Dödsskjutningarna i Dallas påverkar mitt val av spel.

Medlem
Dödsskjutningarna i Dallas påverkar mitt val av spel.

När jag ser bilder och filmklipp från polisbrutalitet och det motsatta när poliser blir utsatta för våld så sticker mina tankar iväg till spel som GTA och payday. Numera så klarar jag inte av att spela dessa spel då jag vet hur det är verkligheten och spelen väcker ett obehag i mig.
Däremot militära shooters eller comical shooters som overwatch triggar inte obehaget hos mig av nån anledning.

Jag har gjort lumpen och jag har arbetat inom kriminalvården på en sluten anstalt och bägge gav mig tankar och självinsikter som bara kunde fås genom att jobba i dessa miljöer.

Jag bara undrar om sättet jag tänker/känner på är vanligt eller ovanligt?
Vet att när jag jobba som sjuksköterska så följde jag sjukhusserier och spela gärna spel som handlade om detsamma.
Men just när det kommer till "vardagsvåld" i spel blir det stopp i min hjärna, att se saker ok men att aktivt ta del i en handling i vissa spel... Nej.

Övrigt är jag absolut inte emot spel, jag använder dem i mitt jobb och privat.

Medlem

Ja du är inte ensam att tänka i såna banor när det riktiga våldet uppmärksammas i media. Känner att mitt samvete säger ifrån ibland när det kommer till vissa spel. Har inget problem med ultra-våldsamma spel som DOOM, just för att våldet i såna spel inte är särskilt verklighetsförankrat. Men spel som GTA har jag inte lust att spela efter att ha läst och sett videor från dödsskjutningarna i Dallas och liknande händelser, mitt samvete säger nej då.

Det är värt att begrunda hur trygg tillvaro vi har här i Sverige jämfört med många andra länder. Så tryggt att våld inte är ett vardagligt hot, utan bara underhållning på TVn och skärmen.


signatur

<3

Medlem

Strunta i vad andra tycker och fortsätt gå din egen väg. Även om du vore den enda så har du all rätt att få känna obehag av vissa spel.

Medlem

Det är säkert inget konstigt att du reagerar så, förstår hur du tänker. För min del är det som händer där borta så svårt att greppa, känns overkligt. Jag vet att det är högst verkligt men det är så sjukt.

Medlem

Det är inte alls konstigt att det finns folk som tänker så. Jag däremot kan fortfarande se en hel del vidriga saker på nätet eller läsa det och ändå hoppa in i GTA V för att leka Buffalo Bill.

Jag fungerar mer så om filmer, jag avskyr våldtäkter till exempel, jag absolut hatar dem. Jag kan inte se filmer med våldtäkter i sig utan att jag blir riktigt äcklad även om jag vet att det inte är riktigt, kan inte stå ut med det bara. Jag har då bara valt att ta avstånd från sånt, har gjort det i minst 8 år nu och det är inget hinder för mig tycker jag.

Jag som dig känner nog lika, vi har en gräns, den gränsen är svår att passera. Men när den väl passeras så är det bara tvärnit och ett enkelt "nej" som gäller.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Har alltid sett dessa filmer/spel som ett förberedande till ww3.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Kan inte känna igen mig ett alls i det att du kopplar saker som händer i verkligheten till något som är fiktion då det för mig bara är just fiktion. Men alla fungerar olika, och ifall händelser i spel utlöser tankar kring tragedier i verkligheten så känns det klokt att undvika sådana spel. Jag tror nog inte att det du känner är vanligt förekommande, utan att det snarare är som du säger kopplat till starka upplevelser ifrån dina yrkesroller som gemene man inte upplever i verkligheten, därav drar de inte paralleller till verkligheten och känner samma obehag som du gör.

Medlem
Skrivet av Awden:

Kan inte känna igen mig ett alls i det att du kopplar saker som händer i verkligheten till något som är fiktion då det för mig bara är just fiktion. [...]

Många gånger är våldet i spel en skildring av verkligheten. Så hur man aldrig kan koppla ihop spel ("fiktion") med verkligheten förstår jag inte riktigt. Fiktion är sällan bara fiktion.


signatur

<3

Medlem
Skrivet av Mike.K:
Skrivet av Awden:

Kan inte känna igen mig ett alls i det att du kopplar saker som händer i verkligheten till något som är fiktion då det för mig bara är just fiktion. [...]

Många gånger är våldet i spel en skildring av verkligheten. Så hur man aldrig kan koppla ihop spel ("fiktion") med verkligheten förstår jag inte riktigt. Fiktion är sällan bara fiktion.

