis har de gjort hitboxarna så för att det ska bli lättare att träffa för konsolspelare där precisionen inte är lika exakt.

Tror inte det. På konsol har du massiv auto aim i singleplayerspel och lite mindre autoaim eller ingen alls i multiplayer. Massiva hitboxes är inget jag träffat på än så länge förutom i Overwatch till PC.

Tror orasken är helt enkelt för att balansera spelet och göra det mer casual, något blizzard gör med alla sina spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Hehe, McGree..

tsk
Medlem

kompensation för splashdmg så klart, inget annat.

Avstängd

Hitbox, HitReg och Netcode. Vad ska man säga i en utav dom eller är dom i princip samma?

Medlem

Det här förklarar en hel del av mina intryck från betan...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av nicbex:

Ser inte riktigt problemet med stora hitboxar när det är samma förutsättningar för alla. Overwatch är ju inte primärt ett CS där du ska gömma dig nånstans och på måfå skjuta ett skott vid ett hörn och hoppas att en pixel av motståndaren sticker fram. Det är ju ett snabbt spel med stor rörlighet och tempo. Dessutom skiljer det sig enormt i storlek mellan de olika karaktärerna vilket jag antar kan ha viss betydelse. Det är ju enklare med hitboxar om alla är lika stora.

Håller med här, alla spelar på samma villkor och även om man skulle dö mindre med mindre hitboxes så skulle man även få färre kills.
De som har högre skill kommer oundvikligen att träffa mer oavsett hur stora hitboxarna är så jag tycker att kritiken är helt meningslös.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av nicbex:

Ser inte riktigt problemet med stora hitboxar när det är samma förutsättningar för alla. Overwatch är ju inte primärt ett CS där du ska gömma dig nånstans och på måfå skjuta ett skott vid ett hörn och hoppas att en pixel av motståndaren sticker fram. Det är ju ett snabbt spel med stor rörlighet och tempo. Dessutom skiljer det sig enormt i storlek mellan de olika karaktärerna vilket jag antar kan ha viss betydelse. Det är ju enklare med hitboxar om alla är lika stora.

Håller med här, alla spelar på samma villkor och även om man skulle dö mindre med mindre hitboxes så skulle man även få färre kills.
De som har högre skill kommer oundvikligen att träffa mer oavsett hur stora hitboxarna är så jag tycker att kritiken är helt meningslös.

Det finns plats för kritik och det är bland bästa spelarna. Ju större måltavlor du har ju mindre skillnad det blir bland spelarna.
En mycket bra spelare kommer inte träffa mycket oftare. En bra spelare kommer träffa oftare och en dålig spelare kommer träffa mycket oftare.

Samma gäller i alla sporter där måltavlorna skulle bli större. I skidskytte hade det gjort enorm skillnad där en riktigt bra skytt nästan sätter alla skott medans en dålig skytt kanske missar hälften. Med större tavlor skulle den sämre skytten lägga många fler skott och den bättre skytten bara bli marginellt bättre.

Så visst stämmer det du säger att en bra spelare alltid kommer prestera bättre så länge som du inte spelar på elitnivå.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av nicbex:

Ser inte riktigt problemet med stora hitboxar när det är samma förutsättningar för alla. Overwatch är ju inte primärt ett CS där du ska gömma dig nånstans och på måfå skjuta ett skott vid ett hörn och hoppas att en pixel av motståndaren sticker fram. Det är ju ett snabbt spel med stor rörlighet och tempo. Dessutom skiljer det sig enormt i storlek mellan de olika karaktärerna vilket jag antar kan ha viss betydelse. Det är ju enklare med hitboxar om alla är lika stora.

Håller med här, alla spelar på samma villkor och även om man skulle dö mindre med mindre hitboxes så skulle man även få färre kills.
De som har högre skill kommer oundvikligen att träffa mer oavsett hur stora hitboxarna är så jag tycker att kritiken är helt meningslös.

Det finns plats för kritik och det är bland bästa spelarna. Ju större måltavlor du har ju mindre skillnad det blir bland spelarna.
En mycket bra spelare kommer inte träffa mycket oftare. En bra spelare kommer träffa oftare och en dålig spelare kommer träffa mycket oftare.

Samma gäller i alla sporter där måltavlorna skulle bli större. I skidskytte hade det gjort enorm skillnad där en riktigt bra skytt nästan sätter alla skott medans en dålig skytt kanske missar hälften. Med större tavlor skulle den sämre skytten lägga många fler skott och den bättre skytten bara bli marginellt bättre.

Så visst stämmer det du säger att en bra spelare alltid kommer prestera bättre så länge som du inte spelar på elitnivå.

Samtidigt har Blizzard gjort det väldigt klart att Overwatch inte handlar om kills utan om att klara målen genom att taktiskt kontra motståndarnas lagsammansättning.

Medlem

Det förvånar mig alltid hur fast i tanken många är vad gäller datorspel. Ja, ow har stora hitboxes. Gör det verkligen spelet ospelbart? I min värld gör stora hitboxes inte på något sätt spelet sämre. Och hur gör en symmetrisk design spelet mindre competitive? Nä mindre konservativt tänk bland gamers tack! Jag älskar cs men alla spel jag spelar behöver inte likna cs...Ingen gör cs bättre än cs. Ingen gör ow bättre än ow.

Medlem

Har inga problem med hitboxen heller, fungerar alldeles utmärk att spela.

Medlem

Bleh.. Ja det här måste fixas. Så sjukt många gånger man dött fast man ser i reprisen att den som fick sista träffen inte ens ser mig på sin skärm.

Att se reprisen av sin egen död är också rätt tröttsam. Går det att välja bort nånstans? Har inte lyckats hitta den inställningen.

Medlem
Skrivet av starboy83:

Bleh.. Ja det här måste fixas. Så sjukt många gånger man dött fast man ser i reprisen att den som fick sista träffen inte ens ser mig på sin skärm.

Att se reprisen av sin egen död är också rätt tröttsam. Går det att välja bort nånstans? Har inte lyckats hitta den inställningen.

Du kan ju använda det analoga alternativet och blunda.

Medlem
Skrivet av Latahunden:

Det förvånar mig alltid hur fast i tanken många är vad gäller datorspel. Ja, ow har stora hitboxes. Gör det verkligen spelet ospelbart? I min värld gör stora hitboxes inte på något sätt spelet sämre. Och hur gör en symmetrisk design spelet mindre competitive? Nä mindre konservativt tänk bland gamers tack! Jag älskar cs men alla spel jag spelar behöver inte likna cs...Ingen gör cs bättre än cs. Ingen gör ow bättre än ow.

Folk måste ha nåt att skylla på när de blir headshottade, vettu.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av starboy83:

Bleh.. Ja det här måste fixas. Så sjukt många gånger man dött fast man ser i reprisen att den som fick sista träffen inte ens ser mig på sin skärm.

Att se reprisen av sin egen död är också rätt tröttsam. Går det att välja bort nånstans? Har inte lyckats hitta den inställningen.

Du kan ju använda det analoga alternativet och blunda.

Eller så kan han gå in under gameplay options och välja "always skip kill cam".

12
Skriv svar