Blizzard sätter munkavle på otrevliga WoW-spelare

Robot
Medlem
Blizzard sätter munkavle på otrevliga WoW-spelare

Jättebra initiativ men tycker straffet är lite mesigt med tanke på allt jobb med reports och admin. Gör någon personliga påhopp på ett forum t.ex. så resulterar det i regel i högst kännbara avstängningar. Ser inte varför ribban skulle vara högre i spel.

Releasehästryttare

Det va på tiden, detta behövdes redan för 10 år sen när wow va nytt ..

Medlem

Detta behövs i varje spel


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Skulle välkommna detta till Dota 2, som har en av de giftigaste chatt-miljöerna. Möjligheten att banna/mute voice-chatt vore även något!

Medlem
Skrivet av Frux:

Jättebra initiativ men tycker straffet är lite mesigt med tanke på allt jobb med reports och admin. Gör någon personliga påhopp på ett forum t.ex. så resulterar det i regel i högst kännbara avstängningar. Ser inte varför ribban skulle vara högre i spel.

Detta är dock inte ett ersättande av riktiga bans, se det mer som ett komplementerande verktyg. I vissa fall har spelare betett sig skevt men inte skevt nog för att rättfärdiga en ban, då kan det här vara lämpligt. I slutändan måste det evalueras individuellt och manuellt fall till fall, vilket det också ska göras i praktiken.

Medlem

Tycker /ignore räcker gott och väl. Det står att funktionen modereras, men hur drar de linjen? Vad får man inte säga? Låter som att det ska bli en "safe environment".

Medlem
Skrivet av nollgrader:

Tycker /ignore räcker gott och väl. Det står att funktionen modereras, men hur drar de linjen? Vad får man inte säga? Låter som att det ska bli en "safe environment".

Vad som tillåts och inte tillåts i WoWs chattkanaler står ganska tydligt i reglerna redan, och har gjort det sedan länge. Sen om folk inte bryr sig om att läsa reglerna måste väl ändå vara deras eget fel?

Medlem
Skrivet av Frux:

Jättebra initiativ men tycker straffet är lite mesigt med tanke på allt jobb med reports och admin. Gör någon personliga påhopp på ett forum t.ex. så resulterar det i regel i högst kännbara avstängningar. Ser inte varför ribban skulle vara högre i spel.

Ribban är högre därför att spelarna i WoW betalar för att spela, Blizzard vill hålla ordning samtidigt som de inte vill förlora kunder. Det är inte en lätt balansgång.

Medlem

Vet inte vad jag tycker om detta. Tänk om jag skriver något "opassande" i guild chat eller i lfr som ett skämt för att man vet att det går att skämta runt med de flesta av spelarna man är med just då. Men att några av dem rapporterar mig ändå för att trolla eller för att de inte förstod att man skämtade runt. Ibland kanske man skriver elaka saker till sina kompisar men man vet ju att de inte tar illa upp, men andra kanske tar illa upp åt en.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Vad som tillåts och inte tillåts i WoWs chattkanaler står ganska tydligt i reglerna redan, och har gjort det sedan länge. Sen om folk inte bryr sig om att läsa reglerna måste väl ändå vara deras eget fel?

Som sagt, vi får se. Om jag kallar någon "asshole" i spelet, är det trakasseri? Kallar jag någon "faggot", är det trakasseri? Vad skiljer de två orden? Det är många linjer som ska dras och det kan bli jävligt luddigt.

Medlem
Skrivet av TheMaggot:

Vet inte vad jag tycker om detta. Tänk om jag skriver något "opassande" i guild chat eller i lfr som ett skämt för att man vet att det går att skämta runt med de flesta av spelarna man är med just då. Men att några av dem rapporterar mig ändå för att trolla eller för att de inte förstod att man skämtade runt. Ibland kanske man skriver elaka saker till sina kompisar men man vet ju att de inte tar illa upp, men andra kanske tar illa upp åt en.

I så fall gör du nog bäst i att hitta en vettigare guild.

Medlem
Skrivet av nollgrader:
Skrivet av Stephan:

Vad som tillåts och inte tillåts i WoWs chattkanaler står ganska tydligt i reglerna redan, och har gjort det sedan länge. Sen om folk inte bryr sig om att läsa reglerna måste väl ändå vara deras eget fel?