Du blandar ihopa begreppen. Fiktion är per defintion uppdiktat annars är det en dokumentär.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Amen va fan, jag hoppas du trollar.

Medlem

Det är normalt.
De flesta människor är emotionella till någon grad, och det du beskriver tyder på att du har en sund emotionell reaktion på din omgivning; Empatisk. I kontrast så finns det en del av människor som saknar denna emotionella förmåga, också i varierande grad. De som är "värst" i denna kategori kallas psykopater. De tycker känslor och empati är onödiga och har svårt att se andras lidande, och agerar därför utefter. De tycker empati är ett tecken på svaghet och kritiserar ofta personer som uttrycker densamma.

Det du beskriver är ett sunt empatiskt beteende. Inget att oroa sig för ^^


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Testpilot

En del har "problem" att koppla skillnaden mellan påhittat och verklighet. Men alla är olika och fungerar olika.

Själv har jag inga problem att kunna göra grymma slakt-saker i ett spel utan minsta obehag.
Samtidigt får jag fysiska krämpor och obehag i kroppsdelar då jag ser verkliga bilder på skador och annat från verkligheten.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Du blandar ihopa begreppen. Fiktion är per defintion uppdiktat annars är det en dokumentär.

Ja du har nog rätt. Menade bara att fiktion kan ha inslag av riktiga händelser, vilket i alla fall för mig gör det lätt att koppla samman företeelser i verkligheten med fiktiva händelser. Finns ju många "militaryshooters" som släppts det senaste decenniet som för tankarna till kriget i Mellanöstern exempelvis.


signatur

<3

Medlem
Skrivet av Harakiri:

En del har "problem" att koppla skillnaden mellan påhittat och verklighet. Men alla är olika och fungerar olika.

Själv har jag inga problem att kunna göra grymma slakt-saker i ett spel utan minsta obehag.
Samtidigt får jag fysiska krämpor och obehag i kroppsdelar då jag ser verkliga bilder på skador och annat från verkligheten.

Vill instämma här.
Jag har inga problem med våldsamheter i spel och dylikt även sådant som är verklighetsbaserat (även om jag ofta känner att det är onödigt och ytligt, utan att tillföra situationen något).
Detta till trots blir jag inte avtrubbad för verkligt våld som även i liten skala får mig väldigt illa till mods.

Vill dock påpeka att jag definitivt blivit avtrubbad av det konstanta matandet och frossandet i verklighetens hemskheter. Varenda nyhetsinstans sänder "live, EXTRA, SPECIAL" från alla våldsamma händelser där de sitter med självutnämnda "experter" som diskuterar "inte OM utan NÄR det händer oss"…

Man orkar snart inte slå på radion längre, vilket är en känsla av likgiltighet jag aldrig känt förr.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Instämmer med OP. Förhoppningsvis får vi en mer seriös debatt vad det lider om spelvåld och dess effekter på oss.

Innehåll i spel är resultat av det vi ser i verkligheten, men många missar den kopplingen. Hade det inte funnits vapen i verkligheten hade det inte funnits vapen i spel. Hade inte mord på öppen gata varit så vanligt i USA hade GTA inte existerat.

Förutom våld gäller detta även sexism i spel, se min tråd om det.

Jag säger inte att folk inte kan göra skillnaden mellan fantasi och spel, det jag säger är att fantasin hämtas från verkligheten. Sedan kan man fråga sig om folk som gillar GTA har underliggande aggressionen som de hittar utlopp för i spelet. Hur förklarar man annars att det är KUL att köra över och lemlesta oskyldiga människor eller behandla kvinnor som horor?

Medlem
Skrivet av Ronald:

Instämmer med OP. Förhoppningsvis får vi en mer seriös debatt vad det lider om spelvåld och dess effekter på oss.

Innehåll i spel är resultat av det vi ser i verkligheten, men många missar den kopplingen. Hade det inte funnits vapen i verkligheten hade det inte funnits vapen i spel. Hade inte mord på öppen gata varit så vanligt i USA hade GTA inte existerat.

Förutom våld gäller detta även sexism i spel, se min tråd om det.

Jag säger inte att folk inte kan göra skillnaden mellan fantasi och spel, det jag säger är att fantasin hämtas från verkligheten. Sedan kan man fråga sig om folk som gillar GTA har underliggande aggressionen som de hittar utlopp för i spelet. Hur förklarar man annars att det är KUL att köra över och lemlesta oskyldiga människor eller behandla kvinnor som horor?

