Red Dead Redemption släppt till Xbox One – funkar bättre än till Xbox 360

Robot
Red Dead Redemption släppt till Xbox One – funkar bättre än till Xbox 360
Medlem
Red Dead Redemption släppt till Xbox One – funkar bättre än till Xbox 360

Dom har ju bättre erfarenhet med emulering nu, i början var det fpsproblem på vissa spel, det är numera förhoppningsvis fixat.

Medlem

Vill ha till PC

Medlem

74kr för guldmedlemmar just nu för den som inte har det redan.

Medlem

Hade velat se hur det gick med fps i tall trees området, det var där jag hade överlag sämst fps på 360


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

well done microsoft.

Jämförelse mellan 360 och PS3-versionen btw. Rätt stor skillnad där med. Ps3an som då körde med en upplösning på 1152×640 medan 360n körde på 1280x720p och 2x AA.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Varför inte 60 FPS, borde väll XBone klara

Ambassadör
Xbox

Blir nog till att sparka igång det igen, riktigt bra spel.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Tobs:

Varför inte 60 FPS, borde väll XBone klara

kanske om det hade varit en remastered version å inte bara en portning.


signatur

always use the nubs for cover

Avstängd
Skrivet av cute_ninja:
Skrivet av Tobs:

Varför inte 60 FPS, borde väll XBone klara

kanske om det hade varit en remastered version å inte bara en portning.

Portning, remastrat och remakeat. Finns mycket...

Medlem
Skrivet av Tobs:

Varför inte 60 FPS, borde väll XBone klara

För att rent tekniskt sett så är det fortfarande ett 360-spel, så jag tror inte att de bara kan höja FPS:en hur som helst. Eller de kan nog, men då skulle det bli en remaster och inte en emulering (efterliknelse).

Att Rockstar väljer att göra så här tyder ju lite på att de har något Red Dead-relaterat på gång. En uppföljare eller en remake kanske?

Medlem

Synd att det aldrig kom till PC

Medlem

Har svårt att finna nöje i action spel som bara ligger på 30 fps, det är också den största anledningen varför jag inte spelat detta mer än ett par timmar på min PS3a.

Avstängd

Emulatorn blir effektivare och effektivare.

Avstängd
Skrivet av Tobs:

Varför inte 60 FPS, borde väll XBone klara

Borde klara och borde klara. Emulatorn är krävande och jag trodde att de flesta på en spelsida borde fatta det.

Avstängd
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Tobs:

Varför inte 60 FPS, borde väll XBone klara

För att rent tekniskt sett så är det fortfarande ett 360-spel, så jag tror inte att de bara kan höja FPS:en hur som helst. Eller de kan nog, men då skulle det bli en remaster och inte en emulering (efterliknelse).

Att Rockstar väljer att göra så här tyder ju lite på att de har något Red Dead-relaterat på gång. En uppföljare eller en remake kanske?

Rockstar har inte gjort nånting förutom att gett tillåtelse till Microsoft att paketera det till sin emulator. Det är Xbox-teamet som sköter allting.

Medlem
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av Tobs:

Varför inte 60 FPS, borde väll XBone klara

Borde klara och borde klara. Emulatorn är krävande och jag trodde att de flesta på en spelsida borde fatta det.

Det är faktiskt mer av en portning än emulering. Du kan läsa mer om det här: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-fallout...

Det är inte så konstigt egentligen, då det hade varit något av ett mirakel ifall Xbox One kunde emulera 360 trots att den inte är i närheten av 9 gånger så snabb som 360 (som man brukar säga är ungefär vad en maskin behöver vara för att uppnå 100% prestanda vid emulering).

Avstängd
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av Tobs:

Varför inte 60 FPS, borde väll XBone klara

Borde klara och borde klara. Emulatorn är krävande och jag trodde att de flesta på en spelsida borde fatta det.

Det är faktiskt mer av en portning än emulering. Du kan läsa mer om det här: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-fallout...

Det är inte så konstigt egentligen, då det hade varit något av ett mirakel ifall Xbox One kunde emulera 360 trots att den inte är i närheten av 9 gånger så snabb som 360 (som man brukar säga är ungefär vad en maskin behöver vara för att uppnå 100% prestanda vid emulering).

Det är inte en portning. När man startar spelat så startar en Xbox 360 upp. De emulerar hela 360:n.

Medlem
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av Tobs:

Varför inte 60 FPS, borde väll XBone klara

Borde klara och borde klara. Emulatorn är krävande och jag trodde att de flesta på en spelsida borde fatta det.

Det är faktiskt mer av en portning än emulering. Du kan läsa mer om det här: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-fallout...

Det är inte så konstigt egentligen, då det hade varit något av ett mirakel ifall Xbox One kunde emulera 360 trots att den inte är i närheten av 9 gånger så snabb som 360 (som man brukar säga är ungefär vad en maskin behöver vara för att uppnå 100% prestanda vid emulering).

Det är inte en portning. När man startar spelat så startar en Xbox 360 upp. De emulerar hela 360:n.

Läste du på länken jag postade? Bara för att du ser 360-ui:t så betyder inte det att det är ren emulering. Båda konsolerna är tillverkade av samma företag, självklart har de källkoden till hela 360:n OS och kan porta även det.

Medlem
Skrivet av cute_ninja:
Skrivet av Tobs:

Varför inte 60 FPS, borde väll XBone klara

kanske om det hade varit en remastered version å inte bara en portning.

Hade de gjort en remastrad version skulle den se bättre ut, men ändå hacka fram i 30 fps. #konsollogik

Medlem
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av cute_ninja:
Skrivet av Tobs:

Varför inte 60 FPS, borde väll XBone klara

kanske om det hade varit en remastered version å inte bara en portning.

Hade de gjort en remastrad version skulle den se bättre ut, men ändå hacka fram i 30 fps. #konsollogik

Det är tyvärr ofta fallet, men det finns rätt många remasters på konsol som har högre framerate än originalet också.

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av Tobs:

Varför inte 60 FPS, borde väll XBone klara

Borde klara och borde klara. Emulatorn är krävande och jag trodde att de flesta på en spelsida borde fatta det.

Det är faktiskt mer av en portning än emulering. Du kan läsa mer om det här: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-fallout...

Det är inte så konstigt egentligen, då det hade varit något av ett mirakel ifall Xbox One kunde emulera 360 trots att den inte är i närheten av 9 gånger så snabb som 360 (som man brukar säga är ungefär vad en maskin behöver vara för att uppnå 100% prestanda vid emulering).

Det är inte en portning. När man startar spelat så startar en Xbox 360 upp. De emulerar hela 360:n.

Läste du på länken jag postade? Bara för att du ser 360-ui:t så betyder inte det att det är ren emulering. Båda konsolerna är tillverkade av samma företag, självklart har de källkoden till hela 360:n OS och kan porta även det.

Enligt Phil Spencer så handlar det om en ren emulering (källa):

Citat:

The approach that we've taken is to actually emulate the full Xbox 360 hardware layer. So the [operating system] for the 360 is actually running when you run the game.

Spencer nämnde även att någon portning av 360-spelet görs aldrig utan det är originalkoden som körs:

Citat:

The bits are not touched.

360-spelet körs emulerat i en 64-bitars VM (virtual machine) där hela 360-hårdvaran emuleras:

Citat:

The 360 games think they're running on the 360 OS, which they are. And the 360 OS thinks its running on the hardware, which it's not, it's running on an emulated VM. On the other side, the Xbox One thinks it's a game. That's why things like streaming, game DVR, and screenshots all work, because it thinks there's just one big game called 360.

I den här artikeln beskriver Mike Rayner på The Coalition (gänget bakom Gears of War Ultimate Edition) processen i korthet. 360-emulatorn och originalkoden i 360-spelet paketereras ihop till en 64-bitars körbar fil och där inkluderas även resurserna i spelet:

Citat:

The Xbox team converts the 360 game and 360 flash PPC executables into native x64 executables, packages those up with the 360 game assets, 360 flash and emulator as a regular Xbox One game, and publishes it.

Det är rätt intressant rent tekniskt. Det är tack vare VM-lösningen man lyckats fixa likvärdig prestanda i 360-spelen som på 360-hårdvaran.

Medlem
Skrivet av Nemo:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av Tobs:

Varför inte 60 FPS, borde väll XBone klara

Borde klara och borde klara. Emulatorn är krävande och jag trodde att de flesta på en spelsida borde fatta det.

Det är faktiskt mer av en portning än emulering. Du kan läsa mer om det här: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-fallout...

Det är inte så konstigt egentligen, då det hade varit något av ett mirakel ifall Xbox One kunde emulera 360 trots att den inte är i närheten av 9 gånger så snabb som 360 (som man brukar säga är ungefär vad en maskin behöver vara för att uppnå 100% prestanda vid emulering).

Det är inte en portning. När man startar spelat så startar en Xbox 360 upp. De emulerar hela 360:n.

Läste du på länken jag postade? Bara för att du ser 360-ui:t så betyder inte det att det är ren emulering. Båda konsolerna är tillverkade av samma företag, självklart har de källkoden till hela 360:n OS och kan porta även det.

Enligt Phil Spencer så handlar det om en ren emulering (källa):

Citat:

The approach that we've taken is to actually emulate the full Xbox 360 hardware layer. So the [operating system] for the 360 is actually running when you run the game.

Spencer nämnde även att någon portning av 360-spelet görs aldrig utan det är originalkoden som körs:

Citat:

The bits are not touched.

360-spelet körs emulerat i en 64-bitars VM (virtual machine) där hela 360-hårdvaran emuleras:

Citat:

The 360 games think they're running on the 360 OS, which they are. And the 360 OS thinks its running on the hardware, which it's not, it's running on an emulated VM. On the other side, the Xbox One thinks it's a game. That's why things like streaming, game DVR, and screenshots all work, because it thinks there's just one big game called 360.

I den här artikeln beskriver Mike Rayner på The Coalition (gänget bakom Gears of War Ultimate Edition) processen i korthet. 360-emulatorn och originalkoden i 360-spelet paketereras ihop till en 64-bitars körbar fil och där inkluderas även resurserna i spelet:

Citat:

The Xbox team converts the 360 game and 360 flash PPC executables into native x64 executables, packages those up with the 360 game assets, 360 flash and emulator as a regular Xbox One game, and publishes it.

Det är rätt intressant rent tekniskt. Det är tack vare VM-lösningen man lyckats fixa likvärdig prestanda i 360-spelen som på 360-hårdvaran.

Tror Phil Spencer böjer lite på termerna, jag minns de uttalandena också. Det sista citatet är det jag främst syftar på. Det rör sig alltså inte om realtidsemulering, utan statisk binär översättning. Hittade denna artikeln idag: http://www.siliconexit.com/2015/06/how-microsoft-gave-the-xbo... och tycker att den verkar ge en rimlig förklaring till hur de åtstakommit detta.

Kort sagt, de tar PPC64-assemblerkoden och översätter den till 64 bits x86-assemblerkod i förväg och paketerar det i en binär. Det är typ som att portera spelet, fast utan källkod.

Finns ju inget exakt officiellt tekniskt uttalande som kan bekräfta något egentligen, men ren logik säger att Xbox One med sin bara marginellt starkare hårdvara (CPU:n är inte ens starkare än Xbox 360:ns i alla aspekter, den har t.ex. betydligt lägre klockfrekvens men mer än dubbelt så många kärnor) inte skulle kunna realtidsemulera (dvs DynaRec eller Interpretation som används i de flesta tredjepartsemulatorerna) 360n.

Medlem
Skrivet av Nemo:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av Tobs:

Varför inte 60 FPS, borde väll XBone klara

Borde klara och borde klara. Emulatorn är krävande och jag trodde att de flesta på en spelsida borde fatta det.

Det är faktiskt mer av en portning än emulering. Du kan läsa mer om det här: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-fallout...

Det är inte så konstigt egentligen, då det hade varit något av ett mirakel ifall Xbox One kunde emulera 360 trots att den inte är i närheten av 9 gånger så snabb som 360 (som man brukar säga är ungefär vad en maskin behöver vara för att uppnå 100% prestanda vid emulering).

Det är inte en portning. När man startar spelat så startar en Xbox 360 upp. De emulerar hela 360:n.

Läste du på länken jag postade? Bara för att du ser 360-ui:t så betyder inte det att det är ren emulering. Båda konsolerna är tillverkade av samma företag, självklart har de källkoden till hela 360:n OS och kan porta även det.

Enligt Phil Spencer så handlar det om en ren emulering (källa):

Citat:

The approach that we've taken is to actually emulate the full Xbox 360 hardware layer. So the [operating system] for the 360 is actually running when you run the game.

Spencer nämnde även att någon portning av 360-spelet görs aldrig utan det är originalkoden som körs:

Citat:

The bits are not touched.

360-spelet körs emulerat i en 64-bitars VM (virtual machine) där hela 360-hårdvaran emuleras:

Citat:

The 360 games think they're running on the 360 OS, which they are. And the 360 OS thinks its running on the hardware, which it's not, it's running on an emulated VM. On the other side, the Xbox One thinks it's a game. That's why things like streaming, game DVR, and screenshots all work, because it thinks there's just one big game called 360.

I den här artikeln beskriver Mike Rayner på The Coalition (gänget bakom Gears of War Ultimate Edition) processen i korthet. 360-emulatorn och originalkoden i 360-spelet paketereras ihop till en 64-bitars körbar fil och där inkluderas även resurserna i spelet:

Citat:

The Xbox team converts the 360 game and 360 flash PPC executables into native x64 executables, packages those up with the 360 game assets, 360 flash and emulator as a regular Xbox One game, and publishes it.

Det är rätt intressant rent tekniskt. Det är tack vare VM-lösningen man lyckats fixa likvärdig prestanda i 360-spelen som på 360-hårdvaran.

Hade det varit en emulering så hade det intte krävts att man "patchar" spelen. De gjorde samma sak med Xbox och de kan kalla det för emulering men emulering handlar om att vara så nära hårdvaran som det bara går. "Riktig* emulering kräver inte att man gör detta, om du kopierat ett spel till PC så kommer spelet starta utan någon ändring i koden.

När det gäller emulering och bättre FPS så stämmer inte detta heller, vitsen med emulering är att efterlikna hårdvaran. Det innebär att spel tar lika lång tid att ladda in, man vinner alltså inget på att emulera om man är ute efter att få ett bättre flyt i ett spel som "hackade".
Om du har ett Amiga spel och kör det på en Amiga 500 emulator så spelar det ingen roll hur snabb PC du använder. Wing Commander kommer vara lika ospelbart på den som det var att köra det på en riktig Amiga 500.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Nemo:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av Tobs:

Varför inte 60 FPS, borde väll XBone klara

Borde klara och borde klara. Emulatorn är krävande och jag trodde att de flesta på en spelsida borde fatta det.

Det är faktiskt mer av en portning än emulering. Du kan läsa mer om det här: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-fallout...

Det är inte så konstigt egentligen, då det hade varit något av ett mirakel ifall Xbox One kunde emulera 360 trots att den inte är i närheten av 9 gånger så snabb som 360 (som man brukar säga är ungefär vad en maskin behöver vara för att uppnå 100% prestanda vid emulering).

Det är inte en portning. När man startar spelat så startar en Xbox 360 upp. De emulerar hela 360:n.

Läste du på länken jag postade? Bara för att du ser 360-ui:t så betyder inte det att det är ren emulering. Båda konsolerna är tillverkade av samma företag, självklart har de källkoden till hela 360:n OS och kan porta även det.

Enligt Phil Spencer så handlar det om en ren emulering (källa):

Citat:

The approach that we've taken is to actually emulate the full Xbox 360 hardware layer. So the [operating system] for the 360 is actually running when you run the game.

Spencer nämnde även att någon portning av 360-spelet görs aldrig utan det är originalkoden som körs:

Citat:

The bits are not touched.

360-spelet körs emulerat i en 64-bitars VM (virtual machine) där hela 360-hårdvaran emuleras:

Citat:

The 360 games think they're running on the 360 OS, which they are. And the 360 OS thinks its running on the hardware, which it's not, it's running on an emulated VM. On the other side, the Xbox One thinks it's a game. That's why things like streaming, game DVR, and screenshots all work, because it thinks there's just one big game called 360.

I den här artikeln beskriver Mike Rayner på The Coalition (gänget bakom Gears of War Ultimate Edition) processen i korthet. 360-emulatorn och originalkoden i 360-spelet paketereras ihop till en 64-bitars körbar fil och där inkluderas även resurserna i spelet:

Citat:

The Xbox team converts the 360 game and 360 flash PPC executables into native x64 executables, packages those up with the 360 game assets, 360 flash and emulator as a regular Xbox One game, and publishes it.

Det är rätt intressant rent tekniskt. Det är tack vare VM-lösningen man lyckats fixa likvärdig prestanda i 360-spelen som på 360-hårdvaran.

Hade det varit en emulering så hade det intte krävts att man "patchar" spelen. De gjorde samma sak med Xbox och de kan kalla det för emulering men emulering handlar om att vara så nära hårdvaran som det bara går. "Riktig* emulering kräver inte att man gör detta, om du kopierat ett spel till PC så kommer spelet starta utan någon ändring i koden.

När det gäller emulering och bättre FPS så stämmer inte detta heller, vitsen med emulering är att efterlikna hårdvaran. Det innebär att spel tar lika lång tid att ladda in, man vinner alltså inget på att emulera om man är ute efter att få ett bättre flyt i ett spel som "hackade".
Om du har ett Amiga spel och kör det på en Amiga 500 emulator så spelar det ingen roll hur snabb PC du använder. Wing Commander kommer vara lika ospelbart på den som det var att köra det på en riktig Amiga 500.

Beror väl på vad man menar med emulering. De flesta emulatorer emulerar inte originalhårdvaran med hundraprocentig exakthet och skillnader uppstår ofta. Bakåtkompatibiliteten med första Xboxens spel på 360 löstes inte på samma sätt som de nu gör för 360 på Xbox One, det tar artikeln som jag tidigare länkade upp. Första Xboxens spel patchades inte (de gick att köra direkt från skivan till skillnad mot 360-spel på Xbox One som måste laddas ner från nätet även om du har skivan), istället hade emulatorn de använde sig av olika profiler som den växlade mellan som passade olika bra till olika spel.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Nemo:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av Tobs:

Varför inte 60 FPS, borde väll XBone klara

Borde klara och borde klara. Emulatorn är krävande och jag trodde att de flesta på en spelsida borde fatta det.

Det är faktiskt mer av en portning än emulering. Du kan läsa mer om det här: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-fallout...

Det är inte så konstigt egentligen, då det hade varit något av ett mirakel ifall Xbox One kunde emulera 360 trots att den inte är i närheten av 9 gånger så snabb som 360 (som man brukar säga är ungefär vad en maskin behöver vara för att uppnå 100% prestanda vid emulering).

Det är inte en portning. När man startar spelat så startar en Xbox 360 upp. De emulerar hela 360:n.

Läste du på länken jag postade? Bara för att du ser 360-ui:t så betyder inte det att det är ren emulering. Båda konsolerna är tillverkade av samma företag, självklart har de källkoden till hela 360:n OS och kan porta även det.

Enligt Phil Spencer så handlar det om en ren emulering (källa):

Citat:

The approach that we've taken is to actually emulate the full Xbox 360 hardware layer. So the [operating system] for the 360 is actually running when you run the game.

Spencer nämnde även att någon portning av 360-spelet görs aldrig utan det är originalkoden som körs:

Citat:

The bits are not touched.

360-spelet körs emulerat i en 64-bitars VM (virtual machine) där hela 360-hårdvaran emuleras:

Citat:

The 360 games think they're running on the 360 OS, which they are. And the 360 OS thinks its running on the hardware, which it's not, it's running on an emulated VM. On the other side, the Xbox One thinks it's a game. That's why things like streaming, game DVR, and screenshots all work, because it thinks there's just one big game called 360.

I den här artikeln beskriver Mike Rayner på The Coalition (gänget bakom Gears of War Ultimate Edition) processen i korthet. 360-emulatorn och originalkoden i 360-spelet paketereras ihop till en 64-bitars körbar fil och där inkluderas även resurserna i spelet:

Citat:

The Xbox team converts the 360 game and 360 flash PPC executables into native x64 executables, packages those up with the 360 game assets, 360 flash and emulator as a regular Xbox One game, and publishes it.

Det är rätt intressant rent tekniskt. Det är tack vare VM-lösningen man lyckats fixa likvärdig prestanda i 360-spelen som på 360-hårdvaran.

Hade det varit en emulering så hade det intte krävts att man "patchar" spelen.

Som fzusr ovan skrev, det beror på vad man menar med emulering. En emulator är ju inget annat än mjukvara som ska efterlikna annan hårdvara eller mjukvara. Om emulatorn och programkoden som ska köras i emulatorn är separerade eller i samma paket kvittar, resultatet blir ändå densamma. En VM-variant som i det här fallet är helt OK för att lösningen fortfarande kan klassas som emulator.

Medlem
Skrivet av fzusr:

Finns ju inget exakt officiellt tekniskt uttalande som kan bekräfta något egentligen, men ren logik säger att Xbox One med sin bara marginellt starkare hårdvara (CPU:n är inte ens starkare än Xbox 360:ns i alla aspekter, den har t.ex. betydligt lägre klockfrekvens men mer än dubbelt så många kärnor) inte skulle kunna realtidsemulera (dvs DynaRec eller Interpretation som används i de flesta tredjepartsemulatorerna) 360n.

Ja, rätt troligt är det förklaringen till varför de valde VM-lösningen. Sedan är det väl mera en definitionsfråga som sagt om det kan kallas emulering eller portning. Beror på vad som stod i initala emulator-kravspecen.

Medlem

Var väl ingen större skillnad direkt. Tycker för övrigt att 360 versionen har klarare snyggare färger.

Får se om jag skaffar det igen.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem
Skrivet av Gamer 24-7:

Var väl ingen större skillnad direkt. Tycker för övrigt att 360 versionen har klarare snyggare färger.

Får se om jag skaffar det igen.

Kanske har att göra med vad du valt för färgrymd, det finns såna inställningar att göra nämligen.

Medlem

Under 60? Vad är det?

1
Skriv svar