Som sagt, vi får se. Om jag kallar någon "asshole" i spelet, är det trakasseri? Kallar jag någon "faggot", är det trakasseri? Vad skiljer de två orden? Det är många linjer som ska dras och det kan bli jävligt luddigt.

https://eu.battle.net/support/en/article/ingame-policies

Inte det minsta luddigt, tycker jag. "Asshole" är ett minor violation, "faggot" severe. Som sagt, det här är inget nytt, det har funnits sedan WoW startade. Det enda som är nytt är att man blir silenced istället för att man blir bannad.

Medlem
Skrivet av Stephan:

https://eu.battle.net/support/en/article/ingame-policies

Inte det minsta luddigt, tycker jag. "Asshole" är ett minor violation, "faggot" severe. Som sagt, det här är inget nytt, det har funnits sedan WoW startade. Det enda som är nytt är att man blir silenced istället för att man blir bannad.

Fortfarande luddigt.

"Insulting or negatively portraying someone based on their sexual orientation.".

Om du inte är bög då och jag använder det som ett generellt svärord? Då är det ju rimligtvis en "minor violation". Olika dialekter har ju trots allt olika svärord.

Är "bög" för övrigt ett ord man får använda i chatten? Eller måste man säga "gay" eller "homosexuell"?

Medlem
Skrivet av nollgrader:
Skrivet av Stephan:

https://eu.battle.net/support/en/article/ingame-policies

Inte det minsta luddigt, tycker jag. "Asshole" är ett minor violation, "faggot" severe. Som sagt, det här är inget nytt, det har funnits sedan WoW startade. Det enda som är nytt är att man blir silenced istället för att man blir bannad.

Fortfarande luddigt.

"Insulting or negatively portraying someone based on their sexual orientation.".

Om du inte är bög då och jag använder det som ett generellt svärord? Då är det ju rimligtvis en "minor violation". Olika dialekter har ju trots allt olika svärord.

Är "bög" för övrigt ett ord man får använda i chatten? Eller måste man säga "gay" eller "homosexuell"?

Fast det där är ju bara luddigt om man vill vara krånglig. Det är människor som sitter och läser loggar, inte algoritmer, och det är inte svårt att avgöra hur folk beter sig från de här riktlinjerna. Men, återigen, det du klagar över är saker som funnits i WoW i elva år redan - Blizzard har bara bannat folk för det förut. Den enda skillnaden är att det finns ett mindre allvarligt straff de kan tillämpa nu.

Medlem

enkla regler och att följa , och vi pratar nu folk som konsekvent dummar sig.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av nollgrader:

Tycker /ignore räcker gott och väl. Det står att funktionen modereras, men hur drar de linjen? Vad får man inte säga? Låter som att det ska bli en "safe environment".

https://www.youtube.com/embed/sXQkXXBqj_U

Ifall du inte vet så ligger du risigt till

Medlem
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av TheMaggot:

Vet inte vad jag tycker om detta. Tänk om jag skriver något "opassande" i guild chat eller i lfr som ett skämt för att man vet att det går att skämta runt med de flesta av spelarna man är med just då. Men att några av dem rapporterar mig ändå för att trolla eller för att de inte förstod att man skämtade runt. Ibland kanske man skriver elaka saker till sina kompisar men man vet ju att de inte tar illa upp, men andra kanske tar illa upp åt en.

I så fall gör du nog bäst i att hitta en vettigare guild.

Det skulle jag göra i så fall, men känns som att det alltid är ett par assholes i varje guild. Som exempel så var det en som skrev "damn sheepwankers :D" när han skulle iväg och kolla på när Wales skulle spela fotboll. Jag visste ju såklart att han skämtade, men skulle folk kunna rapportera sådant och få honom silenced?

Medlem
Skrivet av nollgrader:

Tycker /ignore räcker gott och väl. Det står att funktionen modereras, men hur drar de linjen? Vad får man inte säga? Låter som att det ska bli en "safe environment".

https://www.youtube.com/embed/sXQkXXBqj_U

*facepalm* Ja, för problemet med t ex safe space på universitet och liknande är samma grej som allt folk på t ex internet som skriker hate speech och annat otrevligt som skulle vara olagligt så länge det inte hände på internet.

Medlem

Bra!
Borde vara självklarheter faktiskt.

Medlem
Skrivet av nollgrader:
Skrivet av Stephan:

Vad som tillåts och inte tillåts i WoWs chattkanaler står ganska tydligt i reglerna redan, och har gjort det sedan länge. Sen om folk inte bryr sig om att läsa reglerna måste väl ändå vara deras eget fel?

Som sagt, vi får se. Om jag kallar någon "asshole" i spelet, är det trakasseri? Kallar jag någon "faggot", är det trakasseri? Vad skiljer de två orden? Det är många linjer som ska dras och det kan bli jävligt luddigt.

Sen gäller det ju att tänka till vart gränsen går när det gäller trakasseri, att säga en gång räknas inte som det och inte heller två gånger. Men upprepade gånger mot en människa så börjar man komma in på att det är trakasseri


signatur

SD är framtiden! *Hoppas ni tar illa upp!*

Medlem
Skrivet av EttanLös:
Skrivet av nollgrader:
Skrivet av Stephan:

Vad som tillåts och inte tillåts i WoWs chattkanaler står ganska tydligt i reglerna redan, och har gjort det sedan länge. Sen om folk inte bryr sig om att läsa reglerna måste väl ändå vara deras eget fel?

Som sagt, vi får se. Om jag kallar någon "asshole" i spelet, är det trakasseri? Kallar jag någon "faggot", är det trakasseri? Vad skiljer de två orden? Det är många linjer som ska dras och det kan bli jävligt luddigt.

Sen gäller det ju att tänka till vart gränsen går när det gäller trakasseri, att säga en gång räknas inte som det och inte heller två gånger. Men upprepade gånger mot en människa så börjar man komma in på att det är trakasseri

Sen tänka på att det inte räcker med en rapport enligt artikeln utan betydligt fler får du rödflagg.

Medlem

Ska bli intressant och se hur dom hanterar dom som kommer anmäla av ren jävelskap.

Misstänker att om dom ser nån göra det mot någon som uppenbarliten inte gjort något så kommer kanske den som anmäller bli straffad:D


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

De enda som inte tycker det här är bra är förmodligen såna som brukar kläcka ur sig allt möjligt i chattarna i spel.

Finns ingen anledning att inte vårda språket bara för att man spelar ett spel och jag har väldigt svårt att tro att alla de knoddar som brukar vråla runt allt möjligt i spelet pratar så till vardags utanför spelvärlden.

Det har på nåt mystiskt sätt blivit en grej att man ska förolämpa folk och bete sig som svin i spel och det är inte en dag för tidigt att nån faktiskt försöker göra nåt åt det.

Medlem
Skrivet av Stephan:
Skrivet av nollgrader:
Skrivet av Stephan:

https://eu.battle.net/support/en/article/ingame-policies

Inte det minsta luddigt, tycker jag. "Asshole" är ett minor violation, "faggot" severe. Som sagt, det här är inget nytt, det har funnits sedan WoW startade. Det enda som är nytt är att man blir silenced istället för att man blir bannad.

Fortfarande luddigt.

"Insulting or negatively portraying someone based on their sexual orientation.".

Om du inte är bög då och jag använder det som ett generellt svärord? Då är det ju rimligtvis en "minor violation". Olika dialekter har ju trots allt olika svärord.

Är "bög" för övrigt ett ord man får använda i chatten? Eller måste man säga "gay" eller "homosexuell"?

Fast det där är ju bara luddigt om man vill vara krånglig. Det är människor som sitter och läser loggar, inte algoritmer, och det är inte svårt att avgöra hur folk beter sig från de här riktlinjerna. Men, återigen, det du klagar över är saker som funnits i WoW i elva år redan - Blizzard har bara bannat folk för det förut. Den enda skillnaden är att det finns ett mindre allvarligt straff de kan tillämpa nu.

Som väntat, det är automatiserat och kollar inte efter ord.

https://secure.twitch.tv/asmongold/v/79013153?t=19m00s

1
Skriv svar