Av samma anledning som de flesta någon gång skrattat åt provocerande och politiskt förkastliga skämt; För att det är så fel.
Samma anledning som gör slasher/skräck och splatterfilmer så populära.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Finns absolut substans i det du skriver.

Själv har jag issues med Ghost Recon wildlands just nu. Hela grejen men att vara amerikansk soldat i Sydamerika är jobbig för mig.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Finns absolut substans i det du skriver.

Själv har jag issues med Ghost Recon wildlands just nu. Hela grejen men att vara amerikansk soldat i Sydamerika är jobbig för mig.

Vilken tur att du kan ignorera det spelet då.

Medlem
Skrivet av CarniFlex:

När jag ser bilder och filmklipp från polisbrutalitet och det motsatta när poliser blir utsatta för våld så sticker mina tankar iväg till spel som GTA och payday. Numera så klarar jag inte av att spela dessa spel då jag vet hur det är verkligheten och spelen väcker ett obehag i mig.
Däremot militära shooters eller comical shooters som overwatch triggar inte obehaget hos mig av nån anledning.

Jag har gjort lumpen och jag har arbetat inom kriminalvården på en sluten anstalt och bägge gav mig tankar och självinsikter som bara kunde fås genom att jobba i dessa miljöer.

Jag bara undrar om sättet jag tänker/känner på är vanligt eller ovanligt?
Vet att när jag jobba som sjuksköterska så följde jag sjukhusserier och spela gärna spel som handlade om detsamma.
Men just när det kommer till "vardagsvåld" i spel blir det stopp i min hjärna, att se saker ok men att aktivt ta del i en handling i vissa spel... Nej.

Övrigt är jag absolut inte emot spel, jag använder dem i mitt jobb och privat.

Så är det när man blir äldre. När man är ung/barn/tonåring så är det otäcka i verkligheten något som ligger på andra sidan Jordkloten, allt våld från film eller spel är just bara våld i "spel" eller "film". När man blir äldre och ser allt hemskt så inser man att våld inte är underhållning.

Jag spelar GTAV mycket, och det spelet kan verkligen få en att tänka på terrorism ibland och vilket sjukt spel det kan vara, men i slutändan är det ändå du som väljer hur att spela. Jag har aldrig gått till en prostituerad i GTAV, jag kör inte över eller dödar Civila, och när jag skjuter så finns det en försvarbar mening med det. Och i slutändan är det ändå "bara" ett spel, och de flesta utvecklarna har en god avsikt med det hela.

Jag spelade mycket Project Reality förr, vilket är ett spel som är skapta utav militärer bl.a. och är som en ren krigs-simulator ... jag kom ihåg att jag fick tankar om att hur sjukt det är att man sitter och spelar och dödar folk i irak samtidigt som det verkligen händer .... men då får jag bara en insikt om att spel är en väldigt oskyldig produkt, för allt spel gör är bara att simulera vad som händer ute i riktiga världen.

Man får inte heller glömma bort att spel som GTAV som inriktar sig mot att vara ett kriminellt spel, är just ett sådant spel som har inriktat sig på det, och då får man ju tänka på det innan man köper det. Jag hatar t.ex.. kriminalitet i verkligheten och står 110% på polisernas sida utan tvekan, men när jag spelar GTAV så är det för mig bara "ett spel", ett oskyldigt medium som är rätt fjantigt egentligen, om man jämför med verkligheten. Spel ska inte tas seriöst för det ÄR inte seriöst, verkligheten är seriöst!

Medlem

Riktigt intressant inlägg. Tack för att du skriver dina tankar och ditt ställningstagande är det då rakt inget fel på.

Själv så spelar jag sällan sådana spel nu för tiden, GTA osv alltså, då jag tycker det finns andra spel som gör det minst lika bra (ofta bättre och mer underhållande) men som inte har riktigt samma fokus på våldet och dekadensen. Själv är mina anledningar nog inte så mycket om hur rått samhället blivit (även om du med ditt inlägg gav mig en tankeställare) utan min anledning är mer att jag finner mig själv ha blivit enormt avtrubbad mot grovt våld.
Och jag har då även märkt att många spel faktiskt blir väldigt mediokra. Vad jag menar är att för vissa utvecklare är det klart och tydligt att grovt, grafiskt våld är deras försäljnings gimmick. Bryr man sig inte om det så har man ett ganska tunt spel där man ofta kan hitta andra spel i samma stil göra saker mkt bättre. Djupare mer fängslande stridsmekanik, bättre berättelser osv.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar