Så mycket kostar de första spelen till Playstation VR

Robot
Medlem
Så mycket kostar de första spelen till Playstation VR

Humana priser.

Medlem

Va fan...biljard?! Här slår man på stora trumman med nästa generations spelande och vi får...biljard. Vad blir nästa...ett sitta på muggen och spela HearthStone spel?

Medlem

Ska bli intressant. Jag tror Sony har chans att antingen göra VR stort eller faktiskt döda potentialen av hypen. Microsoft gjorde ungefär det med Kinect genom att ha en faktiskt cool teknik (inte som VR förvisso) men levererade undermåliga spel och tog på så sätt rätt enkelt död på intresset runt tekniken. Jag tror VR är bättre än så och har redan kommit länge med större potential.

Men de måste få ut bra spel som inte är effektsökeri eller rent utnyttjande av hype, likt mycket 3:e part gjorde me Nintendo Wii. Det får inte vara problem med framerate drops och illamående eller spel som helt enkelt saknar bra gameplay.

Ska bli mycket intressant men VR har ändå fortfarande en rätt lång väg hem tror jag, och Sony har en rätt viktig roll i det hela.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Pettor:

Ska bli intressant. Jag tror Sony har chans att antingen göra VR stort eller faktiskt döda potentialen av hypen. Microsoft gjorde ungefär det med Kinect genom att ha en faktiskt cool teknik (inte som VR förvisso) men levererade undermåliga spel och tog på så sätt rätt enkelt död på intresset runt tekniken. Jag tror VR är bättre än så och har redan kommit länge med större potential.

Men de måste få ut bra spel som inte är effektsökeri eller rent utnyttjande av hype, likt mycket 3:e part gjorde me Nintendo Wii. Det får inte vara problem med framerate drops och illamående eller spel som helt enkelt saknar bra gameplay.

Ska bli mycket intressant men VR har ändå fortfarande en rätt lång väg hem tror jag, och Sony har en rätt viktig roll i det hela.

Håller med, PSVR kan antigen få VR att bli Svensson-accepterat (typ Nintendo Wii) eller stjälpa hela branschen.


signatur
Medlem

Det kritiska för VR blir att skapa spel med ett långt spelvärde. Utifrån många av spelen som finns för Vive/Rift verkar det vara skojiga spel en kort stund, och det är knappast värt några hundralappar per spel.

Medlem
Skrivet av Ender:

Va fan...biljard?! Här slår man på stora trumman med nästa generations spelande och vi får...biljard. Vad blir nästa...ett sitta på muggen och spela HearthStone spel?

Nej, att sitta på muggen. Endast. "Number Two VR, The Simulator". GOTY-varning på den där tror jag...

Men du och andra i tråden har rätt, för att VR skall komma till sin rätt så behövs bättre spel. Problemet med VR dock är att man kan inte ha för intensiva spel heller då det framkallar åksjuka. Det enda spel jag verkligen gillar hittlls som varit ett större spel är väl Lucky's Tail (3D plattform(, och där är det ju väldigt intressant med moddar som Dolphin VR där man kan göra Wii-spel i 3D. Mario Galaxy i 3D t.ex är ju underbart... men vi får vara tålmodiga och se vad marknaden kan åstadkomma med VR, lär ju ta en stund innan man hittat rätt formel. Tror railshooters kommer komma tillbaka, och racingspel osv kommer ju naturligtvis ha VR-stöd, likaså flygspel och alla spel där man naturligt sitter stilla. Annars blir det svårare...

Medlem
Medlem

Jag tror inte PSVR kan stjälpa hela branschen. VR är redan nu för stort för att falla isär. VR-tekniken har långt mycket mer potential än kinect inom massor med områden som inte är spelrelaterade.

Det Sony kan göra är att döda sin egen VR-lösning om släppet blir mediokert.

Medlem
Skrivet av Ender:

Va fan...biljard?! Här slår man på stora trumman med nästa generations spelande och vi får...biljard. Vad blir nästa...ett sitta på muggen och spela HearthStone spel?

Precis så kände jag också när jag fick höra om Pool Nation VR till HTC Vive. Sen köpte jag det och spelade.. Och det är fan det bästa VR spelet som finns! VR lyser verkligen i multiplayer. Känslan av att stå i en bar, kasta ölflaskor, snacka skit och spela biljard är helt briljant!

Medlem
Skrivet av Dralion:

Jag tror inte PSVR kan stjälpa hela branschen. VR är redan nu för stort för att falla isär. VR-tekniken har långt mycket mer potential än kinect inom massor med områden som inte är spelrelaterade.

Det Sony kan göra är att döda sin egen VR-lösning om släppet blir mediokert.

Du har en väldigt viktig poäng här. Bara möjligheterna i utbildining, medicin, konstruktion osv är oändliga... själv så designade jag min lägenhet i Unreal Engine för att kolla om jag kunde möblera på ett bättre sätt och hur jag ska placera lampor osv för bästa belysning... och det var helt fantastiskt, och då är jag bara en lekman som leker med hobbyverktyg. Har redan sett exempel på interaktiva kartor och medicinska omnipedier och det är helt otroligt i VR... och potentialen för ett mycket roligare lärande för barnen där de inte endast får läsa i en platt bok, utan se sakerna och platserna, "gå runt", röra, vrida och leka med sakerna är oändligt stora.... VR är här nu och kommer inte försvinna om så PSVR och allt annat failade, för vi har tekniken nu och nu kommer det gå väldigt fort. Sedan har vi syskontekniken AR också som är på intåg.... så snart kommer "hololens" vara som mobilerna är idag, och ersätta mobilerna helt...

Medlem

PAL-format? Finns väll inte ens längre?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Pettor:

Ska bli intressant. Jag tror Sony har chans att antingen göra VR stort eller faktiskt döda potentialen av hypen. Microsoft gjorde ungefär det med Kinect genom att ha en faktiskt cool teknik (inte som VR förvisso) men levererade undermåliga spel och tog på så sätt rätt enkelt död på intresset runt tekniken. Jag tror VR är bättre än så och har redan kommit länge med större potential.

Men de måste få ut bra spel som inte är effektsökeri eller rent utnyttjande av hype, likt mycket 3:e part gjorde me Nintendo Wii. Det får inte vara problem med framerate drops och illamående eller spel som helt enkelt saknar bra gameplay.

Ska bli mycket intressant men VR har ändå fortfarande en rätt lång väg hem tror jag, och Sony har en rätt viktig roll i det hela.

Håller med, PSVR kan antigen få VR att bli Svensson-accepterat (typ Nintendo Wii) eller stjälpa hela branschen.

Det hoppas jag verkligen inte då Sony hitills varit värdelösa på att skapa nya trender, åtminstone när det gäller spel. Bara kolla på deras 3D push eller egna värdelösa motioncontrol försök som deras egna vr nu bygger på =/.

Sen är VR något som verkligen inte går att göra halvbra, det går inte att ha för låg upplösning, fps, fov och responstid. Om man nu inte räknar med att merparten av spelen bara ska vara ganska statiska tillmestadels ointeraktiva upplevelser, likande sharktank demot men då har man ännu större problem.

Jag hoppas snarare VR kommer byggas upp sakta men säkert. Där fler och fler hoppar på tåget när tekniken blir allt bättre, utvecklarna får bättre förståelse och verktyg för att utveckla spelen blir bättre.

PC tror jag är enda vägen frammåt för VR-spel, där finns redan spelen, tekniken, entusiasmen och passionen. VR på konsol den här generationen kommer troligtvis bara bli ännu en gimmick.

När man behagligt kan lira spel GTA 5 i Vive, Rift eller liknande och priserna på hårdvaran sjunkit, då kommer också betydligt fler skaffa VR och då kommer också VR att fortsätta leva och inte bara dö ut som alla andra flugor.

Medlem

Playstation Worlds verkar najs, det blir nog första spelet jag skaffar om jag hoppar på VR

KoP
Medlem

Hoppar nog första generationens VR och dess spel. Har inte sett ett enda spel jag är villig att öppna plånboken för hittills. :/

Medlem

Gissar att det till en början blir samma som när Wii släpptes. Massa värdelösa spel som bara försökte få en del av "now ny teknik"-kakan.

Skippar detta ett tag till utan någon som helst tveksamhet.

Medlem
Skrivet av mrpijey:
Skrivet av Dralion:

Jag tror inte PSVR kan stjälpa hela branschen. VR är redan nu för stort för att falla isär. VR-tekniken har långt mycket mer potential än kinect inom massor med områden som inte är spelrelaterade.

Det Sony kan göra är att döda sin egen VR-lösning om släppet blir mediokert.

Du har en väldigt viktig poäng här. Bara möjligheterna i utbildining, medicin, konstruktion osv är oändliga... själv så designade jag min lägenhet i Unreal Engine för att kolla om jag kunde möblera på ett bättre sätt och hur jag ska placera lampor osv för bästa belysning... och det var helt fantastiskt, och då är jag bara en lekman som leker med hobbyverktyg. Har redan sett exempel på interaktiva kartor och medicinska omnipedier och det är helt otroligt i VR... och potentialen för ett mycket roligare lärande för barnen där de inte endast får läsa i en platt bok, utan se sakerna och platserna, "gå runt", röra, vrida och leka med sakerna är oändligt stora.... VR är här nu och kommer inte försvinna om så PSVR och allt annat failade, för vi har tekniken nu och nu kommer det gå väldigt fort. Sedan har vi syskontekniken AR också som är på intåg.... så snart kommer "hololens" vara som mobilerna är idag, och ersätta mobilerna helt...

Ja alltså för industrin är VR här. Kinect var ju superhäftigt för hobby-entusiaster. Var ju där den egentligen slog och teknologin finns lite överallt numera men inte just för spel. VR kommer absolut inte dö, men frågan är just hur det går med spel.

Microsoft har sin HoloLens och i det är verkligen där jag ser enorm potential för företag och till slut även vanliga användare.

Medlem

Jag har världen bästa Vr spel till försäljning, du går ut och gör något.

Det blir 600 kr, kan lova er det klår alla VR upplever till pc och konsol!

*väntar på sura små pojkar nu*


signatur

SD är framtiden! *Hoppas ni tar illa upp!*

Ambassadör
Xbox

Man vet att något är kass när ett biljardspel promotas som häftigt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av EttanLös:

Jag har världen bästa Vr spel till försäljning, du går ut och gör något.

Det blir 600 kr, kan lova er det klår alla VR upplever till pc och konsol!

*väntar på sura små pojkar nu*

fast då är det ju inte Vr Då är det ju fruktade IRL och så kan vi fan inte ha det, skärpning med förslagen.

Medlem
Skrivet av Gurant:
Skrivet av Ender:

Va fan...biljard?! Här slår man på stora trumman med nästa generations spelande och vi får...biljard. Vad blir nästa...ett sitta på muggen och spela HearthStone spel?

Precis så kände jag också när jag fick höra om Pool Nation VR till HTC Vive. Sen köpte jag det och spelade.. Och det är fan det bästa VR spelet som finns! VR lyser verkligen i multiplayer. Känslan av att stå i en bar, kasta ölflaskor, snacka skit och spela biljard är helt briljant!

Jo men...det är ju så lätt att göra på riktigt ju, och antagligen både roligare och billigare

Medlem

Gillar inte prissättningen. Varför skjuta sig i foten med höga priser?

Sony behöver att många hoppar på fort och att hypen sprider sig, att lägga sig i övre kant vad folk är beredda att betala är då inte så smart.

20 dollars för Rigs, resten av deras "spelbara demos" kunde de buntat ihop i ett reklampaket.

500 betalar jag bara för ett AAA-spel, indiespel bara om de är gratis på psn för tillfället, knappt ens då.

Funderar på att avboka psvr om inget fantastiskt sker snart.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jo men...det är ju så lätt att göra på riktigt ju, och antagligen både roligare och billigare

Alla har inte en dygnet-runt-öppen biljardhall i närheten. Förresten så har jag sett professionella fotbollsspelare som sysslar med fotboll hela veckorna ändå sitta och spela FIFA och PES på fritiden.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Pettor:

Ska bli intressant. Jag tror Sony har chans att antingen göra VR stort eller faktiskt döda potentialen av hypen. Microsoft gjorde ungefär det med Kinect genom att ha en faktiskt cool teknik (inte som VR förvisso) men levererade undermåliga spel och tog på så sätt rätt enkelt död på intresset runt tekniken. Jag tror VR är bättre än så och har redan kommit länge med större potential.

Men de måste få ut bra spel som inte är effektsökeri eller rent utnyttjande av hype, likt mycket 3:e part gjorde me Nintendo Wii. Det får inte vara problem med framerate drops och illamående eller spel som helt enkelt saknar bra gameplay.

Ska bli mycket intressant men VR har ändå fortfarande en rätt lång väg hem tror jag, och Sony har en rätt viktig roll i det hela.

Håller med, PSVR kan antigen få VR att bli Svensson-accepterat (typ Nintendo Wii) eller stjälpa hela branschen.

Alldeles för kostsamt för att bli svensson-accepterat. Wii hade ju fyndig teknik och en prisklass som gjorde den mer acceptabel att köpa. Att köpa en Ps4 Neo och ett VR-headset till det som kostar lika mycket som konsollen kommer nog bli svårt att sälja som en vanlig svensson-grej.

Hade man däremot kunna köpa ett VR-headset och en konsoll bundlat för kanske en tusenlapp mer än en vanlig konsoll så skulle det antagligen bli en storsäljare. Men att betala närmare 10 tusen om man nu ska ha ps-move bundle samt konsoll känns inte som en stor hit.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Som jag ser det är det grejen med större spel och VR som måste lösas. Visst, ett skjutgalleri på räls funkar perfekt men ett spel där man rör sig runt, verkligen lever sig in i vrälden? Lång väg att gå där, och det är endast sådant som skulle kunna få mig att gå in i VR-hypen själv. Jag har inget intresse alls av mobilspel-typen eller spel som är mindre gameplay-avancerat än Game&Watch.

Svårt också då det krävs saftiga ingångssummor nu i början på hårdvaran.

Medlem
Skrivet av Stich:

Det kritiska för VR blir att skapa spel med ett långt spelvärde. Utifrån många av spelen som finns för Vive/Rift verkar det vara skojiga spel en kort stund, och det är knappast värt några hundralappar per spel.

tja vrporr

Medlem
Skrivet av pippen1001:
Skrivet av Stich:

Det kritiska för VR blir att skapa spel med ett långt spelvärde. Utifrån många av spelen som finns för Vive/Rift verkar det vara skojiga spel en kort stund, och det är knappast värt några hundralappar per spel.

tja vrporr

På tal om kortvariga nöjen

Men allvarligt talat så är väl det grundläggande problemet att VR är sub-plattformar till konsol & PC, som aldrig kommer nå 100% eller kanske inte ens 50% av spelarbasen. Att då som utvecklare gå in och satsa på renodlade AAA VR-titlar blir ekonomiskt utmanande. För hur ska dom få tillbaka pengarna utan att höja priserna? Samtidigt krävs ju riktigt bra spel till normala priser för att fler än entusiasterna ska investera. Jag lär själv avvakta tills det finns ett gäng riktigt tilltalande titlar, och det kan mycket väl dröja något år eller tre. Kanske tom till generation 2. Möjligen är en lösning att skapa spel som funkar lika bra i VR och som utan vad vet jag.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

. Att köpa en Ps4 Neo och ett VR-headset till det som kostar lika mycket som konsollen kommer nog bli svårt att sälja som en vanlig svensson-grej.

Även om man inte nu sitter med en PS4 så är ändå kostnaden helt jämförbar med en ny TV i de lägre prisnivåerna. Det är helt klart inom räckhåll för en Svensson-budget.

Medlem

Det är alltid lika kul att de som gnäller på VR är de som a) inte har testat det, b) är griniga för de inte har råd att skaffa det nu

Medlem
Skrivet av van Uber:
Skrivet av Dumlen:

. Att köpa en Ps4 Neo och ett VR-headset till det som kostar lika mycket som konsollen kommer nog bli svårt att sälja som en vanlig svensson-grej.

Även om man inte nu sitter med en PS4 så är ändå kostnaden helt jämförbar med en ny TV i de lägre prisnivåerna. Det är helt klart inom räckhåll för en Svensson-budget.

Finns många om och men när man talar om just PSVR.

En tv är något flesta köper oavsett om dom äger en PS4.
Är man intresserad av spela PSVR har man mest troligt redan en PS4 och då är 10k kanske inte så farligt.
Någon som inte har VR men vill testa kanske PSVR är ett alternativ då den är rejält mycket billigare än alternativen idag.

Jag personligen tror att marknaden kommer att vara begränsad just för att alla som spelar PS4 inte är intresserade och skulle tro att en majoritet inte kommer köpa PSVR. Men vem vet, Sony kanske säljer 3-4 miljoner VR headset och sätter fart på marknaden.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

12
Skriv